Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Våte stier?!? Ta hensyn!

Våte stier?!? Ta hensyn! #781454 04/08/2009 09:21
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Grunet skadeavbrekk har jeg ikke vært ute i Nordmarka på en stund, men når jeg ser ut vinduet så slår det meg at det må være forferdelig vått ute?

Derfor sender jeg av gårde en generell oppfordring til å velge stier som ikke er så utsatt for slitasje og myrhull.

Re: Våte stier?!? Ta hensyn! [Re: jens fredrik] #781467 04/08/2009 09:36
tron Offline
Besatt
Besatt
Godt poeng, Jens Fredrik. Spre slitasjen, folkens.

Søndag ettermiddag passet det seg slik at jeg tok en tur på gamle kjente stier rundt Grinda, Høgåsen og Lynhytta, for første gang i år. En del partier var like oppkjørt som et myrhull etter en helg med NC i downhill! Det så helt forferdelig ut! Potitttåker er bare fornavnet!

Da jeg tråkket rundt satt jeg og tenkte at NOTS kanskje burde sette opp skilt med oppfordring om å unngå de mest populære stiene der oppe, med tanke på den enorme slitasjen på vegetasjonen.

Re: Våte stier?!? Ta hensyn! [Re: tron] #795059 22/08/2009 13:40
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Syklet den Gule fra Ullevålseter til Sognsvann 17.08. Her var det godt og vått og utrolig oppkjørt. Det var etablert flere alternativspor og det var generell stor slitasje på stien. Når jeg så dette tenkte jeg, når kommer restriksjonene mot sykling i marka?
To dager sener var jeg i Østmarka og var overasket over hvor tørt det var i forhold. Holder man seg på ryggene kan man nesten ikke se tegn til at det har vert syklet der(naturlig nok).

Stokk og stein sykkelklubb
Re: Våte stier?!? Ta hensyn! [Re: neistein] #795310 22/08/2009 22:21
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja hold dere hjemme, gjør en innsats for miljøet.....selg sykkelen.
Vi må jo selvfølgelig legges oss helt flate for rødanorakk banden og barskogligaen som mener det er en selvfølge at et skogsområde 3 km i luftlinje fra Karl Johan skal se ut som det gjorde på 1800 tallet.
Stivett og hensyn til fotfolket er greit nok, men med den attituden der i forhold til slitasje på skauen rett uttafor sentrum blir bare teit.
Ingen som hadde laget noe forbud oppi der mot løping om det så hadde vært titusen joggere som hadde løpt der hver dag og slitt ner underlaget helt til magmakjernen. Mennesket har satt spor etter seg i tusener av år, de fleste av disse har naturen slettet, i noen tilfeller hele sivilisajoner, så i det perspektivet går det sikkert greit med noen oppkjørte stier rett uttafor sentrum av hovedstaden.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Våte stier?!? Ta hensyn! [Re: sanouka] #795615 23/08/2009 15:48
P
Photon Offline
Entusiast
Entusiast
P
poeng. men ikkje lag stien breder det er da gøy og kjøre igjenom gjørma da. traktor vei er ikkje morosamt uansett. kor nærme sentrum en er.

Re: Våte stier?!? Ta hensyn! [Re: Photon] #795757 23/08/2009 19:09
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Problemet med at kjøre rett igjenom gjørma er at det vel ikke akkurat blir mindre dybt, og dermed ikke blir tørt fortere. Spørsmålet er vel hvad det mindre av to onder er? (foruten at haike over hullet)

Re: Våte stier?!? Ta hensyn! [Re: jsdk] #795789 23/08/2009 19:36
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Vi skylder alle å ta hensyn når vi er der ute, men det føles av og til ganske så nyttesløst når en ser dype hjulspor etter skogsmaskiner og lignende som ødelegger alt de kommer over....Gjerne med skilt om at her er det utført "skånsom skogsdrift", ref. f.eks området rundt Åsland pukkverk hvor det nå ett år etter fremdeles er helt forferdelige forhold på den rødmerkede skiløypa.

Ellers synker ikke vi syklister veldig langt ned i gjørma da, det er svært sjelden jeg setter spor etter meg som varer mer en dag eller to i Sørmarka som jeg sykler.

Lars-Erik
Re: Våte stier?!? Ta hensyn! [Re: sanouka] #795990 24/08/2009 07:43
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Sitat: sanouka
Ja hold dere hjemme, gjør en innsats for miljøet.....selg sykkelen.
Vi må jo selvfølgelig legges oss helt flate for rødanorakk banden og barskogligaen som mener det er en selvfølge at et skogsområde 3 km i luftlinje fra Karl Johan skal se ut som det gjorde på 1800 tallet.
Stivett og hensyn til fotfolket er greit nok, men med den attituden der i forhold til slitasje på skauen rett uttafor sentrum blir bare teit.

Jeg tror du har misforstått hensikten bak å være litt skånsom og unngå sårbare stier i de våteste periodene. Utover elementet med synlige spor som kan gi grobunn til konflikt, så er hovedpoenget mitt at jeg liker å sykle på idylliske single-tracks i et område hvor vi ikke er bortskjemt med denslags.

I Nordmarka har vi plenty av stier som er 1,5-2 meter brede og som kun består av stein og røtter. De få stiene vi har som går på fin skogsbunn, og slanger seg smale og fine gjennom skogen, vil jeg gjerne beholde. Problemet er at hvis hundre syklister sykler denne stien når jorden er dyvåt etter ukesvis med mye nedbør ender denne stien først opp som gjørmehull før den blir utvasket og helt lik alle de andre steinurene vi har fra før. I Nordmarka er jordbunnen meget tynn, så det skal ikke mye til før vi er nede på grusen.

Et eksempel er Hobo som var en nydelig single-track, men som nå blir mer og mer oppkjørt. Jeg er ikke fremmed for naturlig slitasje og at alt skal stå urørt, for en sti er jo nettopp slitasje. Men man kan unngå denne stien i våte perioder og kanskje beholde den som en smal godbit noen år til. Det bør være ganske lett, for parallelt med Hobo går det minst to stier som for det meste består av stein og som takler våte forhold meget bra.

Om man ikke har de samme problemene på Gol med anslagsvis fire stisyklister vet jeg ikke, men du kan vel ikke være for at alle stier skal se ut som en steinrøys?

Re: Våte stier?!? Ta hensyn! [Re: jens fredrik] #796476 24/08/2009 18:55
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
OK har vel misforstått intensjonen med oppfordringen der, men det er et håpløst prosjekt du driver med der, det blir jo som å be om å få ha gummiskogen for deg selv en Lørdag når det kommet et dump med gopudder.
Nordmarka består vel også av litt mer enn de opptråkka/oppsykla stiene mellom Ullevålseter og Sognsvann, som om du spør meg ikke kvalifiserer for navnet "marka". Nok av smale fine stier litt lengre vest i området mellom Skjennungstua og frognersetra eller borte ved kapellet/blankvann/ullevålseter, det har alltid slått meg at tilogmed i helgene så er det nærmest tomt for folk etter man har passert Ullevålseter (minus grusveien til kikut)((som jo ikke spiller noen rolle allikavel siden jeg ikke skal sykle på den))
PS: som du sikkert har skjønt så er jeg ikke Goling, flytta opp hit i fjor.....kort vei til hemmelig pudder pumping og stiene trenger jeg ikke en gang å holde kjeft om ICON_WINK

Re: Våte stier?!? Ta hensyn! [Re: sanouka] #796616 24/08/2009 20:36
C
crazyhorse Offline
Fersking
Fersking
C
Nå daler det vel ikke humus og jordsmonn fra himmelen slik det til tider gjør med snø.

Re: Våte stier?!? Ta hensyn! [Re: sanouka] #796678 24/08/2009 21:25
jens fredrik Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
OK har vel misforstått intensjonen med oppfordringen der, men det er et håpløst prosjekt du driver med der, det blir jo som å be om å få ha gummiskogen for deg selv en Lørdag når det kommet et dump med gopudder.

Jeg er ikke enig i sammenlikningen. Som det ble påpekt over så fornyer pudder seg med jevne mellomrom, så når man har "ødelagt" er det bare å vente på neste snøfall. Jeg driver også med frikjøring på ski og kjenner kjøret etter å få kjørt linjer før de er oppkjørt. Har derfor sluttet å kjøre i Hemsedal i helgene. Nok om det. Poenget er at hvis alle driter i hvor vått det er og kjører der de vil ødelegger de stier mye fortere enn hvis folk hadde brydd seg, og i motsetning til løssnø så venter stien på deg når skogen tørker opp, så det koster ikke så mye å ta hensyn. Det å ikke ta hensyn koster derimot mye mer.

Nordmarka består vel også av litt mer enn de opptråkka/oppsykla stiene mellom Ullevålseter og Sognsvann, som om du spør meg ikke kvalifiserer for navnet "marka". Nok av smale fine stier litt lengre vest i området mellom Skjennungstua og frognersetra eller borte ved kapellet/blankvann/ullevålseter, det har alltid slått meg at tilogmed i helgene så er det nærmest tomt for folk etter man har passert Ullevålseter (minus grusveien til kikut)((som jo ikke spiller noen rolle allikavel siden jeg ikke skal sykle på den))

Jada, det er mange fine stier andre steder, men det er ikke noe argument for å kjøre i stykker sårbare stier nær byen. Før Hobo ble kjørt i hjel hadde man deilig single-track en halvtime fra t-banen, men nå ser det ut til å bli nok en steinrøys på Høgåsen. Jeg tror vi er såpass få stisyklister at om alle hadde tenkt på slikt ville vi bremset slitasjen på noen av de mest sårbare stiene. En og annen løs kanon har man, men det er ikke noe argument for at alle skal oppføre seg dårlig.

PS: som du sikkert har skjønt så er jeg ikke Goling, flytta opp hit i fjor.....kort vei til hemmelig pudder pumping og stiene trenger jeg ikke en gang å holde kjeft om ICON_WINK

Noe av det jeg liker med stisykling kontra frikjøring er at man kan ha et inkluderende miljø. Hvis alle kan droppe en sårbar nedkjøring når det er meget vått i skogen så holder stiene seg så godt at man slipper hemmelighetskremmeriet for stiene er der nesten uansett om andre sykler der også.

Når jeg ser hvor mange som kjører på feil stier til feil tidspunkt så ser det ut til at man bør holde kjeft om nye oppdagelser. Det er i så fall en trist dag for stimiljøet i Oslo.

Re: Våte stier?!? Ta hensyn! [Re: jens fredrik] #796703 24/08/2009 22:02
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Akkurat det som er poenget mitt....du bor i byen, der er det masse folk, folk bruker marka....konklusjon.....stiene i som ligger rundt sognsvann o.l må man bare regne med blir misbrukt.
Men om du gidder å bruke tid på en lost case er det greit for meg......jeg sykler heller andre steder:)

Moderator  support