Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

For mye terreng i Birken?

Re: For mye terreng i Birken? [Re: olechr] #794331 21/08/2009 09:34
S
SnorreSprett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Min mening om "terrengpartiet": Gåing er IKKE sykling. Ferdig!

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Juffe] #794333 21/08/2009 09:37
B
bungum Offline
Medlem
Medlem
B
Sitat: anerz
[quote=Straightline]Det er tross alt en konkurranse som går i naturen, og selv om det som gjelder er å sykle fortest mulig over fjellet bør det være noen naturlige utfordringer der.

Er helt enig i at Birken knapt nok er et terrengritt. Men balletbakken er menneskeskapt og ikke en naturlig del av terrenget. Om man tukler litt med å planere og sånn har det lite å si på opplevelsen av rittet.

"Vi er veldig fornøyd med utbedringene av årets trasé. Til neste år så går vi løs på gåpartiet. Der skal alt av røtter og stein bort. Det var en som falt og fikk blåmerke der i år, og det kan ikke gjenta seg. Målet er null skadet."

Dette tror jeg er ironisk ment eller fabrikert? Men spør ikke meg, jeg har ikke peiling på ironi eller fabrikasjon ICON_SMILE

Re: For mye terreng i Birken? [Re: bungum] #794354 21/08/2009 10:08
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Tror egentlig ikke folk på forumet her synes jeg er så veldig tøff fordi jeg synes det er dumt at de planerer løypa så føler meg ikke truffet der.. ICON_SMILE
Uansett hvor mye de planerer stiller nok jeg på Birken, men tenker mer i retning av hva blir det neste? Planere og gruse opp de to siste partiene er sikkert svare, men får nok bare leve med det da, selv om jeg likte de stipartiene som var..
Min første birken var i fjor og det morsomste partiet var nedkjøringen fra Skramstad, men jeg klarer meg nok uten den og..

Jeg forstår at dette arrangementet er stoort og at de gjør det de kan for og unngå skader, utfordringen vil alltid være og sykle fortest mulig og det holder egentlig for meg og for og delta på denne folkefesten i mange år fremover.
Velger og la tvilen komme tiltalte til gode, i dette tilfelle birken på grunn av alt det positve birken har bidratt til norsk sykling med..

Man kan alltids sette seg nye mål, i år er det for min del 30 i snitt og det blir jo enklere uten stein i veien! ICON_WINK

Re: For mye terreng i Birken? [Re: bungum] #794367 21/08/2009 10:26
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: bungum
"Vi er veldig fornøyd med utbedringene av årets trasé. Til neste år så går vi løs på gåpartiet. Der skal alt av røtter og stein bort. Det var en som falt og fikk blåmerke der i år, og det kan ikke gjenta seg. Målet er null skadet."

Dette tror jeg er ironisk ment eller fabrikert? Men spør ikke meg, jeg har ikke peiling på ironi eller fabrikasjon ICON_SMILE

Hvis du leser hele posten en gang til vil du sikkert se at dette bare er en tenkt kommentar.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: For mye terreng i Birken? [Re: erling] #794368 21/08/2009 10:27
bullet Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erling
Sitat: bullet
Helt topp!

Er det helt topp å gjøre løypa så kjedelig som mulig uten noen utfordringer?

Sitat: JonahHex
Utfordringen ligger jo i å sykle fortest mulig over 93.5 kilometer.

Akkurat som jeg tenker JonaHex. Passer meg utmerket at Ballettbakken blir gruslagt når jeg kommer med stiv gaffel, klart jeg synes det er helt topp!

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: For mye terreng i Birken? [Re: larsb] #794413 21/08/2009 11:10
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: larsb
Olechr. Du sier akkurat det jeg satt og tenkte på mens jeg leste denne tråden. Takk for det.

De utbedringene som gjøres nå er på steder der det er lett å få en svært høy fart selv for middels teknisk gode syklister. At man fjerner store rullesteiner fra slike partier gjør ikke rittet annet enn tryggere. Å treffe noe slikt uten varsel i høy fart har lite med teknisk sykling å gjøre.

For å sammenligne med terrengsykkelrittet en stund. Nedkjøringen fra Skullerudåsen er morsom, rask og teknisk. Det er fordi den holder det tekniske nivået sitt det meste av veien. Det er alltid noe som skjer. Dette bidrar til å holde deltagerene på sin "naturlige" fart. Om vi tenker oss at den øverste delen ble mye flatere og raskere og gikk rett over i "stein-renne-bekken" samtidig som det er så mange ryttere at man ikke ser hindringene.

Det er etter min mening slike "farer" man rydder bort i birken-trassen nå. Og det gjør fint lite for de fleste deltagerne. Meg selv inkludert. Jeg har lite ønske om kjøre på noen som tryner pga. løse rulleteiner selv om jeg er helt sikker på at jeg hadde klart dem glatt selv.

LarsB
deltager siden 94

Slutter meg til Olechr. og LarsB. Som deltager siden '94 vet du jo endel om utviklingen av rittet. Jeg var med første gang i '96, og allerede da var det relativt velorganisert. Opphavet mitt var med fra starten, på DBS Kilemanjaro med skjermer og bagasjebrett men uten drikkeflaske. Det var jo drikkestasjoner, forstås. Jeg husker fader'n fortalte at opp rosinbakken var han så tørst at han hadde lyst til å gråte, men tråkket videre da han visste at det var en drikkestasjon ved demningen på Kroksjøen. Da han kom dit var det bare en pil som pekte ned i Fjellelva, hehe. Tenker en slik "back to basic" også hadde skapt litt furore her på forumet.

Re: For mye terreng i Birken? [Re: bullet] #794421 21/08/2009 11:19
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: tommygutt
Vi er bare en av dem som alltid klager over hvor kjedelig Birken er, men som står klare som ett egg siste helga i august uansett. Det er mange av oss og flere blir det.

Fra spøk til alvor. Man kan "dizze" Birken så mye man vil, men til syvende og sist må man ta det for det det faktisk er, en folkefest på to hjul. Arrangørene vil sende stadig flere over fjellet og vil at alle skal komme uskadet til Lillehammer, forståelig nok. Birken er jo det store refferanse-punktet, alle spør "hvor mye sykler du Birken på", tenker ett par sekunder og vips, så har de plassert deg i en bås over hvor sprek du er uavhengig av alt annet. Jeg kan si hvor fort jeg syklet på Scott Cup på Darbu eller Aursjørittet, men ingen skjønner noen ting. Det er Birken som gjelder, det er Birken alle hater, det er Birken alle elsker, det er Birken alle prater om, det er Birken alle topper formen til, det er Birken det brukes flest unnskyldninger når det ikke går som det skal.

Birken er magisk!

Jeg syntes Tommy oppsummerer det meste her.. Og som Jonahex sier, det handler om å komme seg fortest mulig fra Rena til Lillehammer i det som er Norges største folkefest på sykkel.
Jeg syntes det er svært motiverende for å se hvor fort jeg selv kan klare dette, og minst like motiverende og se det engasjementet som er rundt Birken.
Syntes det i bunn og grunn at det er fint med et slikt arr. hvor mødre, fedre, barn og ja til og med oldeforeldre er med!!
Så derfor gir i alle fall jeg min støtte til å sørge for sikkerheten i Birken er topp, slik at idrettsgleden blir ivaretatt uansett ferdighetsnivå på sykkel.

Terrengsykling, det kan utføres i Scott Cup, Nissan Cup, Giant Cup mfl..
For å ikke glemme våre vaffelstiturer ICON_SMILE

Re: For mye terreng i Birken? [Re: KenR] #794425 21/08/2009 11:24
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg tror heller ikke at jeg er noe tøffere enn andre fordi jeg undres litt over det som nå skjer med Birken. Jeg skulle gjerne vært med neste lørdag også, siden jeg faktisk synes grusræsing er ganske gøy.

De utbedringene som gjøres nå er på steder der det er lett å få en svært høy fart selv for middels teknisk gode syklister. At man fjerner store rullesteiner fra slike partier gjør ikke rittet annet enn tryggere. Å treffe noe slikt uten varsel i høy fart har lite med teknisk sykling å gjøre.

Med utbedringene som gjøres blir det vel enda lettere å få en svært høy fart? Er det med på å øke sikkerheten?

Re: For mye terreng i Birken? [Re: JonahHex] #794427 21/08/2009 11:27
over the top Offline
Ivrig
Ivrig
Utfordringen ligger jo i å sykle fortest mulig over 93.5 kilometer. Holder for massene det ICON_SMILE

...eller faktisk enda litt lenger ifølge dette som er sakset fra dagens info på hjemmesiden:

LØYPELENGDE - Birkebeinerrittet og FredagsBirken
Det er nå gjennomført målinger av rittraseen fra Rena til Lillehammer. Det har blitt målt med GPS og trippteller på et og samme kjøretøy. Det er to kjøretøy som har kjørt gjennom traseen og begge to har vært utstyrt med trippteller og GPS.
Det vi ser er at GPS har et avvik (kortere) i forhold til trippteller, akkurat som forventet.
GPS måler korteste avstand mellom målepunktene (dvs hver gang GPS oppdateres, f.eks. pr 5 sek). Den beregner ikke "svingbuer" mellom disse punktene forbi "dalsøkk", "hauger", langs svinger osv. I tillegg vil det noen steder være "skygge" fra terrenget eller skogen, slik at GPS oppdaterer seg med enda lengre intervaller. Desto høyere hastighet, jo større avvik mellom virkelig lengde og utmålt distanse med GPS.
Distansen kan måles på forskjellige måter med forskjellige metoder, noe som igjen gir forskjellig nøyaktighet. Vi må bare velge måte og metode, utfra hvilket nivå vi mener er tilstrekkelig i forhold til nøyaktigheten. Avstanden er målt med trippteller på mc for utkjørt distanse målt langs underlaget i det naturlige sporvalget.
Korrekte kilometerangivelser er:
Skramstad: 13,4km
Bringbu: 27,2km
Kvarstad:49,7km
Storåsen: 69,9km Mål: 94,6km
Løypeprofiler og evt. kart blir oppdatert etterhvert

Re: For mye terreng i Birken? [Re: bullet] #794432 21/08/2009 11:34
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Helt topp!

Er det helt topp å gjøre løypa så kjedelig som mulig uten noen utfordringer?

Utfordringen ligger jo i å sykle fortest mulig over 93.5 kilometer.

Akkurat som jeg tenker JonaHex. Passer meg utmerket at Ballettbakken blir gruslagt når jeg kommer med stiv gaffel, klart jeg synes det er helt topp!

Da kan man bare asfaltere hele dritten da.

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Kriss] #794433 21/08/2009 11:34
Straightline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg synes Birken har gjort en fantastisk jobb med å få folk opp av sofaen og ikke minst interessert i sykling - i en eller annen form. Jeg har selv syklet Birken flere ganger (kan faktisk slå i bordet med tida 3.04), og jeg forsøker ikke å rakke ned på Birken som sykkelritt.
Det jeg synes er litt snodig, er merkelappen "terrengsykkelritt" som Birken har profilert seg med - men det gjør de kanskje ikke lenger..?

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Øyvind V] #794443 21/08/2009 12:02
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Øyvind V

Med utbedringene som gjøres blir det vel enda lettere å få en svært høy fart? Er det med på å øke sikkerheten?

Riktig det. Det er jo heller ikke fatren som skader, men kræsjen. Det jeg prøver å formidle er at i raske bakker med store rullestein og tett mellom syklistene kan ulykker lett skje, og ikke fordi terrenget er teknisk, men pga at ryttere velter eller punkteter i forbindelse med krasj i stein.

Det er dessuten ikke ballettbakken som utbedres etter det jeg kan se, men partiet som har overtatt etter den kjerreveien som ledet oss ned på Sjøseterveien tidligere (tydelig hva?) Ballettbakken er jo allerede en grusbakke fra før.

LarsB

Re: For mye terreng i Birken? [Re: erling] #794448 21/08/2009 12:09
bullet Offline
Besatt
Besatt
Da kan man bare asfaltere hele dritten da.

Ikke for min del, jeg synes det er moro å kjøre raskt på grus med lett og stiv terrengsykkel.

Redigert av bullet; 21/08/2009 12:12.

Carlberg Velo
Re: For mye terreng i Birken? [Re: larsb] #794449 21/08/2009 12:10
magic Offline
Besatt
Besatt

Riktig det. Det er jo heller ikke farten som skader, men kræsjen...

Eller som Petter Solberg sier det: "It's not the fart that kills you, it's the smell "

Hilsen Lars

"It's like deja-vu, all over again"
Re: For mye terreng i Birken? [Re: larsb] #794453 21/08/2009 12:17
TruTech Offline
Avhengig
Avhengig
Når Birken nå er et grusritt så er det da vel greit at de reduserer risikoen for punkteringer og kræsj.. Jeg skulle selvsagt ønske meg mer terreng i dette rittet, men det er det ikke, så da må man velge om man blir med utfra de forutsetningene rittet setter med tanke på underlag. Birken er kanskje den største sykkelfesten i dette landet, og da må man inkludere mer enn de 500 som synes at Terrengsykkelrittet har den ultimate løypa, og ergo; løypa er ikke noen teknisk utfordring, men rittet har andre utfordringer - lengde og fart..

For de som ønsker det vanskeligere kan jo turen heller gå til Birkeland og Å i Heiane (eller som jeg nå velger å kalle "Å i Helvete") og Terrengsykkelrittet, Bukkerittet osv.. Man MÅ ikke være med på Birken..

Ja Ja Ja!!!
Re: For mye terreng i Birken? [Re: larsb] #794454 21/08/2009 12:19
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Ordet "terreng" er det som skaper mye irritasjon, skjønner jeg.
Men at mange her inne har sin egen definisjon av det ordet, betyr ikke at alle andre borgere må følge denne definisjonen.
"Terreng" har ingen absolutt betydning. Noen kan hevde at selv asfaltert bymiljø er en type terreng. Andre mener at en sti i skogen ikke er terreng, men at man må utenfor stiene for å være i terrenget.
Hvis man ønsker et navn på sin sykkelaktivitet som ikke inkludere andre varianter av sykling, må man rett og slett finne et bedre ord enn det svært generelle "terrengsykling"

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Raindog] #794462 21/08/2009 12:29
Juffe Offline
Besatt
Besatt
De engelsktalende har jo løst dette ved å kalle det for offroad...

'...once more, and more intensity!'
Re: For mye terreng i Birken? [Re: Juffe] #794465 21/08/2009 12:37
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg synes terrengsykling er et flott ord. Det er mye fordi jeg ikke synes det er så viktig å skille de ulike variantene fra hverandre.

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Juffe] #794469 21/08/2009 12:41
front biker Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror alle verdsetter Birken som terrengsyklingens Holmenkolldag, og de fleste aksepterer at det må tilrettelegges for det store deltakerantallet. Det som mange, også jeg, reagerer på er at det lille som er igjen av terrengutfordringer skal fjernes, for at ENDA flere skal kunne kvernes igjennom på to dager. Birken er stort nok, og deltakerne bør tåle noen steiner, røtter og myrhøl.... og for at Birken skal kunne kalle seg et terrengsykkelritt også i framtida.

Og nå: ut på trening. Ses på Rena!

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: For mye terreng i Birken? [Re: Raindog] #794472 21/08/2009 12:42
A
akvilas Offline
Entusiast
Entusiast
A
Fra nettmøte med Tone Lien (daglig leder for Birkebeinerrittet)...

"Spørsmål fra Aage:
Hvorfor tviholder Birken på at samtlige av NCFs regler for terrengritt skal gjelde for et mosjonsritt som har mer til felles med et landeveisritt enn et terrengritt? Reagerer særlig mot forbudet mot bukkestyre. Har selv en mistanke om at dette er et krampaktig forsøk på å opprettholde rittets status som terrengsykkelritt.

Svar fra Tone Lien:
Birkebeinerrittet er et terrengritt. "

Re: For mye terreng i Birken? [Re: akvilas] #794482 21/08/2009 12:52
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Startliste for Birkebeinerrittet2009

Klasse: M80, (Menn 80 - 84 år)
12519 Grina, Hans Kalahari S.C. 47 10:50:00 1 1
12520 Narverud, Knut 47 10:50:00 0 0

For disse så er det nok sikkert et terrengritt ICON_SMILE

Fint at alle kan være med...

Re: For mye terreng i Birken? [Re: akvilas] #794484 21/08/2009 13:00
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: akvilas

"Spørsmål fra Aage:
Hvorfor tviholder Birken på at samtlige av NCFs regler for terrengritt skal gjelde for et mosjonsritt som har mer til felles med et landeveisritt enn et terrengritt? Reagerer særlig mot forbudet mot bukkestyre. Har selv en mistanke om at dette er et krampaktig forsøk på å opprettholde rittets status som terrengsykkelritt.

Svar fra Tone Lien:

Det er akkurat dette som er så utrolig tåpelig. Kall det hva det er!

Redigert av erling; 21/08/2009 13:00.

Re: For mye terreng i Birken? [Re: ] #794516 21/08/2009 13:54
A
akvilas Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Harry Hole
Alle vet jo hvordan det gikk med Grete Waitz løpet nor forrige mosjonsbølge gikk over..

Nå ble vel Grete Waitz løpet lagt ned også delvis fordi det bare var et fyllekalas...som vel også var en grunn til at andre sluttet å løpe...

Satser på at de får begrenset fyllet under Birken, selv om terrenget blir lettere...

Re: For mye terreng i Birken? [Re: akvilas] #794525 21/08/2009 14:04
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: akvilas

"Spørsmål fra Aage:

Svar fra Tone Lien:

Ja, dette er merkelig. Det er ironisk at man gjør utbedringer av løypa som gjør den mulig å sykle med CX eller racer, men forbyr dette. Birkebeinerrittet er et turritt i forbundets kalender, hvorfor må forbundet dele inn turritt i turritt terreng og turritt landevei?
Kan man ikke bare kalle det turritt og sykle med den sykkelen man selv føler passer, det er jo tross alt bare turritt; morsjon og gøy; ikke noe alvor; folk sykler jo turrittet T-O på "terreng"-sykkel...

Det er faktisk ingen regler fra NCF eller UCI som sier noe om terrengsykkelløypers tekniske vansklighet, bortsett fra at en regel fra NCF sier at løypa skal være mulig å sykle hele veien. Dette er merkelig da det er løyperegler for landevei, bmx, og cx.
Det er altså mulig for Mjøsa Rundt å kalle seg et terrengsykkelritt om de tror de vil profitere på det.

Til syvende og sist handler vel dette om sportens identitet, ikke at fjortiser med fulldempere er kulere enn førtiser med plastsykler og spagettihjul. Det er ingen som griner her.
Hva er egentlig terrengsykling?

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: For mye terreng i Birken? [Re: Ynot] #794536 21/08/2009 14:28
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Sitat: Ynot

Oioi, DEN diskusjonen igjen ICON_SMILE

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Ynot] #794558 21/08/2009 15:46
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, dette er merkelig. Det er ironisk at man gjør utbedringer av løypa som gjør den mulig å sykle med CX eller racer, men forbyr dette.

Grunnen til at man forbyr f.eks. bukkestyre er å redusere sjansen for ulykker. Det samme gjelder utbedringene i løypa. Da er det vel ikke så ironisk?

Øivind

Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: For mye terreng i Birken? [Re: JonahHex] #794575 21/08/2009 16:04
bullet Offline
Besatt
Besatt

Oioi, DEN diskusjonen igjen ICON_SMILE

Er det ikke popcorn man gjerne ber om her på forumet?

Popcorn!

Carlberg Velo
Re: For mye terreng i Birken? [Re: bullet] #794579 21/08/2009 16:08
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det ikke popcorn man gjerne ber om her på forumet?

Popcorn!

Pete pleide jo ofte å stille med nypoppet popcorn når det dro seg til i trådene. Lenge siden sist, nå. Hvor er du Pete? Har du fulltidsjobb som bleieskiftarbeider, eller har du bare sluttet med sykling?

Øivind

Re: For mye terreng i Birken? [Re: oivindg] #794592 21/08/2009 16:26
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Venter spent på hvem som blir førstemann/gjeng til å melde inn birken til forbrukerombudet for villedende markedsføring...

Du har jo ikke lov til å kalle en grillpølse for en grillpølse om den ikke inneholder en viss prosentandel kjøtt, så hvorfor skal da en aktivitet få lov til å oppføre seg anderledes?

Trønder osv
Re: For mye terreng i Birken? [Re: ] #794734 21/08/2009 20:00
Buoyen Offline
Besatt
Besatt
Haha, jeg kjenner jeg gleder meg til å ikke sykle birken gitt ICON_WINK

Side 2 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support