Hei - jeg prøver meg på å nå noen med litt kunnskap på området.
Har laget sykkellys, med høyeffekt LED. til denne laget jeg da batteripakke. 12 x 1,2V NiMH, 2,7 Ah.
Denne pakken må jo lades. kjøpe ferdig lader er jo fint, men ikke så gøy. Så jeg tenkte å lage en.
Har da bygget opp en krets (på veroboard), som styres av en IC fra Maxim, MAX712.
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/1666 Så kommer problemet, jeg tenkte jeg skulle være lur, og for å senke varmeutviklingen i IC'en, så satte jeg inn en darlington transistor istedet for den foreslåtte standard PNP typen. Kretsen forøvrig er som "typical operating circuit" i databladet, men noen tilpåasninger.
med Rsense på 0,1Ohm og 0,25V over denne gir meg 2,5A ladestrøm. Som er omtrent der jeg vil være - i teorien.
Men spenningen stiger til 0,5 V, og jeg kutter kretsen etter noen få sekunder når ladestrømmen nærmer seg 10A...
Så mitt spørsmål: Det at jeg bruker en darlington i stedet for en vanlig PNP, med en hfe på 1000 istedet for 30, er det der problemet er? Klarer ikke IC'n å regulere NED basestrømmen til transistoren nok, slik at jeg får slike stygge tall? Ser det står noe om minimum DRV current, men forstår den slik at det er minste de garanterer at den kan levere? (eller ta imot, da den er en sink for basen på en PNP.)
Jeg vet det tar litt tid å se over dataarket for å skjønne hva jeg babler om her - så setter stor pris på om noen gjør det!
Fredrik.