|
Huff huff...
|
Huff huff...
19/08/2009 12:50
|
CarolineGT
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg har slåttt armen. Tryna på vei ut av dusjen på søndag. Er det mulig? Jeg tenkte så som så at dette gikk bra, men dagen etter så våknet jeg med rød og hoven arm/håndledd. Vi tok en tur til legen, og hun sa med engang at det var brudd. Men røntegn bildene viste at det ikke var brudd! Er jo glad for det. Men det gjør sååå vondt nå. Idag har jeg vært så dårlig i form, regner med at det kommer av armen. Kvalm, svimmel, vondt i hodet osv.. Noen forslag til hva som hjelper?  Også en annen ting: Jeg var jo hos forhandleren, der jeg kjøpte sykkelen min fordi LockOut'en ikke fungerer i det hele tatt. Fikk beskjed om at den måtte sendes inn til leverandøren! Noe så dumt. Har ikke fått levert den enda, men den skal leveres i løpet av uken! Ha en fortsatt fin dag!
Redigert av CarolineGT; 19/08/2009 12:51.
Tenk på miljøet - bruk sykkel!  Hilsen Caroline.
|
|
|
Re: Huff huff...
[Re: CarolineGT]
19/08/2009 13:32
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Bra at det ikke var brudd  Det armen din har godt av nå, er å røre på seg, og bli brukt - men ikke over smerteterskelen. Rør på den, løft noe, bøy og tøy litt på den, og så lenge du klarer dette uten at det gjør vondt, er det bare å fortsette. Gå en tur, eller hvis du klarer, gjerne jogg  Opptrening gjennom fysisk aktivitet er gull når du har fått deg en kakk. Hvis du ikke klarer det på egen hånd, kan det også være greit å få henvisning til fysioterapeut som kan hjelpe deg med tips til noen øvelser du kan bruke. Lykke til 
mvh Helge
|
|
|
[Re: ventle]
19/08/2009 20:26
|
CarolineGT
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Tusen takk for tips. Jeg har ikke sjans å bøye, eller røre på den.. Da er det nesten så tårene triller.. Det går greit å røre litt på fingerene, men tommelen er umulig.. 
|
|
|
19/08/2009 21:09
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var legen helt sikker på at du ikke hadde noen brudd etter å ha sett på røntgen? Med albuen min fikk jeg beskjed om å komme på CT for å sjekke, og da fant de et lite brudd i leddet. Behandlingen ble akkurat det samme uansett, men hvis bruddet hadde vært noe annet sted kunne det ha ført til andre problemer.
Bevegelse er bra, men når det gjelder kompliserte ting som håndledd ville jeg snakket med lege og fått henvisning til fysioterapeut uansett. Det er greit av to årsaker: du unngår uønskede bevegelser, og du maksimerer effekten av de ønskede øvelsene.
Når det gjelder gaffel er det ikke sikkert det er noen ulempe at butikken sender den til leverandøren. Leveringstid ved innsending er av erfaring omtrent en uke, og det er mange verksteder som har like lang leveringstid på sine reparasjoner. Dessuten er du sikker på at jobben blir gjort ordentlig, noe du ikke kan være på ethvert sykkelverksted.
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
20/08/2009 06:16
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Enig med Vanilla_Ninja, når håndleddet er så vondt så ville jeg fått en annen lege til å se på det. Venter du for lenge, og det viser seg å være brudd, så kan det gi langvarige problemer.
|
|
|
20/08/2009 07:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
En brist i f.eks båtbeinet er svært vanskelig å se på røntgen. Få tatt en CT, og hvis den ikke viser noe, bør du få tatt en MR for å se om du har røket et ligament.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
20/08/2009 08:14
|
nr7wave
Aquafil
|
Aquafil
Istemmes! Jeg var selv ute for en trafikkulykke for noen år tilbake og fikk et brudd i håndleddet. Det ble ikke oppdaget på røntgen!
Christian S.
|
|
|
[Re: nr7wave]
20/08/2009 08:20
|
frogstar
Avhengig
|
Avhengig
Jepp. Håndledds(små)brudd blir ofte "holdt på plass" av hevelsen, og trenger en ukes tid på å vises på røntgen. Sjekk på nytt for å være sikker. Sist jeg hadde noe slikt ble jeg gipset "for sikkerhets skyld" - så ny undersøkelse etter en uke.
- Fx
move 'zig'
|
|
|
[Re: frogstar]
20/08/2009 10:37
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Båtbeinet er noe dritt å knekke!
Problemet er at det bare har en tilførsel av friskt blod, og den ligger nederst på et Y-formet bein. Dersom en av armene på y-en ikke får blodtilførsel kan det resultere i en stygg betennelse.
GOD BEDRING!
Redigert av Garpen; 20/08/2009 10:39. Rediger grunn: God bedring! - hilsen
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
20/08/2009 11:26
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Sist jeg knakk noe hjalp det bra med trøst og omsorg fra snill kjæreste. Og øl. Øl hjalp mye, det er jeg helt sikker på  Ellers ser jeg du har fått de fornuftige rådene allerede, og støtter opp om ekstra sjekk når hevelsen har gått ned, gjerne med CT.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
20/08/2009 12:38
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg var heldig og ble beordret på CT av vakthavende på legevakta. Hvis ikke noen på ortopedisk eller slikt vil rekvirere CT for deg kan du snakke med fastlegen din. Du bør i hvert fall få tatt de bildene som trengs for å være sikker på tilstanden din, og hvis noen krangler - trygdeverket skal jo helst spare penger - får man prøve å gå til nestemann.
|
|
|
21/08/2009 17:28
|
CarolineGT
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Tusen takk for svar alle sammen! Dere er en fantastisk gjeng! Har prøvd noen av tipsene deres nå, og det går bedre å begvege fingrene, men tommelen er fortsatt vondt. Også er det vondt å vri armen, da føles det ut som den "låses" , hvis dere skjønner hva jeg mener. Det er også veldig vondt å ta rundt stedet. Også, klarer jeg ikke å bøye den ordentlig verken opp eller ned. Hmm.. Kjedelig greier dette altså.  Det er etter det jeg har kjent en liten kul akkurat oppå håndleddet. Den er fryktelig vondt å røre... Da ønsker jeg dere alle sammen en riktig god helg. Og igjen, tusen takk for alle svar! 
Redigert av CarolineGT; 21/08/2009 17:34.
|
|
|
21/08/2009 17:33
|
CarolineGT
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Var legen helt sikker på at du ikke hadde noen brudd etter å ha sett på røntgen? Med albuen min fikk jeg beskjed om å komme på CT for å sjekke, og da fant de et lite brudd i leddet. Behandlingen ble akkurat det samme uansett, men hvis bruddet hadde vært noe annet sted kunne det ha ført til andre problemer.
Bevegelse er bra, men når det gjelder kompliserte ting som håndledd ville jeg snakket med lege og fått henvisning til fysioterapeut uansett. Det er greit av to årsaker: du unngår uønskede bevegelser, og du maksimerer effekten av de ønskede øvelsene.
Når det gjelder gaffel er det ikke sikkert det er noen ulempe at butikken sender den til leverandøren. Leveringstid ved innsending er av erfaring omtrent en uke, og det er mange verksteder som har like lang leveringstid på sine reparasjoner. Dessuten er du sikker på at jobben blir gjort ordentlig, noe du ikke kan være på ethvert sykkelverksted. Vi dro først til legen og hun sa med engang at det var brudd, så ble vi sendt på røntegn så for å dra på Lillestrøm Legevakt for å bli gipset. For legen sa vi egentlig ikke trengte å dra på røntegn først. Men vi gjorde dette for å være på den sikre siden.  Da fikk vi beskjed om at det ikke var brudd og jeg bare skulle ta det med ro ett par dager. Det har jeg jo gjort lenge nå, den er jo selvfølgelig mye bedre, men kjenner den veeeldig godt med gang jeg er nær den eller noe annet i den dur. Hevelsene har jo også gått ned en del, men er fortsatt litt hovent, også føles det ut som det er en liten kul akkurat oppå håndleddet. :/
|
|
|
21/08/2009 17:45
|
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
er i samme smørja akkurat nå  Hadde heldigvis liggende noen morsomme tabeløetter fra forrige skade. Da det ikke er særlig missfarving, avventer jeg og satser på det beste.
|
|
|
[Re: Fast gjest]
21/08/2009 18:58
|
CarolineGT
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Uff. På armen mitt er det et stort blåmerke + litt hovent.. Kjipe greier!! Når skjedde dette på deg? Og når regner du med å være tilbake på sykkelen? 
|
|
|
21/08/2009 19:15
|
Fast gjest
Ivrig
|
Ivrig
Vell....historien er som så.... Jeg skulle hente min datter på hennes 3. skoledag, og fant ut at jeg skulle ta sparkesykkelen hennes med...Men hvorfor ikke bruke den  Komfortabel med inline, sykkel, board....tok jeg god fart nedover belegningssteinen. Lite ante jeg at disse inretningene kun har en symbolsk bakkeklaring. Så. den 3 cm høye dumpen ned til veien var nok til å gi sykkelen en bråbrems.......Jeg fortsatte. Resten er historie.... Det føyer seg jo bare inn blandt historiene mine...skiller seg ikke en gang nevneverdig ut 
|
|
|
[Re: Fast gjest]
22/08/2009 09:54
|
CarolineGT
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Uff.. Ikke bra! Det var ikke brudd eller noe da?  God bedring!
|
|
|
22/08/2009 18:19
|
gunner_one
Ringrev
|
Ringrev
Caroline, har du fått levert sykkelen din for garantireperasjon nå som du ikke får brukt armen? God bedring til deg og sykkelen
Soon Bikes 650B Paragraph 2a  Merida Scultura SL Team Ghost RT Lector WC
|
|
|
[Re: gunner_one]
23/08/2009 15:05
|
CarolineGT
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hehe tusen takk.  Har ikke fått levert sykkelen enda. Har ikke hatt tid!
|
|
|
24/08/2009 15:47
|
CarolineGT
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hoho, da har vi vært hos legen igjen. Først hos legevakten igår og hos kirurg idag. Kirurgen tok vanlig røntegn og CT bilde. De finner ikke noe feil eller noe brudd! Så det var jo egentlig ganske bra. Har også snakket med fastlegen min og tips til hva jeg skal gjøre videre! Det eneste er å begynne å bruke den til smertene sa stopp. Får ta tiden til hjelp.  Ser frem til å begynne å sykle igjen! 
|
|
|
|
|