|
|
|
|
Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q?
|
Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q?
[Re: nicolai]
17/08/2009 19:47
|
Diablito
Veteran
|
Veteran
Nei, nå er jeg fornøyd jeg, så jeg skal ikke klage mer  Det kan til og med hende jeg kommer innom for å krangle pris på ny sykkel i høst/vinter...hehe. Men man bør vel trengt tatt ikke skru sammen noe man ikke har heelt kontroll på - så der er det kanskje et lite rom for forbedring Dog du kan hilse han "svensken" og si takk for god service - han ordna opp på tampen av dagen i dag 
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
[Re: Diablito]
17/08/2009 19:49
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Klart det er rom for forbedring! Svensken skal få ros  Bra du er fornøyd, det er viktig.
/Are Nicolai
|
|
|
[Re: nicolai]
17/08/2009 20:22
|
Diablito
Veteran
|
Veteran
Bra du er fornøyd, det er viktig. Hehe... håper da det. Jeg er nok litt nøye og opptatt av detaljer, og sikkert en vanskelig kunde. Men til gjengjeld legger jeg igjen en god del penger rundt omkring i løpet av et år - summa summarum  Men for å ikke ødelegge tråden til tommygutt: har du lyst på Q-ringer så kjøp et sett og prøv. Bare vær sikker så du får riktig type - sjekk gjerne med et kjede før du skrur kranken fast igjen 
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
[Re: Diablito]
25/08/2009 22:43
|
Rune_S
Fersking
|
Fersking
Har selv kjøpt og montert Rotor sin egen XC3 krank med lager og Q-ringer. Kjøpte det hos Probike i Oslo.
Montering: Den minste Q-ringen skal monters med "1-2-3-prikkene" innover, altså motsatt vei enn de 2 største ringene. Det sier monteringsveiledningen for Q-ringer, og det kan vel hende at enkelte ikke har fått det med seg....
Hadde slark i det nye lageret (vanlig Rotor BB) uansett hva jeg gjorde da jeg fikk satt det hele sammen på min HR 5alpha-ramme. Snorre på Probike sto på og fant en løsning men han byttet lager til SABB for sikkerhets skyld. Det ble kanonbra!
Måtte heve front-deraileur litt pga at ringene er ovale, samt finjustere endestopp.
I bruk: Opplever den litt rare effekten som det nevnes her, at tråkket føles rundere og ikke så "gampete". Jeg synes de girer like greit som Shim. XT, men har bare 3 turer på grusvei og ca 10 mil med dem ennå så dette kan selvsagt endre seg. Har trådd kjedet av under giring til største ring en(1) gang, men skriver det på endestopp-justeringen.
|
|
|
[Re: Rune_S]
31/08/2009 11:17
|
posn
Entusiast
|
Entusiast
Er det en fordel å bruke 10-delt kjede når man har q-rings? Tipper de er mer fleksible, litt smalere slik at det er lettere å justere girene.
|
|
|
[Re: posn]
17/09/2009 18:25
|
Jon Anders
Entusiast
|
Entusiast
Etter en sessong med q-ringer på sykkelen er jeg bare delvis imponert.
Tråkket føles mye bedre, rundere og den ekstra tanna på tannhjulet er gull på f.eks birken.
Men kvaliteten og alt plunderet de har skapt er veldig unødvendig. De varer ikke spesielt lenge. Og komboen XT krank og q-rings har ikke fungert uten mye justering og vedlikehold som rensing av tannhjul, knirking osv. Og i tillegg sliter de kjeder. Jeg haar kanskje syklet 150 mil i år og har brukt to kjeder da de har strekt seg til 0.75.
Skal jeg gå etter følelse av tråkket er q-rings helt klart valget. Men det er mye plunder for å få de til å virke skikkeliig.
|
|
|
[Re: Jon Anders]
17/09/2009 20:09
|
Zangief
Fersking
|
Fersking
Har akkurat gått til anskaffelse av Q ringer på landevegssykkelen. Følelesen etter første tur er positiv, men sliter med justeringen av krankgiret. Pga ringenes form/størrelse kommer de høyeste taggene på storskiva i kontakt med den ytre skinna på framgiret når jeg kjører på den minste skiva foran. Ser ikke ut til at det er mulig å heve krankgiret noe lengre heller.. Noen tips?
|
|
|
[Re: Zangief]
17/11/2009 09:35
|
tommygutt
OP
Scottselva
|
OP
Scottselva
Da har jeg hatt min første økt med Q-ringer på rulle. Monterte drevene i går og etter litt finjustering og flytting av krankgiret, går giringen perfekt.
Selve opplevelsen på sykkelen var merkelig, men på en eller annen måte veldig riktig. Jeg føler at tråkket er mere rundt, at beina vil "hele veien" enten jeg vil eller ikke. En rar dagen-derpå følelse på baksiden av lårene bekrefter vel også dette.
Det blir spennende å teste dettet i terrenget til våren
EDIT: Satt som et skudd på Truativ Noir krank
Redigert av tommygutt; 17/11/2009 09:36.
|
|
|
|
|
|
|