Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Treg av sykling

Treg av sykling #793507 20/08/2009 08:53
M
markus_kilsgaard Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
M
Driver med alpint som hovedidrett på høyt nivå. I sommer har jeg brukt sykkelen mye som treningsredskap på grunn av en ryggskade. Jeg har imidlertid blitt veldig glad for syklinga, og jeg er begynt å trene aktivt og konkurrere litt også. Trenere rundt begynner å mase i forhold til at syklinga gjør beina mine trege, noe som ikke er en fordel i alpint. Jeg supplerer selvfølgelig med mye styrketrening.
Videre mener de også at treningen ikke har samme effekt VO2max-messig som f.eks. løping. En klassisker i miljøet vårt er at 1 time løping tilsvarer 2 time sykling med samme puls.

Hva er deres syn på dette?

Re: Treg av sykling [Re: markus_kilsgaard] #793544 20/08/2009 09:32
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Litt enig og litt uenig. Ja, man kan bli treig med joggesko av mye sykling, men kun i en overgangsfase tror jeg. Jeg løper mye på vinteren og suplerer med en løpeøkt i ny og ne i sessongen også. Jeg trenger ett par tre løpe-økter for å få farten tilbake i beina, men det går seg til.

Tester du VO2 max på henholdsvis tredemølle og sykkel vil du få to ulike resultater ja, men "blandingsforholdet" 1 time løping=1 time sykkel, kjøper jeg ikke ICON_SMILE

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Treg av sykling [Re: tommygutt] #793579 20/08/2009 10:03
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg trener hovedsaklig sykkel om sommeren og klassisk langrenn om vinteren.
De første øktene/ukene på ski preges av en følelse av døde bein helt uten snert. jeg kjører da på med en god del spensttrening for å korte ned overgangsfasen.

Forskjeller på VO2max har jeg ikke peil på... Det som er sikkert er jo at på sykkel bærer du ikke din egen vekt så det har kanskje noe med dette å gjøre?

Re: Treg av sykling [Re: SturlaS] #793580 20/08/2009 10:06
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Forskjellen kommer nok av bruk av ulike muskelgrupper. En topptrent marathon-løper vil ikke prestere det samme på en sykkel, da utnyttingsgraden blir en helt annen.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Treg av sykling [Re: markus_kilsgaard] #793584 20/08/2009 10:07
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: markus_kilsgaard
Trenere rundt begynner å mase i forhold til at syklinga gjør beina mine trege, noe som ikke er en fordel i alpint.

Nå vet jeg ikke hva slags tråkkfrekvens du har, men dette kan du jo tenke på når du sykler ICON_SMILE

Tunge trege ben er også en kjent sak innen langrenn.
Men så er det slik at de fleste som driver med ski/alpint har store muskler i låra, og bruker disse for å få fart på sykkelen.
Ser mange sitter å trår noen forferdelig seige tunge tråkk.
Dette kalles av syklister for styrketråkk. Og ja etter ei 3 timers styrketråkk økt så blir man seig og treg i bena.
Prøv å holde tråkkfrekvensen oppe mot minst 90 tråkk pr min, og du vil sannsynligvis få en litt anderledes opplevelse av syklinga.

Redigert av jodajoda; 20/08/2009 10:09.
Re: Treg av sykling [Re: jodajoda] #793704 20/08/2009 12:33
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Tren spenst da vel. Ta noen spensthopp etter at du har sykla. Du vil garantert føle at bena er tunge og at dette er noe du trenger.

Moderator  support