Er det noen forsikringskyndige her inne som kan gi gode råd og tips om hva som er korrekt saksbehandling i tilfeller som dette? Siden jeg ble påkjørt bakfra mens jeg syklet rett frem i eget felt, så er ihvertfall jeg 100% sikker på hvem som har skylden for ulykken.
ForsikringJeg tror ikke det er slik at det bare er én korrekt rutine.
Som Egil har sagt kan du kan gå rett på bileiers selskap, siden han både har forsikring, har helt åpenbart ansvar med din fremstilling av saken, og sist men ikke minst siden bilfører i det vesentlige har samme fremstilling av saken. Som syklist er du
ikke pliktig til å ha forsikring og må selvfølgelig kunne få erstatningen din ved å gå direkte til eiers selskap. Dette utgjør forskjellen fra om det er to biler er innblandet.
Mulig unntak: Erstatning for avlyst ferie, den vet jeg ikke om bilfører har ansvar for, mulig du
må ta den med Europeiske.
Men så er det også saker hvor det er tvil om ansvarsforholdet og/eller forskjellig beskrivelse av hendelsen.
I så fall vil fortsatt bileier være ansvarlig for skader på syklist og sykkel, men syklisten kan også bli erstatningsansvarlig for skader på hans bil via din innboforsikring.
I praksis er det vel greiest å ta slike saker via ditt eget forsikringsselskap. Da får begge erstatning fra sitt eget selskap, og så kan selskapene seg i mellom bruke den tiden de trenger på å bli enige om hvem som skal betale hva til slutt.
I det du ringer kan vanskelig ditt selskap vite hva bileier har sagt til sitt fors.selskap, så jeg kan ikke skjønne at de skal kunne
kreve at du gjør sånn eller slik. Ringer du selskapet ditt så registreres det en skadesak, mens du ringer. Er du i systemet kan du vel like gjerne fortsette å bruke dem som mellommenn hvis de er villige, det koster deg ingenting.
Eller bileier har ikke forsikring eller stikker av. Syklist har rett på erstatning fra trafikkforsikringsforeningen,
http://www.tff.no , men jeg vil tro det er enklest å bruke sitt eget forsikringsselskap som mellommann.
AnmeldelseAt politiet oppretter sak mot bilfører er bra, synes jeg. Det er riktig og viktig at samfunnet gir den ansvarlige straff, dvs. bot, for denne typen ulykker. Dette er ikke noe hendelig uhell som skyldes litt uheldige omstendigheter. Det er en soleklar feilvurdering fra bilfører. Din første omtale av saken var vel "I går ble jeg nesten drept". Bilførere skal unngå å meie ned syklister bakfra. Så lenge det finnes
bøtesatser satser for å bryte fartsgrenser, vikeplikt, trafikklys osv, altså uten at det nødvendigvis skjer ulykke, kan jeg ikke skjønne annet enn at faktiske ulykker med soleklart ansvarsforhold som dette bør straffes med bot.
Dersom bileier ikke har maks bonus, kan jo bonustapet fort bli dyrere enn en bot. Men hvis ikke eller dersom bilfører er en annen enn bileier, så må det en bot til dersom det skal svi.
Bra du ikke har noe hevnmotiv mot bilfører. Så lenge han ikke stikker av må man jo tro ham på at det ikke var med vilje, og tilgi. Han får sin straff som bot og bonustap, så får vi håpe han har lært.
Fortsatt god bedring, Rolf. Håper du blir
helt frisk igjen, uten langvarige fysiske problemer. I så fall blir vel også telefonrutinetrøbbel med forsikringene bare midlertidig.