Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rebaen min vil ikke "lock off"...

Rebaen min vil ikke "lock off"... #793844 20/08/2009 17:14
C
Curbie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Hey.

Har en Rock Shox Reba Race 09 modell som har skaffet meg et problem...

Etter å ha skrudd på lock out'en vil ikke demperen gå tilbake til normalen.

Lock out'en funker slik at jeg drar i en vaier jeg har festet til en stygg plastkloss på styret (tror de kaller det "pop-lock"), slik at vaieren dreier på en blå skrue nede på høyre dempersylinderen, og voilà, demperen er nå låst.

Greia er nå at nå skal jeg bare kunne trykke på en knapp, så skal vaieren løsne grepet sitt og den blå skrua skal da ha såpass spenn i seg at den drar vaieren tilbake. Dette skjer ikke!!! Jeg må dytte den stygge vaieren tilbake for å få låst opp demperen, noe som ikke alltid funker en gang frown Hva gjør jeg for å fikse dette?

Dette skjedde på tur i dag, og jeg skal sykle ritt på lørdagen, så raske svar og gode idéer er settes STOOOR pris på!

Re: Rebaen min vil ikke "lock off"... [Re: Curbie] #793865 20/08/2009 17:55
Ynot Offline
Besatt
Besatt
et triks vil være å sjekke hypertekskodingsspråk-kolon-oppoverbakkestrek-oppoverbakkestrek-steindempere-punktum-kommunikasjon-skråstrek-sørvis, ellers er det sånn søkefelt på høyre side hvor duk kan prøve å skrive inn "lockout", "l.o.", "lock-out", e.l. , trykke "søk", og bla igjennom et par hundre poster med omtrent det samme temaet, du finner garantert svar.
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Rebaen min vil ikke "lock off"... [Re: Ynot] #793900 20/08/2009 19:03
C
Curbie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Hehe, satt faktisk og så etter søkemotor før jeg skrev innlegget, men tenkte ikke over at den kommer opp først etter man har logga inn. Sånn ere å være rookie! Takk ICON_SMILE

Re: Rebaen min vil ikke "lock off"... [Re: Curbie] #793943 20/08/2009 19:40
C
Curbie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Meeeeen nå har det seg slik at jeg er elendig til å søke... De fleste har problemer med å låse, ikke åpne!

Har forstått det slik at det er en liten fjær som skaper problemene, men hvordan kommer jeg til den? Er litt engstelig for å bare prøve og feile... Selv om det frister veldig å bare prøve å røske av "floodgate" skrua og den blå skiva...

Noen erfaringer?

Re: Rebaen min vil ikke "lock off"... [Re: Curbie] #793952 20/08/2009 19:47
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kan jo være en case med fjæra på LO....den er liten og svak.
Wire kan ha løsna sånn at den ikke drar seg langt nok mot høyre....den må helt jeg repeterer helt over mot høyre, hvis ikke så er gaffelen pr def åpen.
Det skal heller ikke mye grus til oppi der hvor fjæra sitter før den er stuck....grunnet liten og svak fjær.
Viktig også og smøre wire slik at det ikke er den minste friksjon i strømpa ...grunnet det du vet nå ICON_SMILE

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Rebaen min vil ikke "lock off"... [Re: sanouka] #793980 20/08/2009 20:06
Ironman Offline
Entusiast
Entusiast
Returfjæren til poplocen i Reba sitter inne i cartridgen, så den er kinkig å komme til. prøv å løse av wiren der den er festet på gaffelen og forsøk å vri den rundt manuelt. evt. ta av floodgateadjusteren, fjern låseringen på lockoutvrideren, trekk denne av, og bruk en 12mm fastnøkkel for å vri. funker den nå er det nok wiren som er problemet. funker den fremdeles ikke er det nok fjæren i lockoutcartridgen (motion control-cartridgen)
er usikker på om fjæren kan byttes separat eller om du må skifte hele skiten.

Re: Rebaen min vil ikke "lock off"... [Re: Ironman] #793990 20/08/2009 20:17
Sprint Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hadde samme problem på min gamle SID Team demper. Det var ikke wiren, men demperfjæren, eller treghet rundt den som var problemet.

Et enkelt og raskt tips kan være å tape fast strømpen på begge sider, da vil det fungere å dytte poplocken tilbake slik at demperen åpner seg igjen. Det er ikke en løsning, men en passe dugelig workaround som gjør at du slipper å skru.

Mvh, Petter ;-D

Re: Rebaen min vil ikke "lock off"... [Re: Ironman] #794007 20/08/2009 20:26
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg stilte samme spørsmål her inne og den mest sannsynlige løsningen (bortsett fra bytte av wire og strømpe) er å stramme fjæra, dvs. at man skal kunne flytte fjæra over i et annet feste slik at den blir strammere.
Jeg har ikke rotet meg til å gjøre det ennå, så om det hjelper vet jeg ikke.

Re: Rebaen min vil ikke "lock off"... [Re: EgilS] #794526 21/08/2009 14:09
C
Curbie Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Takk for responsen!

Jeg tviler på at det er selve vaieren, den er smurt og klar ICON_WINK Jeg må nok komme til fjæra og se på den, men da over helgen...

Ellers så hadde jeg faktisk teipa opp vaieren slik som Sprint foreslo. Det funker det, men føler at det er en veldig midlertidig løsning og er litt engstelig for å stå fast før en utforkjøring med låst demper!

Uansett, igjen takk for respons ICON_SMILE

Re: Rebaen min vil ikke "lock off"... [Re: Curbie] #794836 21/08/2009 21:45
otto Offline
Salmakersvenn
Salmakersvenn
Hei

Jeg vet hva som er problemet ditt da jeg har holdt på med det samme på en 2007 modell. Jeg trodde også det var returfjæren inni demperen, så jeg åpnet, og fikk faktisk strammet denne en omdreining, men det hjalp ikke. Det hadde heller ikke noe med treghet i selve wire overføringen å gjøre. Problemet er ventilen nederst i cartridgen. Når du låser demperen, og dytter den ned, presser oljen på et lite "stempel" som er konisk. Problemet er at denne blir slitt, og "sitter fast" etter at du har låst opp. Jeg må alltid "nappe" litt i styret for at oljen skal presse denne tilbake. Løsningen er å få byttet denne, og bytte til ny ren olje. Da bør det bli bra.

Håper dette kan være til hjelp.

Mvh
O2

Jaeger-Liteseat, carbon seat for bikers!
----------------------------------------
www.jaeger-liteseat.no
http://www.facebook.com/jaeger.liteseat

Moderator  support