Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trening fram mot sesongen 2010

Trening fram mot sesongen 2010 #797854 26/08/2009 10:21
C
CUBEman Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Rittsesongen 2009 er ferdig for min del og som rookie på sykkel har jeg behov for litt hjelp vdr treningsopplegg fram mot 2010. Hvordan bygger man opp treningen fram mot de første rittene neste år?

Mine tanker så langt:
Fram mot oktober planlegger jeg stort sett bare kose meg på sykkel, korte turer, lange turer, null fokus på soner og slikt, pulsklokka blir liggende igjen hjemme, rett og slett bare nyte høsten.

Oktober - Desember: Lengre turer med lav intensitet/puls sone 1. Intervalløkter med feks 3 reps a 20 minutter i lav sone 3.

Januar - Mars: Mer fokus på aerob kapasitet, kortere intervaller feks 4x4 med høy sone 3. Fortsatt en og annen langtur selvsagt.

April - sesongstart: 45 - 60 minuttersturer med relativt høy intensitet (85%). 4x4 intervaller trolig 2 ganger i uka. En langtur i uka i sone 1.

Jeg håper på å få brukt sykkelen til det meste av treningen men ski vil nok være et alternativ i vinter.

Ka dokk trur?

GT Force Carbon Pro
CUBE HPC Elite (som støver ned i bua siden stisykling er mye morsommere med fulldemper)
Re: Trening fram mot sesongen 2010 [Re: CUBEman] #798144 26/08/2009 16:47
pinsky Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Høres ut som en plan. Fin variasjon.

Har du noen mål for neste sesong og hvordan ligger du an i forhold til dem? Hvor mange økter i uken får du til, er også et relevant spørsmål.

Jeg, for min egen del, har lyst til å være med på mtb-craft 6-dagers i tillegg til spesifikke tidsresultater på forskjellige ritt. Sånn sett legger jeg opp treningsmengde og intensitet, slik at jeg kan klare målene mine.

Jeg synes 45-6o minutters turer høres litt kort ut. Jeg trives best etter 15-20 minutters oppvarming og minst like lang nedsykling. Da blir det litt kort hvis hele økta er på 45 minutter. Kanskje du ikke er like mye 'slow starter' som meg og kan kutte ned på oppvarmingen?

Som du nevner, synes jeg også det er viktig å kose seg med syklinga innimellom, slik at det ikke alltid blir et kjør.

Kos deg med syklinga.

Ilia

Re: Trening fram mot sesongen 2010 [Re: pinsky] #798220 26/08/2009 18:53
olechr Offline
More than words
More than words
Ikke begynn med for seriøs trening for tidelig er mitt tips. Du kommer til å få hammern før januar. Bruk Oktober og november på lek og moro. Vil du ta en liten tur gjør det, vil du ha lang gjør det.

Desember-ferbruar/mars: Langturer/basis og så i mnd etter dette kan du begynne å trene mere det du hadde tenkt i januar-mars.

Opplegget ser fornuftig ut bare at alt er noen mnd for tidelig spørr du meg. Har sett så mange som bænger på fra oktober fordi man har motivasjon og så går man på konge smellen når det faktisk teller i sesong.

Er en grunn til at også proffene starter langtur kjøret fra desember. Vet om proffer som ikke trener mere enn 30-40 timer i oktober/november.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Trening fram mot sesongen 2010 [Re: olechr] #798228 26/08/2009 18:59
C
CUBEman Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Etter nærmere ettertanke så er jeg enig i at jeg planlegger å starte litt for tidlig med hardtrening. Hærlig, da blir det kosesykling fram til jul, og opptrapping fra januar.

GT Force Carbon Pro
CUBE HPC Elite (som støver ned i bua siden stisykling er mye morsommere med fulldemper)

Moderator  support