Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Feltsykling i Birken - forbikjøring

Feltsykling i Birken - forbikjøring #795756 23/08/2009 19:07
M
MortenO Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei, Øyvind Aas har en flott artikkel om feltsamarbeid på http://terrengsykkel.no/index.php?id=2879

Men jeg lurer på en ting, jeg skjønner ikke helt hva han mener i punkt 8:
Quote:
8. Si i fra om hull i veien og når dere tar igjen syklister. Når du passerer syklist på høyre side bruker du høyre hånd til å signalisere at feltet skal følge etter deg.

Mener han at dersom feltet passerer til høyre for tregere syklist, skal jeg som feltleder rekke høyre hånd opp?

ICON_SMILE Morten

Morten
----------
Santa Cruz Tallboy LTc, Scott Scale Ltd
Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: MortenO] #795778 23/08/2009 19:28
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: MortenO

Mener han at dersom feltet passerer til høyre for tregere syklist, skal jeg som feltleder rekke høyre hånd opp?

Tror ikke det. Det betyr vel i så fall stopp/senk farten.

Med fare for å skrive feil og/eller forklare dårlig:

- Hull/dump/farlig punkt. "Pek" på det med armen, hhv høyre og venstre, avhengig av hvor punktet er.
- Langsgående fare (eks sprekk i asfalt), "Marsjer" armen frem og tilbake på vedkommende side for å vise at det er en langsgående fare
- Folk/syklister/hindringer på en side. Vink folk vekk fra hindringen med arm på samme side som hindringen. Armen er da gjerne nesten bak på ryggen, så de bak ser.
- Fare/senk farten/stopp. En arm rett opp i været. Denne er fin å bruke når man nærmer seg en bom og folk ligger på hjul (forhåpentligvis aldri aktuellt på ritt)

De som er lenger bak skal gjenta signalet slik at alle får det med seg.

Håper dette var sånn nogenlunde greitt forklart. Ender du opp i et felt, så får du se etter signaler ala dette, så lærer du nok fort nok.

Rolf

Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: Rolf] #795832 23/08/2009 20:19
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Noen ganger er det også mer hensitsmessig å rope fremfor å skulle gi tegn. For eksempel hvis du trenger begge hendene for å bråbremse så er vokalen eneste måten å gi signal på.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: bjerkseth] #795922 24/08/2009 03:38
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: bjerkseth
Noen ganger er det også mer hensitsmessig å rope fremfor å skulle gi tegn. For eksempel hvis du trenger begge hendene for å bråbremse så er vokalen eneste måten å gi signal på.

Det er riktig ja. Det er også ofte tilfellet når det dukker opp en bil på "uventet" sted, som ute i "skogen".

Rolf

Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: MortenO] #795944 24/08/2009 06:27
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt

Men for å svare på det MortenO spør om ICON_WINK :
- Feltet bør passere på venstre side av tregere syklist
- Rekk ut venstre hånd for å vise at toget skifter fil og ikke at du ønsker bytte i front (alternativt gi signal ved å vifte med høyre hånd bak, som "hindring i veien")

Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: Tgabriel] #795952 24/08/2009 06:54
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Tgabriel

Men for å svare på det MortenO spør om ICON_WINK :
- Feltet bør passere på venstre side av tregere syklist
- Rekk ut venstre hånd for å vise at toget skifter fil og ikke at du ønsker bytte i front (alternativt gi signal ved å vifte med høyre hånd bak, som "hindring i veien")

Litt uklart formulert dette her av Øyvind, men forklaringen til Rolf litt lenger opp er nok det han forsøker å formidle:

Sitat: Rolf

- Folk/syklister/hindringer på en side. Vink folk vekk fra hindringen med arm på samme side som hindringen. Armen er da gjerne nesten bak på ryggen, så de bak ser.

Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: KenR] #798469 26/08/2009 22:14
R
riktor_1 Offline
Fersking
Fersking
R
Jeg har et kort spørsmål ang. noe av det samme (aldri kjørt ritt før). Utifra det jeg har lest har jeg fått med meg at man skal rope "Høyre!" når man vil forbi noen som ligger i venstre felt. Er dette for å gi beskjed om at man passerer på høyre, eller er det å be vedkommende legge seg inn til høyre?

Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: riktor_1] #798473 26/08/2009 22:23
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: riktor_1
Er dette for å gi beskjed om at man passerer på høyre, eller er det å be vedkommende legge seg inn til høyre?

Jeg synes det er god folkeskikk å si hva man selv har tenkt å gjøre, isteden for å begynne å kreve at andre skal flytte seg. Jeg roper derfor "kommer til venstre" eller "kommer til høyre" avhengig av hvilken side jeg har tenkt å passere på. Hvis den foran har konsentrasjonsoverskudd nok til å flytte seg riktig vei så er jo det fint, hvis ikke så prøver jeg bare å komme litt lengre ut.

Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: Dan] #798479 26/08/2009 22:34
R
riktor_1 Offline
Fersking
Fersking
R
Takk, det var det jeg trodde og jeg er helt enig. Egentlig synes jeg det er best hvis vedkommende ikke flytter på seg, så jeg slipper å plutselig måtte bremse eller lignende.

Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: riktor_1] #798499 27/08/2009 03:38
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Jeg har et kort spørsmål ang. noe av det samme (aldri kjørt ritt før). Utifra det jeg har lest har jeg fått med meg at man skal rope "Høyre!" når man vil forbi noen som ligger i venstre felt. Er dette for å gi beskjed om at man passerer på høyre, eller er det å be vedkommende legge seg inn til høyre?

Når folk roper "Høyre" (og det ikke er på Karl Johan i disse dager), så oppfatter jeg det som "Hold høyre". Mao, foranliggende skal holde seg på høyresiden, og den som roper kommer forbi på venstre.

Hvis jeg skal forbi så roper jeg hhv

"Hold høyre"
"Kommer på venstre"
"Kommer på høyre"

litt avhengig av situasjon. "Kommer på høyre" er det forøvrig sjelden jeg bruker.

Hvis jeg skal forbi et par tre stykker som sliter i et terrengparti, så vil jeg nok rope "Hold høyre" så høyt at alle hører det, og også på noe avstand, avhengig av fart.

Hvis jeg kjører forbi en og en, så er jeg mer sansynlig å rope "kommer venstre" og ikke like høyt.

Jeg har også ringeklokke på sykkelen... men den lurer jeg på om ikke må av før lørdag. Hmmm thinking

Rolf
PS! På den annen side, så er det ikke så ofte jeg kjører forbi folk frown

Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: Dan] #798562 27/08/2009 06:46
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Dan
Er dette for å gi beskjed om at man passerer på høyre, eller er det å be vedkommende legge seg inn til høyre?

Jeg synes det er god folkeskikk å si hva man selv har tenkt å gjøre, isteden for å begynne å kreve at andre skal flytte seg. Jeg roper derfor "kommer til venstre" eller "kommer til høyre" avhengig av hvilken side jeg har tenkt å passere på. Hvis den foran har konsentrasjonsoverskudd nok til å flytte seg riktig vei så er jo det fint, hvis ikke så prøver jeg bare å komme litt lengre ut.

Dette har ikke noe med folkeskikk å gjøre akkurat i Birken. Det er tross alt "offisielt" i alle birkebeinerarrangementer at saktereggående ekvipasjer skal holde til høyre og raskere til venstre. Dette blir det opplyst om både skriftlig i informasjonsmaterialet man får tildelt og muntlig via speaker før start. Når noen da lager sine egne regler kan det i kampens hete skape forvirring og misforståelser. Hva skjer om "kommer til høyre" oppfattes som "hold høyre"? En ting er kommunikasjon på trang sti der det går i krabbegir (som vi er enige om at ikke finnes i Birken), noe helt annet er kommunikasjon i plussminus 35 km/t på raske grusveier. Mitt råd er å følge arrangørens henvisninger om å passere på venstre side. Alltid i Birken.

Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: KenR] #798614 27/08/2009 07:42
G
Glenn_M Offline
Avhengig
Avhengig
G
Enig med siste taler! Ikke la oss endre standarden for dette. Noen av oss har nedsatt hørsel, og det kan i kampens hete være vanskelig å skille "Kommer til høyre!" og "Hold til høyre!".

If it's not broken, fix it until it is
Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: KenR] #798618 27/08/2009 07:45
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: maxminus
Dette har ikke noe med folkeskikk å gjøre akkurat i Birken. Det er tross alt "offisielt" i alle birkebeinerarrangementer at saktereggående ekvipasjer skal holde til høyre og raskere til venstre. Dette blir det opplyst om både skriftlig i informasjonsmaterialet man får tildelt og muntlig via speaker før start. Når noen da lager sine egne regler kan det i kampens hete skape forvirring og misforståelser. Hva skjer om "kommer til høyre" oppfattes som "hold høyre"? En ting er kommunikasjon på trang sti der det går i krabbegir (som vi er enige om at ikke finnes i Birken), noe helt annet er kommunikasjon i plussminus 35 km/t på raske grusveier. Mitt råd er å følge arrangørens henvisninger om å passere på venstre side. Alltid i Birken.

Det er ikke alltid så lett å vite om du er den saktegående eller den raske ekvipasjen. Jeg har gjort det til en regel å forholde meg i ro når noen roper "høyre", "venstre" osv., for jeg tror det er mest forutsigbart for den som kommer bak. Uansett hva de roper så vet jeg i hvertfall at det kommer noen med større fart, slik at jeg kan være litt ekstra oppmerksom.

(Men når det var en fjompenisse som fila bakdekket mitt og brølte "fløtt dæ for hælvette te høyre!" når jeg lå til høyre, da flytta jeg meg faktisk til venstre. Uten at det hjalp på humøret til han bak...).

Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: Øyvind V] #798623 27/08/2009 07:52
Juffe Offline
Besatt
Besatt
"Håltihøyre" er og lettere å rope/skrike/si enn "jegkåhmmmrpåhv-venstrrrrheh"

'...once more, and more intensity!'
Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: Juffe] #798712 27/08/2009 09:07
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Samtidig er det en klar forskjell, slik jeg oppfatter det.

"Hold høyre" oppfattes som en (sint) kommando, og fyren bak meg forlanger at jeg skal flytte meg, gjerne ut av idealsporet mitt i ei teknisk utforkjøring hvor jeg har mer enn nok med meg selv. Det har jeg ikke sansen for, spesielt ikke hvis det legges til "for fa..." (noe som dessverre var relativt vanlig i Birken da vi hadde den gamle startorningen).

"Kommer på venstre" oppfattes mer som informasjon og han gjør meg oppmerksom på at han kommer slik at jeg ikke foretar meg noe uventet i retning venstre. Det oppfatter jeg positivt, spesielt hvis det etterfølges av et "takker" når passeringen er unnagjort.
Høflighet har aldri skadet noen.

På ritt i Alpene funker det brillefint, "Komme links" etterfulgt av "Danke" gjør det både trivelig og trygt for norske grusræsere på ukjente stier.

Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: Oystein L] #798753 27/08/2009 09:39
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Oystein L
Samtidig er det en klar forskjell, slik jeg oppfatter det.

"Hold høyre" oppfattes som en (sint) kommando, og fyren bak meg forlanger at jeg skal flytte meg, gjerne ut av idealsporet mitt i ei teknisk utforkjøring hvor jeg har mer enn nok med meg selv. Det har jeg ikke sansen for, spesielt ikke hvis det legges til "for fa..." (noe som dessverre var relativt vanlig i Birken da vi hadde den gamle startorningen).

"Kommer på venstre" oppfattes mer som informasjon og han gjør meg oppmerksom på at han kommer slik at jeg ikke foretar meg noe uventet i retning venstre. Det oppfatter jeg positivt, spesielt hvis det etterfølges av et "takker" når passeringen er unnagjort.
Høflighet har aldri skadet noen.

På ritt i Alpene funker det brillefint, "Komme links" etterfulgt av "Danke" gjør det både trivelig og trygt for norske grusræsere på ukjente stier.

I prinsippet helt enig, men som utdiskutert på forumet så finnes det ikke partier i Birken som er av en slik teknisk grad. For det andre så er ikke "Birken-syklister" i snitt slik som syklister i andre ritt, særlig ikke slik det var med gammel startordning. Mange har Birken som sitt eneste ritt, og rittkultur er desverre mangelvare hos svært mange deltagere.

Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: KenR] #798763 27/08/2009 09:59
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Etter å ha vært merkesamler i dette eventyret hvert år siden "en gang på 90-tallet" er jeg veldig klar over det.

Det forhindrer dog ikke at jeg synes "HOLD HØYRE!" høres unødvendig kommandoaktig ut.

(slipper heldigvis å høre så mye til det i de første puljene, men kilder fra de sene seedede kan fortelle om mye kjefting fra useedede verdensmestere)

Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: Oystein L] #798900 27/08/2009 12:10
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Jeg har fått "HØYRE" bakfra, og "HOLD HØYRE" uten at det har vært kjeftete. "Takk" er hyggelig, men ikke forventet. Jeg skal høre "Kommer på" veldig tydelig før jeg får med meg at det er noe annet enn "Hold." Det er i hvert fall min erfaring. Skal jeg forbi på høyre sider legger jeg mer vekt på "KOMMER PÅ" enn resten, så det er krystallklart å motta gjennom stresset til den foran. Da sier jeg i hvert fall takk etterpå.

Hvis noen roper hold høyre når jeg slingrer gjennom et strekke jeg tydeligvis synes er vanskelig tar jeg ikke det sååå tungt, de bør se hva som foregår. De finner et spor forbi, så skal jeg passe på å hjelpe til om mulig når de sier fra. Enig der.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: Oystein L] #799387 28/08/2009 05:44
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Oystein L
Det forhindrer dog ikke at jeg synes "HOLD HØYRE!" høres unødvendig kommandoaktig ut.

Vanligvis synes jeg det også, så jeg pleier å si "kommer på venstre", men i Birken er "hold høyre" så innarbeidet at med et hyggelig tonefall synes jeg det funker utmerket.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: oivindg] #799424 28/08/2009 06:59
K
KjetilS Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Startet useedet fra pulje 47 i 2006. Ropte bare "Hei" eller "Høyre" på god avstand når jeg kom bakfra og det var noen i venstre felt. Stort sett vinglet vedkommende litt frem og tilbake og la seg til høyre. Var forberedt på at jeg måtte stoppe. Syklet forbi 1800 syklister det året.

Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: KjetilS] #799432 28/08/2009 07:06
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg synes "Hold høyre!" er helt greit på et ritt. Det kan jo sies på en OK måte - uten å ta frem sjersjant-stemmen ;-).

Har selv blitt forbikjørt av maaange - spesielt da vi hadde gammel startordning på Birk'en. Det blir bare knot hvis noen skal prøve med andre måter å si dette på.

Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: KjetilS] #799533 28/08/2009 09:01
stiankd Offline
Medlem
Medlem
Sitat: KjetilS
Startet useedet fra pulje 47 i 2006. Ropte bare "Hei" eller "Høyre" på god avstand når jeg kom bakfra og det var noen i venstre felt. Stort sett vinglet vedkommende litt frem og tilbake og la seg til høyre. Var forberedt på at jeg måtte stoppe. Syklet forbi 1800 syklister det året.

Hvordan skal jeg som uerfaren førstegangssyklist vite hvordan jeg skal oppføre meg dersom det kommer en gamp bak meg og roper "Hei" eller "Høyre"? Hvem skal til høyre? Jeg synes det er god skikk å fortelle den foran hvilken side jeg kommer til å prøve en forbikjøring. Jeg syns også at "kommer på venstre" høres mer riktig ut en "hold høyre". Det er vel fremdeles slik at den bakfra har vikeplikt og ikke omvendt..

.. Nå skal det sies at jeg oftere blir forbikjørt enn jeg kjører forbi, så kanskje derfor jeg trekker mot den "høflige" varianten ICON_SMILE

Redigert av stiankd; 28/08/2009 09:02.
Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: stiankd] #799544 28/08/2009 09:13
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
"Kommer til venstre" etterfulgt av "takk" er greia for min del.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Feltsykling i Birken - forbikjøring [Re: tommygutt] #799565 28/08/2009 09:32
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: tommygutt
"Kommer til venstre" etterfulgt av "takk" er greia for min del.

yes Ditto

Dette er også internasjonal standard. Har aldri hørt "keep right", "stay on the right" eller tilsvarende i ritt i utlandet, men som Oystein sier så er;
"On yer left, mate - thanks", "Komme links - danke" osv vanlige ytringer.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon

Moderator  support