NM DH Siljan avlyst??
|
Re: NM DH Siljan avlyst??
[Re: olechr]
22/08/2009 10:57
|
RufusP
Fersking
|
Fersking
Hmmf, dette var da dramatisk.
På tirsdag dro jeg og en til (som er veldig god på stibygging) til Siljan for å teste løypa. Vi skulle gå oppover for å trene.
Vi møtte 3 som jobbet med løypa, og som spurte oss om hva vi syntes og ville at vi skulle hjelpe med å stikke ut løypa.
Vi anbefalte paller der det var vått, og viste hvor vi syntes det ville være best å kjøre ETTER FORHOLDENE. Igår ble jeg ringt opp og fikk vite at de ikke hadde gjort noe særlig siden tirsdag. Men for å være helt ærlig var det begrenset hva de kunne ha gjort på så kort tid.
Løypa minnet mye om den i Lommedalen i sin tid.
Jeg følte ikke at jeg hadde autoritet til å avlyse, og de snakket jo om hvor mye de skulle jobbe med løypa frem mot helgen.
Hvem idiot lot denne klubben arrangere NM? Tja, det var vel meg? Jeg blei ihvertfall spurt hva jeg syntes, og jeg svarte at de virket ivrig og søkte jo tidlig... dette var jo ifjor høst!
Øyvind Ø var der ifjor og stakk ut løypa, men de hadde enten glemt det, eller ikke gjort noe særlig siden det. I juni skulle jeg dit for å teste løypa, men det regnet så hardt at det blei avlyst.
Ny regel nr.1: FOR Å KUNNE ARRANGERE NM MÅ MAN HA EN LØYPE SOM HAR VÆRT BRUKT TIL NCDH FRA FØR. Forsåvidt bør løyper alltid testes før ritt.
NCF har vist MYE mer interesse for dh de siste sesongene, men det er få dhere som ønsker å bruke tid på å hjelpe NCF forbedre dette.
Jeg er medlem i SKT (Sportslig kommitee terreng), men møtene som har vært har handlet om xc og maraton.
Vi har snakket om eget kommitee for dh, og jeg ønsker at det skal være en offisielt autoritet som kan teste løyper og sjekke at de er gode nok. Vi skulle gjerne hatt en som er god til å bygge løyper OG som kan bidra.
Men penger?
Jeg snakka nettopp med Heikki, som brenner mer for dh enn de fleste aner, han sa at vi må få til NM på Grefsen... kryssefingerne.
I forsvar for Grenland: bra med interesse! Særlig for en klubb som ikke har dh syklister! Det er et godt stykke imellom ide og ferdig produkt, men de prøvde ihvertfall! Nei de skulle ikke hatt NM, men klubben er god til å arrangere, det er ikke så stor forskjell imellom NM og NC. Men når de fleste klubber ikke vil arrangere DH, eller ikke bestemmer seg for at de vil før LENGE etter fristen får NCF en vanskelig jobb å få til en sesong.
PS, Nordisk var i Danmark, NCF anbefalte de å la vær å arrangere, men de bestemte seg for å stå på alikevel... helt til siste liten!
Ikke så rask til å sykle, men hjelpsom om du spør pent, liker ting som FFF og 80Twenty, liker ikke å skryte. Top-Tubes RIP
|
|
|
[Re: olechr]
22/08/2009 11:01
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Glad jeg ikke løste lisens og dro nedover.. (Hadde jeg fått gullmedalje uten konkurrenter i veteranklassen?) Med fare for å gjøre meg høyst upopulær, her er noen betraktinger om temaet fra en realtivt utenforstående (med fartstid fra NC DH): Vi har egen representant i NCF. Navnet hans begynner på R, og han sitter i Sportslig Komité. Om Emil tror at det kun har kommet én offisiell uttalese fra Forbundet, så er det fordi han kanskje ikke har mottatt meldingen fra NC DH's "offisielle" facebookside. Melding om at utformiljøets representant var i løypen senest tirsdag (jeg siterer bla.:) -"Selv var jeg der på tirsdag og syklet i litt av løypa. Den var ikke den verste jeg hadde syklet i, men heller ei verdenscup standard. Jeg hjalp til å stikke ut løypa for å få med interessante ting, men det var mye langt gress der, som skulle kuttes ned før helgen. Heistrasseen så jeg ikke på." Altså var en represntant fra NCF i Siljan på tirsdag og hjalp til å stikke ut løypen. Vedkommende er ikke så flink til å ta T-krok (jmfr. Kr. sand  ), så den har han ikke sjekket ut (eller hadde ikke interresse/tid). Når arrangørklubben får besøk av en offisell representant fra NCF, som atpåtil hjelper til med å stikke ut løypen, er det ikke da naturlig for dem å tro at den nok blir godkjent av dommerene fra samme forbund? Så vidt jeg har skjønt så var det endatil slik at dommer etter samråd med ryttere/potensielle deltagere som mente at løypen skulle underkjennes. Problemet lå slik jeg forstår det ganske opp i dagen og burde vært oppdaget senest på tirsdag. Videre heter det i meldingen fra NC DH's Facebookside -"Jeg har full forståelse om folk er sure og skuffet. Lang reisevei for å måtte snu osv. Selv har jeg ingen autoritet for å kunne avlyse ritt eller ikke godkjenne løyper, men noe jeg har ønsket en stund, er at noen i NCF skal godkjenne løype og følge opp bygging FØR rittet. Kanskje det skjer etter denne katastrofeen?" Hva var det så vedkommende gjorde i Siljan på tirsdag? Syklet løypen, fulgte opp og deltok i oppbygging. Men hadde altså ingen autoritet til å under- eller godkjenne, og gjorde seg derfor ikke opp noen mening om det temaet? Hva var formålet med besøket? Å gi arrangøren en følelse av falsk trygghet? I det minste bra at en annen representant fra forbundet tar tak i ulykken og den tøffe jobben med å være ansvarlig representant fra NCF her inne, godt jobbet Contessa. Ikke et fnugg av ansvarsfraskrivelse fra henne. Ellers; T-krok finner man i flere sykkelheisanlegg. Som nevnt bla. i Kr. sand. Der var det de (tre gangene jeg deltok på ritt der) vanlig å feste kroken bak setet, og alle (untatt én, kremt) greide seg bra opp heistrasseen. Selvsagt flott om en får innført Grefsenfeste i alle disse T-krokene, men det høres først og fremst ut som om selve trasseen var problemet i Siljan. Også verdt å merke seg at forumet vi nå befinner oss på publiserte en nyhetsartikkel fra Siljan på torsdag. Om den er skrevet basert på en pressemelding og tilsendte bilder, eller på selvsyn hadde vært interresant å vite. Etter bildene å dømme er det ganske klart at dette er en heller kjedelig løype. Så, for å oppsumere. Jeg tror ikke arrangøren skal skytes med så hardt skyts som vi har ladet med. Jeg tror også at vi står i fare for å skyte oss selv i foten. Gjør som Contessa ber dere, gi tilbakemelding til forbundet. Og om vi virklelig vil få fart på ståa i NCF, så må vi bruke organisasjonen for det den er verdt ved å ta verv og ansvar selv. EDIT: Rufus postet mens jeg skrev dette.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
[Re: Rednax]
22/08/2009 11:10
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Edit: Der kom jaggu Rufus på banen mens jeg skrev! (Begynne å ha åpent to vinduer, hvor det ene kontinuerlig oppdateres). Rufus! Hva tenkte du på da?! Dette var en gediiigen flause! Beklager ikke den krasse tonen i inlegget mitt, å få en slik ansvarsfraskrivelse som første melding etter ett avlyst ritt (som du sendte på FB) var skuffende og tildels provoserende. Tenk hvor sint jeg egentlig hadde vært OM jeg hadde lagt avgårde til Østlandet?! Synes faktisk litt synd på arrangøren, om de hadde fått tilgang til all denne massive kritikken som hagler her inne, så tipper jeg vi hadde fått noen oppklarende svar om forløpet til tragedien. [Switcher over til ikke irritert modus, og glemmer et øyeblikk sakens kjerne] Jepp, etter hva som har blitt forklart og bildene jeg har sett, så er det fullstendig Lommedalen deja vue. Ikke teknisk i det hele tatt, men plenty soggy. Faktisk det aller første jeg tenkte på. Dessuten støtter jeg fullhjertet opp om at Heikki er en ekte DHfan. Gjør alt dere klarer for å rette opp fadesen ved å få til et NM likevel. Grefsen alltid levert varene tidligere. (Også får du få ut fingeren og melde deg på vetranklassen slik at vi i det minste blir to på pallen  .)
Redigert av Rednax; 22/08/2009 11:19.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
[Re: Rednax]
22/08/2009 14:25
|
RufusP
Fersking
|
Fersking
Hupp. Jeg var ikke i Siljan på offisiell kapasitet... men kanskje jeg er alltid på offisiel kapasitet når jeg sykler? Dette er vanskelig, jeg skulle kanskje vært super negg og bare sagt til Yngvar som jobbet hardt da at dette var nytteløst og bare crappybullshit. De sa jo at de skulle jobbe videre med løypa. Men det er akkurat det, det er INGEN standard for dh løyper. Lommedalen sugde, men det var "likt for alle" som vi pleide å si. Med visjon om å få nordmenn på VC pallen var ikke løypa bra nok, men de fleste løyper i norge er ikke det. Jeg var oppom Siljan på tirsdag på impuls, og regnet med at alt var ferdig... derfor kjørte jeg ikke heis. Ansvarsfraskrivelse,  jeg er jo bare en syklist, som tilfeldigvis har fått en fot innenfor hos NCF. Hvem var denne funksjonæren som stengte rittet? Apropos autoritet, sist gang jeg forsøkte å forandre på noe på dh ritt var i Kristiansand, da jeg ønsket at folk skulle bruke mer beskyttelse, jeg blei jo nesten spytta på så sinte folk blei! Dhere er en grei bunch å ordne for, vi vil ha alt, det skal ikke koste oss noe, vi skal ikke gi noe, og vi skal ihvertfall ikke måtte gå oppover løypene om heisen er dårlig. Kanskje på tide å reise til landet verdens beste dher er ifra og se åssen de sykler der... i de store alpene der... Sånn, provosert nok nå? Jeg selv er pissed som faen!
Ikke så rask til å sykle, men hjelpsom om du spør pent, liker ting som FFF og 80Twenty, liker ikke å skryte. Top-Tubes RIP
|
|
|
[Re: RufusP]
22/08/2009 18:07
|
Tore36
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
[Re: Tore36]
23/08/2009 08:15
|
Kenneth R
Kjedelig å være avhengig, ass
|
Kjedelig å være avhengig, ass
|
|
|
[Re: Kenneth R]
23/08/2009 08:54
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
"løypebygger" Utrolig..... Jeg så en ting de hadde "lagd" og det var en palle som var lagt over et parti er... Makan til sutring fra kameramann da. Priceless!
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: AXL]
23/08/2009 09:32
|
Rolf
Veteran
|
Veteran
Det burde stilles mye strengere krav til å kunne få arrangere NM (og NC for den sags skyld). Det burde stilles mye større krav til løyper og heistrasseer også, man burde ha det som ett krav at løypen det skal sykles i burde være ferdig/nær slutt når søknaden sendes inn. Uten noen som helst kjennskap til hverken Siljan eller DH generelt (jeg har "syklet" ned NC-løypa i Aron på HT og synes dere er gærne  ), så har jeg en kommentar eller to. - Løyper lager ikke seg selv. Disse er det som regel ild-sjeler som lager, med mer eller mindre velvillig hjelp fra innkalte dugnads-mannskaper. Der tror jeg noen og enhver kan tenke litt over. Det er for mange som har egne "viktigere" ting å gjøre, fremfor å bidra til fellesskapet (eller klubben, borettslaget, vel-foreningen sin osv) - De som brenner, brenner før eller siden ut. Særlig hvis det er lite hjelp å få, og kanskje også lite ros. - Under selve arrangementet er det behov for en rekke vakter. Slike er det heller ikke nødvendigvis så lett å skaffe, og de stedene man har flere arrangement i løpet av året, så er det sikkert enda verre. Ingen unnskyldning av noen som helst, men kanskje noe å tenke på. Vet jo at mange av dere som poster her er ivrige på dugnadsfronten, særlig i Aron  Rolf
|
|
|
[Re: Rolf]
23/08/2009 12:05
|
Fjeldheim
Førstemester
|
Førstemester
Hehe, bare det å legge pallen den veien viser at de ikke har skjønt det...
|
|
|
[Re: Kenneth R]
23/08/2009 12:13
|
j-bravo
Fersking
|
Fersking
Hmm, ikke mye som så ut som en racing-løype der..og hvor går egentlig løypa..?? Hva vil arr oppnå med å henvise til filmen av han som hopper og spretter som en apekatt gjennom gresset der..??..vise at det går an å sykle der...?? Nei, dette var skralle greier!
|
|
|
[Re: j-bravo]
23/08/2009 12:54
|
AXL
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Når jeg har sett denne videoen er det klart hva som er problemet. Løypebyggere og arrangører har jo ikke snøring på hva downhill egentlig er. Det er ikke en downhill løype bare fordi den går "down a hill", om dere skjønner. DH er ikke å sykle ned en gressslette raskest mulig. Det var jo ikke ett eneste bygd element i løypen, ikke en eneste dosering, hopp eller noe, og her skal norges beste dh'er kåres? Den løypen der kan ikke ha tatt mer enn 1 dag å lage, ærlig talt.
Nei, her er det noen som må sette seg ned i sofaen med Decline magazine og F1rst/Tipping point på tv'en og lære seg hva DH egentlig er. Kanskje ta en liten tur til Hafjell, nordens kanskje beste sykkelsted for å hente litt inspirasjon/lære litt?
Vet jeg høres veldig negativ og krass ut, men jeg får skylde på bakrusen. Skal ikke sitte her å forvente/kreve at noen skal droppe alle sine daglige gjøremål og bruke hundrevis av timer i skogen for å lage en perfect løype som jeg skal sykle i, mens jeg sitter på rompa og spiser sørlandschips... Men har du tatt på deg ansvaret for å arrangere NM så burde du gjøre en liten innsats!
..::AXL::..
|
|
|
[Re: AXL]
23/08/2009 15:02
|
Ironman
Entusiast
|
Entusiast
Tenkte å dele noen av mine tanker om arrangementet og etterspillet. Det hele er jo ganske tragisk for sporten.
1. Forbundet har jo slitt i flere år med å få en fornuftig norgescupsesong. som regel er det for få ritt. det er ikke snakk om å søke for å få et ritt, men de må aktivt gå ut og nesten trygle en del av de "rutinerte" arrangørene om å ha ritt. Jeg overtok ansvaret for det som etter planen skulle være et norgescupritt på voss, da espen rett og slett ikke kunne være alle steder på samme tid. fikk da videresendt endel mail fra forbundet der de ba på sine knær om at vi kunne ta en avgjørelse og sette en dato slik at de kunne spikre sammen programmet, så de har vært aktiv på den fronten ihvertfall. poenget er: når det ikke er søkere til rittet, og forbundet må ty til kriseløsninger blir standarden dårligere, og det er ikke deres feil, men utformiljøet i norge. vi må kollektivt fordele jobben med å sette sammen en verdig sesong.
2. når forbundet ber en arrangør som ikke har utforkunnskap om å holde det viktigste rittet i sesongen, så MÅ de klare å gjøre jobben sin. ncf er jo ikke en velforening i et borettslag, men en stor idrettsorganisasjon, og MÅ klare å stable på beina oppfølgingsrutiner for å sikre at planleggingen går som den skal.
3. når arrangøren går inn med blanke ark, så burde de mer aktivt søkt info fra utformiljøet generelt for å se hvilken standard som forventes på arrangements- og løypedelen. det blir for lettvint å lage noe i blinde og sutre etterpå.
4. Rufus: "hele" norge vet at du er utformiljøets mann i ncf, og jeg setter stor pris på at du gidder å ta jobben for oss. MEN, som folk før har påpekt, selv om du sikkert bare var oppe og sjekket ut løypen/syklet/hadde det gøy, så kan du ikke "slå av" ncf-statusen din, og spesielt når du henvendte deg til løypebyggerne og tipset om løype og elementer så har du nok, selv om du nok ikke har vært klar over det, gitt en slags tommel opp fra ncf, ihvertfall har nok arrangøren tolket det slik.
Løypemessig er jeg enig i regelforslaget om at løypen MÅ ha vært brukt en gang før i norgescup. både for å sikre løypestandard, og minske jobben for arrangøren før rittet, men også for å minske hjemmefordelen de lokale har. en kåring av en norgesmester bør være så rettferdig som mulig for alle, selvfølgelig vil det alltid være hjemmefordel, men en kjent løype vil gjøre det mer likt.
flere bør stikke fingeren i jorden, og spørre seg selv hvordan det kunne bli slik, hva de kunne bidratt med, og hvordan vi kan gjøre det bedre. det er menneskelig å feile, men det viktigste er at vi lærer noe av det.
Forslag: vi har hatt flere gode arrangører av ritt i år. spesielt oppdal(som går på skinner hvert år) og drammen som organisatorisk fram til rittavviklingen var det beste jeg kan huske. hva om vi kan samle infoen og lage en funksjonell mal for arrangement, utstyrsbehovsliste, tips for gjennomføring av påmelding, tidtagning, annonsering, you name it. forventet mannskapsvehov, ja generelt alt som man bør tenke på for å arrangere, og NÅR man bør ha det på plass. vet det er en sjekkliste for ritt på ncf, men den blir for tørr og uspesifikk.
Bjarte.
|
|
|
[Re: Ironman]
23/08/2009 16:15
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
En ting er at det ikke blir noe NM på angitt helg, men det virkelig tragiske er at vi får vite om avlysningen i det vi som ryttere ankommer anlegget og ikke en viss tid i forveien. Når løypeansvarlig etterpå viser liten forståelse for avgjørelsen og samtidig kommer med løgner(å påstå at de hadde jobbet i den løypa blir for meg løgn..) blir dette helt håpløst.
Ut på tur!
|
|
|
[Re: Supermann]
23/08/2009 19:16
|
Fjeldheim
Førstemester
|
Førstemester
|
|
|
[Re: Supermann]
23/08/2009 19:27
|
Contessa
Medlem
|
Medlem
Emil: Takk for at du vil sende noen punkter!
Rufus: Overdommer, Bjørn Birkeland, var funksjonæren som tok avgjørelsen.
Bjarte: En grundig arrangørmanual bør ABSOLUTT være på plass før neste år.
Dere andre: Pr i dag har jeg fått inn kun èn e-post med tilbakemeldinger, i tillegg til at Rufus har sendt inn det han har postet her (tusen takk for det, Rufus). Men det er så mange gode poenger her, så jeg håper inderlig at jeg får flere.
Det trenger ikke å være flott og fasjonabelt, jeg trekker det uansett ut og lager en rapport a la "Rapport fra NM DH 2009, basert på tilbakemelding fra utøvere" før styremøtet på onsdag.
It isn't what you do, it's the way you do it!
..:: Stine ::..
PS: Contessa er Stine som privatperson, ikke Stine i jobbsituasjon :-)
|
|
|
[Re: Fjeldheim]
23/08/2009 20:59
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Dette er trist, men å gå inn i en slags stillingskrig med arrangør er ingen tjent med. Jeg syntes ikke han utaler seg veldig pent om utforsyklister generelt men orker ikke å hisse meg opp over det nå. Håper alle, og faktisk også arrangør som har kjent dette nært på, kontakter Stine med konstruktive forslag innen ondag.
Redigert av cheeky monkey; 23/08/2009 21:03.
|
|
|
[Re: Contessa]
23/08/2009 21:04
|
Bjørn Birkeland
Fersking
|
Fersking
Jeg er kommisæren fra NCF som avlyste NM i helgen som gikk.
Dersom det er noen som ønsker kontakt med meg direkte pga dette så kan jeg kontaktes her eller på bjoebirk (at) me.com
Oppladingen til NM og resultatet av dette har mange årsaker, og alle ledd i den kjeden har sin del av "æren", også de som ikke aktivt har deltatt, men som i forkant passivt har unnlatt å delta eller å være tydelige i sin kommunikasjon.
Å angripe den ildsjelen som faktisk tok grep da han ble bedt om å gjøre det fører veldig få steder, han og organisasjonen rundt ham har den største nedturen av alle.
Neste gang dere hører et rykte om sviktende arrangement før et ritt så ta kontakt med forbundet eller ansvarlig dommer. På sykling.no finner dere i terminlisten et menyvalg som heter "arrangement", og der finner dere et valg som heter "dommere", hvor dere kan laste ned en oversikt over hvem som har ansvar for et ritt. Epostadressen finner dere i dommeroversikten samme sted. På den måten kan vi få dobbeltsjekket informasjonen vi sitter med.
Vi er ikke mot syklister, uansett gren, vi er veldig for.
|
|
|
[Re: Bjørn Birkeland]
23/08/2009 23:10
|
Eirik_Olsen
Fersking
|
Fersking
Jeg er utrolig glad for å se at dette blir tatt alvorlig. Man blir klok av skade, og det tror jeg blir utfallet etter dette.
Poenget er vel ikke å slenge dritt til de som har gjort noe feil i forbindelse med dette arrangementet, slik som gjøres her? Det er lett å se i etterkant alt som burde vært gjort annerledes, muligens var det ikke like åpenbart for de ansvarlige i tiden før rittet. Poenget nå må vel være å få reist staben opp igjen, og kanskje dra nytte av fiaskoen i en positiv retning? Hvordan gjør man det? Det blir sagt mye på forumet her, men hva hjelper dere til med? Stine etterlyser gang på gang konkrete forslag på mail, hadde hun fått ett bare, av hvor mange titalls innlegg? Meget provoserende å lese om rittleders, og andres, uttalelser i etterkant. Betyr det at syklistene må provosere tilbake i sine innlegg? Noen glimrer med konkrete svar som ikke er fylt med slik arroganse og spydighet. Jeg forstår godt hvor surt det er for syklistene som ankom arenaen for så å måtte reise hjem igjen. Forsvarer ingen her, kommer bare med noen punkter sett fra sidelinjen.
For å gjenta meg selv, ikke skrem de som har hatt noe med dette arrangementet å gjøre noe mer nå. De har skjønt det! Det skytes i alle retninger her, navn blir nevnt, folk blir utpekt som syndere; rittansvarlige, syklistene som kom, syklistene som ikke meldte seg på, NCF sine representanter. Tror ingen har blitt utelatt her i kuleregnet. Hadde det vært meg som fikk så hatten passet av alle Norges utforsyklister i etterkant, så er det ikke sikkert jeg ville reist meg opp igjen. Kanskje greier dere å skremme fremtidige arrangører fra å i det hele tatt prøve. Kanskje greier man å få folket i forbundet til å ligge enda lavere i terrenget. Blir de i det hele tatt synlig da? Takk forbundet for at de gidder å trygle og be arrangører om å lage ritt. De burde ikke gå så langt som å gå ned på kne for at vi utforsyklistene skal ha det enda mer morsomt. Begynner noen å se hvor lite motiverende den jobben må være? (vi takker imidlertid for påminnelsen når vi i kjent stil har løpt fra fristen for rittsøknad. For leeengst)
Dette innlegget begynner å spenne vidt om seg. Det handler ikke bare om dette ene arrangementet som gikk i vasken. Det handler om hva som er galt i sporten vår. Det er så mange ressurspersoner, prominente, sunne og oppegående folk her inne som garantert har litt å gi av seg selv. Men det er litt for lett å finne unnskyldninger for hvorfor man ikke har anledning til å gi av seg selv også. Er det noen som kan bidra, i stor eller liten skala, for å skape et ritt igjen på et sted hvor det har vært arrangert ritt tidligere? Alt for mange steder med gode løyper har opp igjennom årene blitt nedlagt. Disse har potensialet til å være gode Norgesmesterskapsarrangører. Men i stedet blir de gitt til steder som Siljan, Skullerudsletta, Ski, Hamar Etc. Klok av skade som jeg nevnte tidligere, så hadde jeg derfor ikke meldt meg på årets NM i frykt for kvalitetssprekk.
Jeg vet godt hvorfor mange arrangører har uteblitt, og jeg klandrer ingen for det! Det er for få ildsjeler å ta av som vil stå ansvarlig for et arrangement og dra lasset. Om det møter opp 40 ryttere eller 140, så er jobben stort sett lik. Motivasjonen øker i takt med påmeldingsantallet. Kunne syklistene blitt mer lojale mot arrangørene? Ville vi da fått flere arrangører og bedre kvalitet på rittene? Vi har i mange år under NC Oppdal slitt med å øke antall påmeldte. Jeg ble veldig glad, og positivt overrasket over årets oppmøte, og at så mange gadd å reise nord for Dovrefjell. For tidvis er motivasjonen vår for å gidde å arrangere ganske laber. Men vi gjør det for dere, ikke for oss selv. Vi har løypa vår her, og vi kan sykle og ha det gøy. Men unnlate å arrangere NC er liksom ikke et alternativ for oss.
”Holdningsendrer” stod det inngravert på balltreet til min kompanisjef. Man må ut å slå noen baller av og til.
|
|
|
[Re: Eirik_Olsen]
24/08/2009 22:32
|
Steinar Husby
Fersking
|
Fersking
Hei.
Jeg klarte ikke å la være å skrive et leserinnlegg i Varden, da jeg ble provosert over artikkelen hvor det kun er rittlederens syn på saken som kommer fram. Leserinnlegget lyder slik:
Snytt for NM..
Jeg er en av syklistene som skulle delta på NM i utforsykling. Som mange andre hadde jeg reist langt for å komme til Siljan og hadde tatt fri en dag fra jobb for å kjøre bil de 8 timene turen fra Oppdal tar. Vel fremme på fredags ettermiddag var jeg spent på å prøve løypa. Jeg stilte med lave forventninger til løypa iom. at det var første gang det ble arrangert et utforritt i bakken og siden ingen av arrangørene i Grenland sykkelklubb har noen erfaring med utforsykling selv. Ganske raskt ble jeg klar over at de som som har bygget løypa (les: klippet gress) overhode ikke har forstått hva utforsykling går ut på. Løypa var på ingen måte vanskelig å komme seg ned. Hvem som helst kunne ha syklet der, selv om den ikke kan kvalifiseres som ei utforløype. Gresset skjulte mange dype hull med påfølgende spisse steiner som stakk rett opp. Ikke noe problem å kjøre over i liten fart, men et stort problem når man kommer i 60 km/t og ikke ser hva som kommer foran seg.
I Varden fikk rittleder Yngvar Madsen komme med syrlige utspill om feige utforsyklister og bortforklaringer og usannheter om hvorfor rittet ikke kunne gå som planlagt. Dommeren fra Norges Cykleforbund (NCF) kunne ikke godkjenne løypa fordi den var helt uforsvarlig å ha et ritt i. Til å markere løypa hadde Grenland sykkelklubb satt armeringsjern ned i bakken og hengt opp merkebånd på. (!) Det skal ikke mye fantasi til for å se for seg hvilke fatale konsekvenser det kunne fått å kræsje inni disse armeringsjernene i 60 km/t, ikke i mangel på sykkelferdigheter, men på grunn av uoversiktlig terreng/underlag.
Løypa, som Madsen hevder sykkelklubben har brukt over et halvt år og flere hundre timer på, bar ikke preg av at noen hadde tatt så mye som et spadetak. Utforsykling er noe helt annet enn det å klare å komme seg ned en bakke. I ei utforløype er standarden å ha elementer som hopp, dosering, steinete partier, røtter og skrenter. OG den må være oversiktlig og sikret for å ivareta utøvernes sikkerhet. Ekstremsport betyr ikke at vi sykler ivei på lykke og fromme og håper på det beste. Her snakker vi om seriøse idrettsutøvere som driver en sport som krever styrke, utholdenhet, balanse, konsentrasjon og psyke for å nevne noe. Det er en sport og ikke en «idiotsport»!
«Regnet var grunnen til at rittet ble avlyst», sier Yngvar Madsen til Varden. På sykkelforumet utfor.com hevder han imidlertid at NM ble avlyst pga. at vi syklistene boikottet løypen fordi den var for kjedelig og uoversiktilig. Begge disse uttalelsene er direkte usanne. Som tidligere nevt ble NM avlyst fordi dommeren ikke kunne godkjenne løypa i den forfatning den var. Det ble forsøkt å finne ei løsning som kunne «redde» arrangementet. Dommeren spurte oss tilreisende syklister om vi var villig til å legge ned mange timers dugnadsarbeid for å lage ei løypa som dommeren kunne godkjenne. Det er ikke slik vi syklister er redd for å ta i en spade. På Oppdal har vi egenhendig bygget norges lengste utforløype med spett og spade, og det har vi brukt på tusenvis av timer på å få til!!!
Men ærlig talt; vi reiste ikke til Siljan for å bygge vår egen utforløype! Vi reiste dit for å delta på NM!
I utgangspunktet syntes flere av syklistene synd på Madsen og hans arrangørstab fordi de tydeligvis ikke visste hva dette dreide seg om, og deres innsats var forgjeves. All den sympatien ble derimot fort gjort om til sinne når vi hører hvordan Yngvar Madsen vinkler denne saken, og prøver og vri seg unna uten snev av selvinnsikt og ydmykhet. Å rakke ned på utøverne når arrangøren tydelig har gjort en for dårlig jobb er direkte usmakelig! Jeg håper styret i Grenland sykkelklubb tar et kraftig oppgjør med Madsen, spesielt med tanke på hans oppførsel i etterkant av det planlagte rittet.
Jeg vil presisere at det ikke bare er Madsen og Grenland Sykkelklubb som har gjort en for dårlig jobb i forbindelse med NM. NCF har også mye av ansvaret for at det gikk som det gikk. Den store forskjellen er at NCF har innsett at de har feilet og har beklaget dette. De sier de vil bruke dette til å ta lærdom av. Ære være dem for det!
Steinar Husby Oppdal sykkelklubb
Redigert av Steinar Husby; 24/08/2009 22:37.
Mvh Steinar Husby Smooth Operator
|
|
|
[Re: Steinar Husby]
25/08/2009 05:12
|
ToHee
- så humla suser
|
- så humla suser
Leder i Grenland CK sier følgende på sine nettsider "Grenland Sykleklubb informerer om at NM DH i Siljan denne helgen beklageligvis må avlyses. Sjefskommissær kunne ikke se at sikkerheten og NCFs reglement for Downhill var godt nok ivaretatt til å kunne gjennomføre mesterskapet. Grenland SK beklager de ulempene dette har medført for de innvolverte."
Godt at det er litt ydmykhet ute og går.
Aron SK, NBNL
|
|
|
[Re: Steinar Husby]
25/08/2009 07:06
|
bonsak
Entusiast
|
Entusiast
Flott skrevet Steinar. Fint at det forrtsetter å suse litt rundt denne saken. Jeg skjønner hvor smått dette egentlig er når det hverken genererer egen sak på forsiden av TS eller Utfor.
Stolt medlem av F-A-R og Norsk Geriatrisk Dirt Forbund Trener utforgruppa SK Rye
|
|
|
[Re: bonsak]
25/08/2009 07:38
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Sak på terrengsykkel.no er på gang, men alle må fortelle sin side i saken.
Dette er ikke smått, men må håndteres riktig.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
25/08/2009 07:42
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Enig, antar at NCF kommer med en uttalelse etter styremøtet denne uken (mener det er fredag).
|
|
|
[Re: SiljeKH]
25/08/2009 07:53
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
|
|
|
25/08/2009 07:55
|
bonsak
Entusiast
|
Entusiast
JADA, men jeg skulle ønske det var litt mer trøkk ala vg-nett: "NM i Utfor avlyst!? Vgs utsendte er på vei til stedet. Saken oppdateres."
Stolt medlem av F-A-R og Norsk Geriatrisk Dirt Forbund Trener utforgruppa SK Rye
|
|
|
[Re: JonahHex]
25/08/2009 07:57
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
S. skrev fredag i svar på mailen jeg sendte men kanskje en trykkleif.
|
|
|
25/08/2009 08:03
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
|
|
|
[Re: bonsak]
25/08/2009 08:06
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
JADA, men jeg skulle ønske det var litt mer trøkk ala vg-nett: "NM i Utfor avlyst!? Vgs utsendte er på vei til stedet. Saken oppdateres." Deltagere på konkurranser som bli arrangert og avlyst er hjertelig velkomne til å sende oss rapporter. Vi får ikke dekket alt personlig og er avhengig av at dere i miljøet tar til pennen/tastaturet inne i mellom.
|
|
|
25/08/2009 08:08
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
S. skrev fredag i svar på mailen jeg sendte men kanskje en trykkleif. Da er det sikkert hjernen min som har koblet feil. Beklager det 
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
25/08/2009 08:09
|
bonsak
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
|
|