|
Oppvarming eller stå først i pulja??
|
Oppvarming eller stå først i pulja??
09/08/2009 17:56
|
capreynolds
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Overskriften sier vel det meste. Hva lønner seg her? Ofte åpnes puljene lenge før start og da må man være tidlig ute dersom man vil sikre seg en plass langt fremme i pulja og for å få heng på de beste. For å få til det mister man da oppvarmingen. Så hva lønner seg? Varme opp godt og komme bak i pulja og bruke de første km til å kjøre seg oppover og forbi alle i front med "innbytterpuls", eller ta oppvarmingen i selve rittet med fin plass langt frem i feltet fra start?
|
|
|
Re: Oppvarming eller stå først i pulja??
[Re: capreynolds]
09/08/2009 18:45
|
NilsRegin
Ringrev
|
Ringrev
Det er en egen tråd om oppvarming, les den. Hvis det er så innmari viktig å ligge i front av gruppa, burde det være rimelig enkelt å kjøre seg opp dit veldig tidlig etter start. Puljene er ikke SÅ store, og tempoet er ikke SÅ høyt annet enn at du burde det kunne klare det greit.
Uansett, varm opp!!
Re Sykkelklubb
|
|
|
[Re: NilsRegin]
09/08/2009 20:43
|
Torlog
Avhengig
|
Avhengig
Ja takk begge deler. Jeg droppa oppvarmingen i grenserittet og det straffet seg stort for min del. Neste ritt så blir det minimum 45 min oppvarming og så stiller jeg til start ca 25 min før. Jeg regner da med å komme midt i feltet, men det tar jeg igjen ved start og underveis i rittet.....
|
|
|
[Re: Torlog]
09/08/2009 21:06
|
Dloh
Ringrev
|
Ringrev
Jeg ville varmet opp ført. Dropper du oppvarminga og stiller deg først i gruppa, så vil du ikke klare å holde følge med dem hele rittet, pga du varmet ikke opp, og da blir du fortere stivere og melkesyra kommer fortere.
Varm heller skikkelig opp! Og bruk litt ekstra krefter på å kjøre deg opp. Da klarer du også å holde toppfart og pulsen blir jevnere.
|
|
|
[Re: Dloh]
09/08/2009 21:28
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Det kommer litt an på hva slags ritt og hvordan løypa er i starten. Dersom du mener Birken tror jeg at i år er det viktigere enn noen gang å komme seg fram i pulja. Tror for min del i pulje 3 at det kommer til å gå styggfort fra start og da strekker feltet seg og avstanden til teten blir lang. Denne avstanden er nok ikke så lett å kjøre inn i bakkene, siden det nok går like fort der. Ser ofte ved masterstart at det er mye tull og ofte uhell. Den nye startordningen i Birken er nok enda "farligere" enn masterstart, da er det "tryggere" å være langt fram i pulja, med mindre rykk og napp. Jeg satser på oppvarming og deretter tidlig oppstilling. Tar på mye klær som jeg kan ta av før start og gi til en av klubbkameratene som starter senere. Håper å beholde noe av varmen.
|
|
|
[Re: Christen]
10/08/2009 08:28
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
I Birken er det minst viktig å være med langt fremme, mener jeg. Det er kort avstand i tid mellom rimnelig jevne puljer. Du er ikke kjørt av for godt om du ligger på halen. Om litt kan du henge på teten av forrige pulje i stedet. NilsRegin: Det er ikke enkelt å kjøre seg opp til teten i pulja hvis du starter langt bak. I Grenserittet (som er et ekstremtilfelle) kan man se klokketid i det man passerer nettotidsstarten. Et par raske stikkprøver viser minuttet spredning fra første til siste i pulja. Når det er sagt ville jeg fortsatt prioritert oppvarming. Det får du betalt for i hele rittet. Manglende oppvarming må du betale for i stedet... (Nå snakker jeg ikke for de beste som kjemper om topplasseringer, de må vel gjøre begge dele. Men jeg oppfattet ikke spørsmålet som et elitespørsmål  )
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
10/08/2009 08:55
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
I Birken er det minst viktig å være med langt fremme, mener jeg. Det er kort avstand i tid mellom rimnelig jevne puljer. Du er ikke kjørt av for godt om du ligger på halen. Om litt kan du henge på teten av forrige pulje i stedet.
Er ikke helt enig. Startet langt bak i pulja mi i fjor og prøvde å kjøre meg opp, med noe sure bein som resultat. Kom til Skramstad med "sprekk" på 29 et eller annet. Klubbkompis som jeg kjører helt likt med hele sesongen kom opp på 28 et eller annet. I mål var forskjellen 3.03 og 3.06, som er 3 betydelige minutter.
|
|
|
10/08/2009 09:17
|
capreynolds
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Med min lille ritterfaring mener jeg også at det er ekstremt viktig å stå langt fremme i pulja. Sånn som birken var i fjor ville jeg kanskje prioritert oppvarming lengst mulig da løypa gikk raskt inn i bakken med god plass og feltet ikke hadde strekt seg så mye. I år ville jeg tro at feltet strekker seg mye mer før bakken og at det er vanskelig å kjøre seg opp før bakken starter (uten at jeg helt vet hvordan de første km ser ut nå). I grenserittet kom jeg for sent til start og måtte stå helt bakerst i pulja mi. I trange gater var det nesten umulig å presse seg langt nok frem til at jeg fikk heng på de beste i pulja. Hadde jeg stått forran er jeg helt sikker på at tiden min ville vært bedre også.
Tenkte litt på det med å varme opp godt for så å stille seg tidlig i pulja. Da vil man få 15-20 min på å bli kald igjen.. (litt usikker på når man blir sluset inn, men er det ikke rundt 15min før?). Er ikke det også veldig ugunstig. Å først være varm, så bli kald og så går starten? Eller vil musklene ha en fordel av at de har vært i bevegelse og er varme en stund før starten?
|
|
|
10/08/2009 09:26
|
capreynolds
OP
Medlem
|
OP
Medlem
En annen ting som sikkert gjelder flere her. Jeg er ganske fersk som syklist og har ganske bra progresjon hvert år. Dette gjør at seedingen min egentlig er for dårlig og at jeg hele tiden kommer i en pulje som var god nok året før, men som dette året er for svak. I birken i fjor starten jeg på halen, syklet opp i front og fra hele pulja mi før skramstad. Massive kramper fra kvarstad gjorde at jeg tapte noe terreng på slutten, men alikevel var det bare 3-4 fra min startpulje som kom før meg i mål. I år har jeg bedre seeding fordi jeg syklet grenserittet, men jeg tror alikevel jeg er bedre enn brorparten i pulja mi, men ikke god nok til å sykle inn masse på de beste i pulja. Derfor tror jeg det er helt avgjørende for meg å sitte med de beste i pulja fra start for å få en best mulig tid over til lillehammer. Og da er jeg villig til å ofre en god oppvarming. Tror jeg 
|
|
|
10/08/2009 09:41
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
En annen ting som sikkert gjelder flere her. Jeg er ganske fersk som syklist og har ganske bra progresjon hvert år. Dette gjør at seedingen min egentlig er for dårlig og at jeg hele tiden kommer i en pulje som var god nok året før, men som dette året er for svak. I birken i fjor starten jeg på halen, syklet opp i front og fra hele pulja mi før skramstad. Massive kramper fra kvarstad gjorde at jeg tapte noe terreng på slutten, men alikevel var det bare 3-4 fra min startpulje som kom før meg i mål. I år har jeg bedre seeding fordi jeg syklet grenserittet, men jeg tror alikevel jeg er bedre enn brorparten i pulja mi, men ikke god nok til å sykle inn masse på de beste i pulja. Derfor tror jeg det er helt avgjørende for meg å sitte med de beste i pulja fra start for å få en best mulig tid over til lillehammer. Og da er jeg villig til å ofre en god oppvarming. Tror jeg Hvilken pulje starter du i da?
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
10/08/2009 09:49
|
akvilas
Entusiast
|
Entusiast
I år ville jeg tro at feltet strekker seg mye mer før bakken og at det er vanskelig å kjøre seg opp før bakken starter (uten at jeg helt vet hvordan de første km ser ut nå).
2 km relativt flatt, på standard norsk landeveisbred asfaltvei, med mye hull og hopp...
|
|
|
10/08/2009 09:53
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
I år har jeg bedre seeding fordi jeg syklet grenserittet, men jeg tror alikevel jeg er bedre enn brorparten i pulja mi, men ikke god nok til å sykle inn masse på de beste i pulja. Derfor tror jeg det er helt avgjørende for meg å sitte med de beste i pulja fra start for å få en best mulig tid over til lillehammer. Hvis du er så god uten oppvarming at du henger med (eller kjører fra) de beste i pulja, så er vel svaret på spørsmålet ditt gitt. Da varmer du ikke opp.
|
|
|
10/08/2009 09:54
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Med 3:03 eller 3:06 som målestokk går du inn under forbeholdet om elitesyklister Jeg gjetter med den tida at dere har startet i en av de første fire puljene, med startskudd og ikke nettotid? Hvis du bygger for mye syre i starten er det også klart du taper, uavhengig av posisjon. Jeg står på at for det store flertallet av birkensyklister er det relativt sett mindre å tape på å starte bak i pulja i birken, siden det raskt kommer nye puljer med rundt regnet like gode syklister bakfra. Jeg ville fortsatt prioritert oppvarming, om jeg måtte velge (hvilket selvsagt er en suboptimal situasjon uansett). I ritt med startskudd taper man tid direkte og i ritt med få puljer kan du bli hektet av i starten og ikke få noen på eget nivå å henge på underveis. Dette er et mindre problem i birken.
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
[Re: oyvin]
10/08/2009 10:06
|
capreynolds
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Joa, sant det. Er bare redd for å gå på en sprekk. Men noen sjanser må man vel ta. Hadde bare starten vært som før  Hva med å varme opp for så å stå stille lenge i pulja før start. Noen som pleier å gjøre det? (Jeg har ikke mulighet til å ha på meg ekstra klær da jeg ikke har noen å gi dem til..). Får satse på godtvær 
|
|
|
10/08/2009 10:16
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Hva med å varme opp for så å stå stille lenge i pulja før start. Noen som pleier å gjøre det? Jeg gjør det. For min egen del syns jeg det ikke spiller noen stor rolle at jeg blir litt kald igjen - det er mest utenpå. Det viktigste er at jeg har vært varm og at jeg har vært innom et par drag, slik at "systemet er åpnet".
|
|
|
[Re: Tgabriel]
10/08/2009 11:33
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Hva med å varme opp for så å stå stille lenge i pulja før start. Noen som pleier å gjøre det? Jeg gjør det. For min egen del syns jeg det ikke spiller noen stor rolle at jeg blir litt kald igjen - det er mest utenpå. Det viktigste er at jeg har vært varm og at jeg har vært innom et par drag, slik at "systemet er åpnet". Helt enig, jeg kjører også et par drag ettermiddagen dagen før for å vekke opp kroppen etter hvileperioden siden siste utblåsning tirsdagen før.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Juffe]
10/08/2009 12:16
|
Ruslebiffen
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei, I år har jeg ståltro på at fløgende taktikk vil fungere utmerket dersom man mener/tror at en kan holde følge med de raskeste i pulja ( for alle som starter i pulje 5 og bakover) Varm opp, still tidlig til start (gjerne helt fremst). Ligg i tet intill bakken opp mot Skramstad starter, slakk av på farten og la teten på feltet passere mens du sykler kontrollert opp til Skramstad. Når du så er igjennom gåpartiet og ute på grusen igjen, vil de raskeste i pulja bak ta deg igjen. Du bør da greit klare å holde følge med dem ( ettersom man jo tror/mener man kan holde følge med de beste i sin egen gruppe) og du har bare 5 min dårligere tid. Beina/kroppen din er uendelig mye bedre enn om du skulle stresset for å ligge i front i din egen gruppe. Dersom du ser på statistikken vill de raskeste i pule 6 sykle omtrent like raskt som de ( nest raskeste) i pulje 5, de raskeste i 7 like raskt som de i 6 osv, osv. Du taper 5 min i forhold til de raskeste i din egen pulje på de første 20 km, men jeg tror ikke det har så mye å si. Jeg tror du totalt sett vil få en bedre tid. Vi får se.. er jo enkelt å legge taktikk på kontoret. Litt værre å gjennomføre når du står med adrenalin lang inn i lillehjernen til start ...  Rusle.
Redigert av Ruslebiffen; 10/08/2009 12:18.
|
|
|
[Re: Ruslebiffen]
10/08/2009 13:00
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Still opp fremst og hold deg der til du er i mål 
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Juffe]
10/08/2009 13:17
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Dersom målet er å komme fort til mål så stå foran, med oppvarming i forkant.
Om du tenker å bruke deler av første bakken som oppvarming, så stiller det seg annerledes.
Vente på de første i neste pulje ville jeg ikke gjort, har du falt av er de som kommer antaglig for sterke for deg. Har allerede blitt kjørt inn med 5 min.
keo
|
|
|
[Re: keo]
10/08/2009 13:29
|
capreynolds
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hehe, spennende plan Ruslebiffen. Jeg er enig i det meste, bortsett fra å vente på puljen bak. Tror heller jeg satser på en plass langt fremme og holde meg der. Forhåpentligvis går det fort, men ikke så fort at jeg detter av.
|
|
|
10/08/2009 15:31
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I fjor droppet jeg begge delene, fikk ikke tid til og varme opp, men klarte likevel og ende opp bakerst i pulja.. Så det ble et jag for og komme seg frem og etter tøff kjøring ned fra skramstad var jeg i en fin pulje, men var til gjengjeld nærmest død da jeg kom ut av første gåpartiet..
I år er taktikken samme som hos Christen, ja takk begge deler. Varme opp tidlig og tidlig til start. For min del er det pulje 4 i år og planen er og være med teten i den pulja opp til skramstad og se hvor lenge man kan være med et av de raskeste "togene".. Tror nok det koster nok uten at jeg må jobbe meg opp i feltet og..
|
|
|
[Re: Ruslebiffen]
11/08/2009 12:26
|
Torlog
Avhengig
|
Avhengig
Hei,
I år har jeg ståltro på at fløgende taktikk vil fungere utmerket dersom man mener/tror at en kan holde følge med de raskeste i pulja ( for alle som starter i pulje 5 og bakover)
Varm opp, still tidlig til start (gjerne helt fremst). Ligg i tet intill bakken opp mot Skramstad starter, slakk av på farten og la teten på feltet passere mens du sykler kontrollert opp til Skramstad. Når du så er igjennom gåpartiet og ute på grusen igjen, vil de raskeste i pulja bak ta deg igjen. Tror du raskt vil være forbikjørt av veldig mange om du "slakker" av farten og kjører kontrollert opp til Skramstad. Jeg startet i pulje 4 i fjor og det går styggfort fra startskuddet går. Umulig å henge med til toppen der og være blant de 50 første uten å presse godt på terskelpuls. Min taktikk er å kjøre på det jeg kan fra start og når en kommer ut av gåpartiet så er det bare å henge seg på første pulje...
|
|
|
11/08/2009 15:19
|
Il Pirata
Fersking
|
Fersking
I mål var forskjellen 3.03 og 3.06, som er 3 betydelige minutter. I år blir nok de 3 minuttene betydelig oppspist, og vel så det;) hilsen klubbkompis...:p
Redigert av Il Pirata; 11/08/2009 15:21.
|
|
|
12/08/2009 12:35
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
(Jeg har ikke mulighet til å ha på meg ekstra klær da jeg ikke har noen å gi dem til..) Ha dem i sekken. Beregn inn oppvarmingsklær i de 3.5kg du skal ha på ryggen 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
12/08/2009 15:41
|
capreynolds
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Det var jammen ikke dumt. At jeg ikke har tenkt på det  Får se om jeg ikke får gjort noe plass til klær i sekken. Er jo ikke vm i god plass der akkurat, men får sikkert skviset inn noe lett tøy 
|
|
|
12/08/2009 20:00
|
Torlog
Avhengig
|
Avhengig
Eller benytt en gammel "grilldress" som du bare kan kaste rett i bøtta 5.min før start 
|
|
|
[Re: Torlog]
12/08/2009 22:20
|
capreynolds
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hehe, tanken har slått meg. Finne frem noe gammelt rask fra loftet eller kjøpe noe billig som kan kastes. Ikke noe dårlig alternativ. Hva man ikke gjør for et sykkelritt! 
|
|
|
14/08/2009 07:19
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nettopp det jeg hadde tenkt å gjøre. Har sikkert noe mindre fasjonabelt liggende innerst i skapet. Hvis ikke har Fretex en overflod av grilldresser, eller om du vil være snasen før strart: gamle dresser.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
28/08/2009 12:50
|
akvilas
Entusiast
|
Entusiast
Hvor lenge før må man være på plass for å stå foran i puljen? (Pulje 40)?
|
|
|
|
|