Tilskuer Fredagsbirken, hvor kan jeg stå?
|
Tilskuer Fredagsbirken, hvor kan jeg stå?
24/08/2009 17:53
|
NilsRegin
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Kona mi skal sykle Fredagsbirken, og jeg har lyst til å ta med barna og se henne et sted oppå fjellet. Vi er sammen med henne på start, og skal hente henne i mål. Er det noen som har gode forslag til hvor det er best å stå for å se henne langs løypa? (i forhold til ankomst/kjøring). Tenker at vi bør kjøre fra Rena og komme oss feks til Sjusjøen eller deromkring, da rekker vi kanskje til mål før henne også. Hun kommer til å bruke litt tid, antar ca 5-6 timer totalt.
Noen som har erfaringer eller tips? Vanskelig å finne fram til Sjusjøen? Hvor lang kjøretid dertil fra Rena? Hvor lang tid bruker man med bil fra fornuftig sted i løypa til mål?
Re Sykkelklubb
|
|
|
Re: Tilskuer Fredagsbirken, hvor kan jeg stå?
[Re: NilsRegin]
24/08/2009 18:00
|
Torlog
Avhengig
|
Avhengig
Kvarstaddammen er en fin plass, det er en bakke like etter matstasjonen, så her får dere se rytterne i litt roligere tempo.
Det er enkelt å komme dit med bil. En tar av ved brummendal og kjører mot brummendal sag (Det er en god veibeskrivelse i siste birkebeineravisa som kona di sikkert har fått i posten) Dere har da god tid til å kjøre videre til Lillehammer og se henne ved målgang. Vil da anbefale toppen av målområdet, hvor det også er en liten stigning.
God tur
|
|
|
[Re: Foxhill]
24/08/2009 18:21
|
NilsRegin
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Dette var gode tips, takk!
Trur dere jeg rekker fra Kvarstaddammen og opp til Sjusjøen i tillegg? Er jo verdt et forsøk.
Re Sykkelklubb
|
|
|
24/08/2009 18:35
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Må man ikke ned til Brumundal`n fra Kvarstad? Da blir det et stykke å kjøre til Sjusjøen, så det spørs på fruen
|
|
|
[Re: tommygutt]
24/08/2009 18:46
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Må man ikke ned til Brumundal`n fra Kvarstad? Da blir det et stykke å kjøre til Sjusjøen, så det spørs på fruen På veg sørover fra Kvarstad, kjør over Hamarsæterhøgda, og til høyre på øvre ljøså bru litt nord for brumund sag. Følge denne veien mot Ljøsheim. I Blæka kryss følger man skilting mot moelv. Når man kommer til Mesnalia følger man i stedet skilting til Lillehammer!  Kan tegne kart og lage mer detaljert kjørebeskrivelse hvis noen ønsker det  (dette er treningsområdet mitt, så er godt kjent på grusveiene her  )
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
24/08/2009 18:52
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Se der ja  Godt det er lokalkjente på forumet
|
|
|
24/08/2009 18:52
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Elgåsen er jo et alternativ
Kjør fra Sjusjøen over til Nordseter så opp på fjellet rundt Melsjøen til Elgåsen
|
|
|
[Re: tommygutt]
24/08/2009 18:56
|
trondg
Fersking
|
Fersking
Verdt å få med at Sjusjøen er stengt for trafikk også på store deler av fredagen. Ser av birken.no at man evt. må stå helt nederst ved avkjøringen til Natrudstilen. Der er det høy fart i nedover på asfalt så du får vel et par sekunders glimt av kona. ------ Utdrag fra www.birken.no -------- Følgende veier er stengt i forbindelse med Fredagsbirken fredag 28. august: Skramstadsætra – Svartåfloen stengt mellom kl. 09.00 og 13.00. FV- 2 stengt mellom kl.11.00 og 19.00 ved innkjøringen til Natrudstilen. Omkjøring via Lillehammer og Nordseter Sjøsæterveien mellom Avskåkålia og Birkebeineren Skistadion er stengt i begge retninger mellom kl.11.00 og 19.00 Nordsetervegen og Sigrid Undsetsveg er enveiskjørte fredag 28.august. Øvrige veier er åpne for fri ferdsel. ------------------------------------------ FV- 2 er veien opp mot Sjusjøen og Storåsen (løypas høyeste punkt).
|
|
|
[Re: trondg]
24/08/2009 19:02
|
NilsRegin
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Her var det mange gode tips, altså! Skriver garantert ut denne tråden og tar den med på fjellet. Så får vi bare håpe kona ikke overrasker FOR mye, og kjører fortere enn jeg har planlagt 
Re Sykkelklubb
|
|
|
24/08/2009 20:42
|
zumm
Fersking
|
Fersking
Hvis du først kjører til Bjønnåsbrua er det 10 min kjøring til Kvarstad, etter det rekker du til Lillehammer. Da rekker du 2 passeringer og målgang.
|
|
|
[Re: zumm]
24/08/2009 21:26
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Treningsområdet mitt også! Foreslår denne ruta: Birk-støtteapparat-ruta ;-) Da er du tilskuer øverst i Kvarstadseterlia, og skal rekke greit videre til Lillehammer og evt også Sjusjøen (ta av til høyre i Mesnalia). Alternativt kan du som Elgvenn2 og zumm er inne på kjøre om Bjønnåsbrua til Kvarstadsetra (starten på bakken, ved matstasjonen). Men farten er lavere øverst i bakken, så da får du se litt mer til henne ;-)
|
|
|
[Re: zumm]
25/08/2009 06:39
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Hvis du først kjører til Bjønnåsbrua er det 10 min kjøring til Kvarstad, etter det rekker du til Lillehammer. Da rekker du 2 passeringer og målgang. Det er vel stengt om bjønnåsbrua også? Birken går jo der. Om brumund sag/hamarsæterhøgda derimot.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
30/08/2009 06:01
|
NilsRegin
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Tenkte jeg skulle komme med en liten oppdatering, er jo mulig andre vil gjøre det samme neste år.
Kjørte først til Skramstad. Det er absolutt ikke å anbefale, det er altfor mye syklister i veien til at det er forsvarlig. Gjentas ikke neste år. Men kona var glad for at jeg sto der, ho hadde selvsagt åpna for hardt...
Så dro jeg til Kvarstad. Veldig langt å kjøre, men kona var så kald at ho måtte få nye, tørre, varmere klær. Hadde brutt hadde jeg ikke kjørt dit. Gjentas kanskje neste år. Veldig langt å kjøre, men siden dette er omtrent midt i løypa er det egentlig det eneste fornuftige sted å se.
Neste var Sjusjøen. Hadde jeg ikke vært der hadde bruddet vært et faktum. Hjelper mye med psykisk støtte og en liten dytt i ryggen i siste bakken. Langt å kjøre der også, rekker ikke til mål i normal-Birken pga kaos på Lillehammer.
Siste stopp var Sjøsætervegen. Rakk akkurat ned til der hvor stien kommer ut på veien, gjentas ikke.
Mål. Rakk det pga lite folk på Lillehammer på Fredagsbirken, eller kanskje var det pga at klokka hadde blitt så mye?
Å være tilskuer er veldig morro, og veldig viktig for de utøvende. Rytteren skal kjøre ganske sakte hvis man skal få sett ham/henne flere ganger underveis. Kvarstad er egentlig det eneste fornuftige sted å stå hvis man ønsker å være både på start, i løypa og i mål.
Re Sykkelklubb
|
|
|
|
|