|
|
|
Retur av sykkel til Canyon - noen med erfaring?
|
Retur av sykkel til Canyon - noen med erfaring?
09/08/2009 09:27
|
Grubler
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Dessverre har min Ultimate AL racer slått sprekker(seterøret), og etter litt om og men med Canyon, så skal jeg nå returnere sykkelen til dem. Er det noen som har gjort dette før? Hva må jeg passe på? Er det Posten som gjelder, eller er det andre fraktselskap jeg bør bruke?
Canyon dekker forøvrig frakt på opptil 50€.
/Frode
|
|
|
Re: Retur av sykkel til Canyon - noen med erfaring?
[Re: Grubler]
09/08/2009 20:28
|
StEirik
Entusiast
|
Entusiast
Send med post, pakk pent inn og legg ved kopier av kvittering samt skadebeskrivelse. Og for guds skyld ta vare på kvitteringen fra posten! Den trenger du dersom pakken kommer på avveie. Forbed deg også på å måtte ta et par telefoner for å purre på dem... De ordner biffen, men kan være trege i vendingen. Det er sikkert mer gøy å selge nye sykler enn å ta seg av garantireturer.
Jeg har hatt to returforsendelser til Canyon; en ramme med sprekkdannelser rundt kranken og en crash replacement. Den ene tok litt tid, ingen av dem gikk veldig kjapt. Lykke til!
|
|
|
[Re: StEirik]
11/08/2009 10:12
|
JAA
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har ikke spesielt god erfaring med garantisak fra Canyon, tok ca 9 mnder med ubesvarte mail og kjipe telefonregninger. Fikk til slutt ny ramme etter utrolig mye om og men.
Og når du sender med posten, husk å sende med proforma så det ikke blir tull med tollen.
Lykke til.
Jostein.
|
|
|
Re: Retur av sykkel til Canyon - noen med erfaring
[Re: JAA]
11/08/2009 10:42
|
posn
Entusiast
|
Entusiast
Og når du sender med posten, husk å sende med proforma så det ikke blir tull med tollen. Hva er proforma?
|
|
|
11/08/2009 11:02
|
Grubler
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for info. Regner med at du fyllte ut proforma faktura, men ordnet du utførselsdeklarasjon også? Eller fikset posten det? Er jo greit å slippe og betale moms en gang til. Snakket med tollvesenet og dem mente jeg burde legge med et slikt papir.
|
|
|
11/08/2009 12:20
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Du bør ordne utførselsdeklarasjon også. De gangene jeg har gjort dette har jeg troppet opp hos Tollvesenet med det som skal sendes. De fyller ut et formular som du må få Posten til å stemple når du sender sykkelen. Sist jeg skulle sende reklamasjonssak til utlandet droppet jeg dette og regnet med jeg skulle kunne forklare det på ankomst, men da fylte sannelig Posten ut deklarasjon for meg og sendte meg i posten! Dog ville jeg ikke tatt sjansen på dette for såpass dyre ting.
Du bør også kontakte Canyon før du sender for å være sikker på at du deklarerer ting korrekt tollmessig, dette varierer fra land til land. Dessuten kan det tenkes de vil du skal sende på en bestemt måte, f.eks. sender Cyclecomponents en forhåndsbetalt forsendelseslapp du skal bruke.
|
|
|
[Re: Arne_And]
11/08/2009 15:45
|
Grubler
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det skal tydligvis ikke være så fryktelig enkelt... Var på tollstasjon på Svinesund for å ordne utførselsdeklarasjon, men fikk bare som svar at den tollstasjonen ikke ordnet slikt, men at jeg kunne gjøre det på svenskesiden(eksportpapirer). Men jeg fikk hvertfall en kopi av den opprinnelige tolldeklareringen som ble gjort når jeg kjøpte sykkelen.
Dro over på svenskesiden, men der fikk jeg bare som svar at det måtte jo være mer enn nok med den opprinnelige tolldeklareringen, siden jeg da har bevis på at den allerede er tollet inn.
Blir spennende å se hvordan dette går...
|
|
|
11/08/2009 18:02
|
StEirik
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har ikke hatt bruk for utførselsdeklarasjon; fikk beskjed på postkontor om at avkrysset "garanti/rep" på proformafaktura var tilstrekkelig. Betalte ikke moms på erstatningsrammen.
|
|
|
11/09/2009 11:04
|
Grubler
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tenkte jeg fikk komme med en liten oppdatering på denne saken. I dag kom endelig ny ramme i retur fra Canyon. Det tok akkurat 4 uker fra jeg sendte pakka med posten.
Siden ingen jeg snakket med visste hva utførselsdeklarasjon var, så sendte jeg kun med Proforma faktura.
Største problemet var Posten/Dhl ved levering til Canyon. Mye rar sporingsinformasjon om at pakka var ødelagt og at den ble returnert til avsender, osv. I følge Dhl, så ligger pakka fortsatt i tollen i Tyskland...
Jeg må bare si at Canyon har vært veldig flinke til å svare på alle mail og spørsmål. Ingen problemer der. Fikk også refundert 59€ for frakt, selv om dem egentlig kun dekker 50€(koster litt å sende komplett sykkel i Norge).
Pakka ble i dag levert på døra med UPS, meget kjapt og greit. Foreløpig ikke sett noe til at tollen skal ha mva, så forhåpentligvis var Proforma faktura nok.
|
|
|
11/09/2009 11:19
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Siden ingen jeg snakket med visste hva utførselsdeklarasjon var, så sendte jeg kun med Proforma faktura. Snakket du med Tollvesenet? Det heter sikkert noe annet, men de bør vite hva det er. Poenget er at når sykkelen kommer tilbake hit så har du dokumentasjon på at du har sendt sykkelen ut, dermed slipper du toll. Normalt går det nok bra uansett, det er bare for å være helt sikker. Hver gang jeg har spurt Tollen så har de sagt at jeg må ordne dette.
|
|
|
[Re: Arne_And]
11/09/2009 11:26
|
N E Berget
Ringrev
|
Ringrev
Du verden! Jeg sendte sykkelen tilbake i oktobernovember i fjor og har ennå ikke sett snurten til cycelen... Begynner å bli litt utolmodig kan du si. Når det gjelder mail, svarer de på hver fjerde eller noe slikt...
Trynefaktor?
|
|
|
[Re: N E Berget]
11/09/2009 13:14
|
Grubler
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det må nok være trynefaktor  . Fikk svar på alle mail(ca 10 stk) og som oftest i løpet av 24 timer. Gjerne også på lørdag. Jeg gjør bare reply på Ticket mailen som jeg fikk første gangen.
|
|
|
07/10/2009 20:14
|
Grubler
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Så lenge varte morroa  . Fikk nettopp regning fra UPS på 3.287,00 NOK for MVA og gebyr! Så da er det nok bare å se frem til mange morsomme kranglinger med tollvesenet for å få MVA tilbakebetalt. Fikk heller ikke noen tolldeklareringspapirer fra UPS. Det syns jeg er for dårlig.
|
|
|
07/10/2009 20:22
|
N E Berget
Ringrev
|
Ringrev
Nei og nei! Min sin ble plutselig og uten forvarsel sendt tilbake til meg for kort tid siden. Da kan nok jeg vente meg det samme. Buuu!
|
|
|
|
|
|
|