Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Jeg henger ikke med i bakkene

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: Fast gjest] #793790 20/08/2009 14:39
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Eg kan sjå mange grunnar til å trena styrke og gjer det sjølv i periodar, men å bli ein raskare syklist er ikkje blant dei.

Den mekaniske belastninga på ledd og musklar er veldig lita når ein syklar. Det gjer riskioen for belastningsskadar liten. I styrketrening er høg mekanisk belastning noko av poenget, og dermed aukar også skaderisikoen. Løping medfører også høg skaderisiko av same grunn.

Når eg blir mindre opptatt av å sykla fort, skal eg bytta ut temposykkelen med eit touringvariant og dessutan trena meir styrke enn eg gjer no.

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: dagfink] #794485 21/08/2009 13:00
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Det er uten tvil mange grunner til å trene styrke, også på overkroppen. At man ønsker å se bra ut er etter min oppfatning en høyst legitim grunn. Selv om jeg virkelig prøver å sykle fortest mulig har jeg ikke lyst til å ha overkropp som Andy Schleck (ikke at jeg hadde klart det uansett).

Det jeg virkelig ikke skjønner er hvorfor alle hopper til styrketrening for å løse et helt sykkelspesifikt problem. Hvis vi legger til side debatten om styrketrening har noe for seg eller ei tror jeg vel vi alle er enige om at den beste måten å bli bedre til å sykle er å sykle mest mulig.

Dermed for alle som har begrenset tid til trening bør mest mulig av treningstiden dedikeres til sykkel, hvis man ønsker å bli bedre på sykkel. At en eliteutøver som trener 20 - 30 timer i uken kanskje kan ha utbytte av styrketrening (selv om jeg ikke tror det) er det etter min oppfatning helt åpenbart at man får mer sykkelframgang av å trene sykkel enn å trene styrketrening. Hvis man er mest opptatt av helse, allsidighet og å se bra ut bør man i aller høyeste grad inkludere en del styrketrening i programmet.

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: sigmund1] #794718 21/08/2009 19:46
C
CKS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Jeg er langt å vei enig med deg Sigmund1.
Jeg som mange her inne på forumet trener vel neppe 20 - 30 timer i uka, snarere 30 timer i mnd.
Og det er vel helt klart at man blir best i det man trener mest på.
Men samtidlig er jeg litt overrasket over at mange kategorisk avviser styrketrening som en del av treningen.
Knebøy, markløft og stabiliseringsøvelser stimulerer de største og viktigste musklene i kroppen vår. Og alle disse musklene er med også under sykling, og kanskje i større grad dess mer terreng det blir.
Samtidlig er det klart at styrketrening ikke er hovedbolken i treningsopplegget, og det er ikke meningen å bygge for å ta seg godt ut, men for å styrke sjelettet.

Og når sykkelsesongen er over om to tre måneder er det vel mange som bytter ut sykkelen med ski, og da er min erfaring at det er ikke dumt å ha noen økter med jern bak seg, selvom det brenner like jævlig i triceps hele den første måneden helt uavhengig av antall kilo i triceps-press.

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: CKS] #795259 22/08/2009 20:14
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Når vi mosjonister trener styrke for langrennsessongen bruker vi rulleski, staking i motbakke osv. Men det er kanskje ikke styrketrening det heller pr. definisjon. Samtidig får vi som på sykkel trening spesifikt. Noen pumper sikkert jern i tillegg.
Selv tar jeg en del armbøyninger og situps etter en tur på rulleski. Tror neppe jeg blir bedre av å bytte ut en slik økt med en tur i "broilerstudio".
Mitt treningstudio er ute i frisk luft, eller hjemme på rulla.
Og er denne diskusjonen like aktuell for en styrkeløfter, altså at de begynner å diskutere om styrketråkk kan være noe for dem. De pumper jern fordi de skal bli gode på det.

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: CKS] #803914 03/09/2009 08:20
C
CKS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Da er Birken gjennomført,for første gang til en tid 4,55 fra pulje 72.
Og konklusjonen er den samme, jeg taper mest i bakkene. og siden det endel bakker, blir det bra differanse tll merket hvis det er ett mål for meg.
Men lysten til å sykle har bare forsterket seg etter rittet, så får man se om man klarer å trykke fort nok 4.10 mellom kl 09.00.00 og 09.00.55, siden det i år sikkert settes ny fartsrekord i påmelding. (burde vært merkekrav her også).
Så blir det interessant for meg å se om
1 økt ren styrke og
1 økt styrketråkk i uka gir kortere tid neste år.
For ordens skyld; uka består også av minimum
1 intervall økt (sykkel,løp,ski)
2 langkjøringøkter på 2 timer(sykekl,ski)

Og vekta skal ned 12 kg til august 2010 :-)

Så får alle ha en fin høst og grunntreningsperiode frem til din neste sesongs hovedmål :-)

CKS
GF Paragon 29

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: CKS] #804089 03/09/2009 11:20
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Grattis med vel gjennomført CKS!

Av egen erfaring synes jeg du bør vurdere å periodisere året litt mer. Å starte opp nå med Birk'en 2010 som mål kan bli litt langt frem og uoversiktlig. Prøv å finne deg noen delmål underveis og legg opp treningen mot disse målene. Dermed får du variasjon, tilbakemeldinger underveis osv.

Lykke til!

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: SturlaS] #804162 03/09/2009 12:25
C
CKS Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Som familiemann er vel periodiseringen gitt :-)
Noen økter må sløyfes/bortprioriteres, og enkelte økter kjøres knallhardt pga dårlig samvittighet og "nu skal alt det tapte taes igjen"

Og angående hovedmål, det kommer vel noen turlangrenn som naboen skal få kjørt seg :-)

CKS

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: CKS] #805768 05/09/2009 19:43
H
Håkon SSL Offline
Avhengig
Avhengig
H
Mange syklister trener styrketrening om vinteren.
til og med gamle lance..
http://i.cdn.turner.com/si/multimedia/ph...strong_Yxx1.jpg

Kjøp denne boka eks.
http://www.roadcyclinguk.com/news/images/weight-training-book-lo.jpg

Mange, om ikke de fleste her snakker kun fra egne erfaringer, mange her trener ikke med vekter, og derfor mener de at det er best. Hva som er best for ''deg'' må du finne ut selv.

Redigert av Håkon SSL; 05/09/2009 19:47.

- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM
- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: Håkon SSL] #805954 06/09/2009 08:17
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A
Synes dere som er imot styrketrening som ett supliment for sykling er altfor bastante. Det er jo ikke sånn at det er enten eller, og om man trener f.eks. knebøy fra september til mars så er jeg rimelig sikker på at dette gjør det bare styrket som syklist frem til sesongstart. Det hele handler om å variere treningen, bli sterkere både fysisk og psykisk. Variasjon anbefales i all idrett. Og fordelene ved vekttrening er ikke bare en sterkere kropp, men også forebygging av skader, bedre støttemuskulatur/kjernemuskulatur, øking av testoproduksjon og som de fleste vet så er det sånn at jo mer muskelmasse man har jo bedre jobber kroppen for å bli kvitt fettet. Dette er kanskje ikke viktig for sykkelkyllinger på 60 kilo, men for oss mosjonister som skriver her på forumet så er det nok i 90% av oss for mye fett som er årsaken til for tung kropp og ikke for mye muskelmasse...
Min bakgrunn som styrkeløfter på ett forholdsvis høyt nivå merker jeg er en kjempefordel sammenlignet med mange av mine treningskamerater. Mange sliter med kramper, skader, vonde rygger og nakke, mens jeg ALDRI har hatt antydning til noen av delene. Om det er tilfeldig vet jeg ikke, men jeg velger å tro at iallefall på mosjonistplan så er det en fordel med en sterk kropp.
Det jeg er enig i er at man bør slippe opp på tung styrketrening i mars/april, da kan man konsentrere seg om sykling. Anbefaler likevel vedlikeholdstrening for mage og rygg i hele sesongen. Pilatesøvelser og andre gulvøvelser kan virke banalt og femi, men det er effektivt!

40årskrisesylist
Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: aktiviteten] #805983 06/09/2009 08:49
M
Marius-H Offline
Ringrev
Ringrev
M
Lars Petter Nordhaug snakka om styrketrening når han kommenterte på Eurosport og fortalte hvor viktig det var i vintersesongen.

Det var ikke snakk om bare beintrening. For ikke å snakke om kjernemuskelatur! Det er ekstremt viktig å trene.

Sportsnyheter rett til mobilen? Søk Sportsnerd på Android market.
Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: aktiviteten] #805999 06/09/2009 09:22
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Problemstillingen var ikke "Jeg sliter med kramper/skader/smerter/drag på damene". Styrketreningens rolle er definitivt mer nyansert i et totalt treningsprogram hvor hensikten er å lage en bedre totalsyklist.

Nå var imidlertid problemstillingen spisset: "Jeg henger ikke med i bakkene", og her kan jeg virkelig ikke se at man har spesielt mye igjen for styrketrening, dersom man la oss si har 6-7 timer til rådighet hver uke hvis han heller kan bruke samme tid til å sykle, helst mye bakker. Hadde trådstarter vært toppidrettsutøver med ubegrenset tid til trening stiller det seg annerledes, men da hadde neppe spørsmålet vært stilt.

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: Kaffelars] #806032 06/09/2009 10:36
pinsky Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Jeg har også veldig tro på allsidighet i treningen, men disponerer man lite tid, er jeg soleklar i mitt råd: Tren spesifikt. Sliter med å sykle oppoverbakker? -Tren bakker (varier gjerne lengde og tråkkfrekvensen).

Typisk spørsmål jeg får av nybegynnere i klatring: Hvordan kan jeg trene for å bli sterkere i armene? Svaret er enkelt. Tren klatring og gjerne buldring. Ikke bare blir man sterkere i armene, men man trener balanse, koordinasjon og generell teknikk.

Som Kaffelars nevner over, så har de fleste ikke ubegrenset tid til rådighet. Jeg kunne sikkert ha godt av å trene styrke, men jeg vil helst ha det moro når jeg trener, så jeg holder meg til klatring og sykling ICON_SMILE

Ilia S

Having no destination, I am never lost!
Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: pinsky] #806082 06/09/2009 12:53
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A
Hvordan trene klatring om vinteren bør vel da være neste spørsmål? Bor dere sånn til at man kan sykle ute hele året?

40årskrisesylist
Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: aktiviteten] #806108 06/09/2009 13:55
trippeh Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: aktiviteten
Hvordan trene klatring om vinteren bør vel da være neste spørsmål? Bor dere sånn til at man kan sykle ute hele året?

Man kan investere i piggdekk (og vinterbekledning...) og sykle hele året nesten uansett hvor man er? Eventuelt rulle, om man er værsensetiv. Selv kjører jeg begge deler, men ikke samtidig. Pigg på rulla, skulle tatt seg ut! ICON_SMILE

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: aktiviteten] #806110 06/09/2009 13:59
pinsky Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Mens vinteren er på sitt verste, vil terrengsykkel med piggdekk opp Kongsveien (forbi Sjømannskolen) fungerer fint i Oslo. Snaue to km jevn oppoverbakke.

Ikke ideelt. Mye rullemotstand og surt og kaldt på vei ned igjen. Hvis man ikke får til å sykle ute om vinteren, er det bedre å trene alternativt, ja. Styrketrening, langrenn, løping...

I.S

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: pinsky] #806114 06/09/2009 14:07
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pinsky
Hvis man ikke får til å sykle ute om vinteren, er det bedre å trene alternativt, ja. Styrketrening, langrenn, løping...

Eller innendørssvetting på rulle. Ikke alternativt, men likevel.

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: kjerts] #806119 06/09/2009 14:20
pinsky Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: kjerts
Hvis man ikke får til å sykle ute om vinteren, er det bedre å trene alternativt, ja. Styrketrening, langrenn, løping...

Eller innendørssvetting på rulle. Ikke alternativt, men likevel.

Ja seff. Rulletrening og spinning er gode alternativer.

Edit: AArgh. Det blir lagt inn ubuden tekst i posten min. Aha! Det er ordet s.p.i.n.n.i.n.g som blir formatert.

Redigert av pinsky; 06/09/2009 14:23.

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: pinsky] #806153 06/09/2009 16:12
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Watt pr kilo i bakkene, man kan jo trene terskel på spinning, feks ved å kjøre doble spinningøkter.

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: pinsky] #806407 06/09/2009 19:50
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A
Mens vinteren er på sitt verste, vil terrengsykkel med piggdekk opp Kongsveien (forbi Sjømannskolen) fungerer fint i Oslo. Snaue to km jevn oppoverbakke.

Ikke ideelt. Mye rullemotstand og surt og kaldt på vei ned igjen. Hvis man ikke får til å sykle ute om vinteren, er det bedre å trene alternativt, ja. Styrketrening, langrenn, løping...

I.S

Ta med sykkelen din og kom til Røros en dag i januar så skal vi se hvor langt du kommer? ICON_SMILE

40årskrisesylist
Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: aktiviteten] #806467 06/09/2009 20:59
pinsky Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

I.S

Ta med sykkelen din og kom til Røros en dag i januar så skal vi se hvor langt du kommer? ICON_SMILE

ICON_LAUGH hehe! Jeg har hørt om kuldehølet Røros. Det er vel ikke fritt for snø heller. Kondolerer.

Jeg kommer ikke til å bebreide deg om du ender opp på rulle eller spinnningsykkel.

Selv, har jeg en smerteterskel på 5-6 kalde når jeg skal bli svett og andpusten. Kaldere, så snurper halsen seg sammen frown

Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: pinsky] #806691 07/09/2009 08:45
A
aktiviteten Offline
Ivrig
Ivrig
A

I.S

ICON_LAUGH hehe! Jeg har hørt om kuldehølet Røros. Det er vel ikke fritt for snø heller. Kondolerer.

Jeg kommer ikke til å bebreide deg om du ender opp på rulle eller spinnningsykkel.

Selv, har jeg en smerteterskel på 5-6 kalde når jeg skal bli svett og andpusten. Kaldere, så snurper halsen seg sammen frown

Høl og høl... Vi bor på ca 630 m.o.h. da. ICON_SMILE Her er det skikkelig vinter fra oktober til april og sykkel er ett dårlig alternativ i den tida... Det finnes antageligvis ikke bedre skiforhold enn på Røros da, selv om jeg ikke er så altfor flink til å bruke det alternativet. Blir mest innetrening om vinteren, mye knebøy! ICON_SMILE

40årskrisesylist
Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: aktiviteten] #807536 08/09/2009 09:08
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Selv går jeg på ski om vinteren og tror jeg har bra utbytte av det.
Armene blir sterkere (triceps), mage/rygg (kjernemuskler) får god trening og lår/legger får firn trim. Varierer klassisk og skøyting. Telemark dersom finansene sier ja til heiskort fremfor nytt X9 gir. (ja for tenk, så dyrt er det med dagskort nå til dags).

Fungerte finfint forrige sesong, og da tok jeg ikke en meter på sykkel før asfalten var bar og fri for saltlake. Jomfrutiden 4:05 på birken 2008. Så jeg har iallefall troen på variert trening.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Jeg henger ikke med i bakkene [Re: Knirkekne] #807706 08/09/2009 12:15
S
SnorreSprett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Når det gjelder å kommme fort opp en bakke så er det en ting som fungerer bedre enn noe annet - LAV VEKT. Og da tenker jeg på kroppen først og fremst, ikke sykkelen. Så har du mulighet til å gå ned 12 kilo så vil du automatisk sykle mye fortere i motbakkene. For ikke å snakke om formen som kommer av at du trener bort de 12 kiloene. Er du derimot en stor muskelklump blir du kanskje aldri god i motbakken, men du kommer til å herje på flatene. Så før man begynner med spesialiserte treningsprogram kan det være greit å sette seg noen realistiske mål.

Redigert av SnorreSprett; 08/09/2009 12:16.
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support