Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 6 7

For mye terreng i Birken?

For mye terreng i Birken? #794148 21/08/2009 06:28
Straightline Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
For de som gruer seg til de lange og seige terrengpartiene i birken: Elever fra Åretta ungdomsskole plukker stein i ballettbakken.
I papirutgaven av avisen står dessuten litt utfyllende informasjon: Etter steinplukkinga skal bakken planeres og gruses :-)

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Straightline] #794154 21/08/2009 06:32
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mooooahahahahaha, gode nyheter for meg med stiv gaffel og grusgamp :-D

(Kunne vært mer spektakulært om de lagde kuleløype)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: For mye terreng i Birken? [Re: Knirkekne] #794163 21/08/2009 06:40
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Nå synes jeg Birkenadmin balanserer på en knivsegg her, og det er vel en viss fare for at de tipper over og gjør det hele så lite ekte og naturlig at folk flest fnyser av hele arrangementet (Ekte Terrengsyklister (TM) har jo fnyst og fnyst i årevis)...

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Straightline] #794165 21/08/2009 06:42
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg hørte en gang om et mesterskap i fjellklatring, altså typen sports-/klippeklatring. Plutselig viste antallet påmeldte seg å være veldig høyt, og det var ikke bare folk i 20-åra, men også en bråte med uerfarne klatrere i godt voksen alder.

Arrangøren løste dette ved å lage hele fjellveggen om til ei gedigen, slak trapp før konkurransen, så alle kunne løpe opp. Eldstemann var en kæll på 83. Han syntes imidlertid trappetrinna var litt høye, så arrangøren skulle vurdere å legge om litt året etter.

Eller nei, forresten. Det er ikke noe jeg har hørt om, det var noe jeg fant på nå, helt selv.

Makan.

("Åja, terrengsykling, ja? Du er en sånn gærning som driver og sykler Birken og greier, da?")

Hrmpf.

Tillegg: Jeg synes likevel Birken er en folkefest som genererer ENORMT mye positivt for norsk sykkelsport. Jeg blir med igjen i år. Det er den store deltakelsen som lokker meg, mens andre ritt med annerledes løypetraseer har andre ting som lokker. Men altså, Birken har helt klart sin sjarm, det også!

Redigert av gauter; 21/08/2009 09:03. Rediger grunn: Tillegg

Gaute
Re: For mye terreng i Birken? [Re: gauter] #794171 21/08/2009 06:45
Øyvind V Offline
More than words
More than words
"Birkensyklister" ass... makan til tøysefolk! Kalle seg terrengsyklister! Hah!

(Solgte billetten min i går kveld... ICON_LAUGH )

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Øyvind V] #794172 21/08/2009 06:46
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ritt: 700
Buss: 370
Trd-Lilleh: 600
Div: Masse

Totalt: Siste året med Birkebeineri. Det er gøy å sykle Birken, og det er en folkefest, men neste år går i favør av Ener`n og andre "lokale" ritt.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: For mye terreng i Birken? [Re: Knirkekne] #794191 21/08/2009 07:03
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Egentlig ganske latterlig hele greia.

Sakset fra Birken admin etter rittet 2010.

"Vi er veldig fornøyd med utbedringene av årets trasé. Til neste år så går vi løs på gåpartiet. Der skal alt av røtter og stein bort. Det var en som falt og fikk blåmerke der i år, og det kan ikke gjenta seg. Målet er null skadet."

Redigert av erling; 21/08/2009 07:04.

Re: For mye terreng i Birken? [Re: erling] #794194 21/08/2009 07:07
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Blir for dumt...

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: For mye terreng i Birken? [Re: tommygutt] #794197 21/08/2009 07:11
Klaus A. Offline
Ringrev
Ringrev
Det er nå slikt når millionene ruller inn, og flere er på vei med større deltagelse frown

mvh.
Klaus A.
Re: For mye terreng i Birken? [Re: tommygutt] #794199 21/08/2009 07:13
bullet Offline
Besatt
Besatt
Helt topp!

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: For mye terreng i Birken? [Re: Øyvind V] #794200 21/08/2009 07:14
Terskel Offline
Entusiast
Entusiast
Substance is Nothing, Image is Everything

Øyvind
Re: For mye terreng i Birken? [Re: bullet] #794203 21/08/2009 07:16
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: bullet
Helt topp!

Er det helt topp å gjøre løypa så kjedelig som mulig uten noen utfordringer?

Re: For mye terreng i Birken? [Re: erling] #794205 21/08/2009 07:19
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Syntes det er helt greit men kanskje på tide å ta fra det "terreng"-merkelappen. Fortjener vel ikke å nevnes i samme åndedrag som Bukkerittet, Terrengsykkelrittet m.m. Kanskje man trenger en ny kategori i NCF? Grussritt eller noe?

Re: For mye terreng i Birken? [Re: erling] #794206 21/08/2009 07:19
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Utfordringen ligger jo i å sykle fortest mulig over 93.5 kilometer. Holder for massene det ICON_SMILE

Re: For mye terreng i Birken? [Re: JonahHex] #794214 21/08/2009 07:30
pinsky Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: JonahHex
Utfordringen ligger jo i å sykle fortest mulig over 93.5 kilometer. Holder for massene det ICON_SMILE

Det er slik jeg også ser det. Det finnes en bråte fantastiske terrengsykkelritt å velge mellom. Birken kan godt være en utfordring skreddersydd bermen. I år velger jeg å være del av bermen og jeg synes det er helt greit at de pusser på løypa, slik at vi kan få et ritt som motiverer kongerikets mange papirflyttere til å trimme og komme/holde seg i form.

Ilia

Having no destination, I am never lost!
Re: For mye terreng i Birken? [Re: JonahHex] #794219 21/08/2009 07:32
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det holder for meg og det... En fantastikk folkefest er det også (spesielt om været er bra), noe som gjør at jeg sikkert kommer til å fortsette med dette i mange år fremover.

I tillegg er det den "offisielle målestokken" på hvor fort nordmenn kan sykle.
Det er vel i også den enkeltaktiviteten som har fått flest nordmenn opp av sofaen og ut i naturen med høy puls. Det i seg selv har en verdi som knapt kan måles.

Men terrengsykling er det derimot ikke. Rittet plasseres jo mer og mer i landeveiskategorien, og gromsykkelen brukes til andre og løypemessig langt morsommere ritt.
(Birken motbeviser jo også at det er TERRENGSYKLISTER som finansierer NCF. Det er jo mosjonister på hjul med engangslisens som bidrar mest til at vi nå kan sende langt flere landslag og unge talenter, både med knastedekk og bukkestyre, på samlinger og ritt)

Utholdenhetsprøven er for øvrig kontrollmålt (sakset fra arrangørens info);

Korrekte kilometerangivelser er:
Skramstad: 13,4km
Bringbu: 27,2km
Kvarstad:49,7km
Storåsen: 69,9km
Mål: 94,6km

Løypeprofiler og evt. kart blir oppdatert etterhvert

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Oystein L] #794227 21/08/2009 07:42
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Og selv om det er "kun et grusritt", så er det likevel det rittet som utløser størst grad av usikkerhet mtp formtopping, dekkvalg, utstyrsutskiftning og treningsform. Kanskje det bare er meg, men jeg hører ikke det samme i å stor grad i forkant av andre ritt.

Fortell meg at det bare er meg!

(Uansett, i mål venter mor med årets siste lammelår, det er en god grunn nok til å fly fra Sola til Gardermoen, ta buss til og overnatte på Rena og så sykle over på formiddagen)

'...once more, and more intensity!'
Re: For mye terreng i Birken? [Re: Juffe] #794252 21/08/2009 08:13
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Når nå både nedkjøringen fra skramstad og balettbakken blir planert ligger det til rette for meget høy fart ned disse bakkene.. Skal bli rart og se om det blir mindre uhell av dette? Folk med merkejaget hengende i panna har ikke lenger noen grunn til og bremse i ballettbakken.. Det kan bli interessant.

De to stedene med størst punkteringsfare er nå borte så her klarer nok lette grusdekk og stiv gaffel jobben bra!

Men dette er tragiske greier ja, er vel snart den elendige asfalten med alle sprekkene ned bakkene fra sjusjøen som blir det mest tekniske partiet får den noen år til på seg..

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Kriss] #794260 21/08/2009 08:21
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Nå som jeg ser at de arrangerer ultrabirkebeinerløpet, så lurer jeg på om de har vurdert en ultravariant av rittet og. Det hadde jo vøri kult.

"Birkebeinerknoten"

Eller enda bedre: En Birkebeinerduathlon. Du sykler over på morra'n, i mål skifter du til joggesko og løper Birkebeinerløpet opp og ned. Totalt 42k ICON_SMILE Så får de som er i mål på formiddagen noe å gjøre før eliten kommer ICON_SMILE

Redigert av Juffe; 21/08/2009 08:23.

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Kriss] #794262 21/08/2009 08:22
H
Hjulet Offline
Fersking
Fersking
H
Kan ikke folk bare slå seg til ro med at Birken er et folkeritt som ikke er ment å være Norges mest tekninske løype?

Herregud! begynner å ligne regne sutrekoret her inne.
Finnes da drøssevis av andre ritt for de som liker steinete små stier og gjørme til knærne? Ser ærlig talt ikke problemet?

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Straightline] #794266 21/08/2009 08:23
anerz Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Straightline
For de som gruer seg til de lange og seige terrengpartiene i birken: Elever fra Åretta ungdomsskole plukker stein i ballettbakken.
I papirutgaven av avisen står dessuten litt utfyllende informasjon: Etter steinplukkinga skal bakken planeres og gruses :-)

Når man ser på nivåforskjellene på folk som beveger seg over fjellet under birkebeinerrittet så har jeg en viss forståelse for at de gjør sånne ting for å få minst mulig ulykker og skader. Men begynner å bli litt mange sånne påfunn nå fra arrangøren. Det er tross alt en konkurranse som går i naturen, og selv om det som gjelder er å sykle fortest mulig over fjellet bør det være noen naturlige utfordringer der. Rittet har eksistert noen år nå, og er det så heldig av arrangøren og til stadig gjøre utbedringer/endringer? Man kan aldri måle tiden sin opp mot tiden fra i fjor, året før der etc... Enten forlenger de løypa eller gjør utbedringer så total tid påvirkes.

Og tilbake til balletbakken, syklet ned der på mandag, tanken min da gikk ikke på at det var mye småstein, men at her er det bare å gi gass.

Lurer på om noen snart tørr å arrangere et mer terrengpreget ritt samme helgen som birken...

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Juffe] #794269 21/08/2009 08:24
F
franke Offline
Medlem
Medlem
F
Birken har f.eks. mye mer terreng enn Aursjørittet, men jeg hører veldig lite klager på det.....
Poenget er vel egentlig at alle ritt har sin sjarm, og tiltrekker seg forskjellige typer folk.
Aursjørittet har voldsom stigning, en mørk tunnel med brennende fakler og Dovregubbens hall, og en vannvittig nedkjøring.
Birken har mye folk, et enormt publikumstekke og status som det rittet der alle måler seg mot kolleger og venner.

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Kriss] #794278 21/08/2009 08:33
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kriss

Men dette er tragiske greier ja, er vel snart den elendige asfalten med alle sprekkene ned bakkene fra sjusjøen som blir det mest tekniske partiet får den noen år til på seg..

Dette er nå uten tvil både det vanskeligeste og farligste området. Grunnen er stor fart og vansker med å se humpene. Det er faktisk det eneste partiet jeg gruer meg til.

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Hjulet] #794284 21/08/2009 08:40
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Hjulet
Kan ikke folk bare slå seg til ro med at Birken er et folkeritt som ikke er ment å være Norges mest tekninske løype?

Herregud! begynner å ligne regne sutrekoret her inne.
Finnes da drøssevis av andre ritt for de som liker steinete små stier og gjørme til knærne? Ser ærlig talt ikke problemet?

Jeg aksepterer at Birken er et folkeritt og at det ikke er ment å være Norges mest tekniske løype. Jeg synes grusræserritt er morsomt jeg, selv om det ikke er så mye knot. Men når jeg i fjor kjørte Birken for første gang ble jeg skikkelig skuffet. Arrangementet er topp, for all del, men løypa var ikke all verden. Hadde hørt mye om den "livsfarlige" ballettbakken, men når jeg kom dit så var det jo bare en helt vanlig nedoverbakke på grus, og det var bare å slippe bremsen og køle på.

Det er vel flere grunner til at folk reagerer på det som nå skjer. I mitt hode tenker jeg som så at Birken nå er blitt alt for stort, og at arrangøren kommer til å fortsette å øke deltakerantallet. Og for å få til dette innenfor visse sikkerhetsmessige grenser, så må de glatte ut løypa. I fjor mener jeg det var 16500 deltakere, og at birkenadmin sa at nå var kapasiteten sprengt. I år er det 17500, og neste år blir det sikkert 18500. Med så sykt mange deltakere har jeg en viss forståelse for at arrangøren ønsker at det hele skal foregå innenfor rimelig kontrollerbare og trygge rammer; med så mange til start blir det nødvendigvis også en del skader (et ritt med 1000 deltakere vil kanskje ha 2-5 skader, et ritt med 20 ganger så mange deltakere vil sikkert ha mer enn 20 ganger så mange skader).

Jeg ser for meg at Birken vil bli større og større, og at løypa vil bli snillere og snillere for at sikkerheten skal holde tritt med økningen i antall deltakere. Til slutt står man igjen med et ritt der 30 000 deltakere stiller til start og kjører 9 mil på en 100 % rein "Birken-trase", laget kun for rittet, brei og fin, plan og slett, uten bratte nedoverbakker, stein, røtter og bekker, der kun været ville vært avgjørende (med mindre de hadde bygget en hall med konstant og lik medvind for alle over hele traseen).

Hadde Birkenadmin sagt "Nå har Birken nådd sin maksgrense hva gjelder deltakere. Vi kan ikke håndtere sikkerheten for flere folk, så nå må vi sette strek", så hadde jeg ikke reagert. Men når man nå er ute og plukker grus ut av løypa for å sikre at folk ikke ramler av sykkelen, da synes jeg det har gått for langt, rett og slett.

Jeg synes Birken må tenke seriøst på omdømmet sitt, og være obs på hva folk synes om denne utviklingen. Det kan fort være at 40-år-med-ny-hardrocx-i-karbon-segmentet også synes at det blir for kjedelig, og hvis så skjer så har Birken et alvorlig problem.

EDIT:
Sitat: anerz
Det er tross alt en konkurranse som går i naturen, og selv om det som gjelder er å sykle fortest mulig over fjellet bør det være noen naturlige utfordringer der

Nettopp.

Redigert av Øyvind V; 21/08/2009 08:43.
Re: For mye terreng i Birken? [Re: Juffe] #794292 21/08/2009 08:55
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Juffe
Nå som jeg ser at de arrangerer ultrabirkebeinerløpet, så lurer jeg på om de har vurdert en ultravariant av rittet og. Det hadde jo vøri kult.

"Birkebeinerknoten"

Eller enda bedre: En Birkebeinerduathlon. Du sykler over på morra'n, i mål skifter du til joggesko og løper Birkebeinerløpet opp og ned. Totalt 42k ICON_SMILE Så får de som er i mål på formiddagen noe å gjøre før eliten kommer ICON_SMILE

Jeg så nettopp det i Finansavisen sin birkenspesial. Det hadde jo absolutt vært en idé å arrangere Det Ekte Birkebeinerrittet som bare går på sti og kjerrevei over fjellet.

Angående Birkebeinerrittet så synes jeg dette er et flott arrangement og det er bra at det finnes slike konkurranser som får folk opp fra sofaen. Vi som ikke liker grusritt har nok av andre ritt i løpet av året vi kan kose oss med. Det er bare synd at Terrengsykkelrittet som er mitt høydepunkt er så tidlig på sesongen. Det burde ha vært et tøft og ekte terrengsykkelritt i august/september.

Re: For mye terreng i Birken? [Re: Øyvind V] #794294 21/08/2009 08:56
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg syntes det er helt greit at de gjør som de gjør jeg. Vanlige folk syntes det er stor nok utfordring å sykle så langt. At de da utbedrer litt her og der gjør ingen ting. Om det er null terreng eller så lite terreng som nå spiller ingen som helst rolle. Har inntrykk av at mange her på forumet skal være så "tøffe" at det er inn og klage på Birken. Og hvis man ikke er med er man bare enda tøffere. Selv syntes jeg det bare er ganske patetisk.

Er helt frivillig å være med og Birken har gjort uandelig mye for norsk sykling. Fra stisykling til racer. Veldig mange starter med Birken og finner så ut at dette var gøy og går videre i vanskelighetsgradene.

Men er enig at det hadde vært kult med en ultra utgave hvor eliten syklet og de andre som hadde lyst. Da at denne utgaven var noen km lengre og vesentlig tøffere.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: For mye terreng i Birken? [Re: olechr] #794314 21/08/2009 09:21
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Jeg er mye enig med Ole Chr. og tar birken for det det er. Men nå som de kom med ultraløp så kunne de kansje kjørt en alternativ "terreng-birken" også. Det hadde vært moro.

At de utbedrer alt tror jeg dog ikke massene liker selv. Man skal oppleve en viss mestringfølelse og ha i det minste noen små partier hvor man får utfordret seg selv. Det er med på å opphøye opplevelsen. Hva er det folk flest snakker om i etterkant? Skramstad, Djuposet, Rosinbakken, Ballettbakken og totaltid, er det ikke?

Om folk tror det nå bare er å denge på ned ballettbakken så blir det mange spennende "rett frem i bunn" og stressede "låse-forhjulet-nødbrems" tror jeg. Riktig bremsing er også en teknikk som må læres ICON_BLUSH

Del stien, skru av Strava
Re: For mye terreng i Birken? [Re: olechr] #794316 21/08/2009 09:22
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er ingen i denne tråden som fremstår som tøffe og klager over hvor lite terreng det er i Birken. Vi er nok mest bekymret for at hele greia blir for kommerst og kjedelig. Når de
går ut i løypa og plukker stein så bommer de helt. Dette er tross alt et terrengritt. Og det er det som provoserer meg. Nemlig at de skal profilere seg så veldig som et terrengritt. Samtidig som de gjør løypa enklere så forbyr de CX. Nå er jo løypa perfekt for nettopp CX. Men de vil at det skal være et terrengritt for terrengsykler. Men det er jo ikke lenger noe terreng igjen snart. Det blir bare for dumt.

Re: For mye terreng i Birken? [Re: olechr] #794319 21/08/2009 09:25
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Olechr. Du sier akkurat det jeg satt og tenkte på mens jeg leste denne tråden. Takk for det.

De utbedringene som gjøres nå er på steder der det er lett å få en svært høy fart selv for middels teknisk gode syklister. At man fjerner store rullesteiner fra slike partier gjør ikke rittet annet enn tryggere. Å treffe noe slikt uten varsel i høy fart har lite med teknisk sykling å gjøre.

For å sammenligne med terrengsykkelrittet en stund. Nedkjøringen fra Skullerudåsen er morsom, rask og teknisk. Det er fordi den holder det tekniske nivået sitt det meste av veien. Det er alltid noe som skjer. Dette bidrar til å holde deltagerene på sin "naturlige" fart. Om vi tenker oss at den øverste delen ble mye flatere og raskere og gikk rett over i "stein-renne-bekken" samtidig som det er så mange ryttere at man ikke ser hindringene.

Det er etter min mening slike "farer" man rydder bort i birken-trassen nå. Og det gjør fint lite for de fleste deltagerne. Meg selv inkludert. Jeg har lite ønske om kjøre på noen som tryner pga. løse rulleteiner selv om jeg er helt sikker på at jeg hadde klart dem glatt selv.

LarsB
deltager siden 94

Re: For mye terreng i Birken? [Re: erling] #794325 21/08/2009 09:28
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Nå er det vel ikke uvanlig å sikre løypa i aktive terrengritt ved å fjerne stein, klippe høyt gress og lave grener. Så hvorfor skulle det være uakseptabelt på Birken?

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 6 7

Moderator  support