Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kombi pedal

Kombi pedal #784325 07/08/2009 20:46
H
Hjulet Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Hei.

Jeg er en realtivt fersk syklist som først på slutten av fjoråret og i år har begynt å sykle 2-3 ganger i uka og sykle ritt.
Jeg har et stort problem jeg aldri blir kvitt og det er klikk pedalene. Jeg prøver og prøver men sliter fortsatt veldig med å få klikket meg ut når jeg mister balansen på sykkelen. Spesielt i bratte oppoverbakker hvor man plutselig begynnre å spinne e.l går jeg 90% av gangene i bakken med knær og hele kroppen uten å løsne meg fra pedalen.

Har derfor begynt å vurdere alternativer, og har hørt det finnes noe som heter kombi pedaler. Men hva er egentlig dette? En pedal som har klikksystem på den ene siden, og en plate som gjør at man kan sykle uten feste på den andre? I så fall hadde dette vært midt i blinken for meg. Da kunne jeg klikket meg lett ut før veldig tekniske partier med mye farlige steiener og faktisk turt å kjøre på litt da jeg vet jeg får satt ut foten ved et evt fall.

Redigert av Hjulet; 07/08/2009 20:46.
Re: Kombi pedal [Re: Hjulet] #784327 07/08/2009 20:48
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kombi pedaler er akkurat som du snakker om,klikk på ene siden,flat på den andre.

Hva med å slakke litt på klikkpedalene(dog ikke for mye)?
Hvis de sitter veldig stramt er det vanskeligere å komme seg ut. Kombipedaler er noe herk å komme inn i,den tunge klikk siden vender seg alltid ned når man skal klikke inn...

Evt kunne du jo bare kjøre på flat pedaler?

Redigert av snikkarboa; 07/08/2009 20:49.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Kombi pedal [Re: Hjulet] #784340 07/08/2009 21:08
SiljeKH Offline
Fjellrev
Fjellrev
Løsne å fjæren så det skal lite til å klikke ut. Det er en bitteliten unbrakoskrue, løsne på begge sider av pedalen. Ellers så finnes det cleats med forskjellig "release". Tror det er noe som heter multirelease og en som bare løser ut ved å sideveis rykke. Eneste aberet med å ha multirelease veldig løst innstilt er at det kan løse ut ved den minste hump eller dump men det er kanskje bedre enn å falle uten å kunne ta seg for...

Re: Kombi pedal [Re: SiljeKH] #784345 07/08/2009 21:20
T
tonesam Offline
Avhengig
Avhengig
T
Gjør som meg, sykle med flate pedaler og Nike joggesko!! hehe. Jeg tør ikke bruke sykkelsko og klikkpedaler, men jeg bør vel kanskje begynne å øve. men synes det er helt topp å bare hoppe av pedalene når det stopper og ikke være redd for å sitte fast i sykkelen. Men "alle" andre sykler jo med klikkpedaler, så er vel en grunn til det, og jeg burde få det til jeg også. Og du.

Lykke til til oss begge! Man føler seg ikke dritsmart med joggesko på ritt. Men allikevel føler man seg ikke dritsmart der man kaver i lyngen med sykkelen fortsatt festet til føttene.

Selvutnevnt sinke
Re: Kombi pedal [Re: tonesam] #784352 07/08/2009 21:28
pinsky Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Øv på å vri helen ut til siden. Når man har fått teken på det og innarbeida bevegelsen, skal det virkelig ikke mye til for å komme seg ut. Det var verre med de gode gamle stroppene - der glemte jeg meg noen ganger og landa uelegant på flanken med et klask med forundrede blikk fra bilister. ICON_LAUGH

Øvelse gjør mester. Ikke gi opp.

Having no destination, I am never lost!
Re: Kombi pedal [Re: pinsky] #784375 07/08/2009 21:51
perchr Offline
Medlem
Medlem
Som det allerede er nevnt her, anbefaler deg å teste "Multi release Cleats". De løser ut ved trykk i flere retninger, også når du "rykker" foten til deg (hvertfall gjorde min fot det i starten før jeg lærte den å vri ut hælen). Fine å bruke på å trene inn teknikken. Start med de løst innstilt, stram mer etterhvert som du føler deg tryggere og ting går bedre.

Har selv brukt slike cleats, og min erfaring er at de sitter mer enn godt nok riktig innstilt med mindre du er helt rå på å trekke i tråkket.

Se f.eks her: http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=61705

Åk hårdt

Moderator  support