Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

I e forbanna...

I e forbanna... #790393 16/08/2009 06:21
frodegutt Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
... eller i alle fall litt undrende til at man krever kr. 850 av deltakerne for at man skal kjøre et ritt som ødelegger både lyst og utstyr for mennesker som har lyst til å sykle ritt.
Dette er ikke en kritikk direkte rettet mot Kongerittet, men jeg bruker det som eksempel, for det faller absolutt innenfor den kategorien ritt jeg snakker om.

Jeg er svært kritisk til de stadig økende prisene for å kunne delta i presumptivt gode terrengsykkelritt.
Det kan umulig være så kostnadskrevende å arrangere disse rittene?
For å sette det litt i perspektiv:
Jeg kjørte Flandern Rundt i april i år. Den løypa går i trafikkert område og følger den samme traseen som proffrytterne bruker. Jeg betalte 15 Euro (maks kr. 135,-) for å kjøre dette rittet. Da var startnummer, 6 matstasjoner med sportsbar og sportsdrikke (og brødmat om man ønsket det) inkludert.
Jeg sier ikke at man skal sette et maksimaltak på hva et sykkelritt skal koste, men jeg sier at det snart må være en smertegrense for hva folk er villig til å betale.
At Birken, grunnet sin markedsposisjon koster noe mer enn de andre, kan jeg forstå. Men der slutter også min forståelse.
Jeg tror på markedsmekanismene, så jeg tror følgende vil skje:
1) folk ser galskapen og finner seg andre ritt og kjøre
2) Det dukker opp nye ritt i samme område som konkurrerer mot de etablerte dyre rittene.

Redigert av frodegutt; 16/08/2009 06:23.
Re: I e forbanna... [Re: frodegutt] #790398 16/08/2009 06:40
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: frodegutt
... eller i alle fall litt undrende til at man krever kr. 850 av deltakerne for at man skal kjøre et ritt som ødelegger både lyst og utstyr for mennesker som har lyst til å sykle ritt.

Hvis man tar antall deltakere i betraktning er det ting som tyder på at dette ikke er så dyrt likevel?

Det er nok akkurat det samme med sykkelritt som med mange andre produkter; god markedsføring kan få folk til å tro at det de kjøper er bedre enn andre produkter som ikke blir markedsført like intensivt.

Re: I e forbanna... [Re: EgilS] #790409 16/08/2009 07:20
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Her er jeg faktisk enig med begge.

I turritt er det opp til samvittigheten og profittønsket hvor langt de vil tøye strikken. Noen hever smertegrensen mye ved å hype opp rittet i media, og "i et av verdens rikeste land", er det tydeligvis ingen grense for hva folk er villige til å betale.

I aktive ritt har NCF klare regler , men det er ikke alltid de overholdes (de gjør stort sett det på landevei, men mange MTB-arrangører gir f.). Oppfølgingen av dette er nok dessverre også et område som har vært forsømt av NCF.

Må presisere at Kongerittet har alt sitt på det tørre her;

Aldersklasser med engangslisens: 850,- + 200,-
Aldersklasser med aktiv lisens: 850,-
Trimklasser: 850,-
Eliteklasser (junior og senior): 400,-

Jeg oppfordrer herved alle som blir avkrevd mer enn 400,- for forhåndspåmelding til et MTB maraton eliteklasse eller NC (eller 100,- for poden i ungdomsklassen) til å rapportere det inn til NCF på cykle@nif.idrett.no slik at de høye herrer ikke kan lukke øynene og late som problemet ikke eksisterer.

Redigert av Oystein L; 16/08/2009 07:37. Rediger grunn: Presisering
Re: I e forbanna... [Re: Oystein L] #790411 16/08/2009 07:27
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Enig i at prisene blir stive. Og for mange er jo 850,- bare begynnelsen, pga overnatting, frakt av syklist/sykkel/bagasje, etc.

Hvor går forresten overskuddet til Birken (eller Grenserittet eller andre av de mest folkerike rittene)? Noen som vet?

Re: I e forbanna... [Re: simson] #790415 16/08/2009 07:41
Pett_er Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: simson
Enig i at prisene blir stive. Og for mange er jo 850,- bare begynnelsen, pga overnatting, frakt av syklist/sykkel/bagasje, etc.

Hvor går forresten overskuddet til Birken (eller Grenserittet eller andre av de mest folkerike rittene)? Noen som vet?

Overskuddet fra Raumerrittet går vel til å finasiere Raumerrytter har jeg hørt.

Birkebeinerrittet AS er jo et selskap på lik linje med alle andre aksjeselskap, og overskuddet kan skytes inn som EK i selskapet eller tas ut som utbytte..

Re: I e forbanna... [Re: Oystein L] #790416 16/08/2009 07:44
frodegutt Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Oystein L

Jeg oppfordrer herved alle som blir avkrevd mer enn 400,- for forhåndspåmelding til et MTB maraton eliteklasse eller NC (eller 100,- for poden i ungdomsklassen) til å rapportere det inn til NCF på cykle@nif.idrett.no slik at de høye herrer ikke kan lukke øynene og late som problemet ikke eksisterer.

Jeg er av den oppfatning at det faktisk ikke er her problemet ligger.
Problemet ligger i at den enkelte arrangør kan ta det han/hun ønsker av mosjonister. Hva er forskjellen på tilbudet til eliteutøvere og mosjonister i disse rittene? De kjører samme løypa, har samme matstasjoner, og samme dusjforholdene?
Hva er det man får mer av ved å betale kr. 850 vs kr. 400 i Kongerittet (nok en gang: jeg bruker det som eksempel, og er ikke opptatt av Kongerittet spesielt).

Når det gjelder hvor pengene blir av, så kan jeg tenke meg følgende fordeling:
Dekning av kostnader knyttet til arrangementet, lisenspenger til NCF og profitt til arrangør. Dersom ikke arrangør er en sykkelklubb, men et privat firma, så ender det i lomma på han/hun som eier firmaet.

Redigert av frodegutt; 16/08/2009 08:05.
Re: I e forbanna... [Re: Pett_er] #790421 16/08/2009 07:51
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Pett_er

Birkebeinerrittet AS er jo et selskap på lik linje med alle andre aksjeselskap, og overskuddet kan skytes inn som EK i selskapet eller tas ut som utbytte..

Ikke helt.
Birkebeinerrittet AS har kun to aksjonærer; Rena IL og Lillehammer sykkelklubb. Her går overskuddet tilbake til Idretten, og NCF har fullt innsyn.

Så enkelt er det ikke med et antall andre profesjonelle arrangører som har investorer/eiere utenfor idretten.

Re: I e forbanna... [Re: frodegutt] #790430 16/08/2009 08:05
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er klar over hva du mener Frodegutt, ville bare presisere.

Det er helt klart at mange ser mosjonsarrangement som en flott inntektskilde, mye går til idretten (f. eks går overskuddet på Grenserittet til o-løpere i Halden Skiklubb), men ikke alt.

Det er jo i realiteten ikke spørsmål om reell verdi på det du får for startkontingenten, det er snakk om hva folk er villige til å betale. Og i dagens marked er mange villige til å betale hva som helst....

Vil du ha tak på startkontingenter i mosjonsarrangement må du nok fremme det som en sak på tinget

Re: I e forbanna... [Re: Oystein L] #790432 16/08/2009 08:09
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L
Vil du ha tak på startkontingenter i mosjonsarrangement må du nok fremme det som en sak på tinget

Det spørs hvor mange klubber som vil støtte et slikt forslag? Neppe så mange er mitt tips.

Re: I e forbanna... [Re: EgilS] #790435 16/08/2009 08:14
frodegutt Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Men, det er vel egentlig ikke klubbene som er problemet her?
Det er vel de som arrangerer og tar overskuddet inn i annen forretningsdrift?

Legg også merke til at jeg i mitt innledningsinnlegg(stilig ord, forresten) nevnte et pkt 2 som konsekvens. At det skal dukke opp alternativer til de etablerte.
Her har jo klubbene helt klart en mulighet til å "ta markedsandeler".

Re: I e forbanna... [Re: EgilS] #790440 16/08/2009 08:16
frodegutt Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
[quote=]EgilS Hvis man tar antall deltakere i betraktning er det ting som tyder på at dette ikke er så dyrt likevel?

Det er nok akkurat det samme med sykkelritt som med mange andre produkter; god markedsføring kan få folk til å tro at det de kjøper er bedre enn andre produkter som ikke blir markedsført like intensivt. [/quote]

Jeg er enig i at det kan tolkes slik, men det kan også tolkes som mangel på alternativer.
Det er lov for alle å bruke markedsføring. Også klubber.... :-)

Redigert av frodegutt; 16/08/2009 08:18.
Re: I e forbanna... [Re: frodegutt] #790444 16/08/2009 08:19
ThB Offline
Besatt
Besatt
Det er allerede gode alternativer til de overprisede rittene. Du nevner Kongerittet. Man får et minst like godt arrangement på Gåsebu for ned mot en tredjedel av prisen. Drammensrittet er vel også en god del rimeligere (omtrent halve prisen?) av Kongerittet. Og slik er situasjonen de fleste helger. Man kan sykle dyrt, eller man kan velge noe rimeligere.

Det som forundrer meg stort, er at såpass mange velger å støtte håpløst overprisede og høyst middelmådige produkter som Kongerittet, når det finnes gode alternativer.

Thomas
Re: I e forbanna... [Re: ThB] #790447 16/08/2009 08:20
frodegutt Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: ThB
Det er allerede gode alternativer til de overprisede rittene. Du nevner Kongerittet. Man får et minst like godt arrangement på Gåsebu for ned mot en tredjedel av prisen. Drammensrittet er vel også en god del rimeligere (omtrent halve prisen?) av Kongerittet. Og slik er situasjonen de fleste helger. Man kan sykle dyrt, eller man kan velge noe rimeligere.

Det som forundrer meg stort, er at såpass mange velger å støtte håpløst overprisede og høyst middelmådige produkter som Kongerittet, når det finnes gode alternativer.

Det er som Egil sier; det dreier seg om markedsføring.
Det dreier seg også om beliggenhet, og arrangementsdag. Det er noe med å kunne kjøre ritt på lørdag og ta en øl etterpå :-)

Re: I e forbanna... [Re: frodegutt] #790448 16/08/2009 08:20
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men er det ikke bare å droppe de rittene som er for dyre, da? Jeg syklet for eksempel Raumerrittet én gang. Betalte høy startpris og forventet et arrangement som var på nivå med Birken. Da arrangementet i mine øyne på mange områder var mer på høyde med et klubbmesterskap bestemte jeg meg bare for å ikke sykle det flere ganger.

Nå skal det sies at jeg ikke likte løypa heller.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: I e forbanna... [Re: frodegutt] #790450 16/08/2009 08:23
EgilS Offline
More than words
More than words
På lørdag kunne man velge å delta på Fjellsykkelrittet som kostet 400 frem til torsdag, eller Pilegrimsrittet som kostet det dobbelte (tror jeg, info tatt bort). De aller fleste valgte Pilegrimsrittet.

Jeg ser for meg to grunner: Markedsføring og mindre terreng i Pilegrimsrittet.

Re: I e forbanna... [Re: EgilS] #790456 16/08/2009 08:29
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Beliggenhet i forhold til Trondheim kan jo også ha en del å si.

Re: I e forbanna... [Re: -Jan] #790461 16/08/2009 08:36
EgilS Offline
More than words
More than words
Litt kanskje, men det er like langt til Tydal som til Savalen. Totalt sparer man ikke mer enn en drøy times kjøring tur/retur.

Re: I e forbanna... [Re: EgilS] #790471 16/08/2009 08:53
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Nå var det ikke Tydal, men Selbu som var destinasjon. Arrangør ordnet transport fra målsted til start, og transport av bagasje tilbake til mål. Fra Trondheim og til Selbu er det i underkant av syv mil, er det ikke? Jeg valgte Pilegrimsrittet grunnet markedsføring og det alene. Jeg visste ikke om andre alternativ før jeg hadde meldt meg på. Prisen for påmelding tidlig var heller ikke avskrekkende. ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: I e forbanna... [Re: Hæ?] #790672 16/08/2009 14:56
eUnaas Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg regnet på at Trondheim-Oslo kostet meg rundt 9000kr i år. (startavgift, lisens, mat, hotell, fly osv osv) Var det verd det? Tja dette blir jo en livsstil. Skulle jeg regnet med tapt arbeidsfortjeneste under alle søndagstreninger, så ville det sett riktig styggt ut. Men igjen, dette er en hobby jeg trives med. En sunn (og dyr) hobby. En livsstil.

Men kanskje litt tilbake til tema, så koster enkelte ritt litt i overkant ja. Man skal vel passe på at ikke sykkelsporten går på samme smell om løpebølgen på slutten av 80tallet.

Re: I e forbanna... [Re: Hæ?] #790774 16/08/2009 17:32
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Hæ?
Nå var det ikke Tydal, men Selbu som var destinasjon. Arrangør ordnet transport fra målsted til start, og transport av bagasje tilbake til mål.

Det med transport fra mål til start gjelder jo Fjellsykkelrittet også. Om du ønsket omvendt så var det tilbud om det også. Og om jeg sitter på buss eller i bil spiller liten rolle i så henseende. ICON_SMILE

Re: I e forbanna... [Re: EgilS] #790791 16/08/2009 17:46
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Joda, men fra Folldal til Trondheim er det vel 19 mil, fra Savalen til Trondheim er det vel omtrent det samme og fra Selbu er det rundt 6,5 mil? Væktarstua ligger vel 13,5 mil fra Trondheim, men hjemmtransport foretas fra Selbu for de fleste, og er dermed borti 12-13 mil kortere enn fra Folldal? Forutsatt at Internett har rett i sine avstandsmålinger. ICON_SMILE

Jeg er helt enig i at det er synd at disse to rittene legges på samme dag, men for den gemene hop som trener til Birken er trolig Fjellsykkelrittet mest sannsynlig andrevalg hvis avstand spiller inn. Synd, men sant.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: I e forbanna... [Re: Hæ?] #790855 16/08/2009 19:18
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg mener det er rom for begge, men det krever nok at Savalen SK tar tak i det med markedsføring. Noe som gjelder flere av rittene deres.

Re: I e forbanna... [Re: EgilS] #790932 16/08/2009 20:36
konan Offline
Medlem
Medlem
Hvorfor må det egentlig være dyrere å starte på et sykkelturritt enn å starte på et turrenn om vinteren?

På skirenn skal det kjøres opp trikkeskinner langt inn i fjellheimen samt at det skal merkes og voktes på samme måte som på et sykkelritt. På turrenn er det som regel frist onsdagen før dersom rennet går en helg og da koster det sjelden mer enn 250 NOK å være med.

Kan ikke med min best vilje se denne forskjellen, fint om noen representanter kan forklare litt her....

Morten B - Hverdagssyklist
Re: I e forbanna... [Re: konan] #790981 16/08/2009 21:21
P
Pilegrim Offline
Fersking
Fersking
P
Hei!

Jeg dro igang det hele ifjor sommer etter å ha syklet Trh-Oslo og ha vært følgebil i Jotunheimen. Det vanskelige var å finne dato, men det avgjørende ble lokale arr. på sommeren. Vi har festival 1 augusthelga, så den styrte vi unna.

Pilegrimsrittet valgte 2 uker før Birken. Det ble igår en suksess. Prisene de siste 2 ukene har vært høye. Det skyldes 3 faktorer:

1. Første året. Vi ønsket ikke over tusen.
2. Vi fikk ikke EMIT brikker.
3. Vi er amatører enda og ville ha god tid til forberedelser.

Neste år blir prisen frem til rittdag max 600nok. Det tror jeg vi kan love nå. Neste år skal vi kunne ta imot mange flere også.

Jeg har ønsket å kunne bruke en annen helg, vil ikke ødelegge for lokale ritt, som Fjellsykkelrittet, men vi har ingen andre valg her i Neadalen enn midt i august.

De tilbakemeldingene vi fikk i år, gir oss tro på at Pilegrimsrittet vil leve...lenge

Re: I e forbanna... [Re: konan] #791055 17/08/2009 04:55
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: konan
Hvorfor må det egentlig være dyrere å starte på et sykkelturritt enn å starte på et turrenn om vinteren?

Det MÅ ikke være dyrere, men det er det simpelthen fordi arrangøren forstår at detlakerne er villige til å betale mere....

Mirkebeinerrittet koster forøvrig rundt tusenlappen

Re: I e forbanna... [Re: Pilegrim] #791074 17/08/2009 06:17
frodegutt Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: Pilegrim

Pilegrimsrittet valgte 2 uker før Birken. Det ble igår en suksess. Prisene de siste 2 ukene har vært høye. Det skyldes 3 faktorer:

1. Første året. Vi ønsket ikke over tusen. DETTE ER IKKE NOE GODT ARGUMENT. BESKYTT EKSKLUSIVITET MED BEGRENSE ANTALL
2. Vi fikk ikke EMIT brikker. DETTE ER IKKE ET GODT ARGUMENT. DET BURDE GJØR DET BILLIGERE
3. Vi er amatører enda og ville ha god tid til forberedelser. DETTE ER ALDRI NOE GODT ARGUMENT FOR HØY PRIS :-)

Neste år blir prisen frem til rittdag max 600nok. Det tror jeg vi kan love nå. Neste år skal vi kunne ta imot mange flere også.

Argumentene er ikke gode, men dere skal ha for at dere har vært dyktig på markedsføring. Jeg har ikke kjørt rittet, men har vel forstått at det var vellykket, og det er bra :-).
Jeg gjorde noen kalkulasjoner i går, og 1000 stk deltakere ville gitt et overskudd som i seg selv skulle kunne dekke en halv stilling i et år til å jobbe fultid med dette arrangementet (hvis ikke dere har blåst langt over kr. 100 000,- i marketing).

Re: I e forbanna... [Re: frodegutt] #791088 17/08/2009 06:47
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg er enig med deg, frodegutt, i at det burde være en smertegrense for hva folk er villige til å betale for å delta på ritt. Jeg blir like forundret omtrent hver eneste gang jeg melder meg på ritt hvor mye penger arrangøren skal ha. Men dessverre er det jo sånn at folk i dag betaler nesten hva det skal være for å få være med, og det på arrangement som mange gjerne skulle ønsket var bedre enn det de er.

For meg virker det som at det er en enkel oppskrift på dette; ta utgangspunkt i Birken, og legg til rette for folk som har dette som sesongens store mål ("alle" har jo det). Det betyr at hvis man lager et ritt på 7-8 mil som hovedsakelig går på grus (eller såpass lite teknisk at "alle" kan klare det), hyper det opp i forkant med "Birken-seeding" (selv om det bare er noe man ønsker og håper), og er over gjennomsnittet gode på markedsføring, ja da kan man sope inn penger på mosjonister som er inne i en desperat oppkjøring mot siste helga i august.

Jeg setter det litt på spissen her, men som sagt så er jeg også forundret over hva folk kan finne på å ta seg betalt for at man skal få delta. På lørdag skal jeg sykle Markathriller'n i Trondheim, som er et (etter min mening) kjempemorsomt og meget bra arrangert ritt. Det koster meg 290,- kroner... Det var en pris som overrasket, i positiv retning. Og man får jo banan, sportsdrikk osv her også. Så kan man spørre seg hvorfor TVK ikke krever 4-500,- for deltakelse...

Med deltakelse i 6-8 ritt hver sesong er det en ikke ubetydelig totalsum man må ut med når hvert ritt i snitt koster 500,- kroner.

Re: I e forbanna... [Re: Øyvind V] #791135 17/08/2009 07:53
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Enig med Øyvind V,
Sett ut fra kostnadene på slike ritt så er ikke de høye.
Jeg regner med at man ikke leier traseen eller betaler bonden for å bruke stier og kjerrevei?
Bananer og saft koster lite. Arrangører stiller vel opp på dugnad slik det er tradisjon for i norge.
På toppen av det hele så er omtrent null og niks i premier. Hederlige unntak her er TVK som har uttrekspremier og t-skjorter (bra initiativ) og Hølondingen som hadde et krus til minnepremie (jeg har riktignok ikke deltat i ALLE rittene i norge, så det kan sikkert være store forskjeller)

Jeg har tidligere deltatt i DFS-skyting og der er det helt annerledes. Der betaler man en avgift som er to-delt. En arrangøravgift som går til arrangøren og i tillegg så er det en premieinnskudd. Dette blir en samlet pott som fordeles etter en nøkkel blant de 30% beste. I de største skytestevnene er det store og verdifulle premiebord samlet inn fra næringslivet.
En stevneavgift er kanskje på 100-150kr.
Når man tar i betraktning de enorme investeringer som er gjort i baneanlegg og de høye driftskostnadene på skytebanene så sier det seg selv at den prisen man kan kreve på et turritt er blodpris og er kun mulig pga marked og etterspørsel (brikensyklistene).
Sats heller på gode arrangement, bra løyper, godt cafesalg, noen gavepremier som trekkes ut og kanskje vandrepremier til de beste spurterne, klatrerne og totalvinnerne.

facebook.com/secondhandsessions

Re: I e forbanna... [Re: hJürg1] #791203 17/08/2009 09:17
F
fjellfant Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
F
Prisen er jo styrt av tilbud og etterspørsel, slik mange andre her også er inne på. Terrengsykling er jo inne i tidenes hype med høy etterspørsel, og da er prisingen på rittene deretter.

På landeveisrittene er det derimot mye lavere prising. Vil f.eks nevne Nordmarka Rundt som tar ca 300 kr og da får man iskald cola-boks, nysmurt baguett og nystekte vafler helt gratis når man kommer i mål. I tillegg er det deltakermerke til alle.

Re: I e forbanna... [Re: fjellfant] #791211 17/08/2009 09:20
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: fjellfant
Prisen er jo styrt av tilbud og etterspørsel, slik mange andre her også er inne på. Terrengsykling er jo inne i tidenes hype med høy etterspørsel, og da er prisingen på rittene deretter.

Ikke sant...

Når arrangører til og med slipper unna med argumenter som "Vi er så dyre fordi vi er amatører", da er det noe som skurrer i mine ører.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support