Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Forsikring etter påkjørsel

Forsikring etter påkjørsel #781772 04/08/2009 16:10
R
Rolf Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
R
Hei!

Etter at jeg ble påkjørt, konstaterte Høydahl Sport at baktrianglet på sykkelen har blitt skjevt, i tillegg til det som ellers gikk i stykker. Dermed var den beyond repair.

Jeg har helårs reiseforsikring i Europeiske via jobben, og trodde i min villfarelse at jeg kunne sende inn alle krav og info til dem, og så ville de hente penger fra forsikringsselskapet til han som kjørte på meg.

*Men*, så er ikke tilfellet viser det seg. Ihvertfall hvis sykkelen koster mer enn 4000,-. Det viser seg at reiseforsikringen ikke utbetaler mer enn 4000 for skader/tap av sykkel.

Dermed måtte jeg starte en runddans med forsikringsselskapet til bilføreren (som også er mitt forsikringsselskap for bil, hus og alt annet). Det har vært en merkelig opplevelse. Jeg blir sendt fra den ene enheten (bilskade) til hus (min hjemmeforsikring) for så å bli sendt tilbake til bil og så bli satt på vent i noen timer. Til slutt ringte en hyggelig kar og ba meg sende inn kvitteringer for sykkelen, samtidig som han sa at noen fra personskade-avdelingen vil ta kontakt med meg.

Sånn det er nå, så ser det ut til at jeg må fylle ut et formular for sykkel (og pris for vurderingen) til bileiers forsikring, en for selve ulykken med medisinske utgifter til Europeiske og enda en til Europeiske for hjelm, tøy og hotellopphold som gikk fløyten.

Hva personskade-folket krever vet jeg ikke, men forhåpentligvis blir dette bakt inn i alt det andre.

Nå håper jeg bare at jeg får de nødvendige tilbakemeldingene så snart som mulig, slik at jeg kan gå i gang med å kjøpe inn ny sykkel og nytt tøy.

Merk forøvrig at Europeiske ville ha bekreftelse på at akutt-motaket klippet av meg tøyet når jeg ankom. Dette krever faktisk skriftlig søknad til sykehuset (som jeg ikke har fått svar på). Så de som måtte være så uheldige å møte samme skjebne bør insistere på å beholde tøyet som "bevis".

Er det noen forsikringskyndige her inne som kan gi gode råd og tips om hva som er korrekt saksbehandling i tilfeller som dette? Siden jeg ble påkjørt bakfra mens jeg syklet rett frem i eget felt, så er ihvertfall jeg 100% sikker på hvem som har skylden for ulykken.

Rolf

Re: Forsikring etter påkjørsel [Re: Rolf] #781775 04/08/2009 16:19
EgilS Offline
More than words
More than words
Har vært borti lignende tilfelle, og egentlig mener jeg dette ikke er noe som du skal blande ditt eget forsikringsselskap inn i. Dette føler jeg meg rimelig sikker på at er fullt og helt bileiers ansvar, og hans forsikring skal dekke alt; sykkel, klær, medisinske utgifter, etc.

Re: Forsikring etter påkjørsel [Re: EgilS] #781790 04/08/2009 16:52
R
Rolf Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
R
Sitat: EgilS
Har vært borti lignende tilfelle, og egentlig mener jeg dette ikke er noe som du skal blande ditt eget forsikringsselskap inn i. Dette føler jeg meg rimelig sikker på at er fullt og helt bileiers ansvar, og hans forsikring skal dekke alt; sykkel, klær, medisinske utgifter, etc.

Jeg spurte faktisk Europeiske om det første gang jeg ringte, og de sa at jeg kunne (eller skulle?) bruke dem. På den annen side, da lå jeg jo på sykehuset så jeg var kanskje ikke helt klar.

Hvis det hadde vært en kollisjon mellom to biler, så ville vel jeg har forholdt meg til mitt forsikrings-selskap og ikke motpartens? Det var derfor jeg regnet med at det ville være "best" å bruke Europeiske.

Rolf

Re: Forsikring etter påkjørsel [Re: Rolf] #781804 04/08/2009 17:26
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg ville uansett gått på bilførers selskap.

Jeg fikk en sykkelbutikk til å skrive en bekreftelse på at sykkel ikke kan repareres og hva det vil koste å kjøpe ny. I tillegg laget jeg en oversikt over hva som var ødelagt (hjelm,...) og tok vare på alle kvitteringer på egenandeler.

Var politiet til stede? Normalt ved personskade skal de kontaktes. Hvis ikke bør du vurdere anmeldelse.

Må du ut med egenandel om du bruker Europeiske?

Re: Forsikring etter påkjørsel [Re: EgilS] #781815 04/08/2009 17:51
R
Rolf Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
R
Sitat: EgilS

Var politiet til stede? Normalt ved personskade skal de kontaktes. Hvis ikke bør du vurdere anmeldelse.

Politiet kom visst samtidig som jeg ble fraktet bort. Men jeg har vært innom Politiet etterpå, så det er en sak på dette. De kaller det anmeldelse, men jeg sa at jeg ikke var ute etter å straffe ham som kjørte på meg. Det var nok et uhell, og ille nok for ham.

Quote:
Må du ut med egenandel om du bruker Europeiske?

Nei. Ikke det jeg vet ihvertfall. Forrige gang jeg hadde en ulykke (selvforskyldt i 2004), så fikk jeg vel dekket legeutgifter, ny hjelm og jersey på forsikring fra dem uten egenandel mener jeg.

Rolf

Re: Forsikring etter påkjørsel [Re: Rolf] #781931 04/08/2009 20:20
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Dette går jo klart innunder: LOV 1961-02-03 nr 00: Lov om ansvar for skade som motorvogner gjer (bilansvarslova).

Eg siterar:
Quote:
§ 4. (grunnlaget for skadebot).
Gjer ei motorvogn skade, har skadelidaren krav på skadebot hjå det trygdelaget som vogna er trygda i etter kapitel IV, endå om ingen er skuld i skaden. Oppreising for ikkje økonomisk skade fell likevel berre inn under trygdelaget sitt ansvar når skadevaldaren fyller vilkåra for ansvar etter lov 13. juni 1969 nr. 26 om skadeserstatning § 3-5.

Re: Forsikring etter påkjørsel [Re: Rolf] #782913 06/08/2009 08:06
F
frodev Offline
Entusiast
Entusiast
F
Sitat: Rolf
Er det noen forsikringskyndige her inne som kan gi gode råd og tips om hva som er korrekt saksbehandling i tilfeller som dette? Siden jeg ble påkjørt bakfra mens jeg syklet rett frem i eget felt, så er ihvertfall jeg 100% sikker på hvem som har skylden for ulykken.

Forsikring
Jeg tror ikke det er slik at det bare er én korrekt rutine.
Som Egil har sagt kan du kan gå rett på bileiers selskap, siden han både har forsikring, har helt åpenbart ansvar med din fremstilling av saken, og sist men ikke minst siden bilfører i det vesentlige har samme fremstilling av saken. Som syklist er du ikke pliktig til å ha forsikring og må selvfølgelig kunne få erstatningen din ved å gå direkte til eiers selskap. Dette utgjør forskjellen fra om det er to biler er innblandet.

Mulig unntak: Erstatning for avlyst ferie, den vet jeg ikke om bilfører har ansvar for, mulig du ta den med Europeiske.

Men så er det også saker hvor det er tvil om ansvarsforholdet og/eller forskjellig beskrivelse av hendelsen.
I så fall vil fortsatt bileier være ansvarlig for skader på syklist og sykkel, men syklisten kan også bli erstatningsansvarlig for skader på hans bil via din innboforsikring.
I praksis er det vel greiest å ta slike saker via ditt eget forsikringsselskap. Da får begge erstatning fra sitt eget selskap, og så kan selskapene seg i mellom bruke den tiden de trenger på å bli enige om hvem som skal betale hva til slutt.

I det du ringer kan vanskelig ditt selskap vite hva bileier har sagt til sitt fors.selskap, så jeg kan ikke skjønne at de skal kunne kreve at du gjør sånn eller slik. Ringer du selskapet ditt så registreres det en skadesak, mens du ringer. Er du i systemet kan du vel like gjerne fortsette å bruke dem som mellommenn hvis de er villige, det koster deg ingenting.

Eller bileier har ikke forsikring eller stikker av. Syklist har rett på erstatning fra trafikkforsikringsforeningen, http://www.tff.no , men jeg vil tro det er enklest å bruke sitt eget forsikringsselskap som mellommann.

Anmeldelse
At politiet oppretter sak mot bilfører er bra, synes jeg. Det er riktig og viktig at samfunnet gir den ansvarlige straff, dvs. bot, for denne typen ulykker. Dette er ikke noe hendelig uhell som skyldes litt uheldige omstendigheter. Det er en soleklar feilvurdering fra bilfører. Din første omtale av saken var vel "I går ble jeg nesten drept". Bilførere skal unngå å meie ned syklister bakfra. Så lenge det finnes bøtesatser satser for å bryte fartsgrenser, vikeplikt, trafikklys osv, altså uten at det nødvendigvis skjer ulykke, kan jeg ikke skjønne annet enn at faktiske ulykker med soleklart ansvarsforhold som dette bør straffes med bot.

Dersom bileier ikke har maks bonus, kan jo bonustapet fort bli dyrere enn en bot. Men hvis ikke eller dersom bilfører er en annen enn bileier, så må det en bot til dersom det skal svi.

Bra du ikke har noe hevnmotiv mot bilfører. Så lenge han ikke stikker av må man jo tro ham på at det ikke var med vilje, og tilgi. Han får sin straff som bot og bonustap, så får vi håpe han har lært.

Fortsatt god bedring, Rolf. Håper du blir helt frisk igjen, uten langvarige fysiske problemer. I så fall blir vel også telefonrutinetrøbbel med forsikringene bare midlertidig.

Moderator  support