Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

SPD pedaler på racer?

SPD pedaler på racer? #784873 09/08/2009 08:12
U
Uno Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Holder på å anskaffe meg en landeveis-racer. Og har tenkt å kjøpe et par exustar SPD pedaler og mont. på til og begynne med. Hvis jeg finner ut at dette ikke er noen god løsning, flytter jeg pedalene over på terrengsykkelen og bytter ut mine litt tyngre shimano pedaler, og kjøper pedaler og sko. Har carbon-såle i terreng-skoene.

Hva er ulempene med å ha SPD pedaler på en racer? Og ev. fordeler, er vel kanskje ikke så mange :-)

Re: SPD pedaler på racer? [Re: Uno] #784875 09/08/2009 08:26
Carsten Offline
Veteran
Veteran
Fordel: Du kan bruke samme sko (Det kan være kjekt om vinteren)Mer "flyt" i cleaten...
Bakdel: Mindre platform, bare 2 skruer i skoen, litt vanskeligere justering av cleats.. Mer "flyt" i cleaten.....
Redacteuren bruker jo CB-pedaler til hverdag og fest...Så noen liker jo mye flyt.

"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter
http://sykkel.hasle-loren.no/
Re: SPD pedaler på racer? [Re: Carsten] #784936 09/08/2009 09:54
U
Uno Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Er litt fersk med sykling, landevei spesielt. Med mer flyt mener du at foten er litt mer fri i sideveis bevegelser med spd enn med landeveis-pedaler og sko?

Re: SPD pedaler på racer? [Re: Uno] #784967 09/08/2009 10:54
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Jepp, det stemmer. Men sideveis flyt er ikke noen ulempe på racer, stort sett. Mange vil mene det er en stor fordel. Lav vekt og litt større plattform er de største fordelene med landeveispedaler. Det har ikke all verden å si.

Den største fordelen med vanlige spd-pedaler, er at skoene vanligvis er ålreite å gå med. Kjekt ved spisepauser og andre pauser.

Re: SPD pedaler på racer? [Re: Lektoren] #785003 09/08/2009 12:21
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: Lektoren

Den største fordelen med vanlige spd-pedaler, er at skoene vanligvis er ålreite å gå med. Kjekt ved spisepauser og andre pauser.

Eller hvis du punkterer, og av en eller annen grunn ikke får orden på dekket igjen, slik at du må gå noen km.

Rolf

Re: SPD pedaler på racer? [Re: Rolf] #785013 09/08/2009 12:55
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det kan jeg underskive på.
Jeg har rula hjem med defekt sykkel på skulderen og Speedplayklosser. Det var ikke noen fornøyelse selv om det bare var fire kilometer.

Etter å ha brukt pedaler med masse flyt i over ti år vil jeg påstå at det er en ulempe og ha pedaler som låser foten for fast heller enn omvendt. Men i virkeligheten er det smak og behag. Akkurat som de fleste andre valgene vi ta vdr. syklene våre.

LarsB

Re: SPD pedaler på racer? [Re: larsb] #785093 09/08/2009 16:05
beast666 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: larsb
Det kan jeg underskive på.
Jeg har rula hjem med defekt sykkel på skulderen og Speedplayklosser. Det var ikke noen fornøyelse selv om det bare var fire kilometer.

Etter å ha brukt pedaler med masse flyt i over ti år vil jeg påstå at det er en ulempe og ha pedaler som låser foten for fast heller enn omvendt. Men i virkeligheten er det smak og behag. Akkurat som de fleste andre valgene vi ta vdr. syklene våre.

LarsB

Har du speedplay, ha altid coffee shop caps i baklomma
http://speedplay.com/index.cfm?fuseaction=home.zerocleatcovers

Redigert av beast666; 09/08/2009 16:06.
Re: SPD pedaler på racer? [Re: beast666] #785156 09/08/2009 18:05
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Shimano PD-A520 er SPD-pedaler med større plattform:

http://cyclecomponents.no/2/sv/artiklar/...pd-pedaler.html

Re: SPD pedaler på racer? [Re: Tor Arne] #785162 09/08/2009 18:12
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Kan jo nevne at SPD pedaler paa landevei ikke er stilig eller riktig

Re: SPD pedaler på racer? [Re: lim3] #785198 09/08/2009 19:11
U
Uno Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Sitat: lim3
Kan jo nevne at SPD pedaler paa landevei ikke er stilig eller riktig
At jeg ifører meg sykkelshorts er heller ikke hverken stilig eller på langt nær riktig, men æ gjør d nå læll :-)

Re: SPD pedaler på racer? [Re: Uno] #785241 09/08/2009 19:52
U
Uno Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1_70_461&products_id=2704

Hadde noe sånt i tankene. Lette, men stiv pris da. Skal sjekke litt på Ebay, kanskje jeg er heldig :-) Vet Exustar har en rimeligere modell som heter PM-25Ti, men ser ikke ut som Birksport fører den. Har ikke funnet noen andre nettbutikker som har Exustar her til lands heller. Noen som har tips om flere som fører Exustar?

Re: SPD pedaler på racer? [Re: Tor Arne] #785297 09/08/2009 20:50
U
Uno Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Sitat: Tor Arne
Shimano PD-A520 er SPD-pedaler med større plattform:

http://cyclecomponents.no/2/sv/artiklar/...pd-pedaler.html

De løser jo problemet egentlig. Men planen min er vel å finne noen lette spd-pedaler, som jeg kan flytte over på terrengsykkelen hvis jeg går over til rene landeveispedaler senere. Og som da helst er endel lettere enn de jeg har på terrengsykkelen nå som er Shimano PD-M540.

Re: SPD pedaler på racer? [Re: Uno] #785711 10/08/2009 13:08
M
Mc_Kristan Offline
Fersking
Fersking
M
hvis du ikke synes det er stil å gå med sykkelshorts kan du vel egentlig bare legge sykkelen på hylla med en gang, men jeg vil anbefale å kjøpe ordentlige landeveispedaler. kjenner flere som har prøvd de shimano-pledalene med større plattform som er linket til, men alle har endt opp med å heller ville skaffe seg landeveis-pedaler.

speedplay er gode når du først har klikket inn, men de er mye vanskligere å klikke ut og inn med enn andre samt at klitsen blir helt ødelagt når man går med dem og at det lett setter seg fast grus og annen møkk i dem.
shimano sine landeveispedaler vil jeg ikke anbefale. har bare kjørt på en av de billigere modellene, men de hadde slark alle veier, som man spisielt mærker når man står og tråkker oppover og spurten.
byttet til noen look keo pedaler og er veldig fornøyd med dem. selvom det bare er keo sprint er det en syk forbedring fra shimano og vi kommer til å oppgradere dem til keo carbon eller carbon ti etterhvert.

mye bedre feeling i landeveispedaler mener nå jeg! ICON_SMILE

Re: SPD pedaler på racer? [Re: Mc_Kristan] #785764 10/08/2009 14:07
U
Uno Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Takk for gode tilbakemeldinger. Skal forhøre meg litt mer, men ender kanskje opp med exustar. Det blir egentlig ikke noe tap, da jeg kan oppgradere terrengsykkelen med de hvis det blir så jeg ender med landeveispedaler.

Re: SPD pedaler på racer? [Re: Mc_Kristan] #785893 10/08/2009 17:25
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Mc_Kristan
hvis du ikke synes det er stil å gå med sykkelshorts kan du vel egentlig bare legge sykkelen på hylla med en gang, men jeg vil anbefale å kjøpe ordentlige landeveispedaler.

Er vel ingen som velger å bevege seg offentlig i trang sykkelshorts med mindre man virkelig må. Det ser jo helt jævlig ut, pølseskinn med bleie inni, men av og til er fristelsen stor til å velge det aerodynamiske framfor det estetiske. Å oppfordre til å legge sykkelen på hylla om man ikke liker det er likevell drøyt (ja jeg føler meg trygg på at du overdriver). Gleden av å sykle fra andre landeveissyklister er dessuten større i mer løssluppne klær.

Og for å bidra litt konstruktivt: kommer selv til å fortsette med spd så lenge fordelene med landeveispedaler og sko er såpass ymse. Bruker terrengskoene og terrengpedaler, og sparer de tusenlappene til komponenter som med større sikkerhet har noe for seg.

Trønder osv
Re: SPD pedaler på racer? [Re: Espen J] #785903 10/08/2009 17:38
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg bruker både SPD (Wellgo kombipedaler) og SPD-SL (Ultegra). Merker ikke den helt store forskjellen i tråkking, men jeg har ikke sykla langtur med SPD-pedalene. Kombipedalene mine gir muligens mer støtte enn vanlige SPD. Jeg syns SPD er enklere å klikke på plass enn SL. Utløsing er likt. Jeg kjøpte kombipedaler for å kunne klikke løs men likevel sykle når jeg skal starte i veldig bratt terreng eller sykle gjennom elver, så jeg for eksempel ikke velter og henger fast under vann om det blir bråstopp eller mye strøm. Hehe

Redigert av Tor Arne; 10/08/2009 17:39.
Re: SPD pedaler på racer? [Re: Tor Arne] #785952 10/08/2009 18:23
mortys Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
jeg gikk til innkjøp av en brukt Monoc Vipera carbon sykkel her på lørdag (min første racer). Jeg fikk i den forbindelse med et sett med godt brukte SPD pedaler, men etter første turen med en forferdelig knirkelyd som jeg var overbevist kom fra kranken og med fare for å bli arrestert av stilpolitiet ;), gikk jeg til innkjøp av nye sko og pedaler i dag. Stakk innom min lokale Spinn pusher som anbefalte Mavic sin variant av SPD-SL (link) Førsteinntrykket etter en liten tur i dag er at dem var relativt enkle å komme seg både inn og ut av.

enn dog forferdelig uvant å gå med racersko kontra MTB sko ICON_TONGUE

I am not crazy; my mother had me tested.
Re: SPD pedaler på racer? [Re: Mc_Kristan] #786142 10/08/2009 21:34
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L

speedplay er gode når du først har klikket inn, men de er mye vanskligere å klikke ut og inn med enn andre

Noe vanskeligere, men ikke så mye at det nærmer seg et problem, i alle fall hvis du veier over 60 kg og har brukt klikkpedaler før - mener nå jeg.

samt at klitsen blir helt ødelagt når man går med dem og at det lett setter seg fast grus og annen møkk i dem.

Her uttrykker du deg kanskje litt sterkt, men du har absolutt et poeng. Likevel: Problemet er enkelt å løse ved å ha et par deksler til pedalklossene i lomma. Og Speedplay er veldig gode når man først sitter på sykkelen. (Hvis man altså bestemmer seg for å kjøpe landeveispedaler. Jeg mener fremdeles at man kan leve lykkelig med SPD. Jeg har det på CX-en, og har ingen problemer med å bruke den på langturer eller bakkeintervaller.)

Redigert av Lektoren; 10/08/2009 21:36. Rediger grunn: syntaksfeil
Re: SPD pedaler på racer? [Re: mortys] #786269 11/08/2009 07:41
U
Uno Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
U
Har fått sykkelen nå, og har hatt en liten tur med et par spd shimano pedaler, og jeg synes det virker helt fint. Syns det er greit å ha litt flyt, er vant med det på terrengsykkel'n. Men har jo ikke forsøkt med landeveispedaler ennå så har jo ikke noe sammenligningsgrunnlag. Men er nok mer på linje med trøndern i tigerstaden, dopapiret.:-)

Re: SPD pedaler på racer? [Re: Uno] #786660 11/08/2009 14:23
L
Lazy Sod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Bruker selv SPD-pedaler (Shimano PD-A520) på racer, og synes i og for seg at det fungerer greit. Har ikke prøvd "ordentlige" racerpadaler ennå. For meg er det viktig at jeg kan gå mer enn 5 meter på skoene, og at jeg ikke risikerer å brekke noe når jeg går opp eller ned en trapp.

Det jeg ikke er så fornøyd med, er utvalget av sko for formålet. Det virker som det er vanskelig å finne MTB-sko med stiv mellomsåle (gjerne karbon) uten at de blir unødvendig tunge (over 800g) og klumpete p.g.a. unødvendig kraftig slitesåle. (D.v.s. unødvendig kraftig for landevei - det er sikkert nyttig på gjørmete stier.) De lettere MTB-skoene jeg hittil har sett på hadde ganske myk mellomsåle.

Så er det noen som vet av noen sko for SPD-klosser som både er stive og som har en enkel, lett slitesåle? Fortrinnsvis uten at de koster skjorta...

Kunne man evt. limt gummisålene fra et par gamle sko på et par racer-sko, med utskjæring for klossene?

Re: SPD pedaler på racer? [Re: Lazy Sod] #786670 11/08/2009 14:49
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Hva med billige landeveissko fra Shimano?

Re: SPD pedaler på racer? [Re: Lazy Sod] #786673 11/08/2009 14:54
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Både Shimano og Specialized sine toppmodeller for terreng er ganske så lette.
Neste år komme Specialized med en terrengsko som er superlett og kun har ørlite grann mønster under sålen. Resten er som de ganske så komfortable racerskoene fra samme produsent.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: SPD pedaler på racer? [Re: Lektoren] #786707 11/08/2009 16:05
L
Lazy Sod Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: Lektoren
Hva med billige landeveissko fra Shimano?

Dette er så langt jeg kan se er landeveissko uten brukbar yttersåle, slik at de ikke egner seg til å gå med.

Poenget var altså ikke om de tar SPD-klosser, men at de både har såle man kan gå med (som i praksis vil si med SPD-feste) og er noenlunde stive.

Sitat: sykkeloyvind
Både Shimano og Specialized sine toppmodeller for terreng er ganske så lette.

Takk, men da er vel prisen deretter? Et par racersko med karbonsåle kan man derimot få for under en tusenlapp.

Moderator  support, Valentino