Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bøy i skivebrems

Bøy i skivebrems #798297 26/08/2009 20:03
H
Hjulet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Hei.

Etter forrige sykkeltur høres det et lite skrap med jevne mellomrom fra skivebremsen bak. Har prøvd å justere da jeg regnet med at det var dette som gjorde at skivebremsen kom inntil jernet, men etter lang tids justering uten virkning fant jeg ut at det har kommet en ørliten bulk eller bøy om du vil i selve skiva. Var nede i bakken et par ganger når jeg syklet så det kommer sikkert av et slag fra et av fallene Når jeg ruller hjulet kan man så vidt se at den bremser ørlite grann når skiven passerer på det bøyde punktet. Så over til spørsmålet mitt, har dette mye å si for motstanden når man sykler? Skal som mange andre her inne sykle Birken på Lørdag, så jeg lurer på om det er vits i å gjøre et forsøk på å få skiftet skive eller ikke. Vil det ha stor eller noe som helst betydning når jeg sykler?
Hva ville dere gjort?

Mvh
Ferskingen

Redigert av Hjulet; 26/08/2009 20:05.
Re: Bøy i skivebrems [Re: Hjulet] #798413 26/08/2009 21:08
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Du mener selve skiven? Om du finner utav hvor det er kan et venligt, men bestemt, grep om skiven etterfulgt av et trykk nok fikse det.

Har hørt om McGyver fans som har kokt skiverne hjemme på spisen om det er veldig mye kast, men hvorvidt det fungere kan jeg ikke si eller stå til ansvar for...

Re: Bøy i skivebrems [Re: jsdk] #798463 26/08/2009 22:04
ventle Online
Besatt
Besatt
den største konsekvensen det får er sannsynligvis at du sliter den ene bremseklossen mye fortere enn den andre.

Mitt macgajver-triks: finn ut nøyaktig hvor kastet er, bruk en skiftenøkkel som du strammer så mye at den har ett tilnærmet fast grep om kaststedet på skiva, og bøy så mye som du tør for å rette ut skiva. Ta av skiftenøkkelen, snurr på hjulet og se om det hjalp, gjenta hvis nødvendig.

mvh Helge

Moderator  support