|
Barel sitt våpen
|
Barel sitt våpen
05/08/2009 18:01
|
ToHee
OP
- så humla suser
|
OP
- så humla suser
Her er den folkelige utgaven av Fabien Barel sin WC-rigg. Deilig! Ringer sporenstreks til Herr Whist og bestiller en. Dog med andre felger.. Dirt magazine 
Aron SK, NBNL
|
|
|
Re: Barel sitt våpen
[Re: ToHee]
05/08/2009 19:05
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Du har dratt frem kortet og er klar til å trekke fra hofta?
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
05/08/2009 19:28
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg ville bestilt et par pedaler og..............
|
|
|
[Re: Tange]
05/08/2009 20:05
|
ToHee
OP
- så humla suser
|
OP
- så humla suser
Pedaler? Tøys.. Her legger du bare skoa opp på staaaaget og blir med på tur.
Aron SK, NBNL
|
|
|
05/08/2009 20:19
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Djiiisess!?! Legge ut bildet av den med de fæææle gule felgene.. Er det humlefargene du liker Tohee? Følg for all del linken til Dirt Magazine og se på bildet med litt mer edruelig farge på felgene. Griselekker sykkel, helt til å bli syk av..
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
05/08/2009 20:29
|
Hard rocker
Entusiast
|
Entusiast
Maks styrekronevinkel på 59.5 grader, nå snakker vi. litt av en maskin, er/finnes det noe som slår denne ??
M SIZE TUNNING SAMPLE. " Head angle 63º STD (Range 61º to 65º with cups and up to 59.5º with max fork height) " BB +10mm STD cups (up to +30mm with max fork height and +2mm with slackest position) " Chain stay 440mm STD (435, 445, 450mm) " Wheelbase STD 1180mm (from 1140mm to 1235mm) " Fork height 565mm (565 to 600mm) " Front center 740mm STD (705 to 785mm)
Redigert av Hard rocker; 05/08/2009 20:30.
|
|
|
05/08/2009 20:36
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men i alle dager...
Ventilhettene 30 grader fra vertikalplanet, og XTR-logoen på krankarmen opp-ned??!1
Ikke matcher topcap og endeplugger den lysere fargen på logo, gaffel, link og bakaksling, heller.
Skandale!!!1
|
|
|
[Re: Hard rocker]
05/08/2009 20:43
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Maks styrekronevinkel på 59.5 grader, nå snakker vi. litt av en maskin, er/finnes det noe som slår denne ?? Hva mener du slår? Det er jo en litt annen filosofi enn andre merker, som mener de kan sine sykler bedre enn deg. Intense, Turner og mange andre har veldig få justeringsmuligheter, fordi de mener de er bedre stilt enn "oss dødelige" til å finne hva som fungerer best for deres design. Mye man kan rote seg borti her... 59.5 grader er likevel rimelig slakt, når "standarden" er 62-64 nå. Men så får man jo stisykler med 65 grader styrevinkel også nå :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
05/08/2009 20:52
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Yeah right. De felgene drar intrykket ned, de er ikke pene.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: RazeFaze]
05/08/2009 21:00
|
ToHee
OP
- så humla suser
|
OP
- så humla suser
Mye man kan rote seg borti her... 59.5 grader er likevel rimelig slakt, når "standarden" er 62-64 nå. Nå står det i specsene at vinkelen er standard 63', men at man med div justeringer kan få den helt opp til 59,5. Ref Dirt: "Head angle 63º STD (Range 61º to 65º with cups and up to 59.5º with max fork height)"
Aron SK, NBNL
|
|
|
[Re: Ripen]
05/08/2009 21:53
|
ToHee
OP
- så humla suser
|
OP
- så humla suser
Djiiisess!?! Legge ut bildet av den med de fæææle gule felgene.. Er det humlefargene du liker Tohee? Følg for all del linken til Dirt Magazine og se på bildet med litt mer edruelig farge på felgene. Har en ufrivillig dragning mot gult. Ser jo unektelig veldig slakt ut ja Razefaze.. 
Aron SK, NBNL
|
|
|
05/08/2009 22:03
|
Hard rocker
Entusiast
|
Entusiast
Slår: Som har gått enda mer "overboard". Synes nå 64 grader er mer en slakt nok. Er da greit å kunne legge sitt preg på geo`n til sin egen sykkel. Var en av punktene når jeg kjøpte ramma jeg bruker.
|
|
|
[Re: Hard rocker]
06/08/2009 06:21
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
DU synes 64 grader er slakt nok... og du liker å sette ditt preg på geo... er likevel ikke sikkert ditt "valg" er det som gjør sykkelen raskest eller mest stabil, eller best. Jeg har såpass trua på at designerne vet hva de gjør i totalbildet, at deres setting er den beste for sykkelen. Husk at styrevinkel bare er en bitteliten del av dette, og når denne endres vil det i de fleste tilfeller endre noe annet også...krankhøyde, akselavstand etc.
Her kan man diskutere mye da...heldigvis finnes det flere rammer og modeller på markedet :-)
Uansett, Mondrakern ser bra ut, uansett gule eller blå hjul. Farger ser man ikke når man kjører warpspeed uansett :-D
|
|
|
06/08/2009 06:24
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jeg har såpass trua på at designerne vet hva de gjør i totalbildet, at deres setting er den beste for sykkelen. Derfor jeg ikke har anelse om vinkelene på DHR-en. Jeg bare stoler på at de som har lagd ramma vet hva de gjør.
|
|
|
06/08/2009 07:57
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
: "Our main effort apart from optimizing the kinematics of the bike for maximum efficiency, has been in making the bike as much user tuneable as we could, the bike will be available in three sizes, and will be fully adjustable on the head angle, chain stay length and fork height. The user will be capable to have any geometry available on the market, from a very extreme geometry as available only on custom world cup bikes to a more neutral freeride geometry." Her ligger jo kjernen i designet. Nemlig det at den kan justeres til det brukeren ønsker seg fra nøytral til WC DH oppsett. Selv om Turner og Intense er veldig flinke er det ikke sikkert at kjøperene deres er 100% oppdatert på akkurat hva DHR gjør aller best, eller om det er akkurat den typen kjøring kjøperen vil gjøre neste sesong. Mondraker gir altså muligheten til å bruke samme sykkel til utfor som til freeride, samt muligheten til å tune inn egenskapene til kjøpeens behov. Tatt i betraktning hvor mye vi på dette forumet fikler med småting som holker og stemer for å få det akkurat som vi vil. For ikke å snakke om demper-pushing og tuning. (eller dempere med minst åtte justeringer  ) Så virke det rart at endel av de samme syklistene avviser justerbarhet i ramma fordi Dave eller Greg elle hva de nå heter "vet best" LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
06/08/2009 08:05
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Avviser ingenting... ser man hva den andre "Dave" gjør med Evil Revolt så er jo mengder med justering hva han er ute etter... Jeg stiller bare spørsmål med at "justeringsmuligheter" er det beste salgsargumentet, for da sier man egentlig at det vi som designere mener er best, egentlig ikke betyr noe...
Tror forøvrig ikke "freeride" vil bruke denne ramma, det er mye mer snakk om personlige preferanser eller endringer fra løype til løype, for de som har peil, eller har folk som fikser for seg.
|
|
|
06/08/2009 08:14
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Tatt i betraktning hvor mye vi på dette forumet fikler med småting som holker og stemer for å få det akkurat som vi vil. For ikke å snakke om demper-pushing og tuning. (eller dempere med minst åtte justeringer  ) Så virke det rart at endel av de samme syklistene avviser justerbarhet i ramma fordi Dave eller Greg elle hva de nå heter "vet best" LarsB Siden du svarer min post og jeg tilfeldigvis har to Turnere samt minst "åtte" justeringer på en viss bakdemper må jeg spørre: Fortell meg gjerne på hvilken måte jeg i min post avviser justerbarhet i ramma?
|
|
|
06/08/2009 08:37
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jeg stiller bare spørsmål med at "justeringsmuligheter" er det beste salgsargumentet, for da sier man egentlig at det vi som designere mener er best, egentlig ikke betyr noe...
De jeg har sykla med som har Commencal med justeringsmulighet på styrevinkel har meg bekjent sett positivt på dette. Om de justerer vinkelen til stadighet, eller om den stort sett står i ett stille etter at alternativene er testet ut, vet jeg ikke.
|
|
|
06/08/2009 08:43
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
En grad pluss og minus... greit nok det :-) Er andre ting som gjør Commencal bra også, tror jeg.
Jeg har også justering i høyden på gaffel, og jeg har intern eller ekstern styrelager. ¨
Jeg har faktisk borra i bakramma for å få senka bakenden. 3-4 grader slækker styrevinkel og nesten 1 tommer lavere krank. Dette fordi sykkelen opprinnelig er 2005, og verden har gått videre siden den gang. Dette gav meg muligheten til å beholde ramma, med mer moderne vinkler enn den opprinnelig hadde, og fordi "dagens" gafler er hakket lengre enn de var i 2005.
Jeg er ikke imot justering, men nå sykkelen framstilles som knallbra fordi man kan justere i hytt å pine, da blir det feil. Jeg er ikke i tvil om at denne er dritbra, men det er nok pga mye annet enn justeringene :-) Jeg tror også at flere vil justere seg vekk fra en optimal sykkel, pga uvitenhet.
|
|
|
06/08/2009 08:56
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Siden du svarer min post og jeg tilfeldigvis har to Turnere samt minst "åtte" justeringer på en viss bakdemper må jeg spørre: Fortell meg gjerne på hvilken måte jeg i min post avviser justerbarhet i ramma? Hvis vi går inn i GeirK modus her så vil jeg påstå at inntrykket har oppstått inne i mitt eget hode når jeg leste dette: Derfor jeg ikke har anelse om vinkelene på DHR-en. Jeg bare stoler på at de som har lagd ramma vet hva de gjør i forbindelse med at det ble diskutert en ramme med masse justeringsmuligheter. Her tolket jeg det slik at du mener at justering av vinkler og lengder ikke har noe for seg. Om det ikke stemmer så kan du rise leggene mine med en lillokvist en helg du ikke er på hafjell med ukjente vinkler. På generellt grunnlag tror jeg justerbare chassis er litt for avansert for de fleste syklister. Mange ser ut til å ha nok med dekktrykkjusteringene og lockout av og på. Men for de som f.eks kjører aktive utforritt i løyper som krever ulike egenskaper kan ha nytte av slike finesser. RazeFace summerte det opp på en utmerket måte her: det er mye mer snakk om personlige preferanser eller endringer fra løype til løype, for de som har peil, eller har folk som fikser for seg. Til slutt en disclaimer: Hva vet vel jeg. Jeg har kjørt ett utforritt i mitt liv i 93 eller 94 dengangen man måtte for å få sammenlagtresultat i Intrudercup. Det var med helstiv sykkel med cantileverbremser. LarsB fred på jord
Redigert av larsb; 06/08/2009 08:57.
|
|
|
06/08/2009 10:08
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Hvis vi går inn i GeirK modus her så vil jeg påstå at inntrykket har oppstått inne i mitt eget hode når jeg leste dette: Derfor jeg ikke har anelse om vinkelene på DHR-en. Jeg bare stoler på at de som har lagd ramma vet hva de gjør i forbindelse med at det ble diskutert en ramme med masse justeringsmuligheter. Her tolket jeg det slik at du mener at justering av vinkler og lengder ikke har noe for seg. Om det ikke stemmer så kan du rise leggene mine med en lillokvist en helg du ikke er på hafjell med ukjente vinkler. Jeg stoler på at Turner med sitt gjennomprøvde DHR-design har laget en ramme med "riktige" vinkler for det rammen er ment for - DH-racing, og da har jeg ikke noe behov/ønske om å "forbedre" dette. At justering kan ha noe for seg har jeg ingen problemer med å akseptere, men jeg er veldig godt fornøyd med en ramme som ikke har slike muligheter. Lillokvist blir spikket i dette øyeblikk, og jeg øver på pene åttetall. 
|
|
|
06/08/2009 10:10
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Jeg stiller bare spørsmål med at "justeringsmuligheter" er det beste salgsargumentet, for da sier man egentlig at det vi som designere mener er best, egentlig ikke betyr noe...
De jeg har sykla med som har Commencal med justeringsmulighet på styrevinkel har meg bekjent sett positivt på dette. Om de justerer vinkelen til stadighet, eller om den stort sett står i ett stille etter at alternativene er testet ut, vet jeg ikke. Jeg bruker Commencal fordi den gir mulighet til slakk styrevinkel (og har et linksystem som stemmer med mine preferanser hva gjelder fjæringskarakteristikk). Et par andre merker ble vurdert pga bakhjulsoppheng, men ble vraket pga brattere styrevinkel -Hvis produsenten vet best hva kunden skal ha, men kunden ikke skjønner sitt eget beste og kjøper et annet merke, var det kanskje ikke så smart likevel... 
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
06/08/2009 11:31
|
tron
Besatt
|
Besatt
Jeg hadde en Commencal Supreme 6.10 (som året etter fikk navnet MiniDH) som jeg brukte til park- og nedoverlek. Samtidig tok jeg den med på stitur av og til, og da var det jo helt suverent å stille styrevinkelen brattere! Jeg stilte den til og med slakkere ute på tur hvis det var en lang nedoverkjøring i vente.
På Supreme DH-en jeg har nå kan jeg stille lengden på kjedestaaaaget. Kjører den på det korteste i Grefsen, der det er mye skogsknot og ikke så høy fart. Det gjør sykkelen kvikkere enn når jeg stiller den lenger bakover til Hafjelling, der løypene er mer åpne og hastigheten høyere.
Justeringsmuligheter på ramma er fin-fint, det!
|
|
|
[Re: tron]
06/08/2009 11:46
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Med dette har jeg bestemt meg for å gjennomføre blindtest av utforsykkelgeometri. Sykkelen min, en Yeti 303R, kan justeres fra 64 grader og 13,8 tommer til 65 grader og 14,3 tommer(og en midtposisjon). Denne justeringen skjer med et eksentrisk oppheng som lett kan dekkes med en tapebit. Neste gang jeg er i Hafjell skal jeg få en sykkelkompis til å stille og tape over så jeg ikke ser hvilken innstilling jeg bruker. Så skal jeg kjøre en løype med variert terreng noen ganger før den endres igjen. Deretter skal jeg stilles på prøve og si hvilke innstillinger jeg kjørte når.
Se opp for testpost!
|
|
|
[Re: jens fredrik]
06/08/2009 11:49
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Forresten, er det bare meg, eller virker det som at intern ruting av bremseslangen må by på store mengder griseri når man skal tre slangen inn den siste biten gjennom kjedestaget? Det ser meget trangt ut spør du meg...
|
|
|
|
|