Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva er lurt å spise når konkurransetida blir lang?

Hva er lurt å spise når konkurransetida blir lang? #788368 13/08/2009 09:28
T
the dude Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Skal delta på multisportkonkurranse i helga. Konkurransen varer i 6 timer (fast tid). Bør jeg ha med noe annet i sekken en 6pakker gel? Det snakkes om at 'noe' med proteiner kan være lurt. Kan tilføye at 1 gel(50ml?) i timen og vann på flaska har holdt greit i 3-4timers sykkelritt, og aldri fått kramper eller møtt noen skikkelig vegg.

Tenker kanskje ha noen rosinboller og bananer for å ha noe med litt mer mat i, men det tar jo fort mer plass. Sjokolader kanskje.

Re: Hva er lurt å spise når konkurransetida blir lang? [Re: the dude] #788433 13/08/2009 10:31
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Jeg har hørt fra ulike ernæringsvitere at 1g karbohydrat (helst høy GI) pr kg kroppsvekt pr time er en grei regel. I tillegg kommer nødvendige salter / mineraler / elektrolytter som du får gjennom sportsdrikk.
Inntaket bør spres mest mulig i økta (feks i 15-20 mins intervaller).

Hva du spiser kommer jo litt an på hva du tåler eller er vant til, men gel er jo enkelt og greit. Med seks timers varighet ville jeg kanskje byttet en del av gelen med noe mer fast føde.

Re: Hva er lurt å spise når konkurransetida blir lang? [Re: Tgabriel] #788582 13/08/2009 14:02
T
the dude Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
T
Ok, takk for innspill. Tror jeg går for en enkel løsning, 6 timer er da ikke så inni hampen lenge heller.
5 pakker gel som fortæres 1 i timen helt fra første stund. Dette har jeg gjort på alle lengre sykkelritt. Og tar i tillegg med 4 brødskiver med rikelig mengder ost og skinke på, så får jeg i meg en dobbelskive annenhver time ca. I sykkelflaskene blir det nok bare vann, som vanlig. 1 pils eller 2 hadde selvsagt vært godt, men det får vel vente til etterpå:)

Til de som har greie på slikt: Med jevnt inntak av gel, 1/2 pk (25-30ml) hver halvtime, er det noe gevinst i å drikke annet enn vann? Tenker da på næring, ikke på salter, mineraler osv.
Og trenger en egentlig tilskudd av salter og mineraler underveis i en relativt sett kort konkurranse?

Re: Hva er lurt å spise når konkurransetida blir lang? [Re: the dude] #790400 16/08/2009 06:49
Arne Inge Offline
Medlem
Medlem
Jeg starter med havregrøt til frokost om det er mulig, og fyller på med en Real Turmat et par timer før start. Har med varmt vann på termos. Kylling i karri er fin. Noe ris i den. Da har jeg et skikkelig grunnlag, noe som trengst når man skal frakte 100kg i flere timer.
Jeg har kansje bedre tro på barer i staren av konkurransen, og fylle på med gel mot slutten.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå