|
|
Ritthelg i Sarpsborg 8. - 9. august
|
Re: Ritthelg i Sarpsborg 8. - 9. august
[Re: Tyrihans]
08/08/2009 16:57
|
Nølle
Fersking
|
Fersking
Etter en kort siesta på terassen er jeg endelig i stand til å gi noen kommentarer etter dagens ritt.
Da jeg er fersk i dette gamet så bestemte jeg meg for å ta dagens ritt som en hard treningsøkt. Med startnummer på sykkelen ble det som det pleier, man prøver å henge på så lenge man orker. Men etter noen km og over 170 i puls så var det bare å konstatere at manglen på trening tvang meg til å roe ned, selv med Camelback så klarte jeg rett å slett ikke å få i meg drikke før pulsen var under 165. Den første asfalt strekka kom for min del meget beleilig, her fikk jeg trykket inn en Gel og litt væske i gapet.
Etter dette fikk jeg endelig kontroll på pulsen, så dagens ritt var en suksess for min del. Her fikk jeg trent meg på skikkelig terrengsykkling, så fikk heller tiden og resultatet bli på den nederste delen av lista.
Etter å ha slitt med å få opp pulsen på Grenserittet var dagens økt en oppmuntring.
Jeg vil også takke alle innvolverte for arrangementet, blide og entustiastiske som de var. Manglende merking er nevnt tidligere så det lar jeg ligge.
Men jeg vil komme med en kommentar ang. rittdeltagelsen. Jeg tror rett å slett at flere har blitt skremt i fra å stille som en følge av måten rittet har blitt solgt på, altså som en enormt hard og tøff løype med masse stisykkling. Jeg valgte selv å ta dette som en trening for å bli bedre, men jeg frykter at det er flere som valgte å ikke bli med på bakgrunn av dette.
Til disse vil jeg oppfordre til å bli med neste år, vi kommer i mål vi også, bare litt senere en de beste.
Vi sees til neste år!
|
|
|
[Re: Nølle]
08/08/2009 18:17
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Skal forsøke å ikke gå i skyttergropa (det stopper jo effektivt mange konstruktive tilbakemeldinger), men om rittet har vi sagt (sitat fra invitasjonen); relativt tung og består av mye kjerrevei/traktorvei, en god del sti og litt grus /asfalt (dette er med andre ord ikke et lettkjørt grusritt...). Det mener jeg fortsatt vi kan stå inne for.
Siden mange østfoldinger (og andre østlendinger) er vant til raske og snille grusritt hvor selv vi halvgamle gubber har 30 km/t i snitt (ref. Halden/aremark karusellen) var vi nok litt redd for å få for mange hybridsyklister som hadde tatt av kurven i anledning rittet. Mener selv jeg har plassert det mer som Vestmarkrittet enn som Terrengsykkelrittet, men det er mulig jeg har uttrrykt meg dårlig. Det må vi ta med i evalueringen.
På spørsmål om dette er et ritt for fulldemper har jeg svart Har selv hardtail og en Giant NRS, og er ikke i tvil om at NRS'n er mitt førstevalg til turer i denne traseen (men så er ikke jeg noe teknisk vidunder heller da). Er du god teknisk klarer du deg med det meste... Tilbakemeldinger har vært alt fra "skulle vært mere sti" til "alt for teknisk for meg". Dagens løype var imidlertid totalt annerledes (heldigvis mye mindre sugende) enn den vi opplevde under gjennomkjøring på mandag. Det tror jeg vi alle skal takke værgudene for.
Til dere som kommenterer mat; noen vil ha vafler, andre vil ha stroganoffgryte. Er det regn er ønsket annet enn med +25 og sol som i dag. Da vi byttet ut blingser og et assortert påleggsutvalg med vafler i Sarperittet fikk vi masse skryt (og litt refs fra noen få). Personlig tror jeg at vi aldri kan treffe 100% her... (det verste jeg selv vet er å bli avkrevd penger for mat etter målgang, så det kommer vi ALDRI til å gjøre. Hos oss vil det alltid være gratis mat/kaffe/drikke (brus må vi nok ta betalt for).
Ref. løypelengde; Flere har logget 47,noe på gps og 49,noe på computer, dette skal vi se nøyere på (høydemeter er vi stort sett enige om). Uansett blir det noen endringer neste år (både traseen i Svinndal og noen ekstra avstikkere på sti).
Overraskelsen jeg fikk i går kveld da jeg "bare skulle merke resten og låse opp bommer" kunne jeg godt vært foruten. Det ble en sen natt med et skarve diodelys.... Dette er uten tvil der vi har mest hjemmelekse å gjøre.
Dette skal vi klare, for i NM 2011 (som trolig vil bestå av to modifiserte runder "der oppe") skal vi ha ståkarakter!
|
|
|
[Re: Oystein L]
08/08/2009 18:38
|
oddivar
Medlem
|
Medlem
Heisan!
Jeg synes Sarpsborg / Øystein gjorde en meget god jobb i dag. Arrangementet var veldig bra (man kan ikke sammenligne med det tullet som skjer mellom Strømstad og Halden tidlig i August. Det har ingenting med terrengsykling å gjøre), løypa var faktisk mer artig enn jeg forventet - men det var ett par skilt med 3 piler ned jeg gjerne kunne sett plassert litt tidligere...det første ga meg en overraskende artig nedkjøring til Sølvstufoss. Fikk litt god, gammal NC rundbane feeling der. Det andre ga meg et besøk på legevakten og 8 sting i kneet. Men det var jaggu jovial stemning der også, så det ble en fin dag i Sarpsborg for min det. Bittelitt bedre merking (jeg kan godt hjelpe til kvelden før neste år) og behold resten som planen er. Du får ikke 6000 deltagere, men du sørger for at idretten terrengsykling fortsatt finner sine tilhengere. Bra jobba!
|
|
|
[Re: oddivar]
08/08/2009 19:30
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Oddis: tar deg på ordet, sender garantert en invitasjons-sms til våren. Var fristet til å legge ut et bilde jeg har fått på mms, men av hensyn til sarte sjeler lar jeg det være... (6000 deltakere drømmer vi definitivt ikke om, snarere 2-300)
Pedalglpp: H/A-karusellen er etter min mening genial hvis du tar det for det den er; en grusrittkarusell for voksne folk som er glade i kondisjonidrett. Sier voksne (deriblant syklister) fordi ungdomsløypene er bare tull og tøys mens seniorløypene er glimrende oppkjøringsritt til Birken og Grenserittet.
|
|
|
08/08/2009 20:28
|
Bekkis
Fersking
|
Fersking
Gratulerer med et utrolig flott ritt Øystein/sarpsborg:-) Syns løypa var veldig artig med veldig variert underlag(veldig lik som svenskeritta). Dette rittet vil garantert være flere ryttere på neste år med litt mer reklame/info på forhånd. Syns det var veldig likt vestmarkrittet, siden det var såpass variert.
Angrer litt på at jeg ikke kjørte sparken idag, hadde vært litt mer behaglig. Hadde stive bein i starten, men fant flyten når det gjenstod 2 mil ca. Ett par stier før eidetunnelen var helt konge. Litt moro med bakken opp forbi tunnelen oxo, skiller litt kan man si. Bjørn måtte vel ned på mellomskiva her Øystein? hehe
Må bare beklage at det ikke kom flere haldensere enn det gjorde, syns det var utrolig dårlig at ikke kom flere. Trur grussyklistene ble litt "skremte" av løypa som du beskrev den. Er veldig få i klubben som liker skikkelige terrengritt. Jeg kommer grantert tilbake neste år, for dette var moro. Skal bare trene litt i løypa på forhånd hehe.
|
|
|
[Re: Bekkis]
08/08/2009 21:45
|
Stine L
Ringrev
|
Ringrev
Takk for flott tur gjennom morsom løype! Må si jeg er imponert over at arrangør har klart å finne så mye tørr og fin sti etter monsun-tiden de siste ukene. Masse fin flyt-sti  Traseen var artig og variert med utfordring både for kondis og viljestyrke. Den siste åsen var virkelig bratt... Håper virkelig Sølvstufossrittet er kommet for å bli! Ellers må dere gjerne være litt mer spandable med merking neste år. Kan være greit å få bekreftet at man er på rett vei, spesielt på de litt lengre distansene på grus og kjerrevei.
|
|
|
09/08/2009 11:54
|
TNO
Avhengig
|
Avhengig
Må bare hive meg på med gratulasjoner. Et morsomt ritt med masse variert terreng. Jeg stilte med fulldemperen og fikk det veldig tungt i bakkene. Vet nå at det finnes rittfulldempere (noe som jeg ikke har) og stisykkel. Fælt å se at andre dro fra meg i bakkene og på grusen, men tok de igjen på de tekniske partiene. Stiene gikk fort. Synes ikke at de tekniske partiene veier opp for bruk av stisykkel. Stiller neste år på HT. Veldig bra med vafler i mål. Noen steder kunne det ha vært merket mer. Kjørte feil 3 ganger; først ved Harehjellstua og to ganger rett før sandpartiet.Bakken på slutten er den jævigste bakken jeg har syklet før. Har aldri vært på minsteklinga før, men måtte ned på minsteklinga og GÅ av på slutten.
|
|
|
[Re: TNO]
10/08/2009 06:23
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Da er det ryddet opp etter festen. Det meste av restene er fjernet, bommer er låst, og jaggu har ikke regnet kommet tilbake også (landeveisfolket fikk vann så det holdt på Sarperittet i går).
Nå er det tid for evaluering og ettertanke, og rett etter Birken starter planleggingen for neste år. Rent umiddelbart et tanken å beholde turrittet som i år (men med den omtalte endringen i Svinndal), og dersom vi får tildelt NC vil vi også ha eliteklasse med rundt 74km løype.
Vi takker for i år, og ønsker velkommen tilbake neste år!
|
|
|
[Re: TNO]
10/08/2009 06:27
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Bakken på slutten er den jævigste bakken jeg har syklet før. Har aldri vært på minsteklinga før, men måtte ned på minsteklinga og GÅ av på slutten.
Mener å erindre at jeg hintet om "jævelbakken" (eller "Øystein-bakken" som guttene i ungdomsgruppa kaller den) både her på forumet og før start...
|
|
|
10/08/2009 13:49
|
eUnaas
Ivrig
|
Ivrig
Er det ikke typisk? Hvordan været lettet rett etter jeg kom i mål... "Snill" og ålræit løype. Dog litt kortere enn dere reklamerte med?
Men, er det mulig å forby karbon-falskeholdere? Vi var dødsdømt i et par av de første bakkene da flaskene begynner å hoppe ut av sykkelen.
|
|
|
[Re: eUnaas]
10/08/2009 15:12
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Regner med at du snakker om Sarperittet. Stemmer, det står feil i invitasjonen, men jeg mener da vi opplyste om 93 km før start?
Uansett; dette skal korrigeres, og det er mulig vi gjeninfører veterancup også.
|
|
|
10/08/2009 18:09
|
erikt
Medlem
|
Medlem
...og det er mulig vi gjeninfører veterancup også. Det hadde vært knall! Takk for et flott arrangement.
|
|
|
10/08/2009 18:13
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Fikk tatt et bilde av min vakre albue etter trynet på lørdag. Sånn kan det gå når man peiser litt for mye på... 
|
|
|
Sølvstufossrittet
22/10/2009 11:21
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vi kan nå berolige Erling, Marius, anonymous13 og alle dere andre som vil ha enda mer terreng; Traseer som borteliminerer vekk transportstrekningen i Svinndal og ved Utne er testet ut, de består av rundt 50/50 sti og traktorvei.
Traseen til NM-løypa er også 99% klar, vil tro ned slalombakken (Kjerringåsen) blir en heftig opplevelse for eventuelle grusryttere som slenger seg på....
|
|
|
Re: Sølvstufossrittet
22/10/2009 11:52
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bra. Jeg og Spark er klare som egg. Vi stiller i NM-klassen hvis det må til for å kjøre dånnhill :-)
|
|
|
[Re: erling]
22/10/2009 12:08
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Fint!
Vi satser på å kjøre turritt i kort løype og aktivt ritt (NC hvis vi får tildelt det) i lang løype til sommeren. Turløypa blir omtrent uendret i lengde men får mere sti og flere høydemeter (vil tippe 10-15 min ekstra kjøretid). Kun er par dype (temporære?) myrhull hindret meg fra å kjøre de nye partiene uten fotisett. Du skal nok være temmelig frisk i tråkket for å komme ned mot to timer på turløypa og tre timer på NM-løypa.
Det er dog litt dugnadsarbeid som må til når snøen går, nedovertraseen i slalombakken har pr i dag litt for mange skjulte "forhjulgroper" som kan gjøre susen...
Vi kommer garantert til å legge opp et antall fellesturer, men siden deler av traseen vil ligge dekket av kunstsnø blir det nok ikke før utpå forsommeren.
|
|
|
22/10/2009 12:24
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Ser fram til fellesturene.
keo
|
|
|
[Re: keo]
22/10/2009 12:44
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Ned slalombakken, snakker man da "down a hill" eller "downhill" ref annen tråd her på forumt 
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
[Re: bjerkseth]
22/10/2009 13:02
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Tror nok det er avhengig av hvem du spør. For meg er det ei lang utforkjøring på lyng, fjell og gress med lav fart, mye bremsing og 100% konsentrasjon.
Det kommer jo selvfølgelig også an på hvor mye dugnad vi gjør i løypa, trolig blir det å klippe/merke en "sikker" trase (og fylle igjen de styggeste hullene).
Husk nå på at dette er i Østfold da, 123 meter høydeforskjell er ikke akkurat Kvitfjell....
|
|
|
23/10/2009 20:22
|
Bekkis
Fersking
|
Fersking
Dette ser utrolig bra ut Øystein. Gleder meg til neste år allerede:-)
|
|
|
25/10/2009 14:47
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Dagens "opptelling" viser at turrittet blir marginalt lengre (ca 49km), får over 900 høydemeter og under 3km asfalt. Antar kjøretid vil øke med rundt 10%.
NM-løypa vil være ca 76km, her inngår hele turløypa. Tilleggssløyfa, som består av 11 "nye" km med en god del terreng (som nevnt inklusive ned slalombakken) og 16 km fra turløypa som kjøres en ekstra gang, har ca 480 høydemeter. Totalt sett får denne da ca 1400 høydemeter og under 5km asfalt.
Dersom det er nogenlunde tørt forut for rittdagen er det kun ett sted du må av sykkelen for å løfte den over ei grøft i tillegg til de små "bærepartiene" det var på årets turritt.
Vi gleder oss!
|
|
|
29/10/2009 07:53
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg logget 47,89 km på årets ritt. Gleder meg til august. Håper formen er bedre da enn nå.
Hva med å la alle kjøre den sløyfa på 11 km? Vi har jo lyst på litt moro i Kjærringåsen vi som ikke skal kjøre NM også vettu.
|
|
|
29/10/2009 08:55
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hvorfor kan du ikke stille i NM/NC?
Med inkluderingen av de siste terrengpartiene blir turrittet en god del tyngre enn årets generalprøve. Vi tviler derfor på om det er noe sjakktrekk å sende alle ut på turen over "Kjerringa" og nedom skisenteret dersom vi skal beholde deltakere nok til å ikke gå i minus.
Endringene er testet ut stykkevis og delt, skal prøve å få kjørt turløypa sammenhengende slik at jeg får oppdatert lengde og høydemeter før skifolket overtar området.
I 2010 (vi sikter på helgen 31.7/1.8) blir trolig den "korte" varianten turritt og den lange et ativt ritt (evt. med NC om vi får tildelt det). Det blir en beslutning "noen" må ta til våren.
Redigert av Oystein L; 29/10/2009 08:57.
|
|
|
30/10/2009 11:11
|
bullet
Besatt
|
Besatt
I 2010 (vi sikter på helgen 31.7/1.8)
Samme helga som Grenserittet?
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: bullet]
30/10/2009 11:15
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I 2010 (vi sikter på helgen 31.7/1.8)
Samme helga som Grenserittet? Grenserittet er 7. aug til neste år se.
|
|
|
30/10/2009 11:34
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Flaks, ikke sant?
Valg av rittdato er jo ikke helt tilfeldig...
|
|
|
30/10/2009 12:02
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Flott dato, bra med en utblokking av trange blodårer etter ferien før Grenserittet 
|
|
|
[Re: ]
30/10/2009 15:04
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Midt i sommerferien jo ;-)
- Mai og begynnelsen av juni har vi fått NEI på fra viltnemda (Isneshalvøya er definert som "svært viktig viltområde"). - Midten og slutten av juni er uaktuelt på grunn av Tuneflua (dere som har vært mye i det området ved st. Hanstider vet hva jeg mener). - Juli vil vi gelst unngå - Hvor mange ledige ritthelger er det i august? - Hvor mange stiller på ritt etter Birken?
|
|
|
[Re: ]
30/10/2009 19:28
|
Stine L
Ringrev
|
Ringrev
Fin helg for flott ritt - gleder meg! Har dere tenk å ha noe alternativ konkurranse for barn/ungdom? Vet at noen av stiene dere hadde i fjorårets Sølvstufossritt ville falt veldig i smak hos de håpefulle i Smaalenene SK 
|
|
|
[Re: Stine L]
30/10/2009 20:50
|
Oystein L
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vi hadde jo ungdomsmaraton for M/K 13-14 og M/K 15-16 i år, men der var det ingen fra Smaalenene....
Neste års ungdomsmaraton får mere sti og et par alternative "snarveier" slik at vi også får med alle ned til M/K 10. De minste, opp til og med K 13-14 slipper "jævelbakken" (eller "Øysteinbakken" som guttene hos oss kaller den...). Vinnertiden for ungdomsklassene blir trolig noe over en time, dvs litt lengre enn i år.
Detaljert info blir selvfølgelig lagt ut i god tid før rittet, og vi vil invitere ungdom i naboklubbene til fellesaktiviteter og gjennomkjøring av løypa rett før ferien.
Kan gjerne gi deg lttt forhåndsinfo, så ta kontakt.
|
|
|
|
|