Jaja, nå ser det ut til at det blir lyktetur på meg snart. Jeg bestilte DX-lykta 10.9. Den ble sendt 22., forlot HK 25., ankom Norge 28., og har i dag kommet ut av tollen og blitt videresendt mottaker. Da lykta med hodebånd ble lagt ut 15.9 bestilte jeg en slik også, og den har i dag blitt sendt til tollundersøkelse. Jeg er spent på om den er noe annerledes.
Hvor er det egentlig folk har lagt på kjølepasta? Slik som på dette bildet?
Sitat: anonymous13
Jeg tok forresten å la på kraftig med termisk pasta i overgang mellom diodeholder og lyktehus. Lyktehuset ble mye varmere mye raskere, så da tyder det vel på at dioden har det litt greiere. Dog er det tvilsomme termiske veier, både for diode og ikke minst styringselektronikken.
Jeg fikk min DX lykt i dag. Innvendig så er den ikke identisk med de gamle bildene som ligger ute på cpf etc. De har forbedret den: Det var kjølepasta på plass - mellom LED'en og alu ringen du linker til ovenfor og mellom aluringen og lyktehodet. LED'en (eller dvs plata den sitter på) er nå skrudd fast med to skruer i alu ringen (ikke limt som i bildet ovenfor). Jeg har uansett lagt på litt kjølepasta (AS5) på utvalgte steder. Skruen under som fester strikkholderen som hadde for få gjenger stemmer heller ikke for min lykt. Jeg tok også noen bilder, kan legge de ut senere i kveld.
Første bilde viser lykta i biter, og nærbilder av alu-delen som led og regulator sitter i og selve lyktehodet.
For å få fra hverandre lykta (hvis noen lurer på det) så er det bare å skru av den ytterste ringen med glasset for hånd, og skru av 'foten' (den som festestrikken sitter i) med en stjernetrekker. For å få løs led/regulatormodulen så stikker du bare et tynt skrujern inn i ett av hullene i 'låse'ringen og drar rundt (låseringen med gjenger på kanten ligger bakerst ved siden av huset på bildet). Da er led/reg modulen løs, og fås ut ved å skyve kabelen inn i huset.
Dere kan se på bildet at det er hvit kjølepasta bak på led/reg modulen og rundt en kant i selve lyktehodet (hvit guffe).
Bilde nr 2 viser led/reg modulen sett fra led siden. Led'en sitter på en sirkulær plate som igjen er skrudd fast med to skruer. På bildet til høyre så har jeg skrudd de ut og under så kan dere se at det er kjølepasta der også. Lykta er med andre ord helt grei i utgangspunktet og det er ikke krise å bruke den slik den er (noe det kunne virke som ikke var optimalt med førsteutgaven av lykta).
Aller nederste bilde viser sluttresultatet på min. Dere kan se noe grå guffe her og der (som er Arctic Silver 5). Jeg har lagt på noe kjølepasta der det var fra før og nye nytt, dvs litt mer kjølepasta på innsiden av lyktehuset (der hvor dere ser hvitt på første bildet), lagt på bittelitt ekstra under den sirkulære led 'plata', og strammet skruene godt. For å gi enda bedre kjøling/varmeoverføring så har jeg også lagt på kjølepasta på den brede alu ringen rundt led'en slik at varme blir overført til låseringen når den blir skrudd ned på for å holde alt på plass (dere kan se noe grå guffe tyter ut langs kanten på innsiden). Jeg tok også kjølepasta på gjengene i huset slik at varmeoverføringen mellom låsering og hus blir bedre (grå guffe synlig her også).
Arrgh, Laderen til DX lykta min var DOA, typisk min flaks...
Så hva gjør jeg: Sender tilbake hele greia, tar sikkert lang tid, noen som har erfaring? Kjøper ny generell Li-Ion lader på nettet, noen som har tips? Er det evt noen som har DX lader å selge / låne meg?
Jeg åpnet laderen og tok en kikk. Ble skremt over kvaliteten på loddingene. Av de ca 7-8 lederene i kabelen fra stikkontakten til kretskortet, var det bare 2 som var i kontakt med kortet! Og resten av kortet bar preg av kaldlodding.
Hadde min første løpetur med DX,en på hodet(Lupine sin) Batteriet fikk jeg festa greit på båndet som går over hodet, i bakkant av denne. Vekta på lykt og batteri var var helt ok,på bakgrunn etter turen på 1t:20min.
Foreslår en ting til alle dere elektroingeniører som synes dx lykta er bare rask og lupine er overpriset taiwan-vare(synes den er dyr selv,men sånn er det bare, man trenger ikke kjøpe den) og som lett kunne bygget en bedre og billigere lykt på ntnu:GJØR DET! bygg lykt til under tusenlappen som lyser bedre og lengre, jeg bestiller en med en gang, men vil selfølgelig ha den levert med garanti;) sikkert flere som bestiller med det samme...
Trur det kan vere ein ide å "gå over" DX-lykta for å bli kvitt dårlige loddingar og tilsvarande.. Tar du oppdraget? (Og post bilete, så ein "får fram sanninga" som DX-lykta. (Kor bra/dårlig er den..?)
twa: Om ein har utstyret i orden så skal det la seg gjere å bygge ei lykt som er vel så god som DX-lykta.. Men det fordrar at ein har dreiebenk og fres for å lage lyktehus, elektronikkunnskap til å lage kontrollerkort, og så vidare.
Det er mykje enklare å kopiere eit eksisterande produkt enn å utvikle eit frå grunn av; som f.eks. Tesla/DX-klon. Men ein billig-kopi er sjeldan like gode som originalen. Eg vil tru at ein må ta nokre "snarvegar" for å redusere prisen; f.eks. ved å droppe kvalitetskontroll av ferdig produkt, kortare tid å gjennomføre lodding og montering på, osb..
Eg seier ikkje at DX-lykta er dårlig, men eg er overbevist om at det er kvalitetsforskjellar på den kontra Tesla. F.eks. dårligare loddingar, og billigare elektronikkomponentar. (Eg har opna mi Tesla-lykt, og der var det berre fin-fine loddingar som eg kunne sjå..)
tviler ikke på at noen kan få til å lage en lykt med nok utstyr,kanskje investere i en billig datastyrt cnc fres med en gang?, men poenget er bare at enkelte kritiserer "billig" versonen for å være "billiræl" som de aldri ville ha betalt for, og tesla er alt for dyr!,ja da får de bygge seg en lykt selv, hvis de ikke vil ha verken billig eller dyr lykt. jeg har begge deler, både lupine og dx, og ser at det er kvalitets forskjell på de, men det også prisforskjell på de.. Tviler heller ikke på at lupine lykten er overpriset så det holder, men hva med goretex jakker til fem og seks tusen?verdt det? de er vel også produsert i kina eller noe sånt, man får stormberg regnjakke til 499 også, men det beste hadde vel vært å sy sin egen jakke,om man bare hadde tilgang på litt gore-tex membran og en industri-symaskin++
Selv om det ikke har vært interresse for det tidligere i tråden, så vil jeg bare minne folk på at On One fremdeles har Luu tilsalgs til intropris. Da snakker vi altså 1500 ink. moms og levering. Men jeg gir ingen garantier for at den er bedre enn DX, men magefølelsen min sier at den er det.
Var nettopp på posten og hentet DX-lykta med hodebånd. Den eneste forskjellen jeg ser med en gang er at vesken til batteriet er annerledes. Denne er i kraftigere stoff, og har ikke en lang borrelåsflapp som går rundt stemmet e.l., men derimot en hempe til å feste i beltet e.l. Ledningen er derimot ikke noe lenger.
Var forøvrig ute og testet DX-lykta i går. For et lys! Det var noe annet enn min gamle Princeton Tec Switchback 1, som jeg betalte omtrent dobbelt så mye for den gangen. Med en til på hodet må det jo bli fantastisk.
Hadde første tur med lykter fra DX på onsdag. Brukte da to MTE SSC P7 "lommelykter" festa på hjelmen (med universalfester fra DX) og HA-III SSC P7-C sykkelykta på styret. Kan ikke si annet det funka svært bra. Ikke noe problem å sykle fort på både grusvei og sti, veldig kjekt med såpass kraftig lys på hjelmen når det går fort. Kan vanskelig se for meg noe annet som gir så mye lys for pengene...
Hehe. Jeg syns Lupine skal få lov til å ergre seg, men jeg tror det skal godt gjøres å finne sluttbrukere som har det vondt inni seg. Tesla blir verken dårligere eller dyrere av dette.
[innhabil] Jeg kan informere alle som trenger en Tesla, eller lignende, om at Lupine har ny nettbutikk med alle lyktene på lager, klar for kjapp kjapp levering! [/innhabil]
Hilsen Simen
PS:Der er det også hjelmfester og liknende for de som har Lupine (eller andre tilsvarende?? lykter) Det er flere ting som koster penger her i verden, service og garanti kan for noen være greit, andre ønsker ikke å betale for det, det er opp til enhver. Her gis det et "utvidet" tilbud for de som ønsker det, med tilgang til hurtig service og reservedeler "neste dag". Fritt valg!
Redigert av siment; 02/10/200916:23. Rediger grunn: litt lang PS:
[innhabil] Jeg kan informere alle som trenger en Tesla, eller lignende, om at Lupine har ny nettbutikk med alle lyktene på lager, klar for kjapp kjapp levering! [/innhabil]
Det er importøren, Bottolfsen, som har butikken.
Redigert av chalshus; 02/10/200918:38.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
DX-lykten er high-end sykkel lys til løp-å-kjøp-pris...etter å ha hatt min en liten stund er den opplevete forbedringen ved å skulle legge 3000,- ekstra på bordet forsvinnende liten om den eksisterer...har sett L Tesla X i aksjon og vel...jeg har endel penger til overs
Kaldloddinger kan sikkert forekomme her som overalt ellers hvor det loddes...
Om du vurderer high-end lys og ikke har denne med i vurderingen bommer du stort etter mitt skjønn.
Kjøp like gjerne 2 med en gang å bli lys-konge i veien. Jeg kjøper en til og tviler ikke 1 sek på at det er en vesentlig bedre investering enn å bruke mer på en ubetydelig og ignorerbar forskjell i f.eks lyskjegle.
Tiden vil vise hvor holdbar den er, men har ingen grunn til å anta at den skulle være dårligere enn noe annet...
Jeg tror jeg ramler oppi samme bollen og kjøper DX-lykta jeg og.
Det er vel ikke tilfeldigvis noen som har en til overs til jeg får bestillt og levert? Mange gode lykteturer som går bort i leveringstid etter hva jeg har skjønt, og nå kommer barfrosten snikende.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Kan du vente i 14-dager har du den nok på døra. Om du da ikke velger noe annet enn standarlevering. Standard er rekommandert post =)
Jeg har ikke en til overs, men gir gjerne en demo om du holder til i Oslo...mener personlig at denne lykten bør ha et bredere nedslagsfelt enn dette smale forumet...det er mulig å kjøpe betydelig dårligere lys til en dyrere penge...trist egentlig.
Det er mulig det er besvart tidligere i tråden, men jeg begynner å miste oversikten; innmaten i de to versjonene (styremontert vs. hodebånd) er ikke lik. Den ene har Seoul led, mens den andre bruker Cree. Reflektorene er heller ikke like. Siden den som leveres med hodebånd tydeligvis kan settes på styret også, vil den være et sikrere kjøp, eller er den styremonterte å foretrekke - gitt valget av led og reflektor (og så får man løse hodebåndet på annen måte)?
Jeg har nå en av hver, og for meg ser de veldig (helt) like ut. Var en rask tur ute i går kveld for å sammenlikne lyset, og tok noen bilder. Jeg satt bare kameraet på M (1 s, f/3,5), så disse viser ikke nødvendigvis opplevd lysstyrke, og er kun ment til sammenlikning. Ser dessverre at de ikke var vinklet helt likt (hodelykten peker litt mer nedover), men:
For mine dårlige øyne så de jo ganske like ut Det blir bra lys med to stykker ihvertfall
Den ene turen jeg rakk med dx lykta før jeg ble skadet,kjørte jeg med styremontert dx og ay-up på hodet Det var nå det beste lyset jeg har hatt ihvertfall
Massevis med smileys i 2012 Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
Var ute og testet DX-lykta mi i går, sammen med en LedLenser P7 på hjelmen (170 lumen). Tok en kjent og kjær nedfart på 2,5km (Thorleif Haugs vei som ender ved Drammen sykehus), med grus, pukk, stein, fjell, gress, noen svev, fin flyt og tildels høy fart.
Det var min første tur med skikkelig lys, så inntrykket er vel farget litt av det. P7 stod på full spredning, og det funket greit med tanke på lys i retningen jeg så i forhold til DXen på styret, men det virket ganske svak i forhold, naturlig nok.
Synes DXen hadde både bra spredning til sidene, bra spot fremover og rekkevidde. Fin farge på lyset også. Fikk bra flyt og fart, selv om jeg nok gjorde nybegynnerfeilen med å ikke justere den langt nok frem. Batteriet passet bra på ramma foran fremre demperfeste. Så langt er jeg veldig fornøyd, kanskje jeg setter på litt tape på DXen for å få mer spredning etter hvert dersom det blir et behov.
Jeg testet DX lykta for første gang på torsdag (Helsfyr-Østensjøvannet-Nøklevann rundt).
Min konfigurasjon var da Lupine Wilma på styret, og DX bike light på hjelmen (brukte Lupine sitt hjelmfeste som hjelmholder). DX batteriet festet jeg på hjelmen i bakkant, men jeg synes det ble litt for mye vekt på hodet. Jeg kommer nok til å ordne meg lenger kabel slik at batteriet kan legges i sekk eller rygglomme, enten ved å få tak i/lage skjøtekabel eller rett og slett ta frem avbiteren, loddebolt, krympestrømpe og gjøre den eksisterende lengre ved å skjøte på passende lengde.
DX lykta hadde også litt for sterk/smal senterstråle synes jeg, skulle gjerne hatt jevnere lys med bredere stråle på hodet. Har tatt på matt teip nå i dag, og det kan se ut til å hjelpe litt hjemme på veggen i hvert fall. En annen mulighet er å bytte plass mellom DX og Wilma slik at Wilma kommer på hodet og DX på styret. Jeg må nok prøve meg litt frem og se hva som fungerer best ute i marka.
Senterstrålen på DX lykta mi har en svak donut effekt, dvs at lyset er en anelse svakere helt i midten uten at det betyr veldig mye i praksis (men tviler på at det er slik på Tesla).
Som den hensynsfulle syklisten jeg er så slår jeg ofte ned lysstyrken når jeg møter folk som er ute og går tur uten lys. På Wilma er dette optimalt, et lite trykk og styrken er redusert (til 5% på turen på torsdag, ville se om det funket, men har satt nivå to til 10% igjen nå). Ett trykk til så er en tilbake på full guffe. På DX lykta er det også kun ett trykk for å redusere lysstyrken, men en må innom strobe og avslått modus for å komme tilbake igjen til full guffe - ikke like optimalt.
Når kommer Lupine med (programmerbar) trådløs link mellom sine lykter? Slik at når jeg demper lysstyrken på styret eller omvendt så følger den andre lykta etter og gjør det samme. Det hadde vært kjekt å ha .
"På Wilma er dette optimalt, et lite trykk og styrken er redusert (til 5% på turen på torsdag, ville se om det funket, men har satt nivå to til 10% igjen nå). Ett trykk til så er en tilbake på full guffe. På DX lykta er det også kun ett trykk for å redusere lysstyrken, men en må innom strobe og avslått modus for å komme tilbake igjen til full guffe - ikke like optimalt." - er f.eks dette verdt 3k ekstra?
på hodet (hadde den fra før). Den gikk greit under hjelmen. Veldig praktisk.
Det jeg merket var at når jeg syklet en kjent løype (er vel helst å anbefale i mørket) Så gav jeg litt mer f... Steiner og røtter som jeg i dagslys ville vært oppmerksom på og forsøkt å takle teknisk, kom nå litt bråere på og ble rett og slett syklet over. Så jeg tror at man kan bli en bedre syklist ved å holde på i mørket.
Eller sporer jeg av når jeg snakker om sykling og ikke lysbryteren??
Nei, det er nok ikke det. Jeg vet ikke hvor stor forskjell det er på DX og Tesla lysmessig, men når jeg sitter og ser på lyktene jeg har (Wilma og DX) så er det hos Lupine en helt annen klasse over hele linja, alt er til de grader så gjennomført i alle komponentene i pakka hos Lupine. Hadde Tesla f.eks kostet 2K så hadde jeg kjøpt en Tesla i stedet for DX lykta.
Nei, det er nok ikke det. Jeg vet ikke hvor stor forskjell det er på DX og Tesla lysmessig, men når jeg sitter og ser på lyktene jeg har (Wilma og DX) så er det hos Lupine en helt annen klasse over hele linja, alt er til de grader så gjennomført i alle komponentene i pakka hos Lupine. Hadde Tesla f.eks kostet 2K så hadde jeg kjøpt en Tesla i stedet for DX lykta.
- begge har 700 lumen lyskilde ser det ut til. Så kun reflektor/lyskjegle som skiller der...
Hva er en helt annen klasse over hele linja?
Brukes pengene hos Lupin på markedsføring, innpakking & bruksanvisning så er det bra for noen, men verdt 3000,- neppe...
- begge har 700 lumen lyskilde ser det ut til. Så kun reflektor/lyskjegle som skiller der...
Brukes pengene hos Lupin på markedsføring, innpakking & bruksanvisning så er det bra for noen, men verdt 3000,- neppe...
Det er godt mulig det er overprisa - det er da vel strengt tatt det aller meste av sykkelutstyr, er det ikke? Folk ser da ut til å ikke sky noenting når man kan spare vanvittige 15 gram..?!
Hva med garantier? For meg er faktisk de rettighetene kjøpsloven gir meg verdt en god del!
Denne diskusjonen tok av ved krysset smålig og kjedsommelig for ganske lenge siden, og nærmer seg blindveien uinteressant med faretruende høy fart. Kan vi oppsummere?
-Tesla er originalen. Lupine har gjort mye R&D, og har lang erfaring med å lage dyre lykter som varer lenge i den virkelige verden. Mye av utviklingsarbeidet skjedde for lang tid siden (tenk Edison), og de må heller ikke utvikle LED eller batteriteknologien selv. -Kineserne har kopiert Tesla. Dette er surt for Lupine, men ikke forbrukerne. -Lupine har godt av å bli presset på pris, selv om Tesla koster rundt halvparten(!) av hva Lupines andre modeller koster eller har kostet. -Lupine har bevist at de har god kvalitet og god oppfølging i Norge. DX-lyktens varighet vet vi lite om, inntil nok lykter har svirret rundt i skogen i all slags vær i lang nok tid. Vi kan ta en ny sammenligning om ett år, og så burde vi kunne ta en oppsummering om to år.
Det er godt mulig det er overprisa - det er da vel strengt tatt det aller meste av sykkelutstyr, er det ikke? Folk ser da ut til å ikke sky noenting når man kan spare vanvittige 15 gram..?!
Hva med garantier? For meg er faktisk de rettighetene kjøpsloven gir meg verdt en god del!
- garantier er viktig, men kan ikke huske når jeg sist hadde behov for den...på sykkel eller privat...DX-lykten er slik jeg opplever den verdt vær krone og...