Åå gratulerer, jeg er så misunnelig! Men størrelsesproblematikken blir jammen ikke lettere. 1. Hvis du er lang kjøpe større størrelse 2. Hvis du er kort kjøp større størrese da sitter du høyere 3. Proffene kjører mindre størrelse
Værsgo bli gæærn.
I told u so!
Re: Battaglin Racer, Cervelo S1, eller billigere?
[Re: erling]
#78212605/08/200907:24
Uten å se på noen spesifikke modeller vil en med å gå opp i størrelse ofte få:
Større avsand mellom hjulene -> kan virke mer stabil/treg brattere styrerør -> mindre trail med samme gaffel, mer 'nervøs' styring Slakkere seterørsvinkel -> kommer lenger bak med samme setepinne lengre rør -> ser som regel penere ut IMO
Jeg er selv 185 med noe lengre bein enn erling. 56 har alltid virket lite på meg. Kjører med 59 overrør og et solid stem. Nå er seterørvinkelen noe slakk, og det 'spiser' litt overrør Eksempelvis vil et rør på 73 og 72,5 gi henholdsvis 22.5 og 23.15 av overrøret bak krank ved 77cm setehøyde fra krank.
Forskjellen på Cervelo S1 54 og 56 er 20 mm lengre overrør og 20 mm lengre styrerør på 56. Effekten er 14 m lengre reach, 19 mm høyere styre og 20 mm lengre fra krank til fremhjulsaksling. Vinklene på styrerør og seterør er nøyaktig samme på begge størrelsene.
Redigert av Tor Arne; 05/08/200922:10.
[Re: Tor Arne]
#78286406/08/200907:11
...og cluet da blir vel å finne ut om du kan bruke en fornuftig stemlengde (typisk 100-120mm) på hhv 54 og 56 rammen om du ligger i grensenland. Kan du velge begge er den minste kanskje best for aktive syklister og den største for mosjonssykling og laaaaaange turritt som TO. Enig folkens?
Utrolig fin sykkel, forresten. Blei helt ør når jeg så den.
Gleder meg mer enn jeg har gjort på 20 år til å sykle en tur til uka.
Hei,
Jeg kjøpte Cervelo S1 for ca. 4 uker siden og sykkelen er megafin og jeg ble også helt ør av å se på den. Du Skrev at det var mye rødt på den, men det synes jeg er bare fint og gir den ett friskt utseendet. Hadde ikke vært det samme hvis det røde var f.eks helt hvitt eller svart.
Er også veldig fornøyd med sykkelen og angrer ikke ett sekund på at jeg kjøpte den.
Lykke til med sykkelen :-)
[Re: mwawe]
#78441007/08/200923:51
I dag fikk jeg sykkelen. Den var godt pakket inn så det var ingen skader. Dette er min første racer og det er sinnsyk forskjell fra hybriden min på landevei. 40 km/t er en lek nå. Jeg må justere fremgiret litt og så tror jeg at jeg må finjustere setet litt, men ellers kjentes det bra. Setepinnen jobba seg sakte ned i ramma mens jeg sykla, så den må strammes mer enn jeg er vant til.
#78950014/08/200915:41
Den veier 8,7 kg med to karbonflaskeholdere, Shimano Ultegra pedaler og computer. Jeg får 100 mm drop fra setet til styret etter justering og det kjennes bra ut. Det er hele 27 mm spacer under styrestemmen nå
#79075616/08/200917:12
Det var fint vær og 13°C i skyggen så jeg tok en tur. Sykla 60 km med den i dag, og det var ganske mye og guffen vind men det gikk likevel litt fortere enn før. Det virker som om jeg påvirkes litt mer av sidevind med denne sykkelen, men det kan være innbildning. I høy fart er sykkelen merkbart mer skvetten enn jeg er vant til.
Setestolpen glir fortsatt ned i ramma, men det var bare noen få mm nå over 60 km. Jeg skal ta opp og avfette kontaktflatene i tilfelle det ligger noe fett der. Girene funka bra etter justeringen. Jeg tror jeg skal justere setet litt frem fordi det kjennes som om jeg har føttene litt for langt foran meg.
Jeg syns Cerveloen er veldig behagelig å sykle på i forhold til hybriden til tross for 23 mm dekk. Hybriden har aluminiumsgaffel som er dønn stiv.
Det var mange bilister med tilhengere på veien i dag av en eller annen grunn, og det virker som om de hadde glemt at de hadde en tilhenger bak som var bredere og stakk ut lengre bak bilen. Livsfarlig.
Redigert av Tor Arne; 16/08/200917:16.
#79077216/08/200917:27
Gratulerer med flott sykkel, prøv med litt monteringspasta på setepinnen. Da skal den ikke gli så lett ned. Du behøver heller ikke å skru til seteklemme så hardt når du bruker monteringspasta.
Fikk komplimenter på sykkelen i dag i det jeg parkerte en annen racer/lycra-syklist (og ikke andre veien for en gangs skyld). Det gikk noe alvorlig fort nå som jeg ikke hadde regnjakke.
Setet gled ikke ned i dag heller. Enten så funka det å avfette eller så holdt det å skremme det med trusler om friksjonspasta.
Redigert av Tor Arne; 21/08/200916:01.
#80617706/09/200916:32
Jeg har fått meg Sigma Rox 8 nå. Kjempecomputer! Stort display som viser alt kritisk samtidig, og måler alt unntatt lufttrykket i bakhjulet til naboen (nesten). Jeg syklet 101,4 km i dag og det var artig å se hvor bratte stigninger det er på veiene jeg kjenner.