|
Tips til restutisjonstrening v/kneskade
|
Tips til restutisjonstrening v/kneskade
11/08/2009 20:45
|
rookie på hjul
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Heisann. Når dette skrives er medlemskapet mitt her rykende ferskt:) Har nettop begynnt å sykle(juni 2009) Jeg har trent relaivt greit,men som sagt kun 2 mnd på sykkelsete.Har 20 år som hockeyspiller bak meg til en skade la en stopper for det. Nå til poenget.Har den siste tiden hatt en økende smerte i venstre kne,mest under tøffe oppoverbakker.Var en tur på NIMI i dag.Svaret jeg fikk var at jeg har pådratt meg "runners knee" Har fått tips om gal tråkketeknikk,feil sittstilling/setehøyde osv. Er det noen som har noen erfaring,tips eller vink bortsett å hvile seg frisk?
rookie på hjul:)
|
|
|
Re: Tips til restutisjonstrening v/kneskade
[Re: rookie på hjul]
11/08/2009 21:14
|
zen-rotor
Medlem
|
Medlem
Jeg har slitt mye med dette (runners knee) og prøvd mye forskjellig. I sommer testet jeg såkalt "Radial trykkbølgebehandling" hos fysioterapeut, og det fungerte helt rått på meg. 3 behandlinger over 3 uker (jeg trente rolig i hele perioden) og har aldri vært bedre. Ikke sikkert det har samme effekt på deg, men dette er ihvertfall mitt beste tips.
|
|
|
[Re: zen-rotor]
11/08/2009 21:18
|
rookie på hjul
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg har hørt litt om det men har ingen egne erfaringer. Hvem vil du annbefale? Er det mange som driver med dette? Har meldt meg på drammensrittet til helgen,ser ut som det henger i en tynn tråd..
|
|
|
11/08/2009 21:20
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Jeg brukte mye av høsten og vinteren på løping og fikk kjapt problemer. For meg var Løplabbet med riktig sko og såle løsningen. En uke og ett par tre øktere senere, var alle smerter borte 
|
|
|
11/08/2009 21:29
|
zen-rotor
Medlem
|
Medlem
Jeg var på Heggen fysikalske i Askim, men det er bare fordi det er min nærmeste. Du finner en oversikt over tilbud på http://www.ergomove.no/Hvis du virkelig sliter med dette vil jeg anbefale deg å stå over Drammensrittet. Det kan være noe ordentlig herk å bli kvitt hvis det setter seg. Jeg har hørt mange snakke varmt om skoene til Specialized (body geometry) i denne sammenhengen også, men har ikke erfaring selv.
|
|
|
[Re: tommygutt]
11/08/2009 21:33
|
rookie på hjul
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Skal innom Foss sport i morgen,de skulle se på noen løsninger med henhold til sko/såler,sittestilling,cleats osv. Nå er jeg veldig fersk i gamet,men ser at cleatsen på venstre sko sitter annerledes enn den høyre.Nå er det vel litt bevegelse i pedalene,men vet ikke hvor mye dette har å si på belastning av knær. Skal søke litt på nettet i morgen på hvor nærmeste fysikalske som driver med dette befinner seg. Skulle egentlig kjøre drammensrittet for å få en følese av hvordan det er å sykle ritt,få en følelse av hvordan kreftene skal disponeres.Har bilett til Birken også,så drammensrittet ofres hvis det ikke kjennes bedre/bra ut på fredag. Takk for tips:)
Redigert av rookie på hjul; 11/08/2009 21:40.
|
|
|
11/08/2009 21:59
|
zen-rotor
Medlem
|
Medlem
Klarer ikke å dy meg med flere tips jeg...
Når det gjelder innstilling av sykkel og runners knee, har følgende fungert veldig bra for meg:
- Setet litt lavere enn "standard" - Setet litt lenger frem - Cleats et lite hakk lenger bakover på skoen en "vanlig" - Cleats rotert slik at foten sitter normalt og avslappet på pedalen. For meg betyr det at foten får peke litt utover på begge ben, mest på venstre.
Lykke til uansett hva du velger. Jeg unner ingen å slite med dette!
|
|
|
11/08/2009 22:08
|
rookie på hjul
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Setter pris på alle tips:) Tror som du sier at det hjelper med å sitte lenger frem og med cleats lenger bak. Vil vel da få tråkket mere nedover enn fremover.Man sitter liksom litt mere sentrert over pedalene og ikke bak.
|
|
|
12/08/2009 08:03
|
Jzbig
Entusiast
|
Entusiast
Har slitt litt med det samme, har trent mye styrketråk på spinningsykkel offshore, og disse syklene har shimano pedaler.. har merket meg at foten min blir mer "låst" på shimano pedaler!! dvs at på min egen sykkel så har jeg eggbeater pedaler og på disse kan skoene beveges både innover og utover, mens på shimano pedalene som jeg har prøvd så kan foten kun beveges utover.
Har også flyttet cleatsen lenger bak på skoen
Var hos naprapat og fikk akupunktur, samt tok det rolig en uke, å vips nå fungere det som det skal igjen
det vikrker som om Eggbeater pedalene er mer skånsom mot mine kne kontra shimano Lykke til videre
Scott Spark Lefty Scott Scale 30 WW Scott Ransom LTD Cube Agree GTC Race
|
|
|
[Re: Jzbig]
13/08/2009 20:45
|
rookie på hjul
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Nå har det blitt justert litt her og der,flyttet cleats litt bakover og sånn at føttene kommer nærmere kranken. Prøvde meg på på en lett tur på ca 45 min med noen lette bakker. Det føltes bedre med en gang,men det tok ikke lange tiden før det ble like ille.Så der røyk drammensrittet for min del.. Bilett tilsalgs  Noen som har prøvd Specialized bg sko? Eventuellt noen bedring med kneproblemer?
|
|
|
14/08/2009 07:26
|
sailman
Medlem
|
Medlem
Jeg bruker sko fra Specialized (sånne som "vinkler" litt i sålen) og er veldig fornøyd med dem. Kjøpte meg et ekstra par sko fra Shimano på salg, og fikk vondt i både fot og kne, så de står nå i skapet. Det er viktig å ikke kjøre på når du har fått vondt, har ting satt seg bruker du vinteren på å rydde opp istedenfor en uke eller to.
|
|
|
[Re: sailman]
05/09/2009 19:07
|
rookie på hjul
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Da har jeg prøvd nye sko,ingen endring.. justert sete og cleats,ingen endring.. Kortison sprøyte,ingen endring.. Trykkbølge behandling,ingn endring.. Har konsekvent prøvd å vente til jeg ikke kjenner noen anntydning til smerte før jeg sykkler. Etter 20-30 minutter er jeg tilbake der jeg var igjen. Jeg syklet 1 time i går med samme resultat. I dag tok jeg på meg joggeskoene og løp 1 time! Uten å kjenne noen ting.. Merkelig..
|
|
|
01/06/2010 07:11
|
Sancho Panza
Entusiast
|
Entusiast
Ser at denne tråden har ligget en stund - hvordan har utviklinga på kneet ditt vært?
Under randsfjorden i helga kjente jeg det i kneet (på utsiden, like under kulen), men valgte selvsagt å kjøre på da det ikke var vondt, kun litt smertefullt (om dere skjønner). Men når jeg skulle ta en rolig tur i går måtte jeg avbryte, da klarte jeg ikke å få venstrebeinet å jobbe likt med høyre.
Jeg har ikke vondt når jeg stopper å trå, og kjenner ingenting når jeg går, heller ikke i trapper eller småløper.
Skal til legen på fredag, men om noen har opplevd tilsvarende ville det vært fint å høre mer om hva om funka / ikke funka..
Redigert av Sancho Panza; 01/06/2010 11:53.
|
|
|
[Re: Sancho Panza]
02/06/2010 09:10
|
thamg
Ivrig
|
Ivrig
Gammel tråd dette, men legger til min erfaring med BodyGeometry sko fra Specialized - som jeg ble overtalt av en ivrig selger til å kjøpe midt i fjorårssesongen. Jeg har "alltid" vært plaget med dårlige knær i de fleste aktiviteter, også sykling. Begynte å bruke de nye skoene i slutten av juli i fjor, og har ikke hatt noen problemer med sykling siden. Så det funker altså for meg (men nå er vel mitt problem sannsynligvis ikke det samme som trådstarter).
|
|
|
|
|