Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Flere som setter syklister på agendaen?

Flere som setter syklister på agendaen? #783400 06/08/2009 19:28
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
I en artikkel i aftenposten blir det behørlig opplyst om at syklistene i hovedstaden lever farlig med tanke på at de slipper grådig billig unna der de egentlig burde vært bøtelagt.

Håper denne artikkelen setter sykkelvett LITT mer på agendaen. Kunne godt sett for meg at det kom opp litt sykkel-propaganda i den kommende valgkampen. (les: mer sykkelveier rundt byene osv)

Jeg syns dette forumet er et av de bedre stedene jeg har dumpet over når det gjelder sykkelvett. Det har vært mang en tråd om hvordan man bør oppføre seg i trafikken.

Kringon
Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: Kringon] #783418 06/08/2009 19:50
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For noen uker siden trillet jeg rolig langs veien etter intervalltrening,mye rar oppførsel jeg fikk se. Folk sykla som idioter! Noen krysset veien uten å se seg for,andre syklet som om de var fulle. La spesielt godt merke til en raring i dress som sykla slalåm mellom barnevogner, og andre gående på gangfeltet. Ble oppgitt over alt det rare jeg så.

Kjenner jeg politiet rett så begynner de om ikke lenge å kontrollerer om syklistene har lys på sykkelen,er slutt på midnattssola for i år

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: SimonS] #783422 06/08/2009 19:54
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Min favorittregel, og som jeg håper alle her på forumet overholder når de er ute å sykler i gatene er:

[lover og regler]# Det er påbudt med ringeklokke, og hvit eller gul refleks på begge sider av pedalene. [/lover og regler]

Ringeklokke har sin hensikt, og jeg sykler alltid med lykt forran og bak når det er mørkt, men jeg må innrømmet at jeg ikke klistrer gul eller hvit refleks forran på skoene mine ICON_TONGUE

Kringon
Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: Kringon] #783429 06/08/2009 19:58
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Kringon
Ringeklokke har sin hensikt

Man trenger ikke ringeklokke hvis man er uskandinavsk nok til å åpne munnen isteden. Jeg opplever at et tydelig og vennlig uttalt "plingeling" gir like god effekt som en ringeklokke men blidere fjes hos de som snur seg. Hvis du sykler så fort forbi fotgjengere at du må ha klokke for at de skal rekke å høre deg så sykler du for fort. ICON_SMILE

Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: Dan] #783441 06/08/2009 20:04
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Selv sykler jeg ikke fort forbi folk på fortau eller hvor det skal være, men puster og peser du så hardt at folk hører det på lang avstand når du sykler i byen ICON_WINK Selv så syns jeg at det er informerende å avgi litt lyd når jeg kommer nærmere folk. Da har jeg sagt ifra om at jeg kommer. Enten de hørte meg ifra før eller ikke.

På treningssykkelen min har ikke jeg heller ringeklokke så da må jeg ty til lignende metoder, men på bysykkelen så fungerer ringeklokken fra Clasohlson.no nydelig ICON_SMILE

For øvrig var jeg en seiltur ned til København i sommer og hadde med meg to sykler ombord. Syklet mye da vi la til havn i forskjellige svenske havner og jeg må si: imponert over sykkel og gangveiene der nede. Det er nesten ALLTID gang og sykkelveg uansett hvor langt ute i purra du er.

Kringon
Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: Dan] #783446 06/08/2009 20:07
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Eg og plinger oralt, men hadde vært fryktelig gøy med et kompressor horn iblandt...
Er fryktelig kjedelig med lange fine strekk meg slakk nedoverbakke på gangsti....fullt av folk.
Kan ikkje folk holde seg i bilene?

Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: Kringon] #783451 06/08/2009 20:12
progres Offline
Besatt
Besatt

[lover og regler]# Det er påbudt med ringeklokke, og hvit eller gul refleks på begge sider av pedalene. [/lover og regler]

har du hørt om stilpolitiet ? hvis ikke så må du søke litt på dette forumet. Det er en nådeløs gjeng det kan jeg fortelle.
Men pling i klokka en gang til og se om du får liv i gjengen ! :)*

Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: progres] #783469 06/08/2009 20:25
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Silpolitiet er meg helt ukjent. Selges det klikk-pedaler med refleks forran og bak?

Kringon
Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: vortex surfer] #783485 06/08/2009 20:34
S
Superted Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: vortex surfer
Eg og plinger oralt, men hadde vært fryktelig gøy med et kompressor horn iblandt...
Er fryktelig kjedelig med lange fine strekk meg slakk nedoverbakke på gangsti....fullt av folk.

Apropos ICON_SMILE Snublet over denne i går. Spørs hva stilpolitiet hadde sagt til en av disse på styret ICON_LAUGH

Arne
Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: Superted] #783487 06/08/2009 20:36
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Tenk deg hva du kan utrette med den der i nordmarka på en solrik søndagstur? Minner for livet!

Kringon
Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: Kringon] #783495 06/08/2009 20:42
S
Superted Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hahaha! Jeg gikk en tur på stien, og følte skogens ro. Da hørte jeg fra lien, en gjøk som sa BÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆRT!

Men fra spøk til revolver. Jeg opplever det samme som vortex surfer, at folk gjerne smiler litt lettere når man "plinger" med stemmen istedet for klokka. Men sykler gjerne med klokke for det.

Arne
Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: Kringon] #783499 06/08/2009 20:46
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R

Ringeklokke har sin hensikt, og jeg sykler alltid med lykt forran og bak når det er mørkt, men jeg må innrømmet at jeg ikke klistrer gul eller hvit refleks forran på skoene mine ICON_TONGUE

Jeg har løst problemet ved å klistre gule refleksmerker fra Biltema på pedal-armene ytterst. Funker det.

Og ringeklokka ble brukt flittig senest i dag på Drammensritt-trening. På grusveiene langs elva er det greitt å plinge på litt god avstand, så de som går langs veien får tid til å oppdage at det kommer en bøling med syklister.

Rolf

Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: Rolf] #783660 07/08/2009 06:38
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
Bodde ett år i København og det åpnet øynene mine ganske godt i forhold til å sykle i by. Kommer fra det berømte "landet" uten den store befolkningstettheten og hadde ikke sykla noe særlig i by før så tok nok ganske lett på det. Det var jevnlige kontroller av hjelm, lys, ringeklokke etc. og kontroller kun av sykliseter i forhold til trafikkregler som rødt lys osv. Og innbyggerne tok syklinga seriøst. Ble fort irettesatt av venner første høstdagen jeg kom syklende til puben uten lys. ICON_SMILE Hadde vært sunt med litt skjerpings her også tror jeg. Dog synes jeg at man bør kunne utnytte noe av den fleksibiliteten sykkelen gir i forhold til å ferdes i by så lenge man bruker hodet og tar hensyn.

Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: Larsemannen] #783689 07/08/2009 07:03
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Når man sykler i København føles det som om du sykler i sykkelens fødeby... Alt er jo tilpasset for syklister der og det fører jo til at det er mange som sykler.

Riktignok er det litt flatere der enn i Oslo/Trondheim osv, men jeg skulle gjerne sett at man prioriterer sykkelvei mer. Sykkelvei 1 mellom Asker og Oslo er jo en vits.

Bygg ny E-18 i tunell under jorda fra Alnabru til Lier og bruk det gamle kollektivfeltet sykkelvei!! (sleng opp en sperre inntil kjørebanene). Det er nok den billigste måten å skaffe seg ordentlig sykkelvei på ICON_TONGUE

Kringon
Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: Superted] #783733 07/08/2009 07:50
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Superted
Sitat: vortex surfer

Apropos ICON_SMILE Snublet over denne i går. Spørs hva stilpolitiet hadde sagt til en av disse på styret ICON_LAUGH

Eller denne: http://www.deltacycle.com/product.php?g=1

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: Pjoltergeist] #783751 07/08/2009 08:16
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg har en slik innretning, men bruker den som horn i båten. Har ikke tenkt på å montere den på sykkelen...

Kringon
Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: Kringon] #783791 07/08/2009 09:00
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg smilte litt av denne innledningen på artikkelen i aftenposten
Quote:
Du går på gaten og aner fred og ingen fare. Så, ut av intet, suser en syklist forbi deg i et tempo som får håret til å reise seg og hjertet til å hoppe over et slag.

Det burde vel vært fortauet, og ikke gaten ICON_WINK
Sitat: kunne stått
Du går på gaten og aner fred og ingen fare. Så, ut av intet, suser en buss forbi deg i et tempo som får håret til å reise seg og hjertet til å hoppe over et slag.

Forøvrig skal man ikke ferdes mye i Oslo for å finne ut at mange sykler (og går) som de skulle være blinde og døve og helt alene på veien.

Det stod forøvrig under sykkelfakta, Dette sier sykkelreglene følgende:
Quote:
■Du har lov til å sykle over gangfelt, men da har ikke bilistene den samme vikeplikten for deg som for gående. Dersom krysset er lysregulert, og du sykler på grønn mann, har bilistene vikeplikt.

Er andre setning korrekt? Jeg har alltid trodd man har vikeplikt for alt som kommer på veien så lenge man sykler, grønn mann eller ikke. Er det noen som har den endelige fasiten på dette?

LarsB

Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: larsb] #783800 07/08/2009 09:07
Kringon Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
De eneste gangene det skjer er vel hvis det er et litt dårlig regulert kryss der man har lov til å svinge til høyre/venstre samtidig som fotgjengere får grønt lys, og da mener jeg at bilistene har vikeplikt for alt som beveger seg i gangfeltet.

Jeg mener å ha hørt at man er å regne som "motorisert kjøretøy" hvis man sykler over en viss hastighet ca 6-8 km/h. Kan hende det er humbug, men i så tilfelle så er det vel høyreregelen som gjelder selv om du skulle befinne deg i et gangfelt i et lyskryss?

Redigert av Kringon; 07/08/2009 09:07.

Kringon
Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: Kringon] #783810 07/08/2009 09:15
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg nekter å tro at vikepliktsreglene avhenger av farten man holder. Det vil oppstå for mange situasjoner der bilist og syklist vurderer syklistens fart forskjellig.

Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: larsb] #783815 07/08/2009 09:19
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: larsb

Er andre setning korrekt? Jeg har alltid trodd man har vikeplikt for alt som kommer på veien så lenge man sykler, grønn mann eller ikke. Er det noen som har den endelige fasiten på dette?

Det var en masse snakk om detta på forumet efter en dødsulykke i Trondheim før et tag sen. Tror det var delade meninger om vad som var rett og at det nog ikke fanns något oppenbart fasit.

Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: fredriks] #783849 07/08/2009 10:08
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
"men da har ikke bilistene den samme vikeplikten for deg som for gående"

Hva slags vikeplikt har de da? Har vansker for å se for meg en delvis vikeplikt (hva nå enn det skulle være) fungere i praksis... Har bilistene vikeplikt eller ikke?

Det heter seg vel at man skal kjøre slik at man skal kunne stoppe for alt som kommer ut i veien for deg når du kjører bil, men kommer du på sykkel gjør det jo like vondt om du blir påkjørt.

Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: Larsemannen] #783910 07/08/2009 10:50
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Larsemannen
Hva slags vikeplikt har de da? Har vansker for å se for meg en delvis vikeplikt (hva nå enn det skulle være) fungere i praksis... Har bilistene vikeplikt eller ikke?

Ved fotgjengerfelt har de vikeplikt for gående fotgjengere og gående syklister. De har ikke vikeplikt for syklende syklister. At de fortsatt ikke har rett til å kjøre på syklende syklister er ikke rarere enn at du ikke har rett å kjøre inn i en bil som har vikeplikt for deg.

Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: Dan] #784095 07/08/2009 14:59
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jo men i aftenposten står det vitterlig at de har vikeplikt for syklister i lysregulerte fotgjengeroverganger. Det er det jeg lurer på.

LarsB

Re: Flere som setter syklister på agendaen? [Re: larsb] #789461 14/08/2009 14:26
F
frodev Offline
Entusiast
Entusiast
F
Det har skjedd saker og ting denne uken, i etterkant av to artikler i Aftenpoften.
Og svaret? ... er fortsatt ikke klart. Men jeg har skiftet mening til å støtte at bilist har (mer) vikeplikt for syklist i lysregulert fotgjengerfelt enn omvendt.

Jeg har funnet en argumentasjon som er mer fullstendig enn før, og med kilder som begynner å bli enige(?) Jeg fortsetter om litt i tråden ikke bra - syklist påkjørt og drept etter dødsulykken i Trondheim i mai.

Redigert av frodev; 14/08/2009 15:01. Rediger grunn: link til annen tråd

Moderator  support