En Cervelo P2C med Ultegra SL, Vision styre og Easton treningshjul for 17 000 Dkr inkl mva er vel ikke så ille? Så har du tryggheten ved en seriøs forhandler også om noe skjer? Bare et eks fra Fabin. Rammesettet går for 9500 danske inkl mva - ikke så vanvittig stor forskjell til "no name - no garanty" rammen fra ebay det? Godt mulig det er super ramme det altså for alt jeg vet. Planet-X kan kanskje være et alternativ også - for gode tri sykler til gode priser.
Man kan komme adskillig billigere ut med en slik ramme en med en Cervelo - bling faktoren er kanskje ikke like høy og skjer det noe med ramma så sliter du vel litt med garantier f.eks. Det er jo en avveining du må gjøre....
Jeg har aldri hatt carbon ramme eller erfaringer med det. Men det jeg har hørt er at stort sett alt blir laget i Taiwan. Mange av de store merkene bruker de samme rammene, men med sine egne logoer og da øker prisen vesentlig. Den ramma som BikeShop selger som heter La 'Vita er visst nok den samme som Hard Rocx bruker på sine carbonrammer, tror til og med Helium ramma. De ser mistenklig like ut i alle fall.
6500 for ramme, gaffel og styrelager er i alle fall billig.
Fått bra tilbakemelding av de som har bygd den, kommer på ca 3600 inkl moms og frakt (mindre hvis momsen kan kuttes..) Med full Dura ace gruppe (10500 på bikebuster, noen som vet om billigere?) og hjulsett til 3-4000 (vet ikke hvilke ennå) Bør jeg komme ut på mellom 17-18.000 inkl småting jeg sikkert ikke har tenkt på
Først sete, pedaler, kjede, gaffel, styrelager, styre, kranklager. Så kommer kanskje noen småting du har glemt. Legg på tja, 4000 på prisen du har (18.000) så har du kanskje en sykkel.
nja, styre, setepinne og gaffel er inkl med ramme. kranklager og kjede er med så vidt bekjent inkl i en dura ace gruppe. Pedaler, styrelager og dekk kommer ekstra ja.
Jeg har en slik Hong-Kong karbonramme på CX'n min. Kjøpt på ebay, akkurat samme karbon-look som de du linker til. Er veldig fornøyd. Meget god finish, virker stiv og god på meg. Kjempekjøp!
En brukers erfaring er ikke nødvendigvis representativ for hvordan dialogen skal forgå, men for all del. Blir det derfra (hvor bildene er hentet fra), så blir bestillingen med tegninger og mål
Jeg har en ganske lang liste med aktuelle aktører... Pris er nesten mer avgjørende enn kvalitet (litt som med E-bay karbon, men ikks såå mye )
Vel, "dialogen" går som regel litt trått når partene ikke har noe felles språk. Jeg har vært gjennom prosessen med tegninger, riktignok med en temmelig spesiell ramme, og dessverre er det kun én persom som håndterer elektronisk salg hos XACD. Min erfaring med denne karen, er at han heller enn å innrømme at han ikke forstår, svarer "ja" til hva som helst. Det blir etter en stund ganske slitsomt, når neste setning viser at han enten ikke har forstått noe som helst, eller at det foregående allerede er glemt. Det styrket heller ikke inntrykket at den ene ramma (av to like custom titanrammer) ankom med sprekk i sveisen på kjedestagene, at kjedestagene ikke var i nærheten av symmetrisk formet og montert, at de tilhørende styrene manglet medfølgende shims, og at diverse candy som skulle kompensere for altfor høy fraktpris (p.g.a. initiell misforståelse om hvor pakken faktisk skulle leveres) heller ikke ble levert. Hyllevaren i titan som en kamerat bestilte var flott, og det samme gjelder sikkert alle produktene som de har jigger for og har laget hundrevis av fra før, men ikke søren om det er bryet verdt å prøve seg på custom uten at du kan være der og se hva de faktisk foretar seg.
Som et slags malapropos: Jeg var nylig i Shanghai og prøvde å bestille en kjøttrett - hva som helst med kjøtt - uten lommeparlør. Dette foregikk ved å tegne en kylling med stort kryss over, en fisk med stort kryss over, og deretter noe som vagt kunne minne om en ku, hest eller hund - uten kryss over. I den vestlige hemisfære tror jeg de fleste hadde løst den koden, men her kom først en ødelagt and, deretter en fiskerett, og tilslutt noe som hadde spor av kjøtt. Kinesere lever i en helt annen verden, på godt og vondt!
- Dette er en situasjon som jeg er ansvarlig for, og det beklager jeg. (Byggmester Harald Langemyhr)
Nå har jeg fått en sprekk i ramme i overgangen mellom carbonet og aluminiumskneet bak ved giret. Spekken er konstant og blir ikke større. Jeg sendte en mail til selgeren i Hong Kong. Han så jeg bare skulle sende rammen i retur så skulle han sende en ny og betale returportoen. Det kommer jeg til å gjøre, men først har jeg tenkt å sykle pilegrimsrittet på den. Den sjansen tar jeg!
Mulig jeg heller bør slanke meg litt! 100kg er nok i meste laget denne rammen.
Min erfaring med kinesisk sykkelindustri er at kinesiske selskaper stort sett er haaploese som bare ser etter kortsitktig profitt, mens de taiwanske selskapene har god kvalitet og er til aa stole paa.
joda, går da fremover Lommeboka setter litt begrensninger på hastigheten beklageligvis.
Ramme er stort sett ferdig lakkert, mangler bare klarlakk og litt småpussing. Hjul blir selvbygd (1400g(ca) 50mm carbon set) Gruppesett er litt uavklart, men det blir Aerozine carbon kranksett og kcnc eller TRP bremser.
Rødt er lagt på av et lakkeringsverksted, gjorde grunnjobben selv.
Skal du lakke over klarlakken bør du rubbe den ned litt med 600-1000 våtslipepapir (skal du ha ny klarlakk etterpå bør alt pusses litt for å få bedre hold bruk 1500-2000 papir på steder det ikke skal være farge)
Husk bruk god, tynn fineline tape (plast) for å få linjene bra.
Du kan bruke sprayboks, men unngå de billigste variantene (biltema). Best hvis du kjøper hos en forhandler som kan blande lakk i boksen for deg.