Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Navn på "den nye stien" i Bymarka

Navn på "den nye stien" i Bymarka #785967 10/08/2009 18:40
Bawrel Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Nå som sommeren snart er over og ryktet om den nye stien har spredd seg (har det det?), tenkte jeg den måtte få et navn. Siden jeg tror jeg var den første til å sykle der i nyere tid, hadde det vært kult hvis jeg kunne døpe den ICON_SMILE Hvis dette er feil og noen har syklet der før, trekker jeg alt dette tilbake.

I løpet av vår/sommer har jeg syklet stien mange ganger. (bj)Arne, Tomas og Molly har også vært innom, (bj)Arne har til og med ryddet den øverste delen (den har blitt veldig finn). Stien starter på Strandlinja rett nedenfor det berømte hoppet til Jonas i stien fra Våttakammen (der hvor "spesielt sted"-merket er i kontakt med Strandlinja på kartet). Herifra går stien rett ned til Driftsvegen og videre over denne ned til Bynesveien.

Navnet tenkte jeg kunne være "Lille Killing" eller "Killingstien" da stien går parallelt med Killingdalsbekken.
Stien er en killer og man bør ikke være kylling for å kjøre der.

Arne: Jeg inspiserte arbeidet ditt i dag og var inspirert av samtalen på toget i går. Tok skrenten rett ned i dag, to ganger. Bevis er å finne i bånn av bakken, da jeg på andre forsøk tok litt større fart, landet i granene nederst og knakk noen kvister ICON_SMILE Det er det drøyeste jeg har gjort på sykkel noen gang, så takk for opplevelsen ICON_WINK

Re: Navn på "den nye stien" i Bymarka [Re: Bawrel] #785993 10/08/2009 19:03
ventle Online
Besatt
Besatt
Jeg har ikke sett denne stien enda... mulighet for en formiddagstur i løpet av uka?

mvh Helge
Re: Navn på "den nye stien" i Bymarka [Re: Bawrel] #786006 10/08/2009 19:17
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Slik at jeg som ikke har vært mye i den delen av marka kan finne stien "Lille killing" på kartet og tenkte at "jaja, kanskje det er en rolig,fin en å starte dagen med?" eller noe sånt. For i neste øyeblikk spytte grener halvveis oppe i ei tørrgran...

ICON_CRAZY

Re: Navn på "den nye stien" i Bymarka [Re: ventle] #786015 10/08/2009 19:25
Bawrel Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Kan tenkes det. Skulle jobbe denne uka, men får egentlig ikke gjort noe før på fredag. Skal finne ut litt mer i morgen.

Re: Navn på "den nye stien" i Bymarka [Re: Bawrel] #786021 10/08/2009 19:40
Bigboned Offline
Ringrev
Ringrev
Det går unna nå Sindre!
Tviler på at jeg henger på men blir gjerne med en tur på kromspringene dine!

Ola.

Re: Navn på "den nye stien" i Bymarka [Re: Bigboned] #786030 10/08/2009 19:53
Bawrel Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har også lokalisert stien over Høvringberget som kan kombineres med stien ned langs Garnisjonsbekken. Trenger litt rydding den også, men den er en fin fortsettelse på Gammelstien.

Re: Navn på "den nye stien" i Bymarka [Re: Bawrel] #786048 10/08/2009 20:08
Bigboned Offline
Ringrev
Ringrev
Hvor er kartet når man trenger det?

Ola.

Re: Navn på "den nye stien" i Bymarka [Re: Bawrel] #786436 11/08/2009 10:25
AOÅ Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Bawrel

Stien starter på Strandlinja rett nedenfor det berømte hoppet til Jonas i stien fra Våttakammen (der hvor "spesielt sted"-merket er i kontakt med Strandlinja på kartet). Herifra går stien rett ned til Driftsvegen og videre over denne ned til Bynesveien.

Går denne stien forbi noen gamle benker? Eller kanskje benkene nå har råtnet bort. Hvis det er den stien jeg tenker på er det en del fin utsikt mot fjorden på deler av stien. Har ikke syklet den stien på mange år. Sist jeg syklet forbi forsvant det en stor elg nedover, ble tydeligvis skremt, tenkte så at den stien kan vel like greit være en fin sti for elgen...Så kan jeg slippe å treffe elg på de andre stiene.

Den andre stien nedenfor kaller jeg for "buldrestien" siden den går forbi de kjente buldreområdene som ligger ved oljetankene.

Allan

Don't leave me here to crawl through the mire...
Re: Navn på "den nye stien" i Bymarka [Re: AOÅ] #786586 11/08/2009 12:52
Bawrel Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Det med benken stemmer nok, men det er hverken noen buldreområder eller oljetanker der hvor stien kommer ned, de ligger ca. 200 m lenger ut i fjorden (Fagervika). Det er mulig det går ann å komme seg bort ditt. Jeg har sett stier som kommer ut langs Byneveien, men bare èn sti ned fra Skarhaugen.

Hvor på kartet starter Buldrestien?

Allan, vet du om det går en sti ned til fjorden i nærheten av Bjøndalen? Jeg prøvde meg der i sommer, men stien forsvant fort (høyt grass og tydeligvis lite brukt sti, men noen hadde syklet der før meg). Det hadde også vært gøy å prøve stien fra Geitfjellet og ned til Gammelstien. Jeg har sett at det kommer en sti inn på Gammelstien mellom Kinnbekken og Geitkinn. Er det denne?

Redigert av Bawrel; 11/08/2009 13:01.
Re: Navn på "den nye stien" i Bymarka [Re: Bawrel] #788027 12/08/2009 20:36
AOÅ Offline
Avhengig
Avhengig

Sindre, Har du tid til noe sykkeltur i helgen? Så tar vi en liten gjennomgang av de forskjellige stiene.

Allan

Re: Navn på "den nye stien" i Bymarka [Re: AOÅ] #788327 13/08/2009 08:52
Bawrel Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Har ikke det, da skal det byttes ramme dessverre frown

Re: Navn på "den nye stien" i Bymarka [Re: Bawrel] #788403 13/08/2009 10:04
AOÅ Offline
Avhengig
Avhengig
Ok, hva med kveldstid i neste uke?

Jeg skal sjekke denne Killingstien hvis jeg får tid i helgen. Er det den stien jeg tror det er vil jeg rette en stor takk til fotfolket!

Ender ikke Killingstien ned til en gammel hogstvei/traktorvei? Pga all buldring og orienteringsaktivitet i dette området på midten av 90tallet og fram til 2000 fikk stiene et nytt "opptråkk". Det gikk an å sykle fra denne hogstveien/traktorveien inn til de første buldreområdene. Der igjen går det an å sykle opp igjen til Driftsveien. Men noen steder må sykkelen bæres. Sist jeg gikk denne, pga buldring, var det veldig gjengrodd. Denne stien hadde vært artig å gjort "åpen" igjen. Da får en en veldig fin runde som går parallellt med Bynesveien.

Bjøndalen antar jeg er den stien som går forbi et gammelt vannreservat?

Allan

Redigert av Allan Åsmo; 13/08/2009 10:31.

Re: Navn på "den nye stien" i Bymarka [Re: AOÅ] #788459 13/08/2009 10:59
Bawrel Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Den forklaringen din av Kyllingstien høres veldig riktig ut, det er antyningen til en traktorvei rett til venstre for der den kommer ut ved Bynesveien. Denne går mot buldreområdene, men er som sagt veldig gjengrodd. Det hadde vært glimrende å fått åpnet den litt.

Skrivefeil, jeg mente BjøRndalen (ved Høvringberget). Det er ikke så viktig, det blir jo mye asfalt inn til by'n i så fall. Blei bare litt nysgjerrig når jeg så sykkelspor i den retningen;)

Re: Navn på "den nye stien" i Bymarka [Re: Bawrel] #788466 13/08/2009 11:25
AOÅ Offline
Avhengig
Avhengig

Kom på at det fins 2 stier til i det området som kanskje burde fått seg en liten "oppussing". Det får vi snakkes senere om hvis det blir noe sykkeltur i neste uke.

Allan

Re: Navn på "den nye stien" i Bymarka [Re: Bawrel] #789652 14/08/2009 19:25
G
geirsk Offline
Fersking
Fersking
G
Sitat: Bawrel
Det hadde også vært gøy å prøve stien fra Geitfjellet og ned til Gammelstien. Jeg har sett at det kommer en sti inn på Gammelstien mellom Kinnbekken og Geitkinn. Er det denne?

Stien nevnt over går opp til den godt skjulte "ornitologi-hytta" på toppen. (Angitt som en liten svart prikk på Bymarka-kartet)
Vet ikke om denne går særlig mye lenger innover mot stien mellom Våttakammen og Geitfjellet. Ser og for meg at den kan bli litt vanskelig å finne ovenfra.

Stien fra hytta og ned til Gammelstien er bratt. (Jeg har bare gjort denne til fots som et spennende utfluktsmål med barn)

geir s

Re: Navn på "den nye stien" i Bymarka [Re: geirsk] #789665 14/08/2009 19:41
AOÅ Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: geirsk
Stien nevnt over går opp til den godt skjulte "ornitologi-hytta" på toppen.

Trodde den ornitologi-hytta lå like ved Våttakammen på "bysiden". Nedenfor Geitfjellet vet jeg bare om Dreiershytte.

Allan

Re: Navn på "den nye stien" i Bymarka [Re: AOÅ] #789814 15/08/2009 08:06
G
geirsk Offline
Fersking
Fersking
G
Sitat: Allan Åsmo
Sitat: geirsk
Stien nevnt over går opp til den godt skjulte "ornitologi-hytta" på toppen.

Trodde den ornitologi-hytta lå like ved Våttakammen på "bysiden". Nedenfor Geitfjellet vet jeg bare om Dreiershytte.

Allan

Mulig det er flere skjulte hytter i Bymarka. Dreiers Minde ligger en del nærmere Tømmerdalstorget. Herfra går det og et par bratte stier opp/ned, men som ender i myr og/eller gedigne steinrøyser. Hytta jeg tenker på ligger på toppen av stien som går opp mellom Geitkinn og Kinnbekken.

geir s

Vedlegg kinnbekken.png
Re: Navn på "den nye stien" i Bymarka [Re: geirsk] #790283 15/08/2009 20:50
AOÅ Offline
Avhengig
Avhengig

Stillig! Skal sjekke det nærmere Geir.

Allan

Re: Navn på "den nye stien" i Bymarka [Re: Bawrel] #792957 19/08/2009 11:43
AOÅ Offline
Avhengig
Avhengig

Syklet i går "Kyllingstien", takk for du/dere har lagt noen steiner i grøfta der en krysser Bedriftsveien. Videre nedover syns jeg den er fortsatt litt gjengrodd. Så spor etter dere.

Har også funnet en annen sti, men er litt vanskelig å forklare rutevalget så vi får ta den en gang når vi treffes på en Utflukt-tur. Den også trengs litt "oppussing".

Allan

Moderator  support