|
"Sliten" i korsryggen ved sykling
|
"Sliten" i korsryggen ved sykling
02/08/2009 22:34
|
Andrehua
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Sliter litt med dette innimellom.. Må liksom reise meg opp og rette opp ryggen. Sitter jeg feil eller hva kan det være...?
|
|
|
Re: "Sliten" i korsryggen ved sykling
[Re: Andrehua]
02/08/2009 23:05
|
Dloh
Ringrev
|
Ringrev
Jeg sliter også med noe lignende. Etter hardt økter, eller etter ca 5-6 mil på langturer så begynner jeg å kjenne det helt nede i korsryggen. Vanskelig og beskrive hva det er, men jeg får ihvertfall vondt, og det går ut over effekten jeg klarer å gi i tråkkene. Har falt litt av denne sesongen, men jeg kjenner det kommer i ny og ne. Jeg har prøvd en annen sykkel, og forskjellige stillinger, uten hell. Kanskje det er en kiropraktor vi trenger?
|
|
|
02/08/2009 23:10
|
Olen
Entusiast
|
Entusiast
Sliter med det samme sjøl og har "forska" litt på det. Etter diverse lesing har jeg funnet den teorien jeg tror mest på:
Det moderne A4-mennesket i vår del av verden sitter for mye stille, hogger for lite ved og løper for lite rundt i ulendt terreng på jakt etter mat. Det gjør at vi får dårlig kjernemuskulatur (core) som er alle småmusklene i mage/rygg som har som oppgave å stabilisere kroppen.
Når kjernemuskulaturen ikke klarer å stabilisere oss tilstrekkelig ved aktiviteter som f.eks sykkel og ski, kompenserer vi automatisk ved å bruke de store ytre musklene i korsrygg, rygg (ytrefilétene) og sikkert også mage. Disse musklene klarer ikke å stabilisere oss eller holde ut lenge uten hjelp fra kjernemusklene. Derfor blir vi stive og slitne i korsryggen tror jeg.
Løsningen er gørr kjedelig: Trene kjernemusklene med variert trening, diverse kjedelige øvelser på ball, med medisinball, pilates, ta planken, balansebrett osv. Kjedelig men det funker. Det positive er at man får god effekt etter relativt kort tid.
Det er god tid igjen til forbedringer før f.eks Birken.
Ellers vil sannsynligvis alle aktiviterer som stiller krav til balanse som ski, teknisk stisykling, terrengløping, wrestling osv også gi god effekt. Mer moro.
|
|
|
[Re: Olen]
03/08/2009 05:41
|
Andrehua
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg hadde en mistanke om at det kunne være det Olen sier her ja.. Hmm.. For jeg merker at om jeg har hatt en periode der jeg får syklet mindre, så kommer det tilbake på første turen.. Da er det bare å prøve litt øvelser, og se om det hjelper  En ting som egentlig burde hjelpe da, er å sykle uten hender på styret kanskje? Da balanserer man vel i grunn med musklene i bunnen av korsryggen? Kan vel ha noe med sittestilling og gjøre i tillegg kanskje?
|
|
|
03/08/2009 07:37
|
EgilS
More than words
|
More than words
For min del er dårlig bevegelighet en årsak. Det hjelper MYE å tøye bakside av lår, rumpe og korsrygg.
|
|
|
[Re: EgilS]
03/08/2009 08:02
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ryggproblemer for syklister kommer ofte fra hofteleddsbøyeren. Disse bør strekkes ut jevnelig.
For 3 år siden hadde jeg så vondt i korsryggen at jeg hadde problemer med å gå. Det viste seg at det var hofteleddsbøyeren som var problemet. Etter massasje og uttøyning var problemet borte etter noen uker.
|
|
|
[Re: erling]
03/08/2009 14:20
|
Andrehua
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ringt min massasje-mann nå..  Hmm.. Hvor er hofteleddsbøyeren? 
|
|
|
03/08/2009 15:04
|
Slimjim
Entusiast
|
Entusiast
Når jeg jobber hardt og mye ovetid får jeg vondt i korsryggen. Når det blir virkelig ille så "stråler" det ned i beina. Det har jeg løst ved å stelle meg på alle 4 (knær og albue) å slappe helt av i ryggen og så kromme den. Gjør det en 4-5 ganger det er sååå digg og funker.
Jim
What good is a phone call ... if you're unable to speak
|
|
|
03/08/2009 20:02
|
ThB
Besatt
|
Besatt
Ringt min massasje-mann nå..  Hmm.. Hvor er hofteleddsbøyeren? Framsiden av låret, øvre del
Thomas
|
|
|
[Re: ThB]
04/08/2009 10:32
|
SveinB
Entusiast
|
Entusiast
Har også hørt dette med tøying av hofteleddesbøyer, altså som nenvt fremside lår øvre del, den muskel som benyttes når en løfter ben opp fra bakken. Muskel benyttes også mye i frasparket klassisk langrenn.
Har ellers lest at for langt frem til styret fører til vondt i korsrygg, har også eksperimentert med det for å få mest mulig aero stilling på racer vs vond rygg(komfort)
Erfaringsmessig får jeg likevel vond korsrygg av for mye mtb, men det har jeg ikke funnet ut av annet enn at jeg tror-synser det kan være en mtb hopp&sprett slitsom ting.
|
|
|
[Re: SveinB]
04/08/2009 11:03
|
fjellfant
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hadde selv mye vondt i korsrygg under sykling i fjor. Smertene meldte seg gjerne etter ca en times sykling. Etter å ha konsultert kiropraktor i fjor høst fant jeg ut at smertene skyldtes:
1)For svak stabiliserende muskulatur i mage/rygg 2)For stram setemusklatur (fordi jeg aldri tøyde ut)
Løsningen ga seg selv, kjeeeedelig, men svært effektivt:
1)Tren stabilserende muskulatur i mage/rygg. Gjerne i slynger (red cord) 2)Tøy og bøy etter sykkeltrening
I år har jeg ikke hatt noe problem med korsrygg og har syklet mer, raskere og lengre enn noen gang (bla a Mjøsa Rundt, Trondheim-Oslo (16 t) og Grenserittet (3 t)).
|
|
|
[Re: fjellfant]
04/08/2009 11:20
|
motbakken
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Prøv å bytte til ett kortere stem, mange sykler rundt med det stemmet som ble levert med sykkelen og det passer ikke alle.1 cm kortere kan gjøre susen. I tillegg er det viktig med gode stabiliserende ryggmuskler (som allerede nevnt)
|
|
|
[Re: motbakken]
04/08/2009 20:58
|
Andrehua
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Trene i slynger? Hva er det?  Tøyer gjør jeg.. Men har i hovedsak tøyd legger og lår.. Tok r*va idag da..  Jeg har akkurat fått meg lengre stem jeg.. Det som satt på gjorde at jeg følte at jeg ville frem.. Har ikke blitt noe verre av den grunn. Tipper det er musklene og for lite tøyd setemuskler..
|
|
|
05/08/2009 12:11
|
krise
Medlem
|
Medlem
Trene i slynger? Hva er det? Tau som henger i taket som du skal dingle i, enten etter armer eller bein... Veldig lite nyansert forklart  Kan brukes til alt, styrke, stabilitet, opptrening, sirkulasjon etc... Var kalt terapimaster tidligere... www.redcord.com
tøm det som er fullt, fyll det som er tomt og klø der det klør...
|
|
|
[Re: krise]
07/08/2009 09:11
|
Burre
Fersking
|
Fersking
Dette med rygg sliter/sleit jeg også med. Ikke på MTBen, men etter par timer på racern. Synes at jeg har funnet noe som hjelper: jeg har jobbet med sittestillingen. Før har jeg skutt brystet i været, dette medfører en for rett (svai) rygg med rumpa ut? Nå prøver jeg med rumpa innunder, krum, nedsunket rygg og navelen klemmes inn (strammer mage). Dette må sjekkes stadig underveis. Blåser stadig opp brystet, særlig hvis jeg tar i. Ellers avslappa armer og nedsenket skuldre.
|
|
|
[Re: Burre]
08/08/2009 09:25
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Vinkelen på setet kan ha mye å si. Sete litt framoverbøyd gir bedre støtte enn et flatt sete, er min erfaring.
Har brukt dette trikset de gangene hvor ryggsmertene har stått på som verst. Men ikke la dette bli noen erstatning for coretrening-
|
|
|
[Re: Mmar]
08/08/2009 21:28
|
Isaac1
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Begynte med sykling først i år, i en alder av 39! Store problemer med korsryggen etter 1-1,5 time på sykkelen. Løsning for meg ble: - Justere sykkelen riktig (Fagfolk i sykkelbutikkene kan mye om det, for min del Hank Sport i Trondheim) - Tøying av hoftbøyere, bakside lår og setemuskulatur. - Sist men ikke minst: de 3 siste ukene har jeg gått i MBT-sko. Merket det i legger, lår og rygg. Etter disse 3 ukene er ryggproblemene borte, og jeg tillegger skoene mye av æren. De gjør at man trener de dype støttemusklene hele dagen, uten at man egentlig merker det. Mye artigere enn ryggøvelser :-)
|
|
|
|
|