Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

sykling i fylla?

sykling i fylla? #784171 07/08/2009 17:18
S
sindrey Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Hei folkens;)
jeg er intresert i å høre andres erfaring med å sykle i fylla! kan starte med meg selv, tok min første fylle tur for å feire at et prosjekt på jobben var ferdig, så da sykla jeg klokka 11 på natta hjem, og jeg mener fremdeles at jeg sykla som en gud; jeg sykla forbi masse folk og kjørte forbi en moped(!) siden stabæk var akkurat ferdig med en kamp.

Det var INGEN som sykla forbi meg, og jeg kjørte veldig aggresivt i folkemengden, men jeg følte at jeg hadde kontroll hele tiden. etterhvert så føltes det ut som at jeg "våkna", og ble mer klar, men det skjedde aldri noen nesten ulykker.

regner med at jeg hadde rundt 1 i promille, (ikke under), og sykler birken på 3,45 viss jeg trener litt. denne sykkelturen brukte jeg 50 min på 15 kilometer, en del småveier og noe oppover, så jeg er fornøyd med trenibngsturen. det kule var at jeg ikke merket turen på kroppen før dagen ettrpå, siden jeg ikke har tatt en eneste sykkeltur i år;(

hadde vert fett flere folk hadde skrevet beskrivelse av turen og hvordan de opplevde at dere hadde/ ikke hadde kontroll og antatt promille ;P

Redigert av sindrey; 07/08/2009 17:19.
Re: sykling i fylla? [Re: sindrey] #784183 07/08/2009 17:33
D
Dustpuppy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
I fjor sommer, en venninnes 30års lag. 6 øl før jeg reiste dit(0,5l). Og en flaske vin der samt at jeg shottet opp en hel flaske med Minttu. Syklet hjem, i kjole, og høyhelte pumps;-)
10km traktorvei. Gikk som ett olja lyn, mest fordi jeg IKKE ville møte elg tror jeg.
Turen gikk fort og greit, og utforkjøringene gikk mye mer flytende da en i edru tilstand(alkohol gjør oss mer modige).
Ikke støl dagen etterpå, fyllesyk som bare den, men det var nok ikke sykkelturen sin feil.

Sammen er ett fint sted å være <3
Re: sykling i fylla? [Re: Dustpuppy] #784184 07/08/2009 17:36
kjull Offline
Besatt
Besatt
...og så kan vi kanskje spørre oss selv, vil ganske aggresiv sykling med 1 eller mer i promille øke forståelsen for og respekten for syklister blant folk flest?

Tenk litt på det... ;-)

Re: sykling i fylla? [Re: Dustpuppy] #784188 07/08/2009 17:37
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Har ikkje sykla i fylla, men derimot jobba.

Trur ikkje eg har jogga så langt og så fort før. Men hadde vondt dagen der på.. ICON_TONGUE

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: sykling i fylla? [Re: kjull] #784253 07/08/2009 19:29
S
sindrey Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Sitat: kjull
...og så kan vi kanskje spørre oss selv, vil ganske aggresiv sykling med 1 eller mer i promille øke forståelsen for og respekten for syklister blant folk flest?

Tenk litt på det... ;-)

Har ikke noe å si så lenge ikke kræsjer;)
Neida, skjønner poenget, men det skal nevnes at jeg sykler like aggresivt selv i edru tilstand

Re: sykling i fylla? [Re: sindrey] #784257 07/08/2009 19:33
oevk Offline
Entusiast
Entusiast

Øyvind
Re: sykling i fylla? [Re: oevk] #784271 07/08/2009 19:52
Mr Blomst Offline
Ivrig
Ivrig
Dette virker ikke som trollerier, jeg tror "sindrey" er alvorlig jeg.

Hvor er lynsjemobben når man trenger den? Dette kan jo bli underholdning!

Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
Re: sykling i fylla? [Re: Mr Blomst] #784274 07/08/2009 19:55
ElGordo Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg venter spent på en mengde moralske innlegg rundt syklisters omdømme, moralske aspekter ved å drikke i det hele tatt,henvisning til lovparagrafer (nei det er ikke lov å sykle i fylla)-for så en tur innom ølsmaking-over til kaffedebatt og så avslutter vi med noen spørsmål rundt det å kjøre slangeløst.

I told u so!
Re: sykling i fylla? [Re: NjalVM] #784281 07/08/2009 20:03
Mr Blomst Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: 0x002b
Har ikkje sykla i fylla, men derimot jobba.

Trur ikkje eg har jogga så langt og så fort før. Men hadde vondt dagen der på.. ICON_TONGUE

Jogga du hjem fra jobb da eller?

Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
Re: sykling i fylla? [Re: ElGordo] #784285 07/08/2009 20:06
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke bra.
Sikkert moro.
"Ølsmake tråder" har vi flere av(jeg har laget en tidligere).
Omdømmet ville neppe blitt bedre, hvis du kjørte ned ei gammal dame med stokk.
Jeg liker kaffe,men vet ikke hva som er best(men kom med forslag).
Slangeløst hadde vært en god ide i kveld, da jeg punkterte.
Det bor ett troll i senja?

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: sykling i fylla? [Re: sindrey] #784296 07/08/2009 20:15
Dan Offline
More than words
More than words
Da jeg var nyinnflyttet til Oslo for snart ti år siden så pendlet jeg med sparksykkel (med store hjul) mellom Bokkaféen på Chateau Neuf og leiligheten på Hasle ganske ofte. Jeg følte at det gikk fort og at jeg hadde uventet god kontroll.

Andre ganger har jeg opplevd at det går veldig lett, men så viser klokken at det i tillegg tok en herrans tid. Siste gang jeg fyllesyklet var i vinter og da følte jeg at jeg var en trussel mot hver eneste parkerte bil jeg passerte.

Så min konklusjon er at man ikke vet hvilken sykkelform man kommer til å være i når man skal hjem, så derfor er det bra å ta det litt forsiktig. (Med drikkingen altså.)

Re: sykling i fylla? [Re: ElGordo] #784306 07/08/2009 20:26
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: ElGordo
Jeg venter spent på en mengde moralske innlegg rundt syklisters omdømme, moralske aspekter ved å drikke i det hele tatt,henvisning til lovparagrafer (nei det er ikke lov å sykle i fylla)-for så en tur innom ølsmaking-over til kaffedebatt og så avslutter vi med noen spørsmål rundt det å kjøre slangeløst.

Jeg vil da nytte høvet til å påpeke det moralske ansvaret man har som rollemodeller for andre. Ingen vet hvem som er/kan bli/kommer til å bli alkoholiker, og derfor kan man holde seg avholds. I tillegg kommer selvsagt alle de andre negative skadevirkningene av alkohol (andel ulykker, drap osv osv), uten at disse nødvendigvis kan knyttes til koblingen alkohol og sykling.

Når det gjelder lovligheten av å sykle i fylla kan jeg henvise til http://www.adressa.no/forbruker/bil/article513971.ece

Øl har aldri smakt, men det lukter ihvertfall ikke noe godt. I motsetning til kaffe som lukter godt, men smaker pyton (jeg antar at øl smaker enda mer pyton). Så det har jeg faktisk drukket en 0.5 kopp av (ved en "feil").

Slangeløst har jeg faktisk prøvd, og var fornøyd med, helt til jeg startet å punktere uten at guffa holdt. Så det har jeg også stoppet med.

Hmm.. fikk jeg med alt nå da? Dette med omdømme forsøker jeg å forbedre ved å si hei til de jeg møter ute i skogen, og holde en adekvat hastighet etter forholdene når jeg møter andre, samt plinge med bjellen på langt hold.

Sånn ja.. Nå må det vel være godt nok.

Rolf (som kjeder seg i øyeblikket)

Re: sykling i fylla? [Re: Rolf] #784357 07/08/2009 21:31
M
mortymtb Offline
Entusiast
Entusiast
M
Blir bare for dumt å skryte av at du er så flink til å sykle i fylla.

Og om du sykler fortere i fylla enn i edru tilstand ville jeg vurdert å gi meg med sykling for godt.

Tenk deg litt om så skjønner du hvorfor.

Carbon and nothing else!
Re: sykling i fylla? [Re: mortymtb] #784362 07/08/2009 21:38
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: mortymtb

Og om du sykler fortere i fylla enn i edru tilstand ville jeg vurdert å gi meg med sykling for godt.

Sikker på at du svarte på riktig post nå? Jeg er totalavholdsmann... ICON_SMILE

Rolf

Re: sykling i fylla? [Re: mortymtb] #784365 07/08/2009 21:40
P
Photon Offline
Entusiast
Entusiast
P
sykler i fylla når eg er på byen med pubtilpub sykeln.

føler eg er gud, men etter att en kompis måtte på sykehuset etter en parkert bil mot full sykilist uten hjelm =hodeskade. så har roa meg ned til søndagstur tempo med hjelm.

Redigert av Photon; 07/08/2009 21:42.
Re: sykling i fylla? [Re: Rolf] #784373 07/08/2009 21:50
M
mortymtb Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: Rolf

Sikker på at du svarte på riktig post nå? Jeg er totalavholdsmann... ICON_SMILE

Rolf

Nå var det trådstarter jeg svarte om det skulle være uklart for deg.

Carbon and nothing else!
Re: sykling i fylla? [Re: mortymtb] #784376 07/08/2009 21:55
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R

Nå var det trådstarter jeg svarte om det skulle være uklart for deg.

Jeg regnet med det, men på den annen side så ser det ikke slik ut i threaded mode. Velg "Muligheter/Bytt til Threaded Mode" så ser du ICON_SMILE

Og jeg er selvsagt helt enig med deg ang trådstarter

Rolf

Re: sykling i fylla? [Re: Rolf] #784407 07/08/2009 23:22
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Holdt på å ta en lyktestolpe når jeg sykla til pub'en en gang,tenkte ikke noe særlig over den siden jeg har sett de før, og jeg var edru...på vei hjem var jeg ikke i nærheten av en dritt, fordi jeg var såpass fokusert på å ikke tryne. likevel fasinerende at selv å treffe mellom to veiblokkeringer som sto med 2 meters mellomrom føltes som en utfordring fra en helt ok stisykkeltur, og måtte finsiktes fra 20 meters avstand. Missliker forøvrig følelsen av å sykle i fylla, og siden en pub-sykkel ikke skal være dyr, setter jeg den helst igjen om alkoholintaket tilsier det. Hjelper også dagen derpå, fordi man da har en grunn til å komme seg ut å trekke sårt tiltrengt luft når man må tilbake for å hente sykkelen.

forøvrig ingenting som kurerer bakrus som en lett men rask sykkeltur, gjerne ved sjøen. Kan anbefale alle trøndere å ta en tur langs ladestien i trondheim en vindfull (kansje med litt duskregn?) dag i bakrus, det er som å bli født på ny.

Trønder osv
Re: sykling i fylla? [Re: Rolf] #784453 08/08/2009 07:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Rolf

Når det gjelder lovligheten av å sykle i fylla kan jeg henvise til http://www.adressa.no/forbruker/bil/article513971.ece

Nok et eksempel på at de i desken gjerne ikke leser artiklen de setter overskrift til.

Det er nemlig IKKE forbudt å sykle med promille, dersom du har kontroll på sykkelen.

Når det gjelder rusmidler og hva den gjør med sykkelferdigheter og -opplevelse, så kan jeg nevne at i USA er det ikke uvanlig å fyre ei bønne før en setter utfor en heftig nedkjøring.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: sykling i fylla? [Re: GeirK] #784534 08/08/2009 11:03
S
sindrey Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
ser det er en del moralsk diskusjon, og har selv insett i ettertid at jeg ikke fikk med meg alle ting som skjedde rundt meg, og at jeg vet jeg ikke er gud selv om jeg sykler bedre enn han;)
fra spøk til alvor, jeg var ganske desorientert og sykla flere ganger feil vei selv om det var skilta, og klarer ikke å begrense aggresiviteten min, så jeg kommer til å seriøst vurdere en taxi neste gang ;D

når det gjelder sykling på offentlige veier så er jeg ganske sikker på at det er 0,2 grensa som gjelder siden alle andre regler gjelder for syklister på veier.

Redigert av sindrey; 08/08/2009 11:06.
Re: sykling i fylla? [Re: sindrey] #784537 08/08/2009 11:09
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: sindrey
når det gjelder sykling på offentlige veier så er jeg ganske sikker på at det er 0,2 grensa som gjelder siden alle andre regler gjelder for syklister på veier.

Det kan du gjerne føle deg sikker på, men det stemmer ikke:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=732365

Re: sykling i fylla? [Re: GeirK] #784585 08/08/2009 13:31
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: GeirK

Når det gjelder rusmidler og hva den gjør med sykkelferdigheter og -opplevelse, så kan jeg nevne at i USA er det ikke uvanlig å fyre ei bønne før en setter utfor en heftig nedkjøring.

Hehe, den har jeg vært borti noen ganger. Like overrasket hver gang, spesielt mtp hvor bra noen sykler mens de er høye som f*en. Forøvrig må vi ikke blande sammen "idrett og rusmidler" (noe jeg aldri kunne tenkt meg å gjøre selv) med "sykkel som transportmiddel hjem fra fest" (noe jeg ofte gjør).

Re: sykling i fylla? [Re: sindrey] #784588 08/08/2009 13:33
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: sindrey

Feil. Promillegrensen er ikke fastsatt, men du må være "aktpågivende, varsom og hensynsfull" (eller noe sånt). Så om du tryner og forårsaker skade som følge av alkohol kan du bli dømt.

Re: sykling i fylla? [Re: Mmar] #784656 08/08/2009 16:34
pinwiz Offline
Besatt
Besatt
Fyllesykling er fine saker!
Kan ikke tenke meg en bedre måte å transportere promillerævva mi hjem etter en kveld med svirebrødrene (ikke sykkelvenner).

Klart en fordel hvis hjemveien består av slake motbakker (Løkka-Sagene),så blir ikke fristelsen til å utfordre fartsdjevelen så stor.
Også en fordel og ha en sykkel med lav standover ('94 Voodoo Bizango),og et jævla bredt styre.Husk at man skal stå på ett bein noen sekunder for å komme seg på ekvipasjen.

Hva ville Lemmy gjort.......?

Re: sykling i fylla? [Re: pinwiz] #784692 08/08/2009 18:06
O
oysteinrolf Offline
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
O
Første gang jeg drakk tok jeg mer eller mindre bonski på en 0,7 flaske lakrissprit 35%. Jeg merket jeg ble stør i hodet, og tenkte. Javell, nå er jeg full. Men det jeg ikke visste var at alkoholens virkning ikke kom før senere.

Jeg syklet til bussstoppet, og plutselig var bussend der. Så jeg hoppet av sykkelen i fart mens jeg sendte den videre inn i en busk. Ja, thats it.

I tillegg så gikk jeg barfota hjem fra byen i går, som er ca. 7 km. Svir litt nå ja

http://www.iphonereparasjon.net Salg og reparasjon av iphone i Stavanger
Re: sykling i fylla? [Re: oysteinrolf] #784725 08/08/2009 19:02
D
Dustpuppy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Sitat: oysteinrolf
Første gang jeg drakk tok jeg mer eller mindre bonski på en 0,7 flaske lakrissprit 35%. Jeg merket jeg ble stør i hodet, og tenkte. Javell, nå er jeg full. Men det jeg ikke visste var at alkoholens virkning ikke kom før senere.

Jeg syklet til bussstoppet, og plutselig var bussend der. Så jeg hoppet av sykkelen i fart mens jeg sendte den videre inn i en busk. Ja, thats it.

I tillegg så gikk jeg barfota hjem fra byen i går, som er ca. 7 km. Svir litt nå ja

Haha

Sammen er ett fint sted å være <3
Re: sykling i fylla? [Re: sindrey] #2581056 30/10/2019 13:12
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
På tide å dra opp en tråd fra tidenes morgen...

Ser at fyllesykling blir dratt frem igjen, og at en undersøkelse viser at 8 av 10 har syklet i fylla: https://www.dinside.no/fritid/8-av-10-har-fyllesyklet-kjenner-ikke-regelverket/71756418. Siden nesten alle, statistisk sett, har gjort det, bør det deles erfaringer :-) Stisykling i fylla utgår jo av naturlige årsaker.

Sykkel er jo nettopp mye brukt FORDI man kan ta seg en øl eller vin og komme seg hjem for egen maskin nogenlunde trygt etterpå. Når man søker opp "sykling i fylla" dukker det opp at legevaktene får inn endel skader i helgene, men ikke noe om omfanget. Men er sykling når man har drukket egentlig et problem, statistisk sett? Er det mange som skader seg selv eller andre? Blir man stoppet om man sjangler bortover en ellers tom gang/sykkelvei på sykkel? Erfaringer?

Uten mer kunnskap på området virker det litt som en skrivebordsøvelse å påpeke farene med dette. Og det virker ikke som om noen har tall på dette, selv om syklistene.no hadde en undersøkelse tidligere i år (https://syklistene.no/aktuelt/sykler-du-med-promille/) og skal presentere resultatene senere i høst. Selv politiet virker litt tilbakeholdne med pekefingeren....men man risikerer altså bøter fra 4-5000 kr og et år i fengsel (men da hovedsakelig når det har forårsaket personskade).

Det viktigste er kanskje å huske AT man har tatt seg noe å drikke (selv om det kanskje er det vanskeligste på akkurat det tidspunktet) og prøve å ta det litt mer med ro enn ellers.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: sykling i fylla? [Re: simenf] #2581094 30/10/2019 17:10
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: simenf
Stisykling i fylla utgår jo av naturlige årsaker.

Hæ? Det funker selvfølgelig dårlig hvis man er sørpe full, men ellers er det da ikke noe problem å sykle sti med promille. I årets singlespeed-VM ble det servert snaps isteden for øl (egentlig helt greit, siden stisykling med promille er ok, mens stisykling med litervis av lunka øl i magen er verre). Det var tre innlagte stopp på snapsstasjonen ute i løypa og tre rundepasseringer av mållinjen, som var inne i den lokale baren, med en snaps ved hver passering. Den siste teller muligens ikke, siden det var selve målgangen.

Løypa var for øvrig totalt 28 km med tildels teknisk terreng og en skikkelig downhill-løype, bare så det er sagt. ICON_SMILE

Re: sykling i fylla? [Re: Dan] #2581137 31/10/2019 07:20
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Herlig konkurranse!

Om man bare kunne tillate litt flere gir! Eller er det fravær av gir som gir den ekstra hjernekapasiteten som skal til for å sykle brisen?

Redigert av vids; 31/10/2019 07:20.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: sykling i fylla? [Re: vids] #2581238 31/10/2019 19:04
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: vids
Herlig konkurranse!

Om man bare kunne tillate litt flere gir! Eller er det fravær av gir som gir den ekstra hjernekapasiteten som skal til for å sykle brisen?

Jeg opplever at de gangene jeg sykler girsykkel med promille så går det utrooolig sakte fordi jeg ender opp med å sykle på letteste gir hele veien hjem. Det første som dør med promille er Rule #5. Singlespeed er måten å vekke den til liv igjen. ICON_SMILE

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support