Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Elektronikkspørsmål

Elektronikkspørsmål #785660 10/08/2009 12:08
supermario Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei - jeg prøver meg på å nå noen med litt kunnskap på området.

Har laget sykkellys, med høyeffekt LED. til denne laget jeg da batteripakke. 12 x 1,2V NiMH, 2,7 Ah.

Denne pakken må jo lades. kjøpe ferdig lader er jo fint, men ikke så gøy. Så jeg tenkte å lage en.

Har da bygget opp en krets (på veroboard), som styres av en IC fra Maxim, MAX712. http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/1666

Så kommer problemet, jeg tenkte jeg skulle være lur, og for å senke varmeutviklingen i IC'en, så satte jeg inn en darlington transistor istedet for den foreslåtte standard PNP typen. Kretsen forøvrig er som "typical operating circuit" i databladet, men noen tilpåasninger.

med Rsense på 0,1Ohm og 0,25V over denne gir meg 2,5A ladestrøm. Som er omtrent der jeg vil være - i teorien.
Men spenningen stiger til 0,5 V, og jeg kutter kretsen etter noen få sekunder når ladestrømmen nærmer seg 10A...

Så mitt spørsmål: Det at jeg bruker en darlington i stedet for en vanlig PNP, med en hfe på 1000 istedet for 30, er det der problemet er? Klarer ikke IC'n å regulere NED basestrømmen til transistoren nok, slik at jeg får slike stygge tall? Ser det står noe om minimum DRV current, men forstår den slik at det er minste de garanterer at den kan levere? (eller ta imot, da den er en sink for basen på en PNP.)

Jeg vet det tar litt tid å se over dataarket for å skjønne hva jeg babler om her - så setter stor pris på om noen gjør det!

Fredrik.

Re: Elektronikkspørsmål [Re: supermario] #785665 10/08/2009 12:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Har du koblet til et oscilloscop for å se hva som skjer? Du skal ikke se bort i fra at Darlington-transistoren gir så vannvittig mye mer gain at hele greia oscillerer noe fryktelig.

Hva er motivasjonen for å senke varmeutviklingen i kretsen?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Elektronikkspørsmål [Re: GeirK] #785685 10/08/2009 12:41
supermario Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: GeirK
Har du koblet til et oscilloscop for å se hva som skjer? Du skal ikke se bort i fra at Darlington-transistoren gir så vannvittig mye mer gain at hele greia oscillerer noe fryktelig.

Hva er motivasjonen for å senke varmeutviklingen i kretsen?

Har ikke skop her, men må vel få sjekket med et ja. I forhold til den "anbefalte" PNP'n så gir den jeg bruker ca 50x større gain. Jeg trodde jeg hadde kontroll på evnt. oscillasjon med en kond. inn på Vcc pinnen. (har beregnet den i forhold til dataarket for transistoren) - men kanskje ikke.

Motivasjonen for å senke (heller minimere) er å forebygge evnt. problemer når jeg bygger den inn i en boks senere.
Og jeg liker generelt å designe inn høy effektivitet der det går - selv om jeg nok har "outsmartet" meg selv her.

Og den anbefalte transistoren gir for lav gain til de ladestrømmene jeg hadde planer om med denne laderen - DRV har max sink på 100mA. Med en 20x gain i området 5-6A trenger jeg en base-drive på 250-300mA for den.

Min darlington klarer det jo fint, men det hjelper jo ikke om hele kretsen svinger som en sjømann i hengekøye... ICON_SMILE

Takk for innspill!

Re: Elektronikkspørsmål [Re: supermario] #786012 10/08/2009 19:23
Totte Offline
Unionstøysekopp
Unionstøysekopp
Har ikke kikket på kretsen, men du har naturligvis husket at Darlington har *to* diodedropp? Det kan fort forklare en doblet spenning eller strøm...

- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg.
(Byggmester Harald Langemyhr)
Re: Elektronikkspørsmål [Re: Totte] #786073 10/08/2009 20:26
supermario Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: Totte
Har ikke kikket på kretsen, men du har naturligvis husket at Darlington har *to* diodedropp? Det kan fort forklare en doblet spenning eller strøm...

Takk for tilbakemelding! Ja, har regnet over det mtp. et spenningsdele-nettverk tidligere i kretsen. Droppet over denne "dobbeltransistoren" er tilogmed uvanlig stort. Men det skal ikke påvirke denne sense-pinnen, da den prøver å holde en konstant spenning over Rsense - ved å dra strøm fra basen på en PNP transistor.

Svaret jeg fikk fra maxim techsupport var veldig nyttig: Bruk vår anbefalte transistor, for den vet vi virker! jo takk... dermed begrenses bruken av kretsen til rundt 2A ladestrøm. Mye, men ikke nok ICON_SMILE

Skal utforske litt mer etter en handlerunde på ELFA imorgen, så får dere en tilbakemelding. Da også med lykta.. (stikkord: 3 x Cree R2, 1A driv via bflex, ledil trippel linse, maglite lyktehode.)

Fredrik.

Re: Elektronikkspørsmål [Re: supermario] #786139 10/08/2009 21:27
ventle Online
Besatt
Besatt
Etter en kjapp titt på databladet ser det ut til at det ikke skal være noe i veien for å parallellkoble to 712'er for å dermed få totalt 4A maks ladestrøm (disclaimer: jeg har ikke studert kretsen inngående for å finne ut potensielle konsekvenser av dette).

Får jeg spørre hvorfor du ikke har gått for Li-Ion-batterier hvis du er så opptatt av effektivitet og at ting skal ta lite plass?

mvh Helge
Re: Elektronikkspørsmål [Re: ventle] #786255 11/08/2009 07:28
supermario Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hm, var inne på den tanken, men så vel for meg at spennings-kontroll loopen ville gå amok? altså, de vil oscillere voldsomt, og dermed gjøre en spenningsbasert end-of-charge deteksjon umulig? Men kan være verdt et forsøk kanskje, selv om jeg tror jeg prøver meg på en annen IC før jeg begynner å sette de i paralell... ICON_SMILE

Har god tilgang på rimelige Varta NiMH celler, derav valget. Og skulle jeg hatt noe annet så hadde det nok blitt en pakke på 4 lipo celler - ikke Li-ion. De er forsåvidt enklere å lade også. Men da er jo halve moroa borte ICON_SMILE

Får deler fra ELFA idag, så skal teste litt. Mulig jeg lager meg en egen darlington også, som vil ha en litt mer moderat gain (type 400x istedet for 1000x), men får teste om jeg i det hele tatt får dette til å funke med en normal effekttransistor. General purpose som det står i dataarket.

Eller så får jeg lære meg PIC-programmering...

Fredrik.

Re: Elektronikkspørsmål [Re: supermario] #787108 12/08/2009 06:43
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: supermario

Eller så får jeg lære meg PIC-programmering...

Fredrik.

Da anbefaler jeg Atmel AVR som et glimrende alternativ, og det sier jeg ikke bare fordi jeg var med og lagde den arkitekturen i sine dager...

- Robert Green Ingersoll
Re: Elektronikkspørsmål [Re: GeirK] #789674 14/08/2009 19:56
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
støtter den med avr, en glimrende plattform for mye hobby elektronikk, lett å komme igang, og raskt å få løsningen kjørbar

ICON_SMILE

Take Care!
Re: Elektronikkspørsmål [Re: oysandr] #789675 14/08/2009 19:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
En gang var jeg den personen i verden som hadde skrevet mest AVR assembly-kode.

Men det er lenge siden.

- Robert Green Ingersoll
Re: Elektronikkspørsmål [Re: GeirK] #789736 14/08/2009 21:45
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Assembly kode til 90s1200, begrenset til 1024 kodelinjer om jeg ikke husker helt feil..

Likevel plass til utrolig mye rubbish når det kun skal vises frem på diodematriser ICON_SMILE

Take Care!

Moderator  support