Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

For mye terreng i Birken?

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Christian] #798206 26/08/2009 18:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Skikkelig retro ser jeg, er dette en klassiker..........

Re: For mye terreng i Birken? [Re: PetterR] #798213 26/08/2009 18:42
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: PetterR
Hmm... man kan vel takke Birken (og i grunnen bare Birken) for den økende interessen for terrengsykkel blant folk flest... Uansett om det er mye terreng, stier eller ei... Det er ei kraftprøve for de fleste av de 24000 som deltar.

Sikkert nok av folk som vil ta plassene til sti-tråkkerne! ICON_SMILE

Det som er så fantastisk er de enorme ringvirkningene. Til og med i utlandet har interessen for terrengsykling økt.........

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Tange] #798249 26/08/2009 19:23
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Denne type tråd er hvert år en høydare.

Sitat: Tange
Det som er så fantastisk er de enorme ringvirkningene.

Ikke minst på forumet - uavhengig av hva en måtte mene om rittets topografiske egenskaper.

Jeg tror vi aldri har hatt så mange Birken-relaterte tråder i forkant av rittet her på forumet: dekktype og -bredde, mulig chainsøkk, transport, åpningstempo, været, puljer, HT eller FD, lufttrykk, forbedringsmål, stiv eller dempet gaffel, sammenligninger med andre ritt, tilskuerplassering, grunner for hjemmesitting, Birken-ølkranene, begynnende forkjølelse før Birken, etc.

Jeg har en følelse av at også neste år, når Tone Lien fjerner flere litt for store småsteiner i grusen, vil dette neppe redusere antallet tråder som tar sikte på å maksimere rittiden eller muliggjøre deltakelsen.

Martin

Re: For mye terreng i Birken? [Re: M@rtin] #798256 26/08/2009 19:34
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Lufttrykk-tråden er helt sheriff!!!

Re: For mye terreng i Birken? [Re: M@rtin] #798272 26/08/2009 19:50
magic Offline
Besatt
Besatt
Sitat: M@rtin

Jeg tror vi aldri har hatt så mange Birken-relaterte tråder i forkant av rittet her på forumet: dekktype og -bredde, mulig chainsøkk, transport, åpningstempo, været, puljer, HT eller FD, lufttrykk, forbedringsmål, stiv eller dempet gaffel, sammenligninger med andre ritt, tilskuerplassering, grunner for hjemmesitting, Birken-ølkranene, begynnende forkjølelse før Birken, etc.

Appappapp, nå glemte du jaggu tråden om Fredagsbirken!

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: For mye terreng i Birken? [Re: magic] #798301 26/08/2009 20:04
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Jeg mener å huske at det er trapper på slottsplassen?

Del stien, skru av Strava
Re: For mye terreng i Birken? [Re: M@rtin] #798306 26/08/2009 20:08
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg har en følelse av at også neste år, når Tone Lien fjerner flere litt for store småsteiner i grusen, vil dette neppe redusere antallet tråder som tar sikte på å maksimere rittiden eller muliggjøre deltakelsen.

Den dagen jeg bestemmer meg for å delta igjen oppretter jeg en egen tråd kun i anledningen. ICON_SMILE

Re: For mye terreng i Birken? [Re: EgilS] #798312 26/08/2009 20:09
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: EgilS

Den dagen jeg bestemmer meg for å delta igjen oppretter jeg en egen tråd kun i anledningen. ICON_SMILE

ICON_SMILE ICON_SMILE

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Christian] #798545 27/08/2009 06:27
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeje, Birken er Birken, lizzom... Man kan si hva man vil, men da jeg møtte larsb på racertur i går, hadde han en fin kommentar: På hvilke andre norske ritt kan man oppleve så mye folk som lager liv med skrekkspill trekkspill og dænsbændmusikk langs løypa tidlig på morrakvisten - folk som ikke nødvendigvis er edru engang? ICON_WINK

Gaute
Re: For mye terreng i Birken? [Re: Lillosti29] #798560 27/08/2009 06:45
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Zoidberg

Busted! Det er altså Eli Hagen som skjuler seg bak nicket "Zoidberg"!

Re: For mye terreng i Birken? [Re: gauter] #798563 27/08/2009 06:46
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: gauter
På hvilke andre norske ritt kan man oppleve så mye folk som lager liv med skrekkspill trekkspill og dænsbændmusikk langs løypa tidlig på morrakvisten - folk som ikke nødvendigvis er edru engang? ICON_WINK

Om ikke ritt, så et renn: 5-mila i kollen! ICON_SMILE

Redigert av Zoidberg; 27/08/2009 06:46.

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Tgabriel] #798566 27/08/2009 06:48
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: Tgabriel

Busted! Det er altså Eli Hagen som skjuler seg bak nicket "Zoidberg"!

Ha-ha-ha!!! Nå ler jeg godt!
Jeg kan sees med håret som hjelm på Rena i morgen!

Redigert av Zoidberg; 27/08/2009 06:49.

Re: For mye terreng i Birken? [Re: gauter] #798569 27/08/2009 06:51
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det beste med å starte i pulje 1 var at de lokale dænsebændfolka ikke hadde våknet enda... yes

Ulempen var at det hadde ikke så mange andre tilskuere (og en del ryttere, meg selv inklusive) heller... no

Re: For mye terreng i Birken? [Re: M@rtin] #798609 27/08/2009 07:38
A
akvilas Offline
Entusiast
Entusiast
A
Denne type tråd er hvert år en høydare.

Sitat: Tange
Det som er så fantastisk er de enorme ringvirkningene.

Ikke minst på forumet - uavhengig av hva en måtte mene om rittets topografiske egenskaper.

Martin

Jeg kan skrive under på det...Selv om jeg kun har hatt sykkel siden påske, kjøpte jeg den med tanke og fokus på Birken. Likevel har jeg syklet Montebello, Raumer og Drammen og dermed fått et par skikkelige opplevelser av terreng. Så det tok ikke lang tid før jeg har kastet meg på sutringen over at alt terrenget i Birken forsvinner...

Men men, hadde det ikke vært for at jeg skulle delta i Birken hadde jeg aldri deltatt i de tre andre...Men kanskje skal man ikke takke Birken i seg selv, men seedingsopplegget - muligheten til seedingen skaper deltakelse i andre ritt...

Re: For mye terreng i Birken? [Re: ] #798642 27/08/2009 08:08
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Harry Hole
Seedingopplegget har helt klart gitt en positiv effekt for andre ritt i Norge. Og det er bra.

Enig. Men hvorfor kan ikke alle ritt (av en viss kvalitet) få være seedingsritt? Hvorfor er det noen heldige som får status, mens andre ikke? Et ritt som får seedingsstatus er nesten garantert stort deltakerantall og store inntekter, mens et like bra (eller bedre) ritt som ikke får seedingsstatus har 100 deltakere og sikkert lite overskudd.

Siden det er dynamisk seeding så må det vel være bedre at så mange som mulig seedes ut fra så mange ritt som mulig?

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Øyvind V] #798651 27/08/2009 08:19
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg håper forbundet etterhvert får på plass et ordentlig seedings/rangeringsopplegg som omfatter de fleste terrengritt i Norge (av en viss status/kvalitet), og ikke bare Birkenseeding.

Da kunne alle ritt ha benyttet seg av seedingssystemet for å sette opp startpuljer.

Man begynte med en slags eliteliste, noe som kunne vært en start, men den finner jeg ikke lenger på forbundssidene.

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Øyvind V] #798652 27/08/2009 08:20
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Øyvind V
Enig. Men hvorfor kan ikke alle ritt (av en viss kvalitet) få være seedingsritt?

Årsaken til det kan være at det er mye arbeid forbundet med å ta imot og prosessere resultatene fra seedingsritt.

Dessuten så tror jeg markedet for seedingsritt har et metningspunkt - jeg mener, hvor mange seedingsritt trenger man egentlig?` ICON_SMILE

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Ola R.] #798675 27/08/2009 08:39
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Ola R.
Enig. Men hvorfor kan ikke alle ritt (av en viss kvalitet) få være seedingsritt?

Årsaken til det kan være at det er mye arbeid forbundet med å ta imot og prosessere resultatene fra seedingsritt.

Dessuten så tror jeg markedet for seedingsritt har et metningspunkt - jeg mener, hvor mange seedingsritt trenger man egentlig?` ICON_SMILE

Det er dette som er problemet; det bør ikke være noe "Marked for seedingsritt". Det bør ikke være Birken som dikterer hvilke ritt som skal være seeding og ikke.

Som EgilS er inne på hadde det vært supert om det var et system som alle ritt kunne bruke for å sette opp startlister/-puljer. Et sånt system må også ta hensyn til dårlige resultater i ritt, slik at man hele tiden flyttes opp/ned på en ranking/seedingsliste. En person som har en sinnsyk tid i ett ritt engang for lenge lenge siden bør ikke være styrende for hvilken pulje han skal starte årets Birken i; han kan jo ha ligget på soffan og spist majones de to siste årene.

Slik seedingssystemet er per i dag har Birken så sykt mye makt over andre ritt at det er skummelt. De kan ødelegge eller redde ritt som de vil ved å tildele/fjerne seedingsstatus etter eget forgodtbefinnende. Se på Sykkelener'n i år; første år med seedingsstatus, nesten dobbelt så mange deltakere som i fjor. Savalen-Folldal, seedingsritt i fjor, masse folk, stor stemning. Ikke seedingsritt i år, konkurrerte med et ritt som markedsførte seg som seedingsritt (selv om det ikke var det), og hvor mange var det som stilte til start der? Alt for få. At Birken skal avgjøre hvilke ritt som har livets rett og ikke synes jeg er dumt. Det burde rittene selv ha full råderett over, ved å tilby morsomme løyper, terreng etter folks ønsker osv, ikke skreddersy grustraseer og håpe på det beste (altså seedingsstatus).

Redigert av Øyvind V; 27/08/2009 08:41.
Re: For mye terreng i Birken? [Re: Øyvind V] #798683 27/08/2009 08:44
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Nordsjørittet droppa seedingstatus til Birken for noen år siden og har siden det bare økt.

'...once more, and more intensity!'
Re: For mye terreng i Birken? [Re: EgilS] #798732 27/08/2009 09:23
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg håper forbundet etterhvert får på plass et ordentlig seedings/rangeringsopplegg som omfatter de fleste terrengritt i Norge (av en viss status/kvalitet), og ikke bare Birkenseeding.

Da kunne alle ritt ha benyttet seg av seedingssystemet for å sette opp startpuljer.

Man begynte med en slags eliteliste, noe som kunne vært en start, men den finner jeg ikke lenger på forbundssidene.

Det kommer. "Elitelista" var manuelt konstruert, en kjempejobb som selvfølgelig ingen (les Brede) vil gjøre gratis.

Det nye seedingssystemet vil ha lisensnummer som nøkkel, dvs den vil bare inneholde de med aktiv lisens (enkelte ryttere klarer å melde seg på med 5-6 ulike navn i løpet av en sesong, så uten entydig nøkkel er det en uoverkommelig jobb).

DEt vil da bli opp til den enkelte turrittarrangør om de vil bruke dette eller sitt eget seedingssystem. Arrangører av aktive ritt MÅ bruke det.

Utfordringen blir å få alle arrangører til å rapportere inn resultatlister på fast form og med lisensnummer....

Redigert av Oystein L; 27/08/2009 09:28.
Re: For mye terreng i Birken? [Re: Ola R.] #798735 27/08/2009 09:26
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Seedingsrittene er Birkens egen greie, og har svært lite med NCF å gjøre (alle arrangører kan søke Birken om å få status som seedingsritt).

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Lillosti29] #799039 27/08/2009 14:44
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: gauter
På hvilke andre norske ritt kan man oppleve så mye folk som lager liv med skrekkspill trekkspill og dænsbændmusikk langs løypa tidlig på morrakvisten - folk som ikke nødvendigvis er edru engang? ICON_WINK

Om ikke ritt, så et renn: 5-mila i kollen! ICON_SMILE

Ikke ritt, heller ikke renn, men turmarsj:

har'u vært på Karl Johan på 17. mai?

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Tange] #799055 27/08/2009 15:09
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Men litt mere seriøs, sakset fra:

http://birkebeinerrittet.no/fremtidigetiltak%skal%holdes%hemmelig

"........etter årets utbedringer i løypa må bl.a. følgende fartsdempende tiltak vurderes i fremtida for å kunne oppnå nulvisjonen:
-fartsdempere (humper) i en del asfaltpartier, særlig utforbakker
-måling av gjennomsnittsfart i bla. balletbakken og følgende tidspåslag / disking for de som kjører fortere en tillatt på det aktuelle stedet
-en økning av minstevekta på sekken fra 3,5 kilo til 13,5 kilo

Muligens må vi gå så langt å ta i bruk Shimano's nyutviklede ABcS om 3-5 år. ABcS- systemet består av en fartssensor og en helningssensor som kan kobles direkte på et hydraulisk bremsesystem. Når farten i nedoverbakker overstiger f.eks 36 km/t bremses sykkelen automatisk ned. Dette vil medføre at vi må innføre et forbudt mot bruk av felgbremser eller mekaniske skivebremser, men vi trur at folk gledelig punger ut 1500-2000 kr. til bare de kan få lov til å kjøre Birken.

........

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Oystein L] #799064 27/08/2009 15:19
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Oystein L

Seedingsrittene er Birkens egen greie, og har svært lite med NCF å gjøre (alle arrangører kan søke Birken om å få status som seedingsritt).

Hvorfor kan man ikke pålegge alle ritt som ønsker å benytte seg av seeding å bruke forbundets system??!? Det må da være det mest rettferdige.
Birken figurer jo som en slags "stat i staten" og kan gjøre som de vil.
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: For mye terreng i Birken? [Re: Ynot] #799120 27/08/2009 16:49
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Pr. i dag har ikke NCF seedingsststem. Birken har.

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Oystein L] #799225 27/08/2009 19:38
TexHausRe Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Oystein L

Det kommer. "Elitelista" var manuelt konstruert, en kjempejobb som selvfølgelig ingen (les Brede) vil gjøre gratis.

Det nye seedingssystemet vil ha lisensnummer som nøkkel, dvs den vil bare inneholde de med aktiv lisens (enkelte ryttere klarer å melde seg på med 5-6 ulike navn i løpet av en sesong, så uten entydig nøkkel er det en uoverkommelig jobb).

DEt vil da bli opp til den enkelte turrittarrangør om de vil bruke dette eller sitt eget seedingssystem. Arrangører av aktive ritt MÅ bruke det.

Utfordringen blir å få alle arrangører til å rapportere inn resultatlister på fast form og med lisensnummer....

Dette hørtes jo veldig ok ut. Blir som en "ranking" som gjelder. Man skal jo ikke være med på mange ritt før det lønner seg å betale lisens/medlemsskap uansett. Er forøvrig enig at det er lite heldig at Birken kan "diktere" hvem som skal være seeding ritt og ikke. Min personlige mening er at jeg tror Birken etterhvert kommer til å få ren "mosjonsstatus" og kun det. Og at det blir "ukult" for de litt mer "aktive mosjonistene" og eliten å overhode gidde å være med. Løypa er for lite utfordrende og lite spennende. Uansett: Birken har skapt større interesse for sykling og det er bra for oss alle.

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Oystein L] #799229 27/08/2009 19:41
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
(Ikke et svar til Øystein, men et generelt innlegg)

Det er lite tvil om at vi kan takke Birken for mye av posisjonen til terrengsykling i Norge. Se på Sverige i forhold. Det er vel mindre viktig i en sånn sammenheng hva som kommer av markedsføring, hva som kommer av rennets posisjon, hva som kommer av å ha suksess først og hva som kommer av andre ting. De fikk det til, og det til gagns. Det er klart at en så hinsides stor arrangør har en maktposisjon i en hvilken som helst sport. Heldigvis har vi ikke ASO/UCI-tilstander av den grunn. Har egentlig Birken misbrukt posisjonen sin, de har heller virket lojale er mitt inntrykk?

Seeding. En generell seeding er vanskelig å få til. Det krever i hvert fall en pålitelig unik identifikasjon, gode grunnlagsdata fra arrangører og en god utregningsmetode. Ingen av delene er trivielt.

Det er vel minst et titalls tusen engangslisenser, for eksempel? Disse må sikkert identifiseres fra ritt til ritt. Vår mann i forbundet nevnte problemet med å få inn brukbare resultatdata fra arrangører. Min erfaring tilsier at han snakker fra erfaring. ICON_SMILE

En generell ranking skal spenne over vidt forskjellige nivåer, og det gir også utfordringer i forhold til hvordan den skal regnes ut.
o Hvordan skal systemet ta høyde for svingninger i prestasjoner? Skal et dårlig resultat for en mosjonist telle på samme måte som et dårlig resultat for en eliterytter? Hvis rene amatører kan miste seeding ved å delta i et ritt blir det et drastisk fall i påmeldinger. I hvert fall i ritt med større terrenginnslag.
o Skal alle ritt over et (skjønnsmesig fastsatt) nivå av profesjonalitet telle likt, uavhengig av antall deltagere, profesjonalitet i gjennomføring, løypetrase o.l.? Hvis det skal være vekting, hvordan skal det gjøres?
o Skal det være samme rankingliste for rundbane som for terrengtunge turritt som for rittraseer av type birken?

Og et utall andre utfordringer og vurderinger. Birken kan gjøre det enklere fordi det bare skal gjelde for Birken. Et generelt system er tøffere å få til.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: For mye terreng i Birken? [Re: oyvin] #799246 27/08/2009 19:54
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Sitat: oyvin

o Hvordan skal systemet ta høyde for svingninger i prestasjoner? Skal et dårlig resultat for en mosjonist telle på samme måte som et dårlig resultat for en eliterytter? Hvis rene amatører kan miste seeding ved å delta i et ritt blir det et drastisk fall i påmeldinger. I hvert fall i ritt med større terrenginnslag.

De aller beste bør jo være rangert på Norgescuppoeng, og kun det, så får de som kommer et lite hestehode bak bli rangert på den beste prestasjonen de har å slå i bordet med. Så må man bare finne en fornuftig vekting som gjør at de gamle resultatene blir mindre og mindre verdt uten at man faller helt ut av listen

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: For mye terreng i Birken? [Re: bjerkseth] #799397 28/08/2009 06:04
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fasiten er ikke funnet, og "man" er klar over at dette er en nøtt. I tillegg vet vi jo at uansett løsning er det noen som ikke blir fornøyd.

Registreringsmessig er det mye som tyder på at dette kun blir ei liste for de med aktiv lisens (dvs de som har brikker, og det vil alle med helårslisens ha i relativt nær fremtid).

Den våte drømmen er et NC/NM så stort at rankinglista kan brukes både til startplassering og kvalifisering...

Så over til trådens topic; resultatet av steinplukking og andre "sikkerhetstiltak" skal inspiseres under den tradisjonelle "sykle ned fra Sjusjøen og hente startnummer"-økta i formiddag

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Oystein L] #799454 28/08/2009 07:33
A
akvilas Offline
Entusiast
Entusiast
A
Slutt på gåpartiet?

"Egentlig har det vært gjort et omfattende "småvedlikehold hele tiden", som Nørsteng uttrykker det. Men det som deltagerne vil legge spesielt merke til er dette:
1: Det er bedre underlag noen hundre meter, ca. 18-20 km etter start, før Djuposet.
2: "Gåetappen" (store bildet) mellom Djuposet og Bekkemellom skal strengt tatt kunne sykles nå. Her har det vært for trangt og vanskelig tidligere. En av grunnene til utbedring her er også at en del annen type logistikk, som motorsykler i forskjellige oppdrag, skal frem. Det er primært mengden av trafikk som har ført til denne utbedringen.
3: Fra Bjønnåsbrua og oppover til Nysætra og Øyungen ble det tatt noen grep i forbindelse med Rally Norway i vinter. Dette ser vi nå gjennom ryddet skog og bedre tilgjengelighet.
4. Ballebakkene har fått fjernet 15 traktorlass med stein, håndplukket. Dette var jo gjenstand for stor oppmerksonmhet i lokalpressen når det sto på. Det er fylt på mer i mer masse i bunnen av bakkene. I det hele tatt er dette fryktede partiet mer sykkelvennlig nå.
- Det har enkelte steder i traseèn vært kjørt med skogsmaskiner i sommer. Med mye vått vær har det selvølgelig skapt mange våte hull. Dette har vi så godt det lar seg gjøre, fylt igjen, sier løypesjef Nørsteng."

http://birkebeiner.no/Birkebeinerrittet/Nyheter/Loypa-har-gjennomgatt-flere-utbedringer/

Side 5 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support