Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hard Rocx Helium Team ALU eller Carbon?

Hard Rocx Helium Team ALU eller Carbon? #779572 01/08/2009 11:14
T
titanius Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Jeg skal kjøpe meg sykkel, men er noe usikker på valg av rammemateriale. Jeg kommer kun til å ha EN terrengsykkel og sykler "relativt" hardt. Jeg er jo da noe usikker på karbon, da det tåler mindre slag osv. Noen som kan komme med anbefalinger osv. Kanskje noen har prøvd syklene?
Hordan er rammene til Hard rocx nå. Jeg hadde en Helium SL før i tiden og var fornøyd med denne. Den var forøvrig noen hundrede gram lettere enn dagens alu-ramme.

Ole K

Re: Hard Rocx Helium Team ALU eller Carbon? [Re: titanius] #781637 04/08/2009 12:42
J
JuB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Lurer også litt på dette angående carbon, noen som har tips her? ICON_SMILE

White RR / Trek Alpha 2.1 / Fredagsbirken 2010 - 5t og 27m
Re: Hard Rocx Helium Team ALU eller Carbon? [Re: JuB] #781654 04/08/2009 13:01
O
Olamann Offline
Fersking
Fersking
O
Personlig har jeg en hard rocx onrop slr. denne med karbon ramme og den fungerer veldig bra, for meg.

Tingen med karbon er at det tåler ikke så mye slag direkte på ramma som aluminium. aluramme vil få bulk mens karbonramma knekker. men den er stivere og etter min mening mer behagelig og bedre å sykle på. Etter som jeg har fortstått så er det jo også garanti på hard rocx rammene så hvis ramma knekker får du en ny.

Har også solgt en del hard rocx karbon sykler til personer som tidligere har hatt HardRocx alu ramme og de sier også kjøre opplevelsen er en helt annen.

Hvis du sykler veldig mye sti og sykkelen utsettes for mye kan nok alu være ett bedre alternativ. Men er du som meg og sykler mye grus og kanskje en sti i ny og ne så vil karbon være ett bedre valg.

Re: Hard Rocx Helium Team ALU eller Carbon? [Re: Olamann] #782125 05/08/2009 07:23
T
T2_ Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg har ny Helium X. Etter en uke tryna jeg i skogen og fikk en pen bulk i overrøret. Det hadde blitt til hull om jeg hadde hatt karbon.

Førøvrig er race 3 rammen blitt litt tyngre da de har forsterket rammmen på kritiske punkter.

Sitter bra på sykkelen, den er god, stiv og lett.

Hard Rocx stiller veldig bra opp etter min erfaring når man har noe trøbbel med rammen.

Terje
Re: Hard Rocx Helium Team ALU eller Carbon? [Re: T2_] #852796 22/11/2009 14:07
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Kom nett inn, lettere irritert, etter en sykkeltur på is i mørket: Har alu ramme, men en del carbon deler, og i dag knakk den ene carbon bar-end (specialized) i en bratt kneik. Farten var ikke så høy, men det jeg trynte okke som, og slo meg i stoltheta. (Altså, den knakk, så falt jeg,i den rekkefølgen)
Etter å ha kommet meg på beina reiv jeg litt i den andre bar-enden, og jammen santen røk den tvert av! Som en tørr kvist!

Nei, ikke for alt i verden om jeg vil ha en ramme av dette materialet! Hjelper ikke om du får ny ramme på garantien om du ligger på ortopedisk sengeavdeling i strekk!

Som Jeff Jones sier: Sikkerhet først, så funksjonalitet, og til slutt vekt.

Har du råd til carbon, hvorfor ikke gå for en titanramme?

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Hard Rocx Helium Team ALU eller Carbon? [Re: DavidS] #852845 22/11/2009 16:38
JER Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
forskjell på carbon å carbon! noen som alltid ødelegger alt!

Re: Hard Rocx Helium Team ALU eller Carbon? [Re: DavidS] #852853 22/11/2009 17:06
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: polarbike
Kom nett inn, lettere irritert, etter en sykkeltur på is i mørket: Har alu ramme, men en del carbon deler, og i dag knakk den ene carbon bar-end (specialized) i en bratt kneik. Farten var ikke så høy, men det jeg trynte okke som, og slo meg i stoltheta. (Altså, den knakk, så falt jeg,i den rekkefølgen)
Etter å ha kommet meg på beina reiv jeg litt i den andre bar-enden, og jammen santen røk den tvert av! Som en tørr kvist!

Nei, ikke for alt i verden om jeg vil ha en ramme av dette materialet! Hjelper ikke om du får ny ramme på garantien om du ligger på ortopedisk sengeavdeling i strekk!

Som Jeff Jones sier: Sikkerhet først, så funksjonalitet, og til slutt vekt.

Har du råd til carbon, hvorfor ikke gå for en titanramme?

Du får kose deg på neste flytur og tenke på at store deler av det du da sitter i er laget av dette matriallet.

Ingen som helst problem med carbon rammer. Jeg har ødelagt alu og jeg har ødelagt carbon.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hard Rocx Helium Team ALU eller Carbon? [Re: JER] #853804 24/11/2009 06:27
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: JER
forskjell på carbon å carbon! noen som alltid ødelegger alt!

Greit nok, men ikke denne karen. Tar godt vare på ting, og er ikke av den som sykler mest ekstremt. Dette er faktisk første gang noe har gått i stykker for meg. (da ser jeg bort ifra ting som slites ut)
Problemet med carbon er at det bare plutselig knekker, uten forvarsel, mens metal bøyes.
Det som sjedde denne gangen var at bar enden knakk i hånden på meg. Da jeg skulle sjekke den andre, klarte jeg fint å brekke den med en hånd. Dette var relativt nye deler fra et anerkjent merke.
Dette hadde jeg ikke klart med titan.

Re: Hard Rocx Helium Team ALU eller Carbon? [Re: olechr] #853806 24/11/2009 06:41
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
[/quote] Du får kose deg på neste flytur og tenke på at store deler av det du da sitter i er laget av dette matriallet.

Ingen som helst problem med carbon rammer. Jeg har ødelagt alu og jeg har ødelagt carbon. [/quote]

Virker som noen er litt hårsår på carbonfronten: "Ikke snakk dritt om favoritt-materialet mitt".

Som sagt, jeg var lettere irritert, og mildt sagt sjokkert. Jeg hadde tryna, og ødelagt dyre deler. Helt uventet.

Er ny i forumet, og hadde kanskje ventet litt mer sympati/råd/tips? og ikke spydigheter. Kanskje var det brukerfeil? Kanskje noen andre kan lære av min skade/uflaks/uvitenhet?

Seff er carbon et fantastisk materiale, med mange bruksområder. Fly feks, og bremshendler.

Poenget mitt var uansett ikke svart/hvitt ,carbon er skitt, men:
-titan er ikke sååå mye dyrere enn high end carbon.
-hva hjelper det med ny ramme, hvis den første har skada deg.
-personlig ville jeg ikke hatt en carbonramme.

Forøvrig er jeg ikke interessert i å terge på meg sykkelkamerater;-)

Redigert av polarbike; 24/11/2009 07:39.

Re: Hard Rocx Helium Team ALU eller Carbon? [Re: DavidS] #853918 24/11/2009 10:09
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: polarbike
[/quote] Du får kose deg på neste flytur og tenke på at store deler av det du da sitter i er laget av dette matriallet.

Ingen som helst problem med carbon rammer. Jeg har ødelagt alu og jeg har ødelagt carbon.

Virker som noen er litt hårsår på carbonfronten: "Ikke snakk dritt om favoritt-materialet mitt".

Som sagt, jeg var lettere irritert, og mildt sagt sjokkert. Jeg hadde tryna, og ødelagt dyre deler. Helt uventet.

Er ny i forumet, og hadde kanskje ventet litt mer sympati/råd/tips? og ikke spydigheter. Kanskje var det brukerfeil? Kanskje noen andre kan lære av min skade/uflaks/uvitenhet?

Seff er carbon et fantastisk materiale, med mange bruksområder. Fly feks, og bremshendler.

Poenget mitt var uansett ikke svart/hvitt ,carbon er skitt, men:
-titan er ikke sååå mye dyrere enn high end carbon.
-hva hjelper det med ny ramme, hvis den første har skada deg.
-personlig ville jeg ikke hatt en carbonramme.

Forøvrig er jeg ikke interessert i å terge på meg sykkelkamerater;-)
[/quote]

Jeg forsvarer ikke Carbon fordi det er carbon. Jeg hatt en del sykler oppgjennom årene og har ikke noe mere problem med carbon enn feks alu. Lette alu deler er ikke noe sterkere enn carbon er min erfaring. Men man må jo kunne skru. Barends vil kunne ryke med javne mellomrom.

Titan blir en del dyrere jo. Du kan gi meg en liste over ferdig bygde titan sykler? Det er nesten ingen. Så skal man bygge seg dette så blir det en del penger mere.

Det hjelper ikke med ny ramme når du har skadet deg nei. Men skal du tenke slik så er det beste å la være og sykle. Har vært på tur med folk som har knekt feks alu styrer rett av for så og få nesa i asfalten.

Ambassadør for Scott.
Re: Hard Rocx Helium Team ALU eller Carbon? [Re: DavidS] #853924 24/11/2009 10:18
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvor gikk karbon-klatrehåndtaka i stykker? Var det i en skjøt som var limt, f.eks. mellom selve gripedelen der man plasserer handa og klemma rundt styret, eller var det midt på, der det bare er karbon?

Gaute
Re: Hard Rocx Helium Team ALU eller Carbon? [Re: titanius] #853944 24/11/2009 10:50
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: titanius
Jeg skal kjøpe meg sykkel, men er noe usikker på valg av rammemateriale. Jeg kommer kun til å ha EN terrengsykkel og sykler "relativt" hardt. Jeg er jo da noe usikker på karbon, da det tåler mindre slag osv. Noen som kan komme med anbefalinger osv. Kanskje noen har prøvd syklene?
Hordan er rammene til Hard rocx nå. Jeg hadde en Helium SL før i tiden og var fornøyd med denne. Den var forøvrig noen hundrede gram lettere enn dagens alu-ramme.

Ole K

Jeg ville valgt carbon ramma. Har ingen betenktligeheter med det. Rammene til Hard Rocx går vel for å være bra. De nye Carbon rammene skal vist tåle enda mere enn før også.

Ambassadør for Scott.
Re: Hard Rocx Helium Team ALU eller Carbon? [Re: gauter] #853972 24/11/2009 11:52
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En tradisjonell hardtail av karbon ser ut til å tåle mye, og vil ikke "plutselig knekke" som følge av slitasje uten større ytre mekanisk påvirkning. Skjøtene mellom ulike rør og ulike materialer, slik man ser på mange fulldempere av karbon, ser derimot ut til å være mer utsatt. Men igjen, det er ikke karbonet i seg sjøl som ryker.

Ser det ut til:
http://terrengsykkel.no/index.php?id=2584
Vær oppmerksom på at testen det lenkes til ikke tar høyde for skader som følge av steinsprut, kræsj o.l.

Gaute
Re: Hard Rocx Helium Team ALU eller Carbon? [Re: gauter] #854024 24/11/2009 13:11
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Riktig nok, begge bar-endsa knakk i skjøtet mellom alu ringen som går over styret, og selve carbonet.

Nytt titan blir dyrt i Norge, med moms og shipping, men det fine med titan er at det holder jo i hundre år, så det er vanligvis trygt å kjøpe brukt. Da snakker vi priser rundt, eller under ny carbon. Gode deler er det óg ofte, da det er solid håndverk;-)

Når jeg får tenkt meg om hadde jeg ikke takket nei til en carbon ramme, om jeg hadde fått den:-) Men siden det er mine hardttjente penger jeg bruker når jeg shopper sykkel blir det neppe en carbonsykkel i min stall med det første.

Moderator  support