Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Åpningstempo i Birken

Re: Åpningstempo i Birken [Re: jodajoda] #795711 23/08/2009 18:01
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: jodajoda
Under rolige former på trening, så finner du din pulsterskel.

Hvordan?

Re: Åpningstempo i Birken [Re: Øyvind V] #795734 23/08/2009 18:29
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Sikreste metode er laktatmålinger.
En annen metode er å trå så hardt du greier i 20min med wattmåler.
Det er da en annen tråd som beskriver hvordan å regne ut din terskel ut i fra det.

Pulsen er kansje ikke det beste å gå ut ifra, da det er mange ting som spiller inn på denne, dagsform etc.
Noen ganger kan man ha skyhøy puls, men lite trøkk på pedalen, mens andre ganger lav puls og bra trøkk på pedalen.
Så det beste er nok en wattmåler. Eller rett og slett føle på kroppen.

Re: Åpningstempo i Birken [Re: jodajoda] #795738 23/08/2009 18:36
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Eller rett og slett føle på kroppen.

....også kalt Rema-metoden. Funker greit for en enkel kar fra Romsdalen i alle fall ICON_SMILE

Re: Åpningstempo i Birken [Re: jodajoda] #795764 23/08/2009 19:14
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sikreste metode er laktatmålinger.
En annen metode er å trå så hardt du greier i 20min med wattmåler.
Det er da en annen tråd som beskriver hvordan å regne ut din terskel ut i fra det.

Pulsen er kansje ikke det beste å gå ut ifra, da det er mange ting som spiller inn på denne, dagsform etc.
Noen ganger kan man ha skyhøy puls, men lite trøkk på pedalen, mens andre ganger lav puls og bra trøkk på pedalen.
Så det beste er nok en wattmåler. Eller rett og slett føle på kroppen.

Men du svarer ikke på spørsmålet fra Øyvind V. Hvordan finner du terskel under rolige former for trening? Og hva slags terskel er det du finner da?

Jeg har makspuls på ca 184 og syklet Birken i fjor med snittpuls på 154 noe som tilsvarer ca 83.5% av HRmax. Kom i mål på rett over 3 timer, og tror ikke jeg hadde så mye mer å gå på. Adrenalin med mer hadde jeg også nok av. Dere som sykler på på over 90% av HRmax må jo være sinnsykt godt trent og sykle på godt under 3 timer?

Re: Åpningstempo i Birken [Re: KenR] #795800 23/08/2009 19:52
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: maxminus
Men du svarer ikke på spørsmålet fra Øyvind V. Hvordan finner du terskel under rolige former for trening? Og hva slags terskel er det du finner da?

Ved laktatophopning i kroppen, så har du nådd din terskel. Når dette intreffer, så har du funnet din terskel.
Tror ikke det blir riktig i stressa omgivelser.

Jeg har makspuls på ca 184 og syklet Birken i fjor med snittpuls på 154 noe som tilsvarer ca 83.5% av HRmax. Kom i mål på rett over 3 timer, og tror ikke jeg hadde så mye mer å gå på. Adrenalin med mer hadde jeg også nok av. Dere som sykler på på over 90% av HRmax må jo være sinnsykt godt trent og sykle på godt under 3 timer?

Nei, du behøver ikke være spesielt godt trent for å holde høy puls lenge. I mitt første ritt ever, så hadde jeg 90% i snitt i 3 timer.
Jeg var da 37 år hadde begynnt å trene og sluttet å røyke 6 mnd før.
I forkant av dette har jeg aldri trent, i allefall ikke på minst 25år. Jeg røyka ca 30 sig om dagen i denne perioden.
Året etter hadde jeg svært høy puls når jeg trente, men liten effekt i det jeg gjorde. DVS lite watt på pedalene.

Nå 3 år senere, så ser det ut til at kroppen er blitt en del mere "normal".
Pulsen ligger mer i et område som høres mer fornuftig ut, f.eks. så er snittpuls nærmere 85% i ritt, og med vesentlig mer trøkk enn for 2 år siden.

I Birken 2008 så lå snittpulsen på 84%.

Re: Åpningstempo i Birken [Re: jodajoda] #795810 23/08/2009 19:58
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Ved laktatophopning i kroppen, så har du nådd din terskel. Når dette intreffer, så har du funnet din terskel.

"Når dette inntreffer", mener du puls (% av HFmax/antall slag)?

Re: Åpningstempo i Birken [Re: jodajoda] #795822 23/08/2009 20:04
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
For å dra tråden litt tilbake til opprinnelig tema. Jeg luller rundt med subben i pulje 31 og har som mål å komme inn i området rundt 3:50.

Planlegger en kontrollert åpning til Skramstad, med påfølgende hasardiøs utforkjøring frem til første terrengparti. Der skal jeg rusle i tempoet til de rundt meg (blir alltid litt gåing i starten på det første partiet), sykler på lette gir resten av terrengpartiet og henger meg deretter på noen ræsere fra pulje 32 og 33.

Alltid noen som ikke har fått seedet seg riktig samt en del som kliner til fra start. For meg begynner Birken etter første terrengparti. Da skal jeg begynne å plukke de fra pulja mi som har vært vel optimistiske i sin åpning:-)

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Åpningstempo i Birken [Re: Rønnern] #795826 23/08/2009 20:14
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Rønnern
For å dra tråden litt tilbake til opprinnelig tema. Jeg luller rundt med subben i pulje 31 og har som mål å komme inn i området rundt 3:50.

Planlegger en kontrollert åpning til Skramstad, med påfølgende hasardiøs utforkjøring frem til første terrengparti. Der skal jeg rusle i tempoet til de rundt meg (blir alltid litt gåing i starten på det første partiet), sykler på lette gir resten av terrengpartiet og henger meg deretter på noen ræsere fra pulje 32 og 33.

Alltid noen som ikke har fått seedet seg riktig samt en del som kliner til fra start. For meg begynner Birken etter første terrengparti. Da skal jeg begynne å plukke de fra pulja mi som har vært vel optimistiske i sin åpning:-)

Høres ut som en ganske god strategi. Men vær obs på at det som regel er en fordel å kjøre med folk fra egen pulje. De du tar igjen har ingenting å bidra med, og du havner litt i samme situasjon med de som kommer bakfra. De har kjørt deg inn med hhv 5 og 10 minutter, og har en mye høyere marsfart enn deg. Følg strategien din, men prøv å kjør med en fin gruppe fra egen pulje. God tur!!

Re: Åpningstempo i Birken [Re: KenR] #795988 24/08/2009 07:43
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De av oss som velger å holde igjen litt snakker gjerne om et lite minutt (for meg er det i alle fall tilfellet).
Da har vi fortsatt flust av ryttere fra egen pulje rundt oss etter gåpartiet.
Samtidig synes jeg det er mye mere tilfredsstillende å være en god bidragsyter i ei lita gruppe som plukker ryttere enn å være slakt gratispassasjer på halen av et felt.

Re: Åpningstempo i Birken [Re: KenR] #796004 24/08/2009 07:58
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Høres ut som en ganske god strategi. Men vær obs på at det som regel er en fordel å kjøre med folk fra egen pulje. De du tar igjen har ingenting å bidra med, og du havner litt i samme situasjon med de som kommer bakfra. De har kjørt deg inn med hhv 5 og 10 minutter, og har en mye høyere marsfart enn deg. Følg strategien din, men prøv å kjør med en fin gruppe fra egen pulje. God tur!!

I og med at jeg planlegger en kontrollert åpning, så vet jeg jo at jeg har mer å kjøre med når det kommer raskere ryttere bakfra. At de har tatt meg igjen med noen minutter i løpet av den første timen, er kald beregning.

Når jeg syklet forrige gang i 2007 åpnet jeg rolig uten en plan bak det. Det førte til at jeg var for treg i avtrekkeren når de gode togene kom og da jeg endelig fikk ut fingeren var det for sent. Syklet alene mesteparten av rittet, der jeg hoppet fra pulje til pulje. Spesielt på asfalten var det tungt å ikke ha noen å sykle sammen med, uansett hva jeg prøvde å få til av oppmuntring og godsnakking med de jeg tok igjen....

Samme strategi ble brukt på Grenserittet, hang meg på noen fra pulja bak, men også der var jeg nok litt for feig og sen i avtrekkeren, denne gangen skal jeg kjøre litt tøffere, litt tidligere. Men en kontrollert åpning:-)

Redigert av Rønnern; 24/08/2009 07:59.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Åpningstempo i Birken [Re: Høggern] #796083 24/08/2009 09:52
H
Håkon SSL Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sitat: Høggern
trenger ikke wattmåler når man kjenner kroppen sin.

''sikkert helt sant''....siden alle i tdf bruker wattmåler. Men dem kjenner sikkert ikke til kroppen sin heller.

så wattmåler...det er bortkasta.

Det beste er å kjøpe seg pulsklokke, google ''hvordan regne ut max puls'' stille inn det på klokka og kjøre birken på 90% og tro det er riktig.

- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM
- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: Åpningstempo i Birken [Re: Rønnern] #796087 24/08/2009 09:54
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
De fleste har vel forskjellige ambisjoner med Birken. Dessuten så er det ikke alle som passer i pulja som de skal starte i. Noen er sterkere enn de i pulja og andre er svakere.

Noen har som mål å bare komme i mål på en OK tid og andre vil satse alt. Det er vanlig å sette personlig rekorder i ritt da man har det lille ekstra i hodet for å sprenge grenser.

For å vite hvor hardt man skal åpne i Birken bør man vite endel ting om utøveren. For min egen del ville jeg heller ha ryki på en skikkelig smell enn å safe rittet å vite jeg kunne kjørt mye fortere.

Husk å få i deg næring, det er fort gjort å glemme når man blir ivrig.

Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Re: Åpningstempo i Birken [Re: Marius-H] #796097 24/08/2009 10:07
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Jeg kommer til å klemme til fra start, jo raskere opp i puls jo bedre for meg. Startet i Eliten på Nordsjørittet og klorte meg fast mens ryttere bak meg datt av i begynnelsen. Dette medførte at jeg fikk en skitgod gruppe å kjøre med i motvinden frem til Bryne. Var med å kjørte en god rulle helt frem til Bryne, der var det flere som hadde fått nok og jeg kjørte solo den iste tredjedelen. Hadde masse å kjøre med og trampa så krampa kom rett over den siste bakketoppen ned mot mål. Kom inn på en 27. plass. Mitt beste ritt noen sinne:) Og ikke minst, jævlig gøy!

Så kjør på.

'...once more, and more intensity!'
Re: Åpningstempo i Birken [Re: Rønnern] #796150 24/08/2009 11:27
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Rønnern

Har samme pulje som deg, men kommer til å prøve litt høyere tempo fra start. Har et ørlite håp om merket, som kanskje ligger på 3:40-3:45, så jeg skal prøve å henge meg med de nest-beste i pulja (dvs gi slipp på de som hardkjører for fullt fra start, men se om det danner seg en gruppe av folk bak disse igjen.

Re: Åpningstempo i Birken [Re: simson] #796155 24/08/2009 11:40
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: simson
Har samme pulje som deg, men kommer til å prøve litt høyere tempo fra start. Har et ørlite håp om merket, som kanskje ligger på 3:40-3:45, så jeg skal prøve å henge meg med de nest-beste i pulja (dvs gi slipp på de som hardkjører for fullt fra start, men se om det danner seg en gruppe av folk bak disse igjen.

Har en kompis som også starter i pulje 31, hans mål er 3:20! Ikke fått seedet seg i år og har kun Birken med NM i punkteringer som seedingsgrunnlag. Han spurte om jeg ville være med å kjøre, jeg takket høflig nei.

Det er nok masse folk i pulja som ønsker og kan kjøre for merket, så jeg vil tro det danner seg flere grupper. Om kroppen føles usedvanlig sprek og fin så kan det være at jeg henger meg på.

Ellers skal jeg vinke til deg når jeg passere deg ved Sjusjøen:-)

Redigert av Rønnern; 24/08/2009 11:40.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Åpningstempo i Birken [Re: Rønnern] #796226 24/08/2009 12:42
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Drikk MYE spesielt i starten opp til skramstad tror jeg det er viktig å få i seg nok drikke type sportsdrikk, salttapet er visst størst i starten. Er det noen som har erfaring med dette og som åpner hardt?

Re: Åpningstempo i Birken [Re: Hekta-MTB] #796259 24/08/2009 13:26
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Jeg drikker vanligvis ikke noe helt i begynnelsen. Dette for å unngå å måtte gå på do. Normalt begynner jeg å drikke 20-30minutter etter start.

'...once more, and more intensity!'
Re: Åpningstempo i Birken [Re: simson] #796311 24/08/2009 14:40
okl Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: simson

Nå lå vel merketiden for oss middelaldrende menn rundt 3:45 i fjor med perfekte forhold og kortere løype. Tipper vel heller at kravet blir rundt 3:50.

Øystein

Re: Åpningstempo i Birken [Re: olechr] #797532 25/08/2009 21:09
bigbigbig Offline
Medlem
Medlem
Sitat: olechr
Jeg også vil absolutt råde deg til å glemme pulsklokke fra start. Birken er et ritt du er avhengig av bra gruppe hvis det skal gå fort. Så kom deg fort opp til skramstad og skli med en god gruppe.

Pulsklokke i ritt har ingen ting for seg så sant du ikke kjører med wattmåler i tilegg.

Hvorfor ikke?

YNWA
Re: Åpningstempo i Birken [Re: bigbigbig] #798032 26/08/2009 13:37
olechr Offline
More than words
More than words
Fordi puls kan variere ut ifra hvordan faktisk beina er. Hvertfall er det sånn hos meg. Og sitter man i en gruppe så slipper man jo ikke fordi pulsklokka er litt over det man har tenkt.

Jeg mener sykling har mye med psyke å gjøre. Hvis man føler seg grei og ser at pulsen er litt høy så føler man seg plusteslig ikke så bra mere.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Åpningstempo i Birken [Re: olechr] #798076 26/08/2009 14:49
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: olechr
Fordi puls kan variere ut ifra hvordan faktisk beina er. Hvertfall er det sånn hos meg. Og sitter man i en gruppe så slipper man jo ikke fordi pulsklokka er litt over det man har tenkt.

Jeg mener sykling har mye med psyke å gjøre. Hvis man føler seg grei og ser at pulsen er litt høy så føler man seg plusteslig ikke så bra mere.

Nu var det lenge sen jeg konkurrerte men min erfaring var at jeg alltid startade mye raskare en vad jeg nog skulle ha gjort. Allt føltes så mye lettare en vanlig. Pulsen var høg den og sikkert lite høgre en vanlig på grund av adrenalin men jeg lærde mig i alle fall efter et tag en nivå der jeg absolut ikke skulle ligge.

En pulsklokke er ikke optimal men jeg kunde i alle fall bruke den som et tak (antagligen satt før høgt...) på hur mye jeg faktiskt kunde ta i. En sak var ialle fall sikker og det var at jeg aldrig gikk ut før sakta...

En sådan her tråd blir også veldig subjektiv då alle har en forskjellig oppfattning av vad som menas med at gå ut hardt.

Re: Åpningstempo i Birken [Re: fredriks] #799203 27/08/2009 19:13
TexHausRe Offline
Fersking
Fersking
Er ikke fagmann men jeg tror det blir feil å snakke om snittpuls over et ritt som varer i 3-4 timer. Ihvertfall hvis det skal si noe om ytelsen. Hvis løypen kan sykles hardt hele tiden kan man kanskje snakke om snittpuls og vurdere det til å være terskel. Var med på sprint thriathlon i sommer. Ca 1 time terrengsykkel med lett løype (gråtassen). Snittpuls på 88%. Det er en puls jeg opplever som terskel. Også når jeg kjører lange bakker (4 km / 200 meter høydeforskjell) som intervall. Når jeg kjørte Drammensrittet(3:37) i år så kunne jeg så absolutt ikke sykle hardt hele tiden(søle og en del mer terreng). Snittpuls = 81%.

Har ikke syklet Birken før, men det er for meg utopi å klare å holde "snittpuls" i 3-4 timer på over 90%. Tipper jeg ender på snittpuls på 85-86% uten at snittpulsen er noe mål for meg. På Farrisrunden (3:14) hadde jeg snittpuls på 84%. Det var mitt første terrengritt og kunne nok syklet litt hardere. Har siden Farrisrunden trent mye og hardt, så terskelen her nok hevet. Jeg er forøvrig relativt sikker på at jeg har stilt inn riktig makspuls (200/40 år).

Bruker pulsklokke men det er mest for å passe på at jeg hele tiden forsøker å holde meg opp under terskel og samtidig ikke ta helt av (f.eks i starten). På Drammensrittet opplevde jeg at det gikk greit å ligge på 92-93% i de første lange bakkene, men jeg hadde aldri i livet klart å holde det innover i løypa. Holdt plasseringene mine hele tiden fra første mellomtid til mål.

Redigert av TexHausRe; 27/08/2009 19:16.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support