Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trening etter brekkasje i håndledd (scafoid).

Trening etter brekkasje i håndledd (scafoid). #783302 06/08/2009 15:53
Gen-i-alt Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Endelig :D:D

...er jeg tilbake på sykkel, og nå uten gips.

Etter tre månder med en konstant lilla sak på armen er jeg veldig glad for å kunne si at min gipstid er over.

Dette var på høy tid, da det isteden for sykkelstæsj begynte å havne kjoler og høye hæler i skapet mitt. Jeg begynte til og med å falle ut av endel sykkelsamtaler og tenkte tilbake på helgens feminine raid. Jeg rett og slett nesten hjernevasket!!

Det er derfor enda mer klart at det er på tide for meg å komme til bake til godstien/ og heisanleggene. Before i´m lost forever!!

Så hvordan trener jeg opp håndleddet/arm raskest mulig uten å ende opp med kroniske smerter eller senebetennelser?

Alle på legevakten har vært veldig snille med meg, og jeg fikk med meg et ark med øvelser jeg skulle gjøre for å øke bevegelighet. Disse sitter jeg å gjør i tide og utide, går også rundt med en stressball jeg klemmer på.
Folk på t-bane må tro jeg var en nutcase waiting to blow up in their faces. ICON_WINK

Jeg tok gipsen den 4 august. Og kunne da nesten ikke bevege hånd/tommel, bevegelse var forbunnet med ganske mye smerte. Siden da har jeg gjort øvelser og strukket forsiktig til smertegrensen og synes faktisk det blir bedre time etter time. Men kan jeg "overdo" it? Det er jo som sagt ikke helt behagelig.

Om noen har tips til ting som vil hjelpe, eller noe jeg absolutt bør holde meg unna er jeg supertakknemlig for tips og råd. Har du noen erfaringer?

Planen (min) er å komme meg på Kona mi i Hafjell siste helgen denne månden. Det bør være realistisk om jeg er flink...?

Utsetter også vekttrening (overkropp), en liten uke før jeg starter lett.

Re: Trening etter brekkasje i håndledd (scafoid). [Re: Gen-i-alt] #783325 06/08/2009 16:39
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Gratulerer, gratulerer, og velkommen tilbake på hjul ICON_SMILE

Hva sier legen?

Da jeg sleit med brudd i håndleddet fikk jeg beskjed om å bruke hånda normalt, og la smerten styre belastninegn. Jeg tolket det som normal smerteterskel for vanlige folk, og slakket av litt i forhold til syklistnormalen ICON_SMILE

En grunn til at jeg fulgte rådet var en kamerat som hadde overdrevet lemping av tunge (utleie)høyttalere før ting hadde grodd skikkelig. Han har litt problemer med det håndleddet fortsatt, 10+ år etter.

Nå var det et ukomplisert brudd jeg hadde og langt unna 3 måneder i gips. (Og ikke noen trang til kjoler og høye hæler.)

Konklusjonen min var i hvert fall at man kan overdrive og at det er lurt å være litt forsiktig med de tunge belastningene. Jeg har ingen tro på at det er bra å få et nytt brudd oppå det gamle. Og så har vel alder litt å si, forskjell på 18 og 80.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Trening etter brekkasje i håndledd (scafoid). [Re: oyvin] #783596 06/08/2009 22:40
S
særp Offline
Ringrev
Ringrev
S
Kommer jo litt ann på skadene i håndleddet det da,,,selv knuste jeg mesteparten i det ene håndleddet mitt for en 4-5 år siden..Tok mange måneder før jeg klarte bruke det som normalt er fortsatt ikke bra...så etter begynte med sykling for ett år siden har jeg hatt mye vondt. mye ble bedre med dempegaffel i steden for stiv lett karbongaffel.men mangler mye styrke i det enda...men smertene er verdt det syns jeg da. men det viktigste er bare og bruke det som normalt og ikke presse deg.Selv bruker jeg mye hammercurl for og bygge styrke i håndleddet.

Det er viljen det står på,Ikke kroppen.

Re: Trening etter brekkasje i håndledd (scafoid). [Re: særp] #783606 06/08/2009 23:18
Gen-i-alt Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Har heldigvis ikke knust noe, så håper på en litt raskere recovery enn deg særp.
Kjempebra at du veier gledene høyere enn smertene da. Man kan jo ikke gi seg heller!

Er velkjent på styrkerommet så har beveget meg litt der i dag. Problemet er at jeg enda ikke har bevegeligheten i leddet. Holder manualer etc helt skeivt. Hammercurl bør gå med 1kg though;) Men utsetter manualbruk en 3-5 dager til, demotivert etter dagens prøveøkt.

Må øke bevegelighet litt mer først. Orker ikke trene med så mye pain, hørte en gang i tiden at jeg burde lytte til kroppen, så får vel jobbe litt med tålmodigheten tror jeg.

Redigert av Gen-i-alt; 07/08/2009 05:59.

Moderator  support