Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Haster: Ny krank+lager før Birken

Haster: Ny krank+lager før Birken #796846 25/08/2009 08:03
gunner_one Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Under "preppe sykkelen før Birken" vedlikeholdet i går oppdaget jeg at det orginale kranklageret er bråkete og slarket. Rengjøring og oppfetting hjalp ikke.
Nå må jeg ha nytt, og tenkte jeg skulle kjøpe ny krank i samme slengen da de orginale er noe billige kranker (FSA Alpha Drive). Skivene er jo nå gått 11 mnd og 2 uker. Kassett og kjede ble byttet like før Grenserittet.

Hva må jeg passe på når jeg skal kjøpe nytt? Har ISIS L<68>R Noen andre essensielle mål jeg må ta? Kan jeg gå over til utenpålager uten andre krevende tilpasninger/verktøy?
Er forøvrig 173 cm og tenkte å prøve 170mm krankarmer.

Kunne tenke meg krankkvalitet ala Shimano XT el. lign.
Er kranklageret med i kranksett om ikke annet er spesifisert?

HOVEDSPM: Noen som har forslag på butikker i Oslo som har gode priser på Kranksett og evt forslag på type kranksett.

Har prøvd å surfe litt rundt, men sjefen begynner å titte litt for ofte innom her. fishwhack

Redigert av gunner_one; 25/08/2009 08:07. Rediger grunn: Utenpålager

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Haster: Ny krank+lager før Birken [Re: gunner_one] #796859 25/08/2009 08:11
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Finner du et verksted som rekker dette før lørdag er du heldig.

Bytte av slitedeler bør ikke gjøres uka før Birken...det skal liksom gå seg litt til også, evnt andre "feil" må finnes før man står på startstrek.

Men, man lærer vel så lenge man lever :-D

Skrur du sjøl er ofte www.fast-bikes.no rimelige på shimano, og du kan trygt kjøpe Shimano XT. Bedre og billigere finnes ikke, nesten ikke bedre og dyrere heller.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Haster: Ny krank+lager før Birken [Re: gunner_one] #796860 25/08/2009 08:11
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Du kan gå over til utenpåliggende hvis du ønsker det. Alternativt kan du myse på Middleburn RS8 som har en ISIS-variant. www.skraevkringla.no forhandler. Edit: hvis du ønsker å beholde lageret du har i dag hvis dette er 113mm.EditEdit - 113 gjelder muligens bare Duo? ICON_SMILE

Fast-Bikes har kanskje billige SLX/XT inne, men om lager er med i "pakken" vet jeg ikke. Som regel er en krank komplett med lager, armer og klinger. Men det finnes tydeligvis noen unntak.

Du trenger ikke andre mål enn at du har 68mm krankhus og må få lager som passer til det hvis du ikke kjøper med utenpåliggende. Og du har engelske gjenger. ICON_SMILE

Redigert av Hæ?; 25/08/2009 08:26.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Haster: Ny krank+lager før Birken [Re: Hæ?] #797278 25/08/2009 16:14
sigten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
på fast bikes får du SLX m/ lager for 1.100
eller XT UTEN lager til ca 1.400.

SLX
XT

begge er på lager..

vedrørende "ingen som har tid", putt de inn selv og spør pent på din LBS om de kan stramme :-)

Re: Haster: Ny krank+lager før Birken [Re: Hæ?] #797284 25/08/2009 16:29
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Høres jo ut som om du er kapabel til å bytte krank og kranklager selv, så da trenger du ikke vente på verkstedtime ICON_SMILE

Gjorde det selv for 1-2 uker siden jeg også, for første gang. Trengte bare litt ekstra verktøy, som det tok et par turer i "butikken" for å skaffe... hehe.

Jeg kjøpte ISIS lager og Middleburn RS8 krankarmer med Rotor klinger. Ikke det billigste alternativet, men jeg er veldig fornøyd ICON_SMILE

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Haster: Ny krank+lager før Birken [Re: Diablito] #797593 25/08/2009 22:15
Rune_S Offline
Fersking
Fersking
Fast-Bikes har 3 x XT-krank på lager i Oslo akkurat nå.

Selve monteringen av utenpåliggende kranklager for Shimano er nesten "idiotsikker" bare du passer på gjengeretningen og plasserer antall plastskiver riktig avhengig av bredden på krankhuset. De har i tillegg monteringsveiledning tilgjengelig fra hjemmesiden. Bare dra på litt ekstra fett, og så må du ha et Shimano-verktøy for å dra til uten å ødelegge ringene.

Om du ikke får et verksted til å gjøre dette for deg før helga (og de har garantert verktøyet) så selger Fast-Bikes også dette for kr 150,- (se her: http://fast-bikes.no/e-vendo.php?shop=fa...c=905&p=905) Kjekt å ha for senere også det.....

Har hatt XT-krank i alle år, både ny og gammel utgave, og de bare "virker".

Re: Haster: Ny krank+lager før Birken [Re: Rune_S] #797598 25/08/2009 22:31
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Rune_S
Fast-Bikes har 3 x XT-krank på lager i Oslo akkurat nå.

Husk å kjøpe lager i tillegg, da, hvis ikke blir du skuffet når du skal montere.

Re: Haster: Ny krank+lager før Birken [Re: Vanilla Ninja] #797635 26/08/2009 05:43
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Spinn på storo kan ha ledig kapasitet... Ellers så får du til å montere xtkrank. Det er lett. Hvis du må ha løs den gamle så trenger du kanskje krankavdrager. Det får du p åbiltema blant annet. Dette får du til selv ICON_SMILE HVis du har tid..

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Haster: Ny krank+lager før Birken [Re: Diablito] #797651 26/08/2009 06:24
gunner_one Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takker for innspill folkens

Sitat: Diablito
Høres jo ut som om du er kapabel til å bytte krank og kranklager selv, så da trenger du ikke vente på verkstedtime ICON_SMILE

Jeg har nok ingen problemer med å skru selv, er stort sett kun allergisk mot å stå midt i skruinga å oppdage at jeg mangler ett etter annet spesialverktøy (som det jo alltid er på en sykkel) etter stengetid, eller mangler et essensielt mål når jeg står i butikken.
Å skru på sykkelen er jo en del av morroa og en får jo en bedre sykkel med jevning vedlikehold. Dere vet: Gammel kjærlighet ruster ikke med jevnlig understellsbehandling....

Sitat: Diablito

Jeg kjøpte ISIS lager og Middleburn RS8 krankarmer med Rotor klinger. Ikke det billigste alternativet, men jeg er veldig fornøyd ICON_SMILE

Vil ha, vil ha: Hvor mye måtte du ut med ? Er muligens litt mye akkurat nå.
Noen som vet om det er "supertilbud" på kranker i birken?

Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Haster: Ny krank+lager før Birken [Re: Rockefoten] #797696 26/08/2009 07:31
H
henrikh Offline
Ringrev
Ringrev
H
Sitat: Rockefoten
Spinn på storo kan ha ledig kapasitet... Ellers så får du til å montere xtkrank. Det er lett. Hvis du må ha løs den gamle så trenger du kanskje krankavdrager. Det får du p åbiltema blant annet. Dette får du til selv ICON_SMILE HVis du har tid..

Hvis det ikke er utenpåliggende kranklager fra før, kan det lønne seg å frese krankhuset, og det er typisk kronglete spesialverktøy som skal til.
Ikke noen krise, men kan forlenge levetiden på lagrene en god del.
Men hvis man må ha det klart i tide, så må man ha det klart ICON_WINK

Re: Haster: Ny krank+lager før Birken [Re: henrikh] #797704 26/08/2009 07:37
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
For å montere utenpåliggende lager trenger du kun verktøyet som vist til over. Står du etter stengetid og mangler verktøy er det bare å svinge innom Teisen så setter vi det på ICON_SMILE

Re: Haster: Ny krank+lager før Birken [Re: henrikh] #797722 26/08/2009 07:53
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: henrikh

Ikke noen krise, men kan forlenge levetiden på lagrene en god del.

Ikke bare det, men dårlig lakkerte krankhus kan redusere levetiden til utenpåliggende lager til en uke eller to, hvis man er uheldig.

Re: Haster: Ny krank+lager før Birken [Re: Larsemannen] #799097 27/08/2009 16:14
gunner_one Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Larsemannen
Står du etter stengetid og mangler verktøy er det bare å svinge innom Teisen så setter vi det på ICON_SMILE

Da ble det XT krank fra Fast-Bikes. Skal skru i kveld så larsemannen vær klar for en telefon om øyeblikkelig krisehjelp ICON_WINK

Fra spøk til alvor, det vil nok ikke bli vanskelig å få på den nye kranken, men litt værre at jeg går fra 175mm til 170mm uten å trene på de før Birken. Vel vel, valget er å få det litt tøffere underveis eller å sykle med gammelt bråkete og slarket kranklager. På gårdagens Nissan Cup kjente jeg slarken tydelig og antar jeg ville ha irritert meg grenseløst i ca 4 timer nå kommende lørdag. Har ikke så lyst å bryte debybirken pga ødelagt kranklager heller!

Byttet kassett og kjede (XT) til Grenserittet, har et nytt kjede jeg tror jeg setter på for å starte med alt drivverk tilnærmet nytt.

Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Haster: Ny krank+lager før Birken [Re: gunner_one] #799162 27/08/2009 18:10
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Husk å sette opp setet, da...

Re: Haster: Ny krank+lager før Birken [Re: Vanilla Ninja] #799534 28/08/2009 09:02
gunner_one Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Vanilla Ninja
Husk å sette opp setet, da...

Jepp og en anelse mm lengre frem også da setet kommer lengre bak når en setter det opp.

Og så jeg fikk en nok en bekreftesle stresskruing:
Stormet ut i garagen for gyve på med jobben. Av med pedaler og krankarmer, pillet ut hylsa som ligger på ISIS akslingen (da lagerverktøyet IKKE går over denne hylsa, 0,05mm for trang!) og begynner å dra til. Greier ikke å rikke lageret selv om jeg hadde det ute på mandag. Prøver flere ganger på nytt og trasper festepunktene på lageret da verktøyet glipper siden den nevnte hylsa ikke er inni verktøyet. Prøver å banke hylsa inn i verktøyet, filer grader men hylsa går ikke helt inn på akslingen igjen. Nå sitter alt STUCK! Begynner å se for meg tapt Birkentur og ødelagt krankhus. Begynner å bli forba.det, frustrert og SULTEN. lightning
Tid for samling i bunn: Går inn, spiser proteinrik mat, puster dypt 10 ganger og går ut igjen med brekkjernet i hånden!. Lirker av verktøyet (m brekkjernet, NB har alusykkel!), banker ut hylsa, setter verktøyet på lageret igjen og vrir andre veien. Vips er lageret ute!! Linksgjenging er en morsom oppfinnelse!! yes
Moral 1: Ikke vær stressa når en skrur!!
Moral 2: Ikke skru med lavt blodsukker!
Moral 3: Prøv links før en ødelegger noe.

Denne tabben tar jeg på Birkenstresset, mye som skal huskes/gjøres for en debutant.

På med ny krank og nytt kjede, justert fremgir, byttet gir wire på bakbrems, justert setet og ut på nattelig prøvetur på NY sykkel!
Vel en følelse av ny sykkel ihvertfall;) Alt var mye fastere og giringen var mye mer kontant.
Lettet sykkelen med nesten 300 gram også, og noe av dette kan vel klassifiseres som roterende vekt. Nå blir det gøy på Birken!

Da gjenstår det bare å pakke og komme seg til Rena!

Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC

Moderator  support