|
%#"#?=!!!@# vondt i nakken av sykling...
|
%#"#?=!!!@# vondt i nakken av sykling...
03/08/2009 11:01
|
Palm
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Hei,
Har begynt å få ekstremt vondt i nakke/skuldre når jeg sykler, særlig på lange turer. Det begynte tidlig i vår, og har bare blitt verre og verre. Har fått proffe folk til å hjelpe meg med oppsett og sittestilling på sykkelen (justere styre, stem, sete, osv.), men det har ikke hjulpet. Syklet en 8-milstur i går, og på slutten av turen var det såpass ille at jeg vurderte å be kona komme og hente meg. Skal sykle Sykkelenern nå lørdag, og er bekymret for hvordan det skal gå. Det hele skyldes nok at jeg er er for anspent, og har for høye skuldre, når jeg sykler. Har prøvd naprapat, men ikke noe særlig hjelp, og ikke minst svinedyrt (550,- pr. time og null refusjon fra Folketrygden). Sikkert vanskelig å gi tips eller råd om dette, men takknemlig for alle forslag. Fortsetter det sånn må jeg nemlig i verste fall legge syklingen på hylla... :-(
P.
|
|
|
Re: %#"#?=!!!@# vondt i nakken av sykling...
[Re: Palm]
03/08/2009 11:15
|
Arve05
Avhengig
|
Avhengig
Hadde det samme problemet selv store deler av fjoråret. Problemet mitt var stiv nakke pga fastsatte skiver/brusk. Dette resulterte i at jeg strammet musklene og hadde veldig liten bevegelse til sidene. Etter en del behandlinger hos kiropraktor med mange uttøyninger av nakkemusklene innimellom timene forsvant problemet.
Rational human beings do not base their decisions on reality but on their understanding of reality and the two are never the same - George Soros
|
|
|
03/08/2009 11:17
|
krise
Medlem
|
Medlem
Ville tatt en prat med fysioterapeut...
tøm det som er fullt, fyll det som er tomt og klø der det klør...
|
|
|
03/08/2009 11:17
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Disclaimer - jeg aner ikke hvem de proffe folka er, men tar utgangspunkt i at de har satt opp sykkelen din mest mulig optimalt etter hvordan det bør være med tanke på ritt. Selv om innstillingen er 100% korrekt med tanke på kraftutnyttelse og sittestilling, kan det være at kroppen din ikke er enig. Jeg ville kjørt litt mer oppsving på et breiere styre og muligens litt mer vinkel (oppover) på stemet enn det som regnes som optimalt. Kanskje også noe mer bakoverbøy på styret. Ofte i ritt ligger man en del fremover og dermed hviler mye av overkroppen på armene. Prøv ut om du kan styrke rygg og mage slik at du klarer å hvile hendene på styret, ikke bruke dem som fundamentsøyler til overkroppen. Har du barends? Det kan være en fordel for å løse opp og justere håndposisjonen din underveis. Du "gror" kanskje fast i en stilling som ikke er heldig for skuldrene og nakken. Anspenner du deg ekstra i tillegg er det ytterligere viktig å variere grepet på styret ofte. Aner ikke om du finner noe nytte i noe av dette, men det har hjulpet meg i samme situasjon. 
Redigert av Hæ?; 03/08/2009 11:58. Rediger grunn: skrivefeil og oppklaringer
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: Hæ?]
03/08/2009 11:46
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
I tillegg til gode råd ovenfor (hvis det ikke allerede er prøvd):
Fjern "MTB-skyggen" på hjelmen eller skift til landeveishjelm. Dette for å kunne se framover uten å bøye hodet så langt bakover.
Pass på å ha en liten knekk i albueleddet når du sykler. Er du avslappet her, er du ofte også avlappet i skulder og nakke.
|
|
|
[Re: Tgabriel]
03/08/2009 11:50
|
krise
Medlem
|
Medlem
Fjern "MTB-skyggen" på hjelmen eller skift til landeveishjelm. Dette for å kunne se framover uten å bøye hodet så langt bakover.
Et SVÆRT VIKTIG poeng! Nakken (virvlene) er ikke særlig glad i å bøye seg bakover. Tenk at nakken skal være en forlengelse av ryggen 
tøm det som er fullt, fyll det som er tomt og klø der det klør...
|
|
|
[Re: krise]
03/08/2009 11:59
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et SVÆRT VIKTIG poeng! Nakken (virvlene) er ikke særlig glad i å bøye seg bakover. Tenk at nakken skal være en forlengelse av ryggen Dette kan jeg skrive under på. Har testet dette litt med godt resultat. Aggressiv sittestilling = skygge av Stisykling og lek med mer oppreist sittestilling = skygge på
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: MortenML]
05/08/2009 08:55
|
Palm
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Takk for mange gode tips! Bruker bar ends fra før, og skifter grep så ofte det lar seg gjøre. MTB-skyggen er for lengst tatt av, og time hos fysio er bestilt. Skal også prøve mage/rygg-timene på SATS for å se om det hjelper. Knekk i albueleddet er også et godt tips, jeg har omtrent stive armer når jeg sykler. Og Arve05: hvordan tøyer man nakkemusklene mest effektivt?
Pål
|
|
|
05/08/2009 09:02
|
krok
Avhengig
|
Avhengig
Stå oppreist - la hode synke ned til haka berører brystet. Fold henden og legg dem på bakhodet slik at du kan øke spennet (Sakte og forsiktig).
Stå oppreist og legg hodet på skakke - øret mot skulder. Du kan legge en hånd på hodet for å presse det enda mer ned mot skulderen. Motsatt hånd og skulder strekker/presser du rett ned mot gulvet.
Redigert av krok; 05/08/2009 09:06.
|
|
|
[Re: krok]
05/08/2009 10:13
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Har tidligere også slitt litt med nakke og skuldre ifbm sykling. Det jeg gjorde var å tøye nakke og skuldre ved anlednig, på jobb og om kvelden så tok jeg noen minutter med tøying inne i mellom.
Kjøpte også en lettere hjelm, tror 50-100g har en del å si når den sitter på toppen av hodet (vekt*arm) og du sykler i 3-4timer.
|
|
|
05/08/2009 10:20
|
Arve05
Avhengig
|
Avhengig
Og Arve05: hvordan tøyer man nakkemusklene mest effektivt?
Pål Som Krok sier, spesielt alt2 tar godt på nakkemusklene, bare husk å ta det sakte
Rational human beings do not base their decisions on reality but on their understanding of reality and the two are never the same - George Soros
|
|
|
[Re: Arve05]
05/08/2009 10:35
|
Palm
OP
Medlem
|
OP
Medlem
OK, samme tøyning som etter spinningtimene altså. Takk, takk!
P.
|
|
|
[Re: krok]
05/08/2009 10:52
|
EgilS
More than words
|
More than words
Stå oppreist - la hode synke ned til haka berører brystet. Fold henden og legg dem på bakhodet slik at du kan øke spennet (Sakte og forsiktig).
Stå oppreist og legg hodet på skakke - øret mot skulder. Du kan legge en hånd på hodet for å presse det enda mer ned mot skulderen. Motsatt hånd og skulder strekker/presser du rett ned mot gulvet. I tillegg: Ta venstra hånd over på motsatt side av hode, ta tak bak høyre øre og trekk/vri hodet ned mot venstre skulder. Samtidig drar du venstre skulder mot venstre hofte. Du skal kjenne at du stekker godt på musklaturen som er festet nede ved høyre skulderblad. Motsatt for andre side. Dette hjelper meg svært godt når det gjelder å unngå stiv nakke og muskelrelatert hodepine.
|
|
|
|
|