Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

"holdbarhet" aluminiumsramme?

"holdbarhet" aluminiumsramme? #778881 30/07/2009 21:26
F
fiesta74 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Skulle gjerne ha litt sakskyndig hjelp vedrørende mitt arvegods Cannondale R900. For det første har eg brukt en kveld på å datere den. Ifølge
bikepedia så er sykkelen fra 1997, da den er utstyrt med UN72 kranklager og 42/53 krank, men rammeinfo viser bokstavkode: FI (som skulle tyde på at rammen er fra 1994 (september)år/mnd dersom det ikke er mnd/år, og dermed bekreftelse på troen på 1997 modell.. Den er hvit, lett og fortsatt fager :-)

Så til spørsmålet (ene).....
1. Hvor lang holdbarhet har en aluminiumsramme. (sykkelen har minimalt med overnattinger ute...)
2. Har ribbet hele sykkelen, og står kun igjen med rammen. Tanken er å bruke pengene som eg sparer på kjøp av en hel "bruktsykkel" til å skaffe litt bedre hjul, og bygge den opp fra begynnelsen med ny Ultegra gruppe, og forøvrig med brukte deler fra forumet eller nettbutikker). Har en forestilling om at rammen er fullt på høyde med dagens aluminumsrammer i forhold til stivhet og vekt (antar at den er ca 1350 gr).
Er mine tanker: rett eller galt??
3. Er rammen kompatibel med dagens komponenter? (tenker først og fremst på girsystem) (rammen har noen "brytere" for å stramme/slakke på girvaierene - er dette normalt? )
4. Er prosjektet dømt til å mislykkes, les "bedre å bruke 5000 ekstra for en ferdig brukt sykkel?"
(Skal nevnes at dette også er hobby og fritidssyssel på styggeværsdager.... foruten å være en lærerik opplevelse)
5. Tenker å bruke ca 10000,- på oppussingsobjektet.. (eller ca 7000,- dersom eg skipper nye hjul og bruker mine Mavic CPX22 som holder en sesong til)

Skulle bli en anstendig sykkel da ??

Det skal nevnes at eg er fullstendig på amatør og treningsnivå. Sykkelen vil aldri oppleve en konkurranse - men det er gøy med utstyr som fungerer....

Takk for alle gode råd og tips...

Re: "holdbarhet" aluminiumsramme? [Re: fiesta74] #779029 31/07/2009 08:19
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hei!
Cannondale R900 er en flott ramme fortsatt. Jeg har en kamerat som kjører på en, og har lånt den litt. Cannondale har utviklet enda bedre alurammer etter dette i CAAD serien etter dette. Disse erm mer moderne, skal være mer komfortable i tillegg til den legendariske stivheten i Cannondales alurammer.

Jeg har selv hatt en R800 fra ca 94. Jeg lurer av og til på om jeg skulle beholdt den sykkelen i stedet for å oppgradere til noe mer fancy.

Jeg tror ganske sikkert at det skjedde masse med disse rammene melllom 94 og 97. Se på denne linken hvor vui diskuterte alder på en tilsvarende sykkel. Der finner du også en nøkkel for å bestemme alder på ramma.

Terrengsykkel.no deler av sin visdom

'94 modellene har alugaffel med 1,25 tommer styrelager og utstikkende dropouts. Begge disse finessene forsvant ganske sikkert i løpet av de neste årene, men i 1997 var de kommet til CAAD3 allerde. Sjekk linken til www.vintagecannondale. com så finner du din modell.

Alle deler vil passe på ramma og gaffelen, om du ikke har 1,25 tommer lager. Da må du lete litt ekstra etter stem og styrelager. Fordelen med oppgradering er at da får du full kontroll med alle deler og montereingen. I tillegg vil du sikkert få lyst til å oppgradere ramma som det "aller siste" før du starter på nytt igjen.

Jeg tror at Cannondalen fortsatt vil være en kjapp og morsom ramme som godt tåler nye deler. Men nye alurammer er som sagt blitt mye mer "sofistikerte"

LarsB

Redigert av larsb; 31/07/2009 08:24. Rediger grunn: url-ifisering
Re: "holdbarhet" aluminiumsramme? [Re: larsb] #779078 31/07/2009 09:02
F
fiesta74 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Takk for svar. Har søkt endel på forumet/nettet før innlegget ble postet, og fant din flotte link, men ble egentlig mer forvirret jo mer jeg leste.

For rammekode viser FI (dersom bokstav 1 er for år og 2 for mnd, så er min datert september 2004. "Problemet" er at utstyret som står på sykkelen skulle tilsi at sykkelen er fra senere år (97)
UN72 kranklager + 42/53 utveksling + original hjul..
Har jo selvsagt ingen garanti for at dette er byttet ut i tidligere dager...
Går ut i fra at eg har veteransykkel om noen år :-) (94)

Et lite spørsmål til vedrørende 1 -1/4 tommer gaffel...
Skjønner ideen om styrelager, men hva mener du med utstikkende dropouts ? (unnskyld min uvitenhet)
Tar med sykkelen til min lokale butikk og spør om dem kan måle gaffelen. Forstår det uansett som det ikke er noen problem å kjøpe "konvertere" fra 1.25 til moderne styrelager..

Supert at du gav meg det svaret som jeg helst ville lese :-)

Re: "holdbarhet" aluminiumsramme? [Re: fiesta74] #779114 31/07/2009 09:51
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Utstikkende= cantilever på reklameengelsk. Du ser det på bildet. Enden der hjulet er festet stiker bakenfor kjedetaget. Dette var en finesse for å få stivest mulig baktriangel. Den ble forlatt rett etter 1994.

Hvilket kranklager som sitter i er uvesentlig. De blir slitt og byttes ut.

Som jeg skrev hadde cannondale gjort mange forandringer som gjør det helt umulig å forveksle 1994 og 1997 modeller. 1997 har karbongaffel og er merket Caad3. Den har ikke aheadstem, den har ikke cantilever baktriangel.

1994 har Cantilever baktriangel. Gaffel i aluminium, Aheadstyrelager 1,25 tommer, er merket 2,8 series.

Her er 1994:

Under er 1997 modellen og et bilde av dropouten som var en av årets nyheter det året.

Problemet med 1 1/4" styrelager er ganske enkelt at du ikke kan konvertere et vanlig laget på 1 1/8" til å bli større. Du får heller ikke stemen til å øke i diameter. 1 1/4" var en ide fra Gary Fisher som ikke slo an. Det ble kalt evolution og skulle selvsagt føre til mindre vekt og mer stivhet. Du finner lager på internettet, det bør kunne snuses opp en stem også om du har flaks. Til slutt er selsagt mulig å kaste gaffel og stem og lete etter en reduksjonsinnsats fra 1 1/4" til 1 1/8". Da kan du bruke nye deler. Om du har evolution standard ville jeg beholdt gaffelen som sitter på.

LarsB

Vedlegg r900_97.gifdropoutR900.gif
Re: "holdbarhet" aluminiumsramme? [Re: larsb] #779230 31/07/2009 13:33
F
fiesta74 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Nye oppklaringer, og nye spørsmål..
Er definitivt en 94... med alu gaffel og alt som du sier, men leder til neste spørsmål ( Dersom gaffelen er 1.25, korleis har det seg at standard stem 1 1/8 er for stor ? Burde i mine øyne vært omvendt, at stemmet er for trangt for gaffelen??
Kan det være at eg har en spesiell gaffel som er 1" ??

Re: "holdbarhet" aluminiumsramme? [Re: fiesta74] #779250 31/07/2009 13:56
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
En standard stem og lager er for liten til evolution gaffel. Hvis du har en 1" gaffel er det ikke en 94 modell. Jeg er ikke sikker på når Cannondale gikk fra 1" gjenget til Evolution, men i 95 hadde de gått tilbake til gjenget styrelager i enten 1" eller 1 1/8". Så om gu har en 1" gaffel er det ikke noe spesiellt i det.

LarsB

Re: "holdbarhet" aluminiumsramme? [Re: larsb] #779369 31/07/2009 17:54
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Du er ein deilig, deilig, nerd. ICON_LAUGH

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: "holdbarhet" aluminiumsramme? [Re: Arnebv] #779407 31/07/2009 19:14
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit