Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Moped som pendlevåpen i Oslo?

Re: Moped som pendlevåpen i Oslo? [Re: ElGordo] #776843 28/07/2009 00:05
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Sitat: ElGordo

Kan noen fortelle meg realeffekten av bompenger sånn rent trafikkmessig? Tviler sterkt på at trafikken har minsket noe spesielt. En kunne jo nesten mistenke at dette er en slags ekstraskatt...


Jeg kan ikke snakke for trafikkmessige konsekvenser, de tror jeg forøvrig er små. Folk må frem uansett, og det er sjelden 20 kr i bompenger (VS risikoen for en times tapt arbeidstid i form av tog-havari) er så tøft å svelge at man dropper bilen.

Bompengefinansiering har jeg blitt fortalt er langt på vei den gunstigste måten å få bygget vei på i Norge.
Hvorfor? Det gir mulighet for øyeblikkelig lånefinansiering av lange strekninger med vei av høy kvalitet.


| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Moped som pendlevåpen i Oslo? [Re: Condor] #776853 28/07/2009 05:09
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
S
Skikongen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
Hva med å lobbe for å fikse litt på sertifikatreglene, i miljøverns- og trafikksikkerhetens navn? En sjåfør med B-sertifikat kan idag kjøre moped med opptil 50cc, men hvis denne grensen ble hevet til 125 cc ville man åpne for scooter-trafikk på italiensk maner, med folk i dress, shorts, sommerkjoler, alt mulig annet, i stedet for at tohjuls transport skal være dominert av foroverlente førtiåringer med skinndress og hjelmer med fasettøyne. Tenk om 30% av de som står i kø inn til byen med Focus'en sin i stedet kom på en Vespa? Mindre kø, mindre forurensing, mindre behov for veiutbygging.

Eneste som skal til er en liten lovendring. Kom igjen - spre det glade idè videre!

(Idèen er spredd videre fra blogginnlegg på http://www.espen.com/)

Re: Moped som pendlevåpen i Oslo? [Re: Skikongen] #776855 28/07/2009 05:24
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: Skikongen
Hva med å lobbe for å fikse litt på sertifikatreglene, i miljøverns- og trafikksikkerhetens navn?

Med tanke på at en scooter krever større kjøredyktighet enn en motorsykkel når situasjonen blir vanskelig, i tillegg til at man skader seg like ille på scooter som på mc så høres ikke det umiddelbart ut som en god løsning.

Quote:
scooter-trafikk på italiensk maner

Nå liker jeg som kjent italiensk trafikk, men når man kjører der nede så ligger jo annenhver scooter på tvers over veien med en ambulanse ved siden.

Å kjøre tohjuling i mer enn 60 km/h vil jeg si krever spesialtrening. Det holder ikke en gang med motorsykkellappen hvis man skal bli en god fører. Frivillige førerkurs er en god ting, men jeg ser ikke for meg at de blir fylt med menn i dress og damer i sommerkjole med det første.

Jeg gjetter at scooterførere med billapp vil bli motorsykkelvarianten av bysyklister som sykler mot rødt og enveiskjørt uten lykt eller hjelm.

Re: Moped som pendlevåpen i Oslo? [Re: Dan] #776861 28/07/2009 06:04
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
S
Skikongen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 762
Her trekker Dan sitater ut av sin sammenheng. Er han journalist eller politiker?

Re: Moped som pendlevåpen i Oslo? [Re: Skikongen] #776905 28/07/2009 07:35
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 151
syKjell Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 151
Denne: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18088801 kan hvis jeg ikke tar helt feil kjøres selv om man bare har B i sertifikatet sitt og har ellers alle fordeler med motorsykkel...

(Jeg er ikke selger!)


Dette er min signatur. Det finnes mange som ligner, men denne er min. Min signatur er min beste venn. Den er mitt liv. Jeg må mestre den som jeg mestrer mitt liv. Uten meg, er signaturen meningsløs...
Re: Moped som pendlevåpen i Oslo? [Re: Skikongen] #776910 28/07/2009 07:42
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Sitat: Skikongen
Her trekker Dan sitater ut av sin sammenheng. Er han journalist eller politiker?

Hvordan det? Du foreslår at man skal jobbe for at det skal være lov å kjøre 125cc-scooter på bilsertifikat. Siden 125cc-scooter går fortere enn 60 km/h så synes jeg det er en dårlig idé. Har jeg ikke lov til å mene det? Og hvilken sammenheng er det jeg har trukket sitatet ut av?

Re: Moped som pendlevåpen i Oslo? [Re: syKjell] #776911 28/07/2009 07:42
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Den har da ikke alle fordeler. Noe av de som gjør en tohjuling smidig er muligheten til å sno seg i trafikken. Hvis man sitter i en teit firhjuling er det vrient å kjøre mellom feltene og annet som tohjuleringer kan gjøre.

Du får alle ulempene til en bil, pluss ulempene ved at du sitter på rompa i en knøtte"bil" uten sikkerhetsutstyr. Det er vel bare triker som er dummere enn den der.


LarsB

Re: Moped som pendlevåpen i Oslo? [Re: larsb] #776916 28/07/2009 07:51
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 151
syKjell Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 151
Du får noen av fordelene med å kjøre mc da?
* Bompenger
* Kollektivfelt
* Lavt forbruk

Men noen fordeler med å kjøre bil:
* tak
* plass til et par poser med matvarer


Dette er min signatur. Det finnes mange som ligner, men denne er min. Min signatur er min beste venn. Den er mitt liv. Jeg må mestre den som jeg mestrer mitt liv. Uten meg, er signaturen meningsløs...
Re: Moped som pendlevåpen i Oslo? [Re: syKjell] #776922 28/07/2009 08:08
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
G
GeirK Offline
More than words
Offline
More than words
G
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
Sitat: syKjell

Men noen fordeler med å kjøre bil:
* tak
* plass til et par poser med matvarer

Pluss betydelig øket sikkerhet


"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Moped som pendlevåpen i Oslo? [Re: GeirK] #776951 28/07/2009 09:07
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 635
Heliboy Offline
The Photographer
Offline
The Photographer
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 635
Har kjørt både moped (utallige varianter opp gjennom årene), lett MC og nå stor MC. Som innflytter til Oslo fikk jeg fort allergi mot kø, og de siste 5 årene har jeg utelukkende brukt tohjuling som fremkomstmiddel i byen, med unntak for de få dagene det høljer ned. Sesongen for moped / MC er lang, type februar - desember om man strekker den litt. Budsjettmessig ville jeg ha gått for en 125 cc firetakts scooter, som lett holder 110 på motorveien. Bruker knapt nok suppe og forurenser mimimalt. Det norske regelverket for scootere med makshastighet på 45 km/t er mot sin hensikt, spør du meg, og den effektplomberingen som norske myndigheter har lagt opp til gjør at mopeder ikke klarer å holde trafikkmønsteret. Ditto blir de en risiko i trafikken. En original firetaktsmoped (uten "norsk" plombering) går helt greit, og støyer ikke det grann. Jeg kan til dels være med på at 16- og 17-åringer ikke bør kjøre over 45 km/t, men har du førerkort klasse B eller er over 18 år, så bør du strengt tatt kunne kjøre en uplombert moped eller en 125cc. For de som er litt oppe i årene, så er Lett MC inkludert på B-lappen. MC er uansett mer utsatt i trafikken, og jeg har selv vært i bakken to ganger de siste årene på grunn av bilister som ikke har overholdt vikeplikt. Det får en til å tenke og ta forholdsregler, men med litt sunn fornuft og defensiv kjøring vil jeg ikke bytte ut fremkommeligheten i Oslo-trafikken og friheten med en MC til fordel for å stampe i kø med en bil. Null bompenger, null parkeringskostnader, minimal forurensning, og minimal belastning på veinettet. Mitt stalltips er å starte med en driftssikker scooter, type Peugeot Speedfight 2 eller lignende (ikke kjøp taiwan-greiene fra SmartClub, hold deg til kjente merker), og heller steppe opp til lett eller tung MC når du har kjørt noen sesonger. Det tar nemlig tid og erfaring før du lærer å lese trafikken sett fra en tohjulings ståsted i trafikkbildet. Du aner ikke hvor deilig det er å bare cruise forbi den stillestående køen i kollektivfeltet i morgensolen.


Løvsteika
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support