Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor mye kan du spare i bakkene ved å slanke deg?

Hvor mye kan du spare i bakkene ved å slanke deg? #788602 13/08/2009 14:34
H
Hekta-MTB Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
H
Vi har funnet ut at du har brukt 540 kJ ved å sykle med 300 W i 30 minutter i en bakke med 8% stigning og 10km lengde.

Selv om det er vindstille, vil du ha luftmotstand når du sykler. Du vil også ha rullemotstand mellom dekk og vei, og noe tap vil det være f.eks. i hjulnavet, utvekslinger, etc. Men la oss anta at alle disse tapene tilsammen utgjør de ca 70 kJ det er i forskjell mellom arbeidet du gjorde da du syklet, og den økte potensielle energien.

Hvis du veier 10 kg mindre, vil du ha fått mindre potensiell energi på toppen av bakken tilsvarende disse 10 kg:
Mindre potensiell energi: mgh = mindremasse*tyngdekraftkonstant*høyde = 10 kg * 9,8 m/s^2 * 600 m = 58800 kg*m^2/s^2 = 58,8 kJ

Når du sykler med 300 W konstant, er det nå bare å regne ut hvor mye kortere tid (t sekunder) du må ha syklet med 300 W for at du skal ha brukt 58,8 kJ mindre:
Mindre arbeid = 58,8 kJ = effekt * tidsforskjell = 300 W * t s
t = 58800 J / 300 W = 196 s = 3 min 16 sek

Du vil altså spare litt over 3 minutter på å sykle opp denne bakken hvis du slanker deg med 10 kg. I virkeligheten blir besparelsen litt mindre, for hvis du øker farten opp bakken, så vil luftmotstanden øke.

Hvis du har slanket deg med X kg, kan du bare erstatte de 10 kg med X kg i formelen over. Da får du:
Mindre potensiell energi: mgh = mindremasse*tyngdekraftkonstant*høyde = X kg * 9,8 m/s^2 * 600 m = X*5880 kg*m^2/s^2 = 5880*X J
Og neste formel:
t = 5880X J / 300 W = 19,6*X s
Med andre ord sparer du nesten 20 sekunder per kg du slanker deg!

Kilde:
http://www.skole.no/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=304

Re: Hvor mye kan du spare i bakkene ved å slanke deg? [Re: ] #788763 13/08/2009 19:22
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dette er (spennende) teori. Jeg satte på meg Birken-sekken på de to siste øktene, med 6 kg mel ( grov spelt for de spesielt interesserte ICON_WINK )
Den følelsen det medførte på pusten og kroppen ( ryggen og beina) tilsier at vi snakker mye besparelser ved vektreduksjon. Noe jeg har opplevd selv denne sommeren etter en laaang slankeøkt i vinter ( se slankebloggen min på forumet her). Solide perser i alle ritt,- morsomst i Grenserittet hvor jeg for første gang opplevde å ha mye å kjøre med i motbakkene, særlig mot slutten.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Hvor mye kan du spare i bakkene ved å slanke deg? [Re: HeavyDude] #788789 13/08/2009 19:56
eUnaas Offline
Ivrig
Ivrig
Det er mange faktorer her. F.eks så er det nok like mulig å ta av seg 10kg uten å sammtidig miste muskelmasse. På en annen side, så om man får av seg 10kg, er nok kondisjon langt bedre enn før.

Men, jeg er overasket over at din teori ikke gir større gevinst på 10kg.

Re: Hvor mye kan du spare i bakkene ved å slanke deg? [Re: eUnaas] #788886 13/08/2009 21:20
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: eUnaas
Det er mange faktorer her. F.eks så er det nok like mulig å ta av seg 10kg uten å sammtidig miste muskelmasse.

Antar du mente at det ikke er mulig å ta av seg 10 kg uten å miste muskelmasse, i så fall er jeg helt uenig!

Jeg har på under 1 år tatt av 12 kg etter at jeg startet med sykling. Jeg var kvapsete og feit og hadde lite muskelmasse. Trente både styrke og sykling i vinter/vår og er nå markant sterkere. Ihht IN Body analysis har jeg også mye mere muskelmasse (husker ikke differansen da resultatene ligger på jobb). Fettmengden har blitt redusert mer en hva vekta sier. I starten gikk faktisk vekta opp mens klærne ble større.
Der er fullt mulig å slanke seg uten å miste muskelmassen, men en bør da trene styrke i tillegg. Et annen viktig moment er å få i seg litt karbohydrater innen 15 min og proteinrik kost etter 45 minutter slik at musklene raskt blir bygget opp og kroppen får en optimal restitusjon.

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC

Moderator  support