Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt

Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt #795334 23/08/2009 05:07
krok Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Yr:
http://www.yr.no/sted/Norge/Hedmark/Åmot/Rena/detaljert_langtidsvarsel.html

Storm:
http://www.storm.no/vaer/rena

Får håpe det siger på noen varme høytrykk fra øst som meterologene ikke kan se ennå.

Redigert av krok; 23/08/2009 05:07.
Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: krok] #795335 23/08/2009 05:55
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
det der er bare småtterier..... Været i Drammen sist helg virkelig vær. Har brukt ei heil uke på å samle deler for å få sykkelen til å henge sammen igjen. Bir det regn så blir deet klinete.

20 start, to merke og en brutt!
Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: Henning i Re] #795336 23/08/2009 06:03
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
ooooooo. meldt 1 mm nedbør, skikkelig drøyt altså...

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: Rockefoten] #795344 23/08/2009 06:51
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Yr sier nå regn onsdag, regn torsdag, regn fredag og regn lørdag. Det kommer til å bl ufattelig spennende å kjøre over fjellet om dette stemmer

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: bjerkseth] #795350 23/08/2009 07:11
R
Ruslebiffen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R

Men den vindretningen må da være mer eller mindre optimal? ( eller er det jeg som ikke vet forskjelle på øst og vest)

Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: Ruslebiffen] #795361 23/08/2009 07:33
K
krystel Offline
Fersking
Fersking
K
Hva har dere på dere hvis det blir sprutregn? En dyr tynn superlett regnjakke i goretex? Jeg har ikke det men en kraftigere norrønna jakke som er vanntett og vindtett. Den blir uansett for kraftig å ha på et ritt.Selv om den puster blir den for varm og det vil jo knapt være plass til den i sekken. Med mindre det blir hagl eller storm da.
Det andre valget er en utgammel tynn regnjakk som kostet 50 kr. Den kan jeg gi til noen langs løypa underveis.
Det tredje valget er å ha på regntøy frem til jeg starter, å sykle uten noe regntøy.
Det fjerde valget er å kjøpe en sykkelregnjakke. Men skal vente litt å se an værvarslet før jeg invisterer i noe nytt.Hva gjør dere hvis det sprutregner? Bør jeg kanskje kjøpe en ny jakke?(den jeg liker best var selvfølgelig superdyr og kommer aldri på salg)men det kan jo hende jeg angrer på lørdag hvis jeg ikke prioriterer det!

Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: krystel] #795373 23/08/2009 07:47
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Du kan jo kjøpe jakke, da har du noe til trening.

Hvis det ikke blir helt for jævlig sprut sprut regn, kommer jeg nok til å starte med kort kort med lange armer/bein evt knær.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: Elgvenn2] #795377 23/08/2009 08:06
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg brukte en tynn Bavac under sykkeltrøya på Drammensrittet. Ble våt selvsagt, men holdt varmen.

Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: Elgvenn2] #795378 23/08/2009 08:09
K
krystel Offline
Fersking
Fersking
K
Tror jeg skal kjøpe den, får jo uansett bruk for den ellers. Sykkeljakker er vel også så lette at det går an å vikle den inn i livreima på sekken! Orker liksom ikke tanken på å stoppe opp å pakke den omhyggelig ned i sekken. For min del er ting kjørt hvis det blir irriterende stopp, da kommer jeg helt ut av rytmen. Med mindre jeg er på besvimelsens rand er det bare å holde det gående og med alle de som sykler Birken aner jeg ikke hvordan det blir å komme seg ut i løypa en gang. Kanskje jeg for høflighetens skyld står og venter til det er "klart" og flere tusen sykler forbi. Er nok best å kjøpe den superlette og meget hensiktmessige jakka ja!

Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: jodajoda] #795379 23/08/2009 08:11
K
krystel Offline
Fersking
Fersking
K
Sitat: jodajoda
Jeg brukte en tynn Bavac under sykkeltrøya på Drammensrittet. Ble våt selvsagt, men holdt varmen.

Mener du da det vanlige superundertøygenseren fra Bavac? Som blant annet er grønn med helikopterprint på?

Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: krystel] #795384 23/08/2009 08:16
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: krystel
Hva har dere på dere hvis det blir sprutregn?

Da bruker jeg vanligvis jakke (vindjakke, funker vel omtrent som en våtdrakt i regnvær), løse bein (eller lang bukse som er vindtett over knærne), skoovertrekk og som alltid, lange hansker.

Basert på erfaringene fra 2004, så vil et regnvær under Birken bli en sølete affære. Dette går mellom annet ut over brillene som tetter seg helt. Tok en stund før jeg fant ut at beste teknikk rett og slett var å bruke fingrene som vindusviskere. Veldig greitt å bruke Biltema-briller i slike settinger. Riper på glassene er liksom ikke så mye å bekymre seg for.

Hypotermi (nedkjøling) vil også være en reell fare hvis temperaturen er lav. Terskelen for hvor mye kulde/regn osv den enkelte tåler, varierer nok veldig mye.

I 2004 syklet jeg med løse bein og armer foruten lange hansker og klarte meg sånn nogenlunde. Var særlig glad for lange hansker i grunnen. På den annen side, det regnet vel ikke så veldig mye i 2004, bare nok til at alle grusveiene ble om til en slags flytende slipe-pasta. Ordentlig regnvær medfører nok behov for mer klær, også mtp evt tekniske problemer/stopp over fjellet.

Blir det det drittvær på lørdag, så bruker jeg jakke, løse bein, lange hansker og muligens skoovertrekk. Disse er i så fall ødelagt etter rittet.

Er været noe bedre, så kan jakke byttes med vindvest og løse armer osv osv...

Skal legge til her at jeg i utgangspunktet aldri sykler med bare knær når det er under 20 grader. Unntakene har stort sett vært Birken før temperaturen har steget utover dagen.

Rolf

Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: Rolf] #795390 23/08/2009 08:28
K
krystel Offline
Fersking
Fersking
K
Hvis det er kaldt sykler jeg med små tynne fingervotter under korte hansker. Jeg blir ofte veldig varm på henda etterhvert, men det er utrolig kjipt å fryse på henda). + at jeg alltid har funnet det hensiktsmessig å sykle med skjerf! Men på Birken (som jeg aldri har syklet før og som har et vannvittig stort deltagerantall, kan jo et skjerf vikle sg inn i både sykler og mennesker, komplikasjonen dette vil føre til er det vel ikke noe vits å gå lengre inn på). Kan jo da vurdere et slags halslignendeplagg som brukes til skigåing.Bukse over knæra velger jeg uansett da jeg har et kne -problem ved nedkjøing. Til dette antrekket gjør det seg best med singlet i den fineste bomull ellers blir det fort litt varmt etterhvert. Men med regn går denne planen i vasken!Det er der den nye jakka kommer inn i bildet! Slo meg akkurat at jeg muligens ser ut som et slags loppemarked når jeg sykler. Men sykkelen er det ikke noe å si på , så det så, he, he! Å begynne å fryse når en syklet er iallefall helt grusomt,, tar med en tynn langarma ulltrøye i sekken! Håper det blir sol og glede jeg da!

Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: krystel] #795398 23/08/2009 08:44
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
+ at jeg alltid har funnet det hensiktsmessig å sykle med skjerf! Men på Birken (som jeg aldri har syklet før og som har et vannvittig stort deltagerantall, kan jo et skjerf vikle sg inn i både sykler og mennesker, komplikasjonen dette vil føre til er det vel ikke noe vits å gå lengre inn på). Kan jo da vurdere et slags halslignendeplagg som brukes til skigåing.

Bruk headover (eller "Buff" som ungene her sier). Denne kan du trekke over hodet/ørene også om det er kaldt. Bruker dette tidlig vår/sen høst når temp er +- 0. Tror det vil være overkill på Birken.

Skjerf vil jeg ihvertfall ikke anbefale nei ICON_SMILE

Rolf

Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: Rolf] #795403 23/08/2009 08:47
bullet Offline
Besatt
Besatt

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: bullet] #795408 23/08/2009 08:59
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Tror vi egentlig kan legge værdiskusjonen død før ~ onsdag/torsdag ICON_WINK
Var spådd møk dritt vær med masse regn her omkring denne helga også, men 3 dager før var det full retrett, og har vært sprutsol hele helga ICON_WINK
Satser på noe slikt til neste helg også jeg! ICON_SMILE

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: Rolf] #795409 23/08/2009 09:00
K
krystel Offline
Fersking
Fersking
K
Har en "buff" men bruker den kun på vintern egentlig ja. Innser at skjerf ikke er egner i Birken,he he. Men jeg kan jo konstruere min egen lille "hals" å ha på i et tynt stoff. Det viktigste er iallefall at en ikke fryser og ikke blir for varm, det vil jo ødelege min sykling iallefall. Ikke så ille med regn heller, det er bare det med frysinga som det kan føre med seg. Drømmen er vel å sykle så fort at jeg ikke rekker å ense det en gang!!

Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: krystel] #795410 23/08/2009 09:00
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev

Mener du da det vanlige superundertøygenseren fra Bavac? Som blant annet er grønn med helikopterprint på?

Det er denne, Finner den i alle sportsbutikker. Den puster godt, og jeg syntes den er god å ha på. Sammen med en buff i halsen ICON_SMILE

Regnejakker er ekle, de samler svette og kondens. Blir grusomt ekkelt og klamt.

Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: Elgvenn2] #795411 23/08/2009 09:01
bullet Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Elgvenn2
Var spådd møk dritt vær med masse regn her omkring denne helga også, men 3 dager før var det full retrett, og har vært sprutsol hele helga ICON_WINK

Det var poenget mitt, godt skjult ICON_WINK

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: Elgvenn2] #795414 23/08/2009 09:02
K
krystel Offline
Fersking
Fersking
K

Håper det! Husker før Grenserittet i år, da var det jo sprutregn og kaldt hele uka, men på lørdag 1.aug skinte sola som den aldri hadde gjort før i manns minne!

Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: krystel] #795418 23/08/2009 09:10
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R

Håper det! Husker før Grenserittet i år, da var det jo sprutregn og kaldt hele uka, men på lørdag 1.aug skinte sola som den aldri hadde gjort før i manns minne!

Hmm... De må ha ofret noe til værgudene som vi i Drammen glemte. Der var det en fantastisk fredag og søndag. Lørdagsværet kan beskrives med andre ord... frown

Rolf

Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: Rolf] #795443 23/08/2009 09:52
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I Drammensrittet hadde jeg kort bukse, kort ulltrøye under sykkeltrøya og løse armer. Det gikk greit underveis, men da jeg kom i mål merket jeg at jeg var litt nedkjølt. Blir det regn i Birken kommer jeg til å ha en tynn jakke av den typen som er litt vanntett og litt vindtett utenpå og en tynn lang bukse. Og Buff.

Og ei lita flaske med Wet Lube i sekken.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: Rolf] #795486 23/08/2009 11:25
svegar Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Rolf
Bruk headover (eller "Buff" som ungene her sier). Denne kan du trekke over hodet/ørene også om det er kaldt. Bruker dette tidlig vår/sen høst når temp er +- 0. Tror det vil være overkill på Birken.

Skjerf vil jeg ihvertfall ikke anbefale nei ICON_SMILE

Rolf

Enig. Og buffen kan du lett dra over hodet uten å ta av deg hjelmen, dvs du kan helt fint gjøre det i fart. Så legger du den bare i åttetall rundt håndleddet. Ultrafleksibelt plagg som gjør at påkledningen ellers rekker til et stort temperaturspenn, og der du kan "skifte" uten å tape noe som helst.

sv

Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: Elgvenn2] #795543 23/08/2009 14:07
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Helt enig. Ikke noe stresse med nå. Hvor ofte har Yr og Storm rett ? Vil heller at damene på Storm maserer meg etter birken en at de skal spå være for meg. Syklet i 2004, ikke noe kos nei, men kan ikke regne med fjorårs forhold hvert år. Skal mye til at jeg sykler med jakke. Super (peak performence)på overkroppen og løse bein kanskje. Men som Elgvenn sier var det spådd regn i helga, og hva fikk vi ? SOL.

Redigert av oddefa; 23/08/2009 14:10.
Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: Oddefa] #796139 24/08/2009 11:15
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Jeg sykler aldri med jakke utenom vinter. Maks vindvest og løse ermer. Kanskje løse knær, men mest sannsynlig bare knær med sixtufit sport balsam på. Lange hansker bruker jeg alltid på terrengsykkelen.

'...once more, and more intensity!'
Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: krystel] #796221 24/08/2009 12:39
A
akvilas Offline
Entusiast
Entusiast
A

Jeg brukte det samme i Drammen, kortermet, under trøya, og så løse ermer. Var veldig bra. Husker det begynte å regne, men ellers var alt fokuset på gjørma.

Kom hjem og leste på forumet at det hadde regnet hele tiden...Regn er null problem, verre hvis gradestokken kryper under 10 eller vinden tar tak...

Re: Været på lørdag ser ut til å bli skikkelig kjipt [Re: akvilas] #796248 24/08/2009 13:12
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Jeg hadde for min del vært mere bekymret hvis de spådde sol til lørdagen. DA hadde man vært garantert drittvær.

Redigert av jan erik; 24/08/2009 13:12.

Moderator  support