Tur 2 - Olevannet - ØysterliDenne turen brukte til å utforske området øst for Olevannet. Det preges av bølgende vidder og flyer med små topper her og der. Det er ikke så mye brukt som området rett nord for Beitostølen, så her er stiene ofte noe som brukes av dyr og folk på setrene i området, men finner man en fin sti her, er man sikret en flott opplevelse i det storslåtte landskapet.
Jeg tok bil til Olestølane i østenden av Olevannet. Her fant jeg en krøttersti som gikk svakt oppover i østlig retning mot Øysterli.
Inpeksjon av utstyret før turen starterDet er merket av en sti på kartet her, men min erfaring er at man må følge terrenget og ikke kartet her! Etterhvert flater det ut, men litt av moroa ble dempet av dype spor etter hester i det bløte underlaget.
OlevannetStien forsvant ut i en myr på toppen, jeg rota litt fram og tilbake til jeg fant en blå liten vimpel som viste stien videre. Stien er ikke merket med maling, men med varder her og der. Det ble etterhvert en del vått og myrete mot Øysterli, men det kan som sagt være bedre forhold når det er tørrere. Ofte deler stien seg, og man må bruke intuisjonen for å velge riktig vei.
Kom ut på grusveien litt nedenfor Øysterli, og fortsatte på denne (Vinstervegen) forbi stølene ved Øysterli til Statsalmenning-skilt.

Opp bakken, et par svinger før sti tar av til høyre – ingen skilting, så hold utkikk. Denne stien er merket av på de vanlige 1:50 000 kartene. Her gikk det slakt oppover på fin sti, holdt slakt høyre i første stikryss, så fantastisk smooth flytsi bortover, deretter nedover. Holdt nok en gang høyre i stikryss, etterhvert brattere og mer steiner, men fin flyt ned til enden av vann (Kringletjern). Dette var definitivt en av ukas høydepunkter.
Flysti mot KringletjernSå over liten haug, deretter oppover steinete sti over en bakketopp til en fin seter - Brummastølen . Jeg trillet til høyre for bygningen, og fant stien som tok til høyre tilbake til Øysterli.
BrummastølenFlott sti til båtplass ved Kringletjern, deretter stedvis utydelig sti til Øysterli, måtte speide etter varder. Mye dvergbjørk, smal 30 cm krøttersti gjorde denne delen vanskelig å sykle. Fra Øysterli samme sti tilbake til Olestølane som da turen startet.
Ved KringletjernOppsummering: Olestølane-Øysterli var ikke all verden, ihvertfall ikke når det hadde regnet så mye som nå. Stien fra Øysterli rundt Kringletjern var veldig bra bortsett fra det siste stykket fra Kringletjern til Øysterli. Skulle jeg tatt en tur til i dette området, hadde jeg tatt Vinstervegen litt forbi Øysterli til der hvor stien tar av til høyre, så syklet til Brummastølen og derfra videre til heimre Kjølastølen – Piggsteinhøgdi – sør om Skreddalstjernet og Storetjernet og tilbake til utgangspunktet. Jeg vet ikke noe om hvordan stiene er videre fra Brummastølen, så det ville blitt et spenningsmoment. Regner med at den runden vil være omtrent 15 kilometer.