Ja faen heller har tenkt på de der i hele sommer faktisk. Noen som vet hvordan det funker med kjedefører (E13 dual)....bør jo ikke være noe problem.....og om de er mulige å skaffe i hvilken tannkombo som helst.....26/38 feks
"It never gets easier, you just go faster."
Re: Nye drev etter sessongslutt, Q eller ikke Q?
[Re: tommygutt]
#78704012/08/200904:38
Omtalen tar for seg selve kranken, men og Q-drevene:). Jeg kjører nå med drevkomb 40-27, og er meget fornøyd med det. Skulle gjerne hatt mulighet til å ha ett drevsett til, med feks 42, 44 eller 45 på storeskiva:) Da til bruk på birken og lignende.
CK ELVERUM
[Re: tommygutt]
#78714212/08/200907:19
Enig i at tråkket kjennes lett og fint, men giringen synes jeg blir vesentlig dårligere. Har justert flere ganger, men fremdeles problemer med "chain suck" ved giring fra mindre til større skive og med litt kraft i pedalene. Når jeg ikke legger kraft i pedalene girer det greit - men det er ikke alltid like lett å få til i en hektisk konkurransesituasjon.
Ligger på samme treningsmengde som i fjor og resultatmessig er det ingen til som tilsier at q-rings gjøre noe fra eller til. Bytter nok til std. drev neste sesong.
[Re: PerM]
#78723212/08/200908:16
jeg brukte Q-ringer i fjor, og mine erfaringer er stort sett det samme som hundenjanson, dog kan jeg ikke utelukke placeboeffekten etter å ha lest alle godordene om dem
Jeg var så fornøyd med Q-ringene at jeg falt for fristelsen til å kjøpe Rotor-kranken, som tar Q-ringeffekten to steg videre, og med denne er det ingen tvil om at det er forskjell fra en vanlig, stiv krank med runde krankdrev. Rotorkranken har også runde drev, slik at problemet med giring og girjustering forsvinner. Ulempen er pris (veiledende 4500 fra probike), høy vekt (1280 gram) og jeg klarte å slite ut det ene lageret (av 8(!) som finnes i kranksettet totalt) etter bare 6 måneders bruk. Bortsett fra det er jeg storfornøyd.
mvh Helge
[Re: ventle]
#78724012/08/200908:20
Da jeg skulle montere Q-ringene på Bontrager-kranken min viste det seg at kanten innenfor boltene på midtklinga var litt for trang, slik at det ble litt træl og maktbruk for å få dem på plass, men det gikk. Dette var 2007-modell av ringene, mulig de nyere har blitt bedre tilpasset.
Jeg er Snåsning, selv om jeg bor i Oslo p.t. Og har nettopp kjøpt meg Q. Ikke etter anbefalning fra Joralf, vel og merke...hehe. Skal si hva jeg synes når jeg får prøvd de c",)
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
[Re: Diablito]
#78775412/08/200916:51
Er kjempefornøyd med mine.Tråkket føles rundere og det blir mindre gamping på meg også.Girer dårligere en orginal ved fult trøkk i pedalen men har vent meg til å "lette" litt på trykket når jeg girer.Raskere frekvens har jeg også fått.
[Re: kjerts]
#78784112/08/200918:24
Skulle gjerne hatt flere drevkombinasjoner til den todelte kranken deres, det er eneste minus. Tror feks 42-28 hadde vært konge, evnt 45 eller 45 på storeskiva:) 40 er det de har nå, og det funker til det meste, men merker på type ritt som Grenserittet og evnt Birken at jeg gjerne skulle hatt flere tenner..
CK ELVERUM
[Re: Otoen]
#78818513/08/200906:13
Nettopp hatt min første langtur med Q. Kan ikke si at jeg merket spesielt til at de var ovale, så jeg tror ikke det er behov for en lang innkjøringsperiode i alle fall
Om beina holdt seg bedre eller ikke, kan jeg imidlertid ikke si noe om. Syklet i forholdsvis rolig tempo, så det var vanskelig å sammenlikne. Men skal jeg si noe, så føltes det som om jeg ble sittende å tråkke med litt høyere frekvens enn "normalt". Det kan dog også ha andre årsaker...
Men jeg opplevde et stort problem... kjede kiler seg fast mellom minste og nest minste klinge foran. Jeg har justert forgiret, og det så bra ut i stativet hjemme. Men med litt studering i etterkant, ser jeg at det er mye større avstand mellom de to minste klingene enn den midterste og den største. Skal det være sånn? Eller har Sportslagerert gjort en blemme under montering?? Oftet ikke en tanke på å sjekke det i forkant, da jeg trodde de hadde peiling. Skal ta frem skyvelæret etter at jeg har vært i badekaret... hehe.
Det kilte seg fast hver gang jeg forsøkte å få det ned på minste klinge foran. Heldigvis trengte jeg ikke de girene, men jeg ville gjerne kjenne hvor lett det var med ny 11-23 kassett bak. Det er plass til hele kjede mellom kransene, slik at det havner der i stedet for på minsteklinga når jeg girer ned. Så her er det noe muffens...
Tråkket har blitt bedre. Er ikke like "gampete" i tråkket lenger. Sykkelen blir litt mer "lett trådd". Du må jobbe med høyere kadens enn med vanlige drev med samme utveksling.
Høh...jeg så ikke på denne da jeg skrev, men da er det kanskje noe i dette
#79075816/08/200917:14
Men med litt studering i etterkant, ser jeg at det er mye større avstand mellom de to minste klingene enn den midterste og den største. Skal det være sånn? Eller har Sportslagerert gjort en blemme under montering??
Sånn skal det ikke være, nei. Hva slags krank har du? Og hva slags utgave av q-ringene har du? Hvis de f.eks. har montert q-rings for XTR970 på en annen type krank, kan man få slike problemer som du beskriver.
Thomas
[Re: ThB]
#79076816/08/200917:23
Det er en Middleburn RS8, kjøpt i samme butikk... samtidig. Jeg så den utstilt, og sa: den skal jeg ha Dog måtte de bytte krankarmer, da jeg har annet kranklager. Og selv om det tok vinter og vår, så tenkte jeg jo at de solgte meg noe som passet sammen
Skal sjekke og måle etterpå, så får vi se. Farlig å legge "skylda" på noen før alle facts er på bordet c",)
#79078116/08/200917:36
Hehe... nei, det har du ikke. Men den jeg "kjøpte" som stod utstilt var med krankarmer for firkantlager. Ergo måtte de bestille andre armer til meg, som har ISIS lager på sykkel'n Ikke alltid like lett å forklare... hehe.
Og siden jeg kjøpte med Q ferdig montert, tenkte jeg dette skulle gå knirkefritt
#79079816/08/200918:00
Jeg har tatt en kikk selv... Det er en "utfasing" på ringene, slik at de sikkert skal stå en bestemt vei. I tillegg er det mellomskiver. Så her er det nok noe som har stokket seg. Bilde kommer straks.
#79082816/08/200918:39
På bildet ser det ikke ut som om det er avstandsforskjell mellom klingene, men det er nok tatt litt på skrå og lyver litt. Når kjedet forlater storeskiva, glir det rett ned på den mellomste. Men når det skal videre, faller det ned mellom de to minste.
Kunne tenkt meg å snudd den minste, men ser ut som om det egentlig ikke er mulig å montere feil, da det er frest ut for skruene? Så må uansett innom Lageret i morgen tror jeg - var jo kul umulig å sykle med. Ellers fungerte det strålende på de to største klingene
#79142217/08/200913:33
Jeg hadde også problemer med at kjedet kilte seg på en XT 770-krank. Jeg hadde fått XTR-kitet, og ikke XT-kitet. Det er forskjell på den minste ringen; på XTR er avstanden mellom drevene noe større.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
[Re: simenf]
#79142617/08/200913:39
Ah... kanskje jeg burde sjekke. Ugh...kom nettopp derfra, og løsningen ble å snu minsteskiva feil vei. Ikke akkurat optimalt, hvis XT-kitet er veien å gå (hvis det ikke er det jeg har, da)...
Hvordan ser du om det er "XT" eller "XTR-kit"? Jeg har null emballasje, siden jeg kjøpte ferdig montert.
#79155817/08/200916:33
XTR kittet har ei forhøging på minsteklinga på ca 2mm. Akkurat som XTR 970 normalminsteklinga har. Du har nok, slik eg ser det, fått feil i forhold til din krank. Dette medfører jo dei problema du viser til. Dersom dei i tilleg har "skimsa" ut (bygd ut med mellomskive), så er det jo heilt på villspor. Ikkje rart kjeda fell imellom. Du bør nok få sjekka dette der du har kjøpt det ja. ser ut som dei har blingsa godt ja.....
[Re: bosch]
#79160717/08/200917:44
Akkurat... må takke forumet/Simen for gode tips, ellers hadde vel jeg gått hjem med feil ringer montert feil for å passe sånn noenlunde
Til og med jeg så jo at det som var Q-ringer for "XT" hadde annen minsteskive når jeg var innom nå etter jobb. Og de tok hintet om at det kanskje var det riktige - og at de hadde solgt meg feil. Fikk byttet uten noe om og men... selv om jeg hadde brukt de som var feil i helga. Så det fikk heldigvis et gledelig utfall
Siden det var de som solge meg både krankarmene og ringene samtidig, ferdig montert, så er det vel bare rett og rimelig at jeg burde få nye uten ekstra kostnad. Er ellers glad jeg ikke hadde dyr karbonramme som kunne fått seg noen stygge merker. Hadde heldigvis teipa kjedestagene og krankhuset på utsatte steder ifbm med "totaloverhaling".
Men takk igjen... og en liten takk til Sportslageret som tok ansvar - til slutt. Eller... jeg skal vel takke han selgeren som etter å ha skjønt at noen hadde gjort ei blemme, selv gikk og byttet ringer uten noe mer snikksnakk... og et spark i leggen til han som monterte de første gang. Kan dog nevnes at det da også ble montert feil krankarmer, så de kom tydeligvis litt skjeivt ut.
Summa summarum hadde jeg egentlig forventet meg litt mer kunnskap på verksteder. Nesten så jeg anbefaler terrengsykkel.no å gjøre en "blindtest" av f.eks. de mest brukte verkstedene i Oslo for å sjekke nivået. Det gjøres jo det med så mye annet, være seg bilverksteder, fotofremkalling etc. Kanskje noe for et fremtidig nr?
#79170817/08/200919:35