Denne diskusjonen tok av ved krysset smålig og kjedsommelig for ganske lenge siden, og nærmer seg blindveien uinteressant med faretruende høy fart. Kan vi oppsummere?
Nei, nei, nei! Denne "diskusjonen" er ventepølsen vi koser oss med mens vi og DX (eller geomann) venter på at leverandør får produsert opp nok lykter slik at de snart sendes fra Kina/Usa.
Ikke ulikt slik unger holder på i ukene frem til jul med å diskutere hvilke gaver de ønsker seg, og hvorfor akkurat deres ønske er bedre enn kompisens. Postingen av bilder av allerede mottatte DXlykter blir som å bla i leketøyskatalogen.
Om denne tråden plutselig opphører, så blir jeg nok dobbelt så utålmodig og rastløs...
Nei, nei, nei! Denne "diskusjonen" er ventepølsen vi koser oss med mens vi og DX (eller geomann) venter på at leverandør får produsert opp nok lykter slik at de snart sendes fra Kina/Usa.
Du sitter mao inne og venter på noe som som kanskje kommer en gang, isteden for å bare kjøpe en lykt så du kan komme deg ut på sykkelen?
Oppdaget at lyktesettet/LiIon batteriet mitt ikke overlevde lagringen fra i fjor, og drøyde dessverre aaaalt for lenge med å trykke 'buy' hos DX. (Dvs. oppdaget lykten til salgs på e-bay for noen måneder siden, men var ekstremt kritisk til å handle fra en totalt ukjent kineser. Mye senere ble jeg gjort oppmerksom på at lykteprattråden hadde penset inn på nøyaktig samme lykt fra en mer tried and true leverandør: DX. Når jeg så endelig fikk ut fingeren så ser det ut til at hele den vestlige sykkelverdenen har lagt inn bestilling og jeg befinner meg bakerst i køen.)
Sitter igjen med en antikvarisk Sigma 1 x halogen + 1 x glødepære med et svært og blytungt (...eeh) blybatteri. Blir absolutt sykkelturer mellom regnbygene, men helst kjappe grusetapper fremfor lengre utenforallfarvei-ventures med det etterhvert utslitte batteriet.
Du lurer ikke meg til å begi meg inn i Lupine/DX diskusjonen igjen ...
(For what it's worth så hadde jeg aller mest lyst på et par AyUps, men greide ikke å la være å bli fascinert av DXenes pris og ytelse. En for styremontering, og en med hodebånd ble bestilt for mer enn to uker siden, men bestillingen er fremdeles 'pending'. Ventingen så langt er (som allerede nevnt) ingen ting i forhold til å vente på pakke fra CRC sendt med 'free delivery', så jeg har fremdeles ikke mistet besinnelsen.)
Er det noen som kan fortelle meg om hodebånd-lykten til DX kan brukes sammen med hjelm? Hvordan er festet vinklet? Er selve lyktehodet helt likt som lykten uten hodebånd? I så fall må festet sitte litt oppe på hodet for å unngå at lykten peker nedover, og da blir det vanskelig med hjelm. Stemmer dette?
Tro det eller ei, jeg har en hex-hjelm! Tusen hjertelig takk for tipset Noen ganger trenger jeg andre til å tenke for meg, dette er jo noe jeg burde ha komt på å prøve selv
Nuvel, da var det game over for DX lykta, eller dvs batteripakka. 1 måned holdt det... Batteriene gir 6,7V ut som er litt knapt. Får ta den med på jobb imårra og undersøke saken. Defekt Li-ion er alltid spennende saker:)
Noen som har tips på hvor man kan kjøpe batteripakker og ladere??
Nuvel, da var det game over for DX lykta, eller dvs batteripakka. 1 måned holdt det... Batteriene gir 6,7V ut som er litt knapt. Får ta den med på jobb imårra og undersøke saken. Defekt Li-ion er alltid spennende saker:)
Noen som har tips på hvor man kan kjøpe batteripakker og ladere??
Min erfaring med Lithium Ion-batterier er at de ikke tåler å gå helt ut. Ei heller bør de lagres med for lavt nivå. Lades batteriene helt ut, risikerer man at man må kjøre på med ganske høy ladestrøm for å kickstarte dem igjen. Dette er ikke helt risikofritt, så det lureste er nok å gå til innkjøp av ny batteripakke. Det kan være du slipper unna med litt lodding og bytte av celler i batteripakke, da den bruker vanlige 18650-celler.
Hvis LiIon-batterier lades for langt ut så får de permanent redusert kapasitet. Gode batterier beskytter mot dette ved å kutte strømmen når spenningen blir for lav, men noen billigbatterier har sikkert droppet den funksjonen (jeg vet ikke hva som er tilfellet med DX-batteriene). Merk at selv gode batterier kan utsettes for dette om man venter for lenge med å lade, da også selvutladning kan gi denne effekten.
Det optimale er å lagre LiIon-batterier halvladet ved lav temperatur (~10C). Lagres batteriene lenge fulladet og/eller ved høy temperatur så får de også permanent redusert kapasiteten. (Jeg gidder ikke å følge disse retningslinjene, det blir for mye pes for meg).
Som nevnt tidligere har jeg på generelt grunnlag dårlig erfaring med varigheten på oppladbare "eBay-batterier", men det er faktisk noen år siden sist jeg prøvde meg på noe slikt. Uansett trenger det ikke være noen annen grunn enn feilproduksjon for at dritten slutter å virke på kort tid. Det er kanskje rimelig å anta at denne trenden vil avta, etter hvert som produksjonen blir større og mer moden, men på den annen siden kan det jo være at feilmarginene kommer til å bli lavere etter hvert som produksjonen forbedres for å gi høyere ytelse. Jeg er ikke siving, så her antar jeg bare.
Ellers, bruker ikke elektronikken som beskytter batteriene mot overutladning å ligge i enheten som bruker dem, og ikke i batteriene?
Så hvis man teoretisk kortslutter et batteri når det nesten er utladet (til kuttpunktet), så vil det ikke ta skade av det? Jeg mener å ha lest i min forrige Lupine-manual, at man ikke skal bruke lyset til det kutter, og så koble batteriet ut og inn igjen og skru på lyset på nytt, siden det da kan overlaste batteriene.
Vel, det kommer an på produktet. De produktene jeg har sett nærmere på (i min jobb) har alle hatt denne beskyttelsen i batteriet. Da kombineres gjerne flere typer beskyttelse: for store strømmer, for høy spenning, for lav spenning. Beskyttelse mot for store strømmer må ligge i batteriet, ellers kan man få en destruktiv kortslutning når batteriet f.eks. ligger i lomma.
Dersom beskyttelsen er korrekt designet så skal det såvidt jeg kan skjønne ikke være farlig/ugunstig å kortslutte et nesten utladet batteri. Jeg ville dog ikke eksperimentert for mye med det.
I lavkostsegmentet tas det gjerne endel snarveier her, da det er relativt kostbart med god beskyttelseselektronikk (total kostnad for produsenten er noen få dollar, men det regnes altså som dyrt). Så det er uansett en god idé å følge produsentens anvisninger.
EDIT: hadde jeg eid en DX-lykt så hadde jeg behandlet batteriet som om beskyttelsen er under pari/ikke-eksisterende. Jeg sier ikke at det er under pari, men det vet man ikke før det er for sent. Når noen etter så kort tid opplever at batteriet tar kvelden så tyder det på at ting ikke er helt på stell.
Mange har nytte av å tåkelegge "DX-lykt" landskapet. så det skal bli spennende å følge utviklingen. F.eks for det nye medlemmet ZaskarE & alle oss andre med DX-lykt
- som foreslått tidligere i tråden. Bør samtlige DX-eiere avgi rapport når mørketiden er over. Da bør vi alle sammen ha gjort oss noen erfaringer positive eller negative.
Hvor mange har opplevet kort levetid på DX-batteriet egentlig, kun 1?
Mange har nytte av å tåkelegge "DX-lykt" landskapet. så det skal bli spennende å følge utviklingen. F.eks for det nye medlemmet ZaskarE & alle oss andre med DX-lykt
Nå er jeg ikke helt med. Insinuerer du at det eksisterer en konspirasjon for å gi DX-lyktene dårlig rykte?
- som foreslått tidligere i tråden. Bør samtlige DX-eiere avgi rapport når mørketiden er over. Da bør vi alle sammen ha gjort oss noen erfaringer positive eller negative.
btw: velkommen til forumet ZaskarE
Du verden, det var ikke småtterier. Siden jeg har bidratt med å utrykke skepsis mot DX, og valgte den vekk selv pga usikkerhet knyttet til byggekvalitet og har skrevet det her i tråden, så er jeg kanskje en av de "mange som har nytte av tåkelegging"?
I såfall lurer jeg på om du kan opplyse meg om hvilken nytte det i så fall skulle være?
Ser forresten at ZaskarE har vært registrert lenger på forumet enn deg, så da kan vi jo ønske velkommen til deg også i samme slengen.
Vil på det sterkeste tilbakevise at jeg har noen interesse av å svartmale DX lykter iallefall. Har hatt DX P7 lommelykt på hjelmen i snart 2 sesonger uten et feilslag og Tesla klonen er et særdeles velkomment tilskudd i en verden der f.eks Lupine kjører GROV overprising av et relativt billig produkt rent komponentmessig.
At kinesisk Li-Ion ikke er godt nok kommer knapt som en overraskelse
btw: velkommen til forumet ZaskarE
Du verden, det var ikke småtterier. Siden jeg har bidratt med å utrykke skepsis mot DX, og valgte den vekk selv pga usikkerhet knyttet til byggekvalitet og har skrevet det her i tråden, så er jeg kanskje en av de "mange som har nytte av tåkelegging"?
I såfall lurer jeg på om du kan opplyse meg om hvilken nytte det i så fall skulle være?
Ser forresten at ZaskarE har vært registrert lenger på forumet enn deg, så da kan vi jo ønske velkommen til deg også i samme slengen.
- he-he, nå begynner det å bli liv her. Takk for velkomsten jeth
ZaskarE/jeth tenkte ikke spesifikt på noen av dere ifht. svartmaling av DX-lykta, men ser du føler deg truffet jeth. Kan godt tenkes at jeg går på en smell selv med DX-lykten. Foreløpig tyder ikke noe på det, men kommer gjerne med en rapport etter denne vintersesongen. Sunn skepsis til et produkt er aldri feil.
Nytte av tåkelegging: Vet ikke hvor stort markedet for high-end sykkellys er i Norge, men vil tippe at DX-lykta spiser endel av dette med et bra og rimelig produkt med tilnærmet samme lys som en/flere betydelig dyrere konkurrenter. Ingen som driver business liker sånt. Bad for business når du ikke lenger kan forsvare prisen du krever fordi det er kommet noe som gjør det samme for en brøkdel av prisen. Da gjelder det å så tvil om det rimelige alternativet fordi det må jo være noe "galt" et sted.
En digresjon ifht. hvor lenge enn har vært registrert på forumet: I sosialmedier/diskusjonsfora og tilsvarende bidrar generellt 1% helhjertet, 9% tidvis mens hele 90% kikker rundt. Dette betyr at det for noen vil være mulig å leve et helt liv på dette forumet uten å bidra. Tipper imidlertid at dette forumet ikke er representativt i så måte
Tipper også at det finnes representanter på forumet som har mer enn et nick...
Uansett, foreslår som sagt en oppsummering på vårparten. Burde være erfaringer nok å ta av da tenker jeg. Så kan vi vende tommelen opp eller ned for DX, Lupin og andre =)
Nytte av tåkelegging: Vet ikke hvor stort markedet for high-end sykkellys er i Norge, men vil tippe at DX-lykta spiser endel av dette med et bra og rimelig produkt med tilnærmet samme lys som en/flere betydelig dyrere konkurrenter. Ingen som driver business liker sånt. Bad for business når du ikke lenger kan forsvare prisen du krever fordi det er kommet noe som gjør det samme for en brøkdel av prisen. Da gjelder det å så tvil om det rimelige alternativet fordi det må jo være noe "galt" et sted.
Quote:
(...) Tipper også at det finnes representanter på forumet som har mer enn et nick...
Tror ikke dette forumet er spes unikt ifht. at folk her har og kan ha ulik agenda og derfor velger å ha flere nick. Sorry, tynn-is whatever...forum som dette er jo som laget for manipulering og lek med profiler & nick...face it.
Bra du ikke følte deg truffet jeth, feiltolking fra min side.
Case closed for min del. Måtte beste lykt (til prisen) vinne
Batterier som skulle lagres kortsluttede var gamle Nickel Cadmium batterier. Lithium ion og lithium polymer, skal lagres fulladet. de har veldig liten indre motstand og vil ikke lades mye ut over tid. Disse batteriene går i stykker eller blir farlige hvis de lagres uten strøm.
Nokon som har fått tilsendt i det siste? Ventar med stort tolmod på mi lykt. Bestillte 23.09 og fortsatt står det:"waiting for supplier". Den kjem då omsider! Men, eg tenkte berre eg skulle spør om nokon ha bestillt i samme tidsrom og fått si lykt avgårde på reise frå Kina.Er jo litt spent på denne (formodentlig) fantastiske lykta då...
Batterier som skulle lagres kortsluttede var gamle Nickel Cadmium batterier. Lithium ion og lithium polymer, skal lagres fulladet. de har veldig liten indre motstand og vil ikke lades mye ut over tid. Disse batteriene går i stykker eller blir farlige hvis de lagres uten strøm.
Beklager, men dette er feil. Li-batterier blir ikke farlige av å lagres tomme, men de blir som du skriver ødelagt i betydningen permanent reduksjon i kapasitet. Derimot bør de heller ikke lagres fulladet, i alle fall ikke ved romtemperatur eller høyere, da det fører til permanent reduksjon i kapasitet. Kilde: batteryuniversity.com
Sitat: batteryuniversity.com
Aging is a concern with most lithium-ion batteries and many manufacturers remain silent about this issue. Some capacity deterioration is noticeable after one year, whether the battery is in use or not. The battery frequently fails after two or three years. It should be noted that other chemistries also have age-related degenerative effects. This is especially true for nickel-metal-hydride if exposed to high ambient temperatures. At the same time, lithium-ion packs are known to have served for five years in some applications.
(...)
Storage in a cool place slows the aging process of lithium-ion (and other chemistries). Manufacturers recommend storage temperatures of 15°C (59°F). In addition, the battery should be partially charged during storage. The manufacturer recommends a 40% charge.
Det er mulig dette har blitt et mindre problem med de nyeste LiIon-kjemiene.
Måneskinnstur med DX lykta igårkveld. Gikk 1 1/2 time på full guffe pluss 1/2 time på redusert tilsammen uten å vise tegn til å gi seg. Batteriet var ladet ferdig, så her sparte jeg jo litt strømutgifter også... Nå skal det bestilles P7 lykt til hjelmen tenker jeg. http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12060
Dette kommer jo akkurat under 200,-. Har lest litt på singletrack forum dette forumet for diverse løsninger om hjelmfeste og DX erfaringer så det kan jo være interessant lesning for alle som venter på lyktene sine.
Nokon som har fått tilsendt i det siste? Ventar med stort tolmod på mi lykt. Bestillte 23.09 og fortsatt står det:"waiting for supplier". Den kjem då omsider! Men, eg tenkte berre eg skulle spør om nokon ha bestillt i samme tidsrom og fått si lykt avgårde på reise frå Kina.Er jo litt spent på denne (formodentlig) fantastiske lykta då...
Jeg bestilte 21.09 og lykta ser nå ut til å blitt postet in natt. Den hadde status "packaging" i seks dager før dette. Jeg har en Wilma fra før så jeg stresser ikke akkurat over dette