Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Utslitte skivebremser etter Drammensrittet

Utslitte skivebremser etter Drammensrittet #790918 16/08/2009 20:20
[
[gbz]doc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
[
Det gikk hardt utover både utstyr og rytter i Drammensrittet, og sikkert som mange medsyklister så ble bremsene TOTALT ubrukelige i løpet av rittet.

Det jeg er litt usikker på nå er følgende:

Bremseklossene var helt slitt ned slik at bare metallet var igjen. Skivene ser ut til å ha overlevd rimelig bra likevel, men bør jeg bytte de uansett? Blir nye klosser evt. slitt ned med en gang om jeg ikke gjør det? Er jo ganske stor forskjell i utgiftene om man også må bytte begge skivene.

I tillegg ser det ut til at skivene pga. all gjørma faktisk har blitt presset inn mot selve kalipperen slik at metallet på kalipperen (altså selve huset) har fått tydelige merker etter slitasje. Er det bare å kjøre på dersom de fortsatt virker som de skal, eller er dette noe jeg også bør får skiftet ut?

At kjede og kasset må byttes sier jo seg selv, samt at jeg nok bytter begge gir wirene til XTR som jeg har hatt god erfaring med tidligere.

(Må nok få Sykkeldelisk til å rette opp bakhjulet og sjekke over hjullagrene også. Er no' rusk i de begge virker det som.)

Noe billig ritt ble nok Drammens tittet uansett ikke... ICON_WINK

Alle råd mottad med stor glede! ICON_SMILE

Chris.

Re: Utslitte skivebremser etter Drammensrittet [Re: [gbz]doc] #790941 16/08/2009 20:42
ThB Offline
Besatt
Besatt
Skivene trenger du ikke bytte, hvis de ikke er synlig slitt. Rens dem med sprit, og se etter "høydeforskjeller" eller grader mellom bremsebane og resten av skiva.

Det er ingen selvfølge at du skal skifte kjede og kassett, heller. Vask delene, og mål kjedestrekken med en kjedemåler. Jeg bytter når kjedet har strukket seg 0.75 %. Da overlever kassetten flere kjedebytter.

Når det gjelder kaliperen, er dette vanskelig å vurdere uten å ha sett bilder.

Etter en batalje i gjørma, er det grundig vask/rens og smøring/oppfetting som gjelder. Styrelager, kranklager, nav, gir og strømper/vaiere er steder jeg hadde viet ekstra oppmerksomhet.

Thomas
Re: Utslitte skivebremser etter Drammensrittet [Re: ThB] #790946 16/08/2009 20:47
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg også hadde det samme. Men hvr mye kan skivene være slitt uten at det gjør noe?

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Utslitte skivebremser etter Drammensrittet [Re: ThB] #790951 16/08/2009 20:49
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Sitat: ThB
Etter en batalje i gjørma, er det grundig vask/rens og smøring/oppfetting som gjelder. Styrelager, kranklager, nav, gir og strømper/vaiere er steder jeg hadde viet ekstra oppmerksomhet.
Skriver under på denne. Enhver som sykler såpass at det blir et gjørmeslagsmål i ny og ne, og ikke har egen mekaniker (hehe), bør ha utstyr nok til å gjøre slikt. Litt vanskelig er det bare første gangen ICON_SMILE

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Utslitte skivebremser etter Drammensrittet [Re: Diablito] #791069 17/08/2009 05:44
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg fikk også slitt klossene på bakbremsen helt ned til metallet. Skiva har blitt litt ru, men ingen store riper eller høydeforskjeller. Har satt i nye klosser og kommer til å prøve uten å bytte skive (har en reserveskive).

Så lenge kalipperen ikke lekker og at den fungerer OK behøver den ikke byttes så lenge ikke godset er farlig tynt rundt fester etc.

Som ThB sier, kassett og kjede har trolig overlevd om de ikke var veldig slitt fra før. Rens og smør opp. Gjelder som sagt hele sykkelen.

Vi har alle nå gjørme og sand inne i strømpa. Etter egen erfaring gjør ikke teflonbelagte XTR-wirere noen forskjell under sånne forhold. Det er bare strømpe i hel lengde fra styre til bakskifter som gjelder. Noen mener også pressfylt med fett. Her tester jeg selv litt akkurat nå.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Utslitte skivebremser etter Drammensrittet [Re: simenf] #791125 17/08/2009 07:42
olechr Offline
More than words
More than words
Det som gjør forskjell i slike forhold er strømper som er heldekkene. Som feks I link.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Utslitte skivebremser etter Drammensrittet [Re: olechr] #791223 17/08/2009 09:48
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Christoph Sauser freser ned skivene sine i stedet for å bruke aluminium. Tror han sliper ned til under 1,5 mm tykkelse. Hope sine SL-skiver er jo også tynnere enn standard 1,8mm.

Et skyvelær sier raskt fra om skivene er blitt for tynne, men det er nok metall nok igjen.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Utslitte skivebremser etter Drammensrittet [Re: sykkeloyvind] #791585 17/08/2009 17:14
[
[gbz]doc Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
[
Men hvor går i så fall grensen på i mitt tilfelle Jucy 5?
Skivene ser for meg ut til å være tykke nok, men som ble nevnt av en litt lenger opp, de har blitt noe ru i overflaten sammenliknet med før rittet.

Vedrørende girwire så er dette noe jeg uansett hadde planer om før Drammensrittet. Hadde XTR wire på min gamle sykkel, og det er ikke til å komme fra at de tålte vesentlig mer med søle og vann før de trengte noen form for vedlikehold. Faktum er faktisk at de fortsatt sitter på den sykkelen, fortsatt uten at jeg har smurt de opp, på tross av at den nå kun brukes om vinteren. Vi vet jo alle hva det gjør med en sykkel og dens komponenter. ICON_WINK

Kjede og kassett ble satt på i fjor før birken og har tålt en del tusen km nå, og inspeksjon etter rittet talte for seg. Spesielt kassetten.

Chris.

Re: Utslitte skivebremser etter Drammensrittet [Re: [gbz]doc] #791596 17/08/2009 17:34
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har utslitte bremseklosser etter rittet, men når jeg skulle skifte så var innsirklet dle på bremsen for langt ute. (se bilde). Er dette kaliperen? Evt hvordan får jeg den inn igjen? Tør ikke å ta i noe for presse den inn fordi jeg er redd for å ødelegge noe. Er novise å sykkelrep, så dette må inn på verkstedet?
Litt uklart bilde, men de som skjønner dette vet sikkert hva og hvordan

Vedlegg bremser.jpg

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Utslitte skivebremser etter Drammensrittet [Re: thomasengen] #791599 17/08/2009 17:39
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
et litt bedre bilde (men du verden hvor møkkete bremsene så ut på bilde kontra virkeligheten:-()

Vedlegg bremser2.jpg

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Utslitte skivebremser etter Drammensrittet [Re: thomasengen] #791609 17/08/2009 17:45
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sorry - glem spørsmålet over med bilder. Fant ut av det (allment vist min udugelighet og feighet). var bare å trykke litt ekstra og så gikk de inn

Thomas H Engen
Stravaprofil

Moderator  support