Skulle gjerne ha litt sakskyndig hjelp vedrørende mitt arvegods Cannondale R900. For det første har eg brukt en kveld på å datere den. Ifølge
bikepedia så er sykkelen fra 1997, da den er utstyrt med UN72 kranklager og 42/53 krank, men rammeinfo viser bokstavkode: FI (som skulle tyde på at rammen er fra 1994 (september)år/mnd dersom det ikke er mnd/år, og dermed bekreftelse på troen på 1997 modell.. Den er hvit, lett og fortsatt fager :-)
Så til spørsmålet (ene).....
1. Hvor lang holdbarhet har en aluminiumsramme. (sykkelen har minimalt med overnattinger ute...)
2. Har ribbet hele sykkelen, og står kun igjen med rammen. Tanken er å bruke pengene som eg sparer på kjøp av en hel "bruktsykkel" til å skaffe litt bedre hjul, og bygge den opp fra begynnelsen med ny Ultegra gruppe, og forøvrig med brukte deler fra forumet eller nettbutikker). Har en forestilling om at rammen er fullt på høyde med dagens aluminumsrammer i forhold til stivhet og vekt (antar at den er ca 1350 gr).
Er mine tanker: rett eller galt??
3. Er rammen kompatibel med dagens komponenter? (tenker først og fremst på girsystem) (rammen har noen "brytere" for å stramme/slakke på girvaierene - er dette normalt? )
4. Er prosjektet dømt til å mislykkes, les "bedre å bruke 5000 ekstra for en ferdig brukt sykkel?"
(Skal nevnes at dette også er hobby og fritidssyssel på styggeværsdager.... foruten å være en lærerik opplevelse)
5. Tenker å bruke ca 10000,- på oppussingsobjektet.. (eller ca 7000,- dersom eg skipper nye hjul og bruker mine Mavic CPX22 som holder en sesong til)
Skulle bli en anstendig sykkel da ??
Det skal nevnes at eg er fullstendig på amatør og treningsnivå. Sykkelen vil aldri oppleve en konkurranse - men det er gøy med utstyr som fungerer....
Takk for alle gode råd og tips...