Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fra hybrid til Landevei

Fra hybrid til Landevei #792901 19/08/2009 10:54
M
MalvinP Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei!

For å ta litt historie først. Før sommeren fikk endelig en kollega meg til å begynne å sykle til jobb. Jeg er 177 cm høy og veide da 104 kg og var ikke godt trent. Jeg kjøpe meg en Trek 7,5 hybridsykkel. Jeg sykler nå 1,5 mil hver vei til jobb og er etter 3 mnd nede i 92 kg og bedre form enn på veldig mange år. Jeg er virkelig blitt bitt av sykkelbasillen og angrer nå på at jeg ikke gikk for en racersykkel. I tillegg til å sykle til jobben tar jeg meg ofte noen turer på kvelden på 3-4 mil (2-3 ganger i uken). Meg og noen kompiser tenkte vi skulle prøve oss på litt løp til neste år bl.a Bergen – Voss (17 mil).
Jeg er godt fornøyd med sykkelen jeg har nå, men føler en trang til å legge meg ned å gi enda mer på når jeg sykler. Tror dere jeg vil merke en bedre kjøre opplevelse med en racersykkel? På mine turer nå ligger jeg på en snittfart på ca 22-25 kmt i kupert terreng.

Som sagt er jeg nå ute etter en racersykkel og håper på å kunne få meg en god sykkel på høstsalget. Problemet er at jeg ikke har peiling på sykkel og hva jeg skal kjøpe. Pris rammen min ligger på mellom 10-20 tusen og håper jeg kan få en god sykkel jeg kan ha masse glede av i årene som kommer. Spørsmålet mitt er hva skal jeg se etter? Skal jeg gå for full karbon, del karbon eller aluminium? Sykkelen jeg har nå mener jeg veier rundt 10 kg og ut fra det jeg har lest meg til kan jeg vel forvente å få meg en sykkel på ca 8 kg i min prisklasse. Når det gjelder girsystemer og lignende hva er bra her, hva bør man satse på?

Er det merker som dere kan anbefale og er det merker man bør styre unna? Bør jeg kjøpe en sykkel på en spesialisert sykkelbutikk eller er servicen på XXL og lignende kjeder god nok.

Håper noen har litt erfaring å dele meg.

Beklager dersom det finnes en annen tråd på dette temaet.

Hilsen en ny frelst sykkel entusiast

Re: Fra hybrid til Landevei [Re: MalvinP] #792967 19/08/2009 11:49
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Hei, og velkommen til forumet

Du stiller egentlig mange og ganske vanskelige spørsmål, men vi kan ta det enkleste først:

Du får mest for pengene på XXL og liknende, men kan også gjøre veldig gode kjøp på spesialiserte sykkelforretninger. Der vil du også kunne få god service (gjør du ikke det, så gå et annet sted), og i beste fall skikkelig veiledning til å finne en sykkel du blir godt fornøyd med. Antakelig blir du mest fornøyd om du går til en skikkelig sykkelbutikk. Husk at det viktigste uansett er å finne en sykkel som passer deg perfekt i størrelse (og geometri).

Veier du fremdeles 94 kg, vil det være greit å velge en ramme som er solid, men likevel komfortabel. Da kan det være greit å velge et anerkjent merke, som f eks Ridley, Trek eller liknende (mye å velge i!). Du trenger en sykkel med solide hjul, f eks fra Fulcrum.

Om ramma er av karbon eller aluminium, har mindre å si enn om den er skikkelig laget. Hadde jeg vært deg, ville jeg ha sett etter en god aluramme, gjerne med karbon bakramme, men jeg ville også ha vært åpen for en god karbonsykkel på tilbud.Det finnes mye bra utstyr på markedet. I den prisklassen du nevner, er det Shimano 105 og Shimano Ultegra (kanskje Ultegra SL)som er vanligst, og det er bra utstyr. SRAM er også bra, mens noen mener at Campagnolo er best på de dyreste utstyrsgruppene, som er mindre aktuelt i den prisklassen du satser på. Du bør velge kompaktkrank, sånn at du får noen lette gir å bruke i motbakkene.

Ja, du vil merke forskjell fra hybriden, men vil nok fremdeles synes at hybriden er et godt valg til jobben. (Etterhvert kan du jo sette skjermer og bagasjebrett på hybriden, så har du en fin tursykkel!)

Redigert av Lektoren; 19/08/2009 11:51.
Re: Fra hybrid til Landevei [Re: MalvinP] #793834 20/08/2009 16:36
L
limahi Offline
Fersking
Fersking
L
Har samme sykkel-historie som deg! Kjøpte Trek 7.5 i vår og har brukt den til trening og til og med et ritt:-) I sommer fikk jeg prøve racer; og det var som å komme over på en fullblod! Har vært på utkikk etter racersykkel, og endt opp med karbonramme fra Giant og får ultegra sl utstyr på denne. Å kjøpe fra proff sykkelforhandler var et vesentlig moment for meg -de gjør tilpasninger og gir råd.

Er selv grønn som bare det, men det er jo bare å komme i gang.Lykke til!

Re: Fra hybrid til Landevei [Re: limahi] #793925 20/08/2009 19:28
M
MalvinP Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Tusen takk for tilbakemeldinger:

Har vært litt rundt i de lokale sykkelforhandlerne og har kommet fram til følgende:
Trek 2.1 C E -11000 kr
Trek 2.3 C E -15000 kr
Cube atempt 2009 -11000 kr
Samt en full karbon Giant fra xxl ( siden deres var nede når jeg la inn denne posten.) 15000 kr

Tror også jeg avventer litt utover høsten for å se om det kommer noen kjekke tilbud ICON_SMILE

Re: Fra hybrid til Landevei [Re: MalvinP] #793994 20/08/2009 20:19
L
limahi Offline
Fersking
Fersking
L
Trek-prisene er veiledende, så du bør minst ha 20 %.

Kjells sykler i Brumunddal sender til frakt 250 uansett bosted. De har tilbud på hard rocx helium rr til 12999 (veil 19500)-se på nettsiden.

Re: Fra hybrid til Landevei [Re: limahi] #794271 21/08/2009 08:28
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Først: Bra jobba!

Jeg er ingen ekspert, men vet at det er viktig å sitte riktig. Competitive Cyclist her en fin kalkulator for å finne ca-størrelse. Finn frem målebånd og gå til verks her: http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO

Selv endte jeg med en sykkel fra Canyon (postordre fra www.canyon.com), og er veldig fornøyd med den. Synes jeg har fått veldig mye for pengene der. De har også en kalkulator for størrelse: http://www.canyon.com/_en/tools/pps.html

Min sykkel er gått ut, men en En Ultimate AL 9.0 (aluramme) er sånn ca midt i prisintervallet ditt: http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=823&WYSESSID=7disufdbcb668gemqs7g0ci867 (trekk fra 19% tysk MVA, legg til 25% norsk, og litt for frakt).

Redigert av Christian; 21/08/2009 08:29.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Fra hybrid til Landevei [Re: MalvinP] #800045 28/08/2009 21:37
M
MalvinP Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Takk for gode tilbakemeldinger.

Det har vært mye på jobben fortiden så har ikke rukket å komme meg rundt for å prøve sykkel. Har lest mye på nettet og denne Caad9 har fått mye skryt. Noen som har erfaring med denne?

Jeg lurer på om det er verdt 6000 kr mer for en karbon gaffel og ultergra SL gir,enn en 105 gir uten karbon gaffel.

Som sagt blir dette min første racer så jeg trenger ikke ta helt av når det gjelder utstyr, men vil gjerne kjøpe en sykkel jeg ikke angrer/vil oppdater allerede neste vår ICON_SMILE

En annen ting på tampen. Høsten og vinteren nærmer seg og underlaget blir fort sleipt og glatt. Hvordan er det med vinter dekk på racer? Jeg har lite lyst å hilse på asfalten men har også lyst å sykle så lenge utover så mulig. Noen tips?

Tusen takk for at dere orker å bruke tid på nybegynnere som meg ICON_SMILE Jeg setter stor pris på det.

Re: Fra hybrid til Landevei [Re: MalvinP] #800101 29/08/2009 08:10
gare Offline
More than words
More than words
Det er nesten bare du som kan bestemme om det er verdt 6 000 kroner for Ultegra og karbongaffel, 105 er en knallgod gruppe som antagelig er den beste kombinasjonen av pris og kvalitet som man kan få. Ultegra er litt lettere, kanskje litt mer presis giring, men dette har i og for seg bare noe å si om du får muligheten til å bytte for å kjenne på det.
Jeg har Dura-Ace på raceren min og 105 på Cyclocrossen, jeg kjenner at raceren girer mer presist/bedre/kjappere, eller kanskje framfor alt annerledes enn CX`en, men det er ikke som om jeg sitter på CX`en og tenker: "Herregud så kjipt dette girer" for det gjør det ikke.

Mitt tips? Kjør på med 105, karbongaffel kan du etterhvert kjøpe løst enten brukt på forumet eller ny ett-eller-annet-sted. Det er heller ikke slik at karbon(gaffel)er svaret på alle spørsmål om komfort og mindre vibrasjoner og slike ting.

Vinterdekk på racer er det som regel ikke plass til, i hvertfall om du tenker piggdekk og litt knaster. Det finnes dekk som er bedre på våt veibane, men de er gaaaanske glatte på rim f. eks. Dette vet jeg av egen erfaring ICON_SMILE

Tips for å sykle lengst mulig utover er egentlig å bruke en annen sykkel, men det er klart, det går fint med racer om du er litt forsiktig, og da bør dekkvalget gå i retning av Vittoria Open Pavè.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Fra hybrid til Landevei [Re: gare] #800108 29/08/2009 08:37
lasr Offline
Entusiast
Entusiast
Nå er vel forskjellen på 105- og Ultegra SL-versjonen av CAAD9 begrenset til nettopp gruppen. 105 versjonen har samme gaffel, samme hjul.....Neppe verdt 6000,-.

Re: Fra hybrid til Landevei [Re: lasr] #800115 29/08/2009 08:53
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: lasr
Nå er vel forskjellen på 105- og Ultegra SL-versjonen av CAAD9 begrenset til nettopp gruppen. 105 versjonen har samme gaffel, samme hjul.....Neppe verdt 6000,-.

Ja, jeg er jo ingen ekspert på Cannondale ICON_SMILE

Er forskjellen BARE gruppen er det jo så definitivt en no-brainer. Ser man f. eks. på Merlincycles.co.uk sitt tilbud så koster Ultegra SL gruppen 480 pund, 105 koster 80 pund mindre!
(jada, det kommer selvsagt eventuell moms og frakt og slikt i tillegg).

Cannondale kan da ikke ta 6 000 spenn for å sette på en Ultegragruppe istedet for en 105?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Fra hybrid til Landevei [Re: gare] #800121 29/08/2009 09:00
lasr Offline
Entusiast
Entusiast
Sykkelsenteret har vel priset 105-versjonen gunstig. Veiledende er ca 12000,-. Da rimer differansen bedre

Re: Fra hybrid til Landevei [Re: lasr] #800129 29/08/2009 09:29
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
I så fall må da 105-versjonen være et bedre kjøp.

Re: Fra hybrid til Landevei [Re: MalvinP] #800322 29/08/2009 18:35
M
MalvinP Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Kjøpte i dag CANNONDALE CAAD9 105 Compact bare 2010 modellen. Har bare rukket en liten tur i regn og motvind, men virker veldig bra.

Redigert av MalvinP; 29/08/2009 18:35.
Re: Fra hybrid til Landevei [Re: MalvinP] #800327 29/08/2009 18:38
lasr Offline
Entusiast
Entusiast
Grattis. Jeg ville valgt samme sykkel.

Moderator  support, Valentino