Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Flyt i teknisk terreng

Re: Flyt i teknisk terreng [Re: ] #782029 04/08/2009 21:45
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Trro jeg både svarer, og stiller meg bak spørsmålet jeg, siden jeg har grus-alergi men ikke har klart å bli helt venner med det tekniske.

Sett opp sykkelen med noen fine brede dekk med så lite lufttrykk som du tørr (minste anbefaling som står på dekket gir en pekepinn). Gir masse ekstra grep der du trenger det. Sykle med bøy i armene og beina for å ta unna støt. Sykle litt raskere enn du tørr, ofte lettere og tryggere å skumme toppene av steinene enn å kjøre forhjulet nedi hver eneste dolp mellom dem.

Noen vil garantert anbefale å ta en helg i et heisbasert anlegg med innleid DH-sykkel for å gro baller. Har ikke prøvd dette selv ennå, men har stor tro på teorien.

Står forøvrig minst ett tips i hvert nummer av Terrengsykkelbladet, og tror det var masse anbefalinger i det ekstra sommernummeret som mange sportsbutikker ga ut gratis i sommer.

Trønder osv
Re: Flyt i teknisk terreng [Re: ] #782051 04/08/2009 22:36
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
1) Breit styre med litt oppsving.
2) Reale dekk med ordentlig gummi, dvs. ikke typiske grusdekk, men dekk som er minst 2,2" store, eller så breie som ramma tillater.
3) Kjør masse på sti. Ingenting slår egen prøving og feiling. Prøv deg fram i ulike hastigheter i terreng av ulike grovheter. Finn f.eks. et parti som stort sett er greit, men med en eller to litt vanskelige partier. Kjør det gang på gang, så merker du etterhvert at det går fortere og bedre. Da er du på god vei til å bli klar for stier der utfordringene er flere og kommer tettere.
4) Alliér deg med folk du kjenner, som er bedre enn deg på sti. Prøv å henge deg på bakhjulet og å følge de samme linjene.

Gaute
Re: Flyt i teknisk terreng [Re: gauter] #782072 05/08/2009 05:50
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det trenger ikke gå så fort, heller. Å sykle rolige forumturer i knotete terreng forbedrer også teknikken, og gjør deg tryggere. Da blir det også lettere å kjøre fort i tekniske partier.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Flyt i teknisk terreng [Re: oivindg] #782157 05/08/2009 07:52
BakkeKalle Offline
Fersking
Fersking
Slår et slag for lett tråkk, synes det gir bedre flyt og bedre snert i tråkket til å trøkke til over røtter og kinkige partier.
Har fått stor framgang etter å ha kjørt downhill i alpinbakker, som anbefalt over. I tillegg er det drit artig.

Re: Flyt i teknisk terreng [Re: BakkeKalle] #782568 05/08/2009 18:06
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
I tillegg til de nevnte tipsene vil jeg slenge meg på anbefalingen til oivindg: Om du bor i et området med aktivitet på fellesturer ville jeg slengt meg på en av de roligere fellesturene som arrangeres her på forumet. Ingenting er som å ligge bak en som er bedre og lære linjevalg. Dessuten vil man kunne plukke opp tips om konkrete crux.

I tillegg vil jeg gjøre som en konvertert landeveissyklist jeg kjenner. Han syntes det hjalp med knebeskyttere, som man ser veldig mange stisyklister bruke. Å ha noe å lande på gjør underverker for selvtilliten i læringsfasen.

Re: Flyt i teknisk terreng [Re: ] #782653 05/08/2009 20:13
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Tips til rimelige og gode knebeskyttere, anyone?

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Flyt i teknisk terreng [Re: RoyE] #782692 05/08/2009 20:55
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Vanlige valg er Kyle Strait og Evo fra 661, de myke beskytterne til POC og Troy Lee T-bone. 661 og POC har de i hvert fall på BaB og Raske har BaB. Troy Lee har de på sykkeldelisk så vidt jeg vet.

Finnes sikkert også en del annet bra, men jeg bruker Kyle Strait og er kjempefornøyd.

Moderator  support