Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q?

Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? #786885 11/08/2009 20:23
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Hva er folks erfaringer med Q-ringer i år?

Bør jeg bytte til disse når det skal handles nye drev etter sessongslutt?

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: tommygutt] #786931 11/08/2009 20:55
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Etter kva eg les er dei som testar Q (og tilsvarande) fornøyd med det.. Har vel lese ein eller to negative postar her på forumet..

Eg tenkte ikkje på Q når eg bytte drev sist, men kjem garantert ti lå byte til Q på grusræseren ved neste korsveg..

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: ] #786994 11/08/2009 21:50
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja faen heller har tenkt på de der i hele sommer faktisk. Noen som vet hvordan det funker med kjedefører (E13 dual)....bør jo ikke være noe problem.....og om de er mulige å skaffe i hvilken tannkombo som helst.....26/38 feks

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: tommygutt] #787040 12/08/2009 04:38
H
hundenjanson Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: tommygutt
Hva er folks erfaringer med Q-ringer i år?

Bør jeg bytte til disse når det skal handles nye drev etter sessongslutt?

Her er mine erfaringer med q-rings etter 1 1/2 sesong:

Tråkket har blitt bedre. Er ikke like "gampete" i tråkket lenger.

Føler meg ikke like "stinn i beina (mulig plasebo )

Sykkelen føles litt kvikkere i terrenget og i bratte kneiker

Drevene jeg kjøpte til min 960 krank hadde litt dårlig holbarhet, men andres erfaringer er ikke den samme.

Sykkelen blir litt mer "lett trådd". Du må jobbe med høyere kadens enn med vanlige drev med samme utveksling.

Litt mer knotete og montere.

KJøpte meg ny sykkel for en uke siden og ettter 2 turer var q-ringsen på plass. Jeg er veldig fornøyd.

Redigert av hundenjanson; 12/08/2009 04:41.
Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: hundenjanson] #787051 12/08/2009 05:29
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Les mer om Rotor Q-drev her: http://www.skiogsykkel.no/sykkelutstyr-og-bekledning/268-rotor-agilis-evo-

Omtalen tar for seg selve kranken, men og Q-drevene:). Jeg kjører nå med drevkomb 40-27, og er meget fornøyd med det. Skulle gjerne hatt mulighet til å ha ett drevsett til, med feks 42, 44 eller 45 på storeskiva:) Da til bruk på birken og lignende.

CK ELVERUM

Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: tommygutt] #787142 12/08/2009 07:19
PerM Offline
Entusiast
Entusiast
Tja .. ikke spesielt fornøyd med q-rings jeg.

Enig i at tråkket kjennes lett og fint, men giringen synes jeg blir vesentlig dårligere. Har justert flere ganger, men fremdeles problemer med "chain suck" ved giring fra mindre til større skive og med litt kraft i pedalene. Når jeg ikke legger kraft i pedalene girer det greit - men det er ikke alltid like lett å få til i en hektisk konkurransesituasjon.

Ligger på samme treningsmengde som i fjor og resultatmessig er det ingen til som tilsier at q-rings gjøre noe fra eller til. Bytter nok til std. drev neste sesong.

Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: PerM] #787232 12/08/2009 08:16
ventle Online
Besatt
Besatt
jeg brukte Q-ringer i fjor, og mine erfaringer er stort sett det samme som hundenjanson, dog kan jeg ikke utelukke placeboeffekten etter å ha lest alle godordene om dem ICON_TONGUE

Jeg var så fornøyd med Q-ringene at jeg falt for fristelsen til å kjøpe Rotor-kranken, som tar Q-ringeffekten to steg videre, og med denne er det ingen tvil om at det er forskjell fra en vanlig, stiv krank med runde krankdrev. Rotorkranken har også runde drev, slik at problemet med giring og girjustering forsvinner. Ulempen er pris (veiledende 4500 fra probike), høy vekt (1280 gram) og jeg klarte å slite ut det ene lageret (av 8(!) som finnes i kranksettet totalt) etter bare 6 måneders bruk. Bortsett fra det er jeg storfornøyd.

mvh Helge
Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: ventle] #787240 12/08/2009 08:20
tommygutt Offline OP
Scottselva
OP Offline
Scottselva
Noen som har erfaring med montering av Q-rings på Truativ-kranker? Eller er det en smal sak uansett krank?

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: tommygutt] #787257 12/08/2009 08:32
ventle Online
Besatt
Besatt
Da jeg skulle montere Q-ringene på Bontrager-kranken min viste det seg at kanten innenfor boltene på midtklinga var litt for trang, slik at det ble litt træl og maktbruk for å få dem på plass, men det gikk. Dette var 2007-modell av ringene, mulig de nyere har blitt bedre tilpasset.

mvh Helge
Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: hundenjanson] #787269 12/08/2009 08:37
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: hundenjanson

Sykkelen blir litt mer "lett trådd". Du må jobbe med høyere kadens enn med vanlige drev med samme utveksling.

Jeg opplever det helt motsatt. Jeg gamper tyngre enn før.

Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: ] #787689 12/08/2009 15:06
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Sitat: anonymous13
Snåsa-kringler må jo alle teste.

Jeg er Snåsning, selv om jeg bor i Oslo p.t. Og har nettopp kjøpt meg Q. Ikke etter anbefalning fra Joralf, vel og merke...hehe. Skal si hva jeg synes når jeg får prøvd de c",)

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: Diablito] #787754 12/08/2009 16:51
J
jobbsykklisten Offline
Fersking
Fersking
J
Er kjempefornøyd med mine.Tråkket føles rundere og det blir mindre gamping på meg også.Girer dårligere en orginal ved fult trøkk i pedalen men har vent meg til å "lette" litt på trykket når jeg girer.Raskere frekvens har jeg også fått.

Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: kjerts] #787841 12/08/2009 18:24
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: kjerts

Jeg opplever det helt motsatt. Jeg gamper tyngre enn før.

Det spiller da ingen rolle. Det er jo det fine med placebo-effekten.

Martin

Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: M@rtin] #787949 12/08/2009 19:50
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skulle gjerne hatt flere drevkombinasjoner til den todelte kranken deres, det er eneste minus. Tror feks 42-28 hadde vært konge, evnt 45 eller 45 på storeskiva:) 40 er det de har nå, og det funker til det meste, men merker på type ritt som Grenserittet og evnt Birken at jeg gjerne skulle hatt flere tenner..

CK ELVERUM

Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: Otoen] #788185 13/08/2009 06:13
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Hva er det de har på landeveisdrevene da? Der må de vel ha større enn 40? ICON_SMILE

Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: Diablito] #790730 16/08/2009 16:31
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Nettopp hatt min første langtur med Q. Kan ikke si at jeg merket spesielt til at de var ovale, så jeg tror ikke det er behov for en lang innkjøringsperiode i alle fall ICON_SMILE

Om beina holdt seg bedre eller ikke, kan jeg imidlertid ikke si noe om. Syklet i forholdsvis rolig tempo, så det var vanskelig å sammenlikne. Men skal jeg si noe, så føltes det som om jeg ble sittende å tråkke med litt høyere frekvens enn "normalt". Det kan dog også ha andre årsaker...

Men jeg opplevde et stort problem... kjede kiler seg fast mellom minste og nest minste klinge foran. Jeg har justert forgiret, og det så bra ut i stativet hjemme. Men med litt studering i etterkant, ser jeg at det er mye større avstand mellom de to minste klingene enn den midterste og den største. Skal det være sånn? Eller har Sportslagerert gjort en blemme under montering?? Oftet ikke en tanke på å sjekke det i forkant, da jeg trodde de hadde peiling. Skal ta frem skyvelæret etter at jeg har vært i badekaret... hehe.

Det kilte seg fast hver gang jeg forsøkte å få det ned på minste klinge foran. Heldigvis trengte jeg ikke de girene, men jeg ville gjerne kjenne hvor lett det var med ny 11-23 kassett bak. Det er plass til hele kjede mellom kransene, slik at det havner der i stedet for på minsteklinga når jeg girer ned. Så her er det noe muffens...

Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: hundenjanson] #790738 16/08/2009 16:39
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Tråkket har blitt bedre. Er ikke like "gampete" i tråkket lenger.

Høh...jeg så ikke på denne da jeg skrev, men da er det kanskje noe i dette ICON_SMILE

Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: Diablito] #790758 16/08/2009 17:14
ThB Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Diablito
Men med litt studering i etterkant, ser jeg at det er mye større avstand mellom de to minste klingene enn den midterste og den største. Skal det være sånn? Eller har Sportslagerert gjort en blemme under montering??

Sånn skal det ikke være, nei. Hva slags krank har du? Og hva slags utgave av q-ringene har du? Hvis de f.eks. har montert q-rings for XTR970 på en annen type krank, kan man få slike problemer som du beskriver.

Thomas
Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: ThB] #790768 16/08/2009 17:23
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Det er en Middleburn RS8, kjøpt i samme butikk... samtidig. Jeg så den utstilt, og sa: den skal jeg ha ICON_SMILE
Dog måtte de bytte krankarmer, da jeg har annet kranklager. Og selv om det tok vinter og vår, så tenkte jeg jo at de solgte meg noe som passet sammen ICON_SMILE

Skal sjekke og måle etterpå, så får vi se. Farlig å legge "skylda" på noen før alle facts er på bordet c",)

Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: Diablito] #790781 16/08/2009 17:36
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Eh ...? Bytte krankarmer? Middleburn RS8 er jo nettopp krankarmer ... Har jeg falt ut, nå? Ja, det har jeg. Har du Middleburnarmer, eller har du ikke?

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: Diablito] #790782 16/08/2009 17:36
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Ringene er i alle fall 104/64BCD, med 44/33/23.

Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: Diablito] #790784 16/08/2009 17:39
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Hehe... nei, det har du ikke. Men den jeg "kjøpte" som stod utstilt var med krankarmer for firkantlager. Ergo måtte de bestille andre armer til meg, som har ISIS lager på sykkel'n ICON_SMILE
Ikke alltid like lett å forklare... hehe.

Og siden jeg kjøpte med Q ferdig montert, tenkte jeg dette skulle gå knirkefritt ICON_WINK

Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: Diablito] #790798 16/08/2009 18:00
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Ah. Da forstår jeg. Du har en firearmet spider på den?
Jeg tror Lageret må ta en kikk på den igjen, gitt.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: Hæ?] #790813 16/08/2009 18:15
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Jeg har tatt en kikk selv... Det er en "utfasing" på ringene, slik at de sikkert skal stå en bestemt vei. I tillegg er det mellomskiver. Så her er det nok noe som har stokket seg. Bilde kommer straks.

Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: Diablito] #790828 16/08/2009 18:39
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
På bildet ser det ikke ut som om det er avstandsforskjell mellom klingene, men det er nok tatt litt på skrå og lyver litt. Når kjedet forlater storeskiva, glir det rett ned på den mellomste. Men når det skal videre, faller det ned mellom de to minste.

Kunne tenkt meg å snudd den minste, men ser ut som om det egentlig ikke er mulig å montere feil, da det er frest ut for skruene? Så må uansett innom Lageret i morgen tror jeg - var jo kul umulig å sykle med. Ellers fungerte det strålende på de to største klingene ICON_SMILE

Vedlegg rotor.png

Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: Diablito] #791422 17/08/2009 13:33
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg hadde også problemer med at kjedet kilte seg på en XT 770-krank. Jeg hadde fått XTR-kitet, og ikke XT-kitet. Det er forskjell på den minste ringen; på XTR er avstanden mellom drevene noe større.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: simenf] #791426 17/08/2009 13:39
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Ah... kanskje jeg burde sjekke. Ugh...kom nettopp derfra, og løsningen ble å snu minsteskiva feil vei. Ikke akkurat optimalt, hvis XT-kitet er veien å gå (hvis det ikke er det jeg har, da)...

Hvordan ser du om det er "XT" eller "XTR-kit"? Jeg har null emballasje, siden jeg kjøpte ferdig montert.

Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: Diablito] #791558 17/08/2009 16:33
bosch Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
XTR kittet har ei forhøging på minsteklinga på ca 2mm. Akkurat som XTR 970 normalminsteklinga har. Du har nok, slik eg ser det, fått feil i forhold til din krank. Dette medfører jo dei problema du viser til. Dersom dei i tilleg har "skimsa" ut (bygd ut med mellomskive), så er det jo heilt på villspor. Ikkje rart kjeda fell imellom. Du bør nok få sjekka dette der du har kjøpt det ja. ser ut som dei har blingsa godt ja.....

Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: bosch] #791607 17/08/2009 17:44
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Akkurat... må takke forumet/Simen for gode tips, ellers hadde vel jeg gått hjem med feil ringer montert feil for å passe sånn noenlunde ICON_SMILE

Til og med jeg så jo at det som var Q-ringer for "XT" hadde annen minsteskive når jeg var innom nå etter jobb. Og de tok hintet om at det kanskje var det riktige - og at de hadde solgt meg feil. Fikk byttet uten noe om og men... selv om jeg hadde brukt de som var feil i helga. Så det fikk heldigvis et gledelig utfall ICON_SMILE

Siden det var de som solge meg både krankarmene og ringene samtidig, ferdig montert, så er det vel bare rett og rimelig at jeg burde få nye uten ekstra kostnad. Er ellers glad jeg ikke hadde dyr karbonramme som kunne fått seg noen stygge merker. Hadde heldigvis teipa kjedestagene og krankhuset på utsatte steder ifbm med "totaloverhaling".

Men takk igjen... og en liten takk til Sportslageret som tok ansvar - til slutt. Eller... jeg skal vel takke han selgeren som etter å ha skjønt at noen hadde gjort ei blemme, selv gikk og byttet ringer uten noe mer snikksnakk... og et spark i leggen til han som monterte de første gang. Kan dog nevnes at det da også ble montert feil krankarmer, så de kom tydeligvis litt skjeivt ut.

Summa summarum hadde jeg egentlig forventet meg litt mer kunnskap på verksteder. Nesten så jeg anbefaler terrengsykkel.no å gjøre en "blindtest" av f.eks. de mest brukte verkstedene i Oslo for å sjekke nivået. Det gjøres jo det med så mye annet, være seg bilverksteder, fotofremkalling etc. Kanskje noe for et fremtidig nr?

Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q? [Re: Diablito] #791708 17/08/2009 19:35
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Hei,

Beklager at du har fått feil (det er ikke alle de nye som har stålkontroll på alt av Rotor (f.eks flere forskjellige typer 4-bolt 104mm etc.).

Det er ingen unskyldning, og vår ansvar (men det skyldes tildels at det er veeldig mange nye fjes i deleavd. nå).

Bra at det ordnet seg tilslutt, slik det skal (selvfølgelig).

Er det noe annet, skal jeg personlig hjelpe deg med det.

Hilsen Are på Sportslageret (jobber ikke i deleavd, så spørr etter meg nede i sykkelavd. om det er noe!).

/Are Nicolai
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support