Google litt på xenon så finner du flere bilder som viser hvordan bilen lyser opp en vei (og myke trafikanter) ift vanlig lys. Når man ser slike bilder er det vanskelig å ikke bli overbevist, jfr sikkerthetsargumentet. Blir litt sånn Biltema-diodelykt vs Lupine Tesla (har ingen av dem, men vet at den ene er litt bedre enn den andre...).
Avstandssensor foran er sikkert kjekt, i hvert fall som ACC (Adaptive Cruise Control). Men nødvendig? Nei. NOE må jo sjåføren gjøre også.
Hiver meg på med et tips her som jeg ikke kan se tidligere i tråden: Vi prøvekjørte Passat, nye Mondeo, Quasqai 7s og Volvo V50 før sommeren, men endte opp med Peugeot 308 SW. Trodde dette var en småbil, men det er nok av plass til barnevogn m.m. i bag.rommet (dypt, bredt og høyt under taket), det er god benplass i baksetet og alle 3 setene er like brede og kan justeres/legges ned individuelt. 1,6 l m/109 HK diesel, ryggesensor, bluetooth og 18 " felger fikk vi for 280.000,-
Verdt å sjekke ut?
- I know that human beings and fish can coexist peacefully (George W. Bush)
Re: Tips til mellomstor stasjonsvogn
[Re: vegar]
#80132531/08/200911:24
Takk for tipset. Jeg synes 307 SW, og dermed sikkert 308 SW, er en super bil på mange måter. Ankepunktet er at både madamen og jeg har dårlig kvalitetsinntrykk (i betydning driftssikkerhet) av franske biler. Jeg kjenner eiere som har hatt i overkant mye trøbbel med sine biler, og franske merker figurerer ikke akkurat i rett ende av statistikkene jeg har sett. Det er mulig dette er et mindre problem enn jeg vil ha det til, men sålenge vi har denne magefølelsen vil vi ikke satse på det. Om vi får trøbbel kommer vi til å irritere oss over det.
Den er jo ganske ny da, så noe mye statistikk er det vel ikke på den. Opel hadde en del kvalitetsproblemer på 90-tallet, men har visstnok skjerpa seg, og jeg tror ikke Insignia står noe tilbake for f.eks. Passat kvalitetsmessig. Den ble jo også kåret til årets bil i år.
[Re: -Jan]
#80138931/08/200912:26
Årets bil vet jeg ikke om jeg ville lagt så stor vekt på. Utmerkelsen har blant annet gått til kvalitetsbiler som Simca, Talbot, Renault 4, Fiat 500 og en god del flere genuine drittbiler.
Men Insigna ser i alle fall bra ut, men så kommer spørsmålet om holdbarhet osv. Opel har ikke hatt sine strekeste sider her.
[Re: -Jan]
#80139431/08/200912:27
Den er ganske dyr ser jeg, her må man jo opp på andre nivå ("Edition") for å få grunnleggende sikkerhetsutstyr. Da koster stasjonsvogn godt over 300k. Ikke så aktuell mao.
105hk er mer enn nok for norske fartsgrenser og raske forbikjøringer med den torque som en dieselmotor har.
Sorry at jeg nok en gang blander meg inn i ting som ikke direkte omhandler tråden, men bil engasjerer også. Her må jeg bare få si til uttalelsen over: Ehh... Nei! Har A3 med 105hk tdi og der må man virkelig jobbe for å kjøre forbi sammenlignet med 320d-en med 150hk. Faktisk fått meg et par ahaopplevelser og måtte avbryte forbikjøringer fordi jeg "glemte" forskjellen i motorkraft...
Stor forskjell på liten bensinmotor og liten diselmotor da det gjelder forbikjøring. Med bensinmotor må man nesten frem med kalenderen for å planlegge forbikjøringa.
Grundig ja! Vi tok mange flere mål: - Juster fremsetet slik jeg vil ha det, sett meg i baksetet, mål avstand kne-fremsete - Sett meg i baksetet, mål avstand opp til taket - Mål høyde fra baksetet opp til vinduet (utsikt for barn) - Høyde opp til takrails - Bredde og høyde på bakvinduet De skilte seg kun nevneverdig på siste pkt, Octavia-vinduet var vesentlig smalere, men rygging gikk finfint for det.
Sitat: Øyvind V
Det er en liten ting som slår meg når jeg leser innlegget ditt: En Octavia er like bred (?) som Passat, men har 3.5 cm bedre plass innvendig. Den er 20 cm kortere utvendig, men bare 7 cm kortere inni. Det er noe som sier meg at man i en Octavia dermed sitter "nærmere omgivelsene", altså at du er mindre beskyttet. Og sikkerhet nevner du ikke i det hele tatt
Godt poeng. Snuten er som nevnt 10 cm kortere. Innvendig bredde kan like godt skyldes baksetets utforming. Vi målte ikke den fulle bredden, bare avstand mellom setene. Passat-setene er nok laget for at to personer skal ha det maksimalt komfortabelt.
Octavia er bygd på golf sitt understell så da er det vel ikke så rart den er kortere enn passaten både foran og bak!!!
Sammen er ett fint sted å være <3
[Re: paalbn]
#80804108/09/200919:38
Nå har jeg sittet og lest hele tråden og er rimelig spent på hva det ble og så bare stoppet det....
Vi har nesten bestemt oss for Octavia, men vi er ikke helt fornøyd med pristilbudet fra forhandleren. Så nå venter vi og ser om han kommer opp med en bedre deal, eller om de kjører en kampanje.
Octavia er bygd på golf sitt understell så da er det vel ikke så rart den er kortere enn passaten både foran og bak!!!
Nei, det har du helt rett i... (men jeg mente heller ikke at det var rart). Poenget mitt var bare at en bil som faktisk er en del kortere, men likevel større innvendig, nødvendigvis må ha et tynnere skall mot omverdenen enn en bil som er større.
[Re: Espen]
#80821609/09/200906:15
Det fikk jeg endel ut av da jeg kjøpte ny bil for noen år siden.
Jeg har kontaktet andre forhandlere per mail, men ingen gir noe som helst avslag. Alle Skoda-forhandlere jeg har funnet er i Møller-kjeden, og det virker som de ikke vil konkurrere innbyrdes.
Jeg har kontaktet andre forhandlere per mail, men ingen gir noe som helst avslag. Alle Skoda-forhandlere jeg har funnet er i Møller-kjeden, og det virker som de ikke vil konkurrere innbyrdes.
Det var merkelig. Har du sagt at du har kontakta andre forhandlere også eller bare tatt en nøytral hendvendelse? Ville tatt en ringerunde og bare spurt om de kunne gitt et pristilbud med utstyret du ønsker uten å si at du har kontaktet andre. Så kan du begynne å sette de opp mot hverandre.
Anbefalte en kamerat det samme da han kjøpte ny Opel i fjor og han sparte ca 15.000,- på helt lik bil ved å høre på kun to forhandlere i Oslo. Jeg klarte også å redusere mellomlegget til min svigerfar med nesten 40.000,- da han bytta inn sin BMW 520i i en 320d for to år siden (lang historie, men tok nok en liten spansk en der og hadde utrolig flaks ved å få høyeste innbyttepris og laveste nybilpris hos samme forhandler til slutt).
Det var merkelig. Har du sagt at du har kontakta andre forhandlere også eller bare tatt en nøytral hendvendelse? Ville tatt en ringerunde og bare spurt om de kunne gitt et pristilbud med utstyret du ønsker uten å si at du har kontaktet andre. Så kan du begynne å sette de opp mot hverandre.
Jeg sa fra at jeg hadde allerede fått et tilbud, det var kanskje en tabbe ser jeg i ettertid. Jeg tenkte det kunne være et incentiv til å gi en god pris.
Takk for tips! De hadde lavere priser ja. Skal bruke dem til å forhandle pris videre.
EDIT: ser ut som vi lett sparer 20000-30000 på å handle derfra, jeg skal sammenligne detaljert. Noen ulemper er det dog, bl.a. er det svensk forbrukerkjøpslov som gjelder i flg. hjemmesiden:
Quote:
Din Bilpartner AS er en formidler av Premiumbiler fra merkeforhandlere i utlandet. Bilene som bygges på denne måte handles direkte gjennom autorisert forhandler i Sverige. Dette innebærer at det er den svenske konsumentkjøpsloven (forbrukerkjøpsloven) som gjelder for handelen. I Sverige er det tre års reklamasjonsrett.
Noen som vet om man kan bruke garantien hos den lokale forhandleren hvis jeg handler fra Din Bilpartner?
Nei, det har du helt rett i... (men jeg mente heller ikke at det var rart). Poenget mitt var bare at en bil som faktisk er en del kortere, men likevel større innvendig, nødvendigvis må ha et tynnere skall mot omverdenen enn en bil som er større.
Men selv om den da er "tynnere" så spretter det vel ut airbager på alle hold og kanter!!!!!
Men selv om den da er "tynnere" så spretter det vel ut airbager på alle hold og kanter!!!!!
Det gjør det sikkert. Og i Passaten tror jeg det spretter ut en eller to flere enn i Octavia til og med. Men hva med sikkerheten til de som befinner seg på utsiden av bilen?
Noen små tips. Nå er jeg noe usikker på om du har valgt ny, men det ser sånn ut på tråden. For et par år siden undersøkte jeg priser på en Passat 2.0 TDI 4Motion. Noe jeg umiddelbart la merke til på i tilbudene var at fraktprisen varierte. Østfold (Moss, Sarpsborg) og Drammen (naturlig nok da det er her bilene kommer inn fra fabrikk) var mye lavere enn Tønsberg, Oslo og Kongsberg. Kanskje ikke så mye å spare, men noen tusen blir det faktisk. Jeg hadde også god erfaring med å møte opp, godsnakke, avvente med noe av ekstrautstyret jeg ønsker meg og fremme dette etter at prisen er avtalt. Kan anbefalle Møller i Sarpsborg fikk ekstrem god oppfølging og service (selv om jeg ikke valgt å kjøpe bil der). Dersom du bor et stykke unna der du får best pris er det fullt mulig å be om utlevering av bilen i nærmeste Møller butikk (for ditt vedkommende Møller Skoda)
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
[Re: yoeddy]
#82068227/09/200907:50
Vi har omtrent bestemt oss for å handle derfra, men er det noen som vet om konkurrerende alternativer? Konseptet er at de bistår med nybilimport fra Sverige. De besørger alt det praktiske, vi får en ferdig betalt og fortollet bil levert i Drammen.
Et alternativ er å bruke tilbudet du har fått fra Din bilpartner for alt det er verdt og presse prisen hos norske forhandlere ned til det nivået. En kollega kjøpte en Audi og gjorde akkurat dette med hell. For å ikke miste kunder til svensk importør så valgte den norske importøren heller å matche tilbudet. Tror det innebar at forhandleren måtte få godkjenning fra importøren for å kunne tilby en "markedsrabatt".
[Re: maddog]
#82164428/09/200919:01
jeg er endel - om ikke OT - så i alle fall litt på sidelinja men jeg forstår at bil er nesten like interessant som sykkel. legger meg flat og tilstår direkte at jeg kun har fulgt med de første postingene i denne tråden. Fikk lyst å vise bilen jeg tror jeg kjøpte i dag. Tror fordi madamen ble gallsur, men det pleier å roe seg etter noen dager. Vi få se hva det ender opp med. Men i alle fall ingen mellomstor stasjonsvogn
Et alternativ er å bruke tilbudet du har fått fra Din bilpartner for alt det er verdt og presse prisen hos norske forhandlere ned til det nivået. En kollega kjøpte en Audi og gjorde akkurat dette med hell. For å ikke miste kunder til svensk importør så valgte den norske importøren heller å matche tilbudet. Tror det innebar at forhandleren måtte få godkjenning fra importøren for å kunne tilby en "markedsrabatt".
Bilpartner er vel den aktøren som er mest bannlyst av norske importører, så jeg tror neppe å henvise til dem vil justere noe på prisen. Har vært mye snakk om disse på diverse nettforum for motor og de kommer nødvendig ikke så veldig godt ut blandt norsk importør patrioter. Sannsynligvis vil du kun få til svar at garantiene er kortere å importerte biler.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
[Re: paalbn]
#82187629/09/200905:39