Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny krank - hvilken?

Ny krank - hvilken? #785351 09/08/2009 21:47
R
RobinB Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
R
ISIS er jo som kjent et blindspor, men hva skal man erstatte det med?
Shimano med utåliggende eller kanskje en Middleburn med firkantlager?

Re: Ny krank - hvilken? [Re: RobinB] #785483 10/08/2009 08:46
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Hmm...hvorfor er ISIS et blindspor? Er lagrene for dårlige?
Jeg har nettopp kjøpt en Middleburn - med ISIS... hehe.

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Ny krank - hvilken? [Re: Diablito] #785939 10/08/2009 18:11
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Diablito
Hmm...hvorfor er ISIS et blindspor? Er lagrene for dårlige?
Jeg har nettopp kjøpt en Middleburn - med ISIS... hehe.

Middleburn er jo lekre saker, men ISIS ser ut til å ha havnet høyt på hatlista "Deler du skyr som pesten" (eller noe likelydenes).
Sitat: wikipedia

One shortcoming in the design of the ISIS bottom bracket is the decreased bearing life compared to square taper bottom brackets. This is because it uses a larger diameter spindle in the same sized shell, so the bearings are smaller. Arguably, it was this shortcoming that led to the development of external bearing designs.

For min egen del så liker jeg Hollowtech-II lagrene (og tilsvarende design) fordi man kan få store fine lagere og med et verktøy kan man enkelt få av lagerkoppene uten å ligge med beina inni ramma og vri mens man forsøker å få ut et lager som har fått seg et for langt opphold i ramma og ikke vil ut ICON_WINK

Jeg synes den Rotor Agilis xc2 kranken ser meget lekker ut, men prisen er latterlig for de som ikke er laget av penger..
http://www.rotorbike.com/nueva/ingles/mtb_agilis2x9.htm

Re: Ny krank - hvilken? [Re: Brumm] #785998 10/08/2009 19:08
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Ja, det kan nok stemme. Firkanakslinger har ikke all verdens diameter i forhold ICON_SMILE
Men mitt gamle ISIS holdt i nesten 5 år før jeg nå måtte skifte. Og fra et dårlig? Trivativ til et bra? SKB tror gjør det duganes for min del ICON_SMILE

Det går an å forebygge med renhold - og forsiktig bruk av høytrykkspyler også.
Det er dårlig kost uansett type kranklager c",)

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Ny krank - hvilken? [Re: Diablito] #786309 11/08/2009 08:09
A
adr34s Offline
Entusiast
Entusiast
A
Jeg handlet en 2009-modell SLX-krank for totalt 905kr på eBay (inkludert frakt, merket som gave). Fikk montert den på sykkelbua for etpar hundrelapper. Så langt er jeg *meget* fornøyd. Legg på noen hundrelapper så får du en 2009 XT-krank. Selgeren kaller seg september-19 på ebay, og merker *alltid* pakkene som gave, selv om man ikke spør (:

Mine sykkelvideoer | Join MTB Norge på Discord
Sertifisert Kokko Lokos Übeltäter
Re: Ny krank - hvilken? [Re: adr34s] #786382 11/08/2009 09:25
Van Offline
Fersking
Fersking
Jeg har nettopp kjøpt 2010 mod av Race Face Deus Kranken og er veldig fornøyd med denne... Har ikke mye å sammenligne med da, siden jeg bare har hatt originalmontert Shimano LX krank på sykkelen fra før.... Men syntes som sagt deus kranken er genial, pluss at den er strøken å se på... Noen sier at lagrene som følger med ikke er så bra, men jeg må teste sykkelen en stund til før jeg kan uttale meg om det..Virker bra foreløpig (etter 30-40 mil) :

Re: Ny krank - hvilken? [Re: adr34s] #786825 11/08/2009 19:36
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: adr34s
Jeg handlet en 2009-modell SLX-krank for totalt 905kr på eBay (inkludert frakt, merket som gave). Fikk montert den på sykkelbua for etpar hundrelapper. Så langt er jeg *meget* fornøyd. Legg på noen hundrelapper så får du en 2009 XT-krank. Selgeren kaller seg september-19 på ebay, og merker *alltid* pakkene som gave, selv om man ikke spør (:

Det er jo alltid en viss sjanse å ta når ting er merket som gave dersom du har uflaks og støter på en toller som faktisk sjekker varens verdi. Nå koster vel ikke en SLX krank over 1kkr i USA så det er vel ikke noe problem sånn sett, men en XT krank med lager blir nok vanligvis over 1kkr.

Ellers koster SLX krank med lager 1100kr på fast-bikes.no (evt. butikken i Oslo) så da er det begrenset hvor mye man har spart pluss at frakttiden forhåpentligvis er noe lenger fra USA enn fra Carl Berner i Oslo (selv om jeg ikke er 100% sikker.. ICON_WINK

Re: Ny krank - hvilken? [Re: Diablito] #786856 11/08/2009 20:02
R
RobinB Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
R
De beste ISIS-lagrene er vel kanskje SKF sine, men disse er vel ikke i produksjon lenger etter hva jeg har hørt.
Hadde et SKF BXC 300 som holdt i nøyaktig ett år, men der var det kroppen som revnet, mens lagrene var like fine.
Får man tak i et BXC 600 som har hus i rustfritt stål istedet for CroMo, så har man nok et bra lager.
Truvativ-lageret jeg monterte mens jeg venta på reklamasjon på SKF-lageret holdt i ca. to mnd. før det var stor slark i det.

Monterer alltid lagrene med plenty fett, og plukker dem ut avogtil for å rense å fette på nytt hvis det lever såpass lenge at det er behov for det.
Bruker aldri høytrykk eller avfetting ved vask. Men vann i krankhuset er vel vanskelig å unngå uansett.
Min gamle 18-kilos Kilimanjaro fikk aldri nytt kranklager på de 12-15 årene jeg hadde den.
Men hva er egentlig ulempen med firkantlager? Muligens litt tunge, men det er SKF-lagrene også.
Finnes det ISIS-lager med tilnærmet samme kvaliteten som SKF sine?
Ser at Crank Bros skryter av 5 års garanti på sine lager, som er veldig lette. Men er de såpass holdbare med den lave vekten? Skeptisk...

Re: Ny krank - hvilken? [Re: RobinB] #786898 11/08/2009 20:35
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
CB ISIS er knallbra ved rett montering. Dvs, pakk med fett under gummiforseglingene ++.

Mitt har holdt i bruk i halvannet år på på forskjellige sykler som ser MYE vann og møkk.

/Are Nicolai
Re: Ny krank - hvilken? [Re: nicolai] #786915 11/08/2009 20:43
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Ettersom ingen andre har sagt det ennå, så får jeg bare plumpe ut med det. Kjøp og monter XTR M970 og du kan sykle maaaange mil uten en eneste bekymring for kranken din. Lett, stiv, ok utseende, grei pris og rett og slett em veldig bra krank.

Re: Ny krank - hvilken? [Re: KenR] #787007 11/08/2009 22:05
ThB Offline
Besatt
Besatt
Enig med siste taler. XTR er den enkle ittno-tull-løsningen. Eventuelt XT, hvis man vil spare noen kroner. Den er omtrent like god.

Thomas
Re: Ny krank - hvilken? [Re: Brumm] #787226 12/08/2009 08:10
A
adr34s Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Brumm

Det er jo alltid en viss sjanse å ta når ting er merket som gave dersom du har uflaks og støter på en toller som faktisk sjekker varens verdi. Nå koster vel ikke en SLX krank over 1kkr i USA så det er vel ikke noe problem sånn sett, men en XT krank med lager blir nok vanligvis over 1kkr.

Det stemmer, man kan forsåvidt havne i klisteret og risikere å betale moms+tollavgift hvis man ikke er forsiktig. Uansett, selgeren det er snakk om her stempler pakken som "Warranty bicycle replacement parts", så man kan nok føle seg ganske trygg.

Sitat: Brumm
Ellers koster SLX krank med lager 1100kr på fast-bikes.no (evt. butikken i Oslo) så da er det begrenset hvor mye man har spart pluss at frakttiden forhåpentligvis er noe lenger fra USA enn fra Carl Berner i Oslo (selv om jeg ikke er 100% sikker.. ICON_WINK

Husk at det tilkommer 150,- i frakt fra FB også (med mindre man bor i Oslo). Prisen jeg betalte var 905,- *inkludert* frakt, levert hjem i postkassen.

Men hadde jeg bodd i Oslo ville jeg nok vurdert å rusle en tur til den butikken istedet, ja.

Mine sykkelvideoer | Join MTB Norge på Discord
Sertifisert Kokko Lokos Übeltäter
Re: Ny krank - hvilken? [Re: KenR] #787244 12/08/2009 08:22
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: maxminus
Ettersom ingen andre har sagt det ennå, så får jeg bare plumpe ut med det. Kjøp og monter XTR M970 og du kan sykle maaaange mil uten en eneste bekymring for kranken din. Lett, stiv, ok utseende, grei pris og rett og slett em veldig bra krank.
Bortsett fra selvuttrekk-løsningen som krever et sært spesielt verktøy så er XTR super. Samtidig er XTR mye mer kresen på hvilke klinger som passer enn XT. Hvis du skal sykle maaaaange mil så vil det bli behov for å bytte klinger også. Da gjelder det å har riktig verktøy og riktige klinger.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon

Moderator  support